Nu har jeg ikke læst alle indslag i denne tråd. Har med overlæg sprunget dem over, der er skrevet i en "træls" tone.
Man skal også tænke på at det kan være svært for Thailands politi at vide hvilke landes kørekort der gælder til 125 ccm to-hjuler, selv om der kun står bil på kørekortet og hvilke lande der ikke gælder. Det betyder, at det der er ulovligt for en dansker, er lovligt for en tysker, så derfor vælger de nok at koncentrere sig om dem der kører på større motorcykler.
....også derfor at mit tidligere svar primært var møntet på det forsikringsmæssige.
Thomas
kimsen skrev:
- jeg havde (har stadig) kun Dansk kørekort til personbil, (ikke MC)
samtidig havde jeg ikke et internationalt kørekort,
alligevel erhvervede jeg Thai-kørekort, til MC, og Bil,
i praksis (formentlig) en nyerhvervelse, da jeg skulle deltage i div. prøver / test, incl.
computertest, tavletest, video-undervisning, test farveblindhed, afstandstest,
+ praktisk køretest,... meget enkel,. og kun på MC (lukket bane)
alt meget let / enkelt,.. total tidsforbrug ca. 4 - 5 timer
det var midlertidig kørekort gyldig 1 år.
.
Dvs kortet fåes uden nogen egentlig teoriundervisning, køretimer eller køreteknisk undervisning eller undervisning i f.eks. bremseteknikker, kørsel i kurver eller placering på vognbanen. Det hele nogle simple skriftlige/PC tests på motorkontoret umiddelbart inden kortet udstedes?
Vil en person der aldrig har siddet på en MC og måske ikke været så meget i tafikken i Thailand være mere sikker i trafikken end en som har erfaring i trafikken, kulturen, skiltning, placeringer og ikke mindst de ting der skal holdes øje med i trafikken som vi ikke er vant til at se efter i Danmark - plus lige venstrekørslen?
Udfra sikkerhedsmæssigt syn vil jeg ikke mene det thailandske kørekort er noget som helst værd.
Forhindrer det at blive en del af statistiskken eller andre medtrafikanter bliver det?
Alkohol, for høj hastighed, manglende styrthjelm og ulovlige vognbaneskift er stadig de vigtigste faktorer for de alvorlige ulykker blandt alle ulykker. Ved ikke hvordan det er med udlændinge/turister.
Dog at der omkommer vist mere end 1 udlænding om måneden på Phuket på MC/scooter.
Og ja igen, MC kan uden problemer lejes uden kørekort, da lejeren underskriver en lejekontrakt hvori der står at lejeren har nødvendigt kørekort. Så er udlejeren sikret.
Lars
Mon ikke der er kommet en ny udgave? Der er jo kommet nyt kørekort, som indeholder 16 forskellige kategorier, og da det er en EU harmonisering, kunne det jo opfattes af andre som om man har tilladelse til at køre mc på 125 ccm, på det kort som du viser. - Sådan er reglerne i andre EU lade.
Thomas
gall skrev:
Mon ikke der er kommet en ny udgave? Der er jo kommet nyt kørekort, som indeholder 16 forskellige kategorier, og da det er en EU harmonisering, kunne det jo opfattes af andre som om man har tilladelse til at køre mc på 125 ccm, på det kort som du viser. - Sådan er reglerne i andre EU lade.
Nu er det lige før du sender os tilbage til start med de 125 ccm?
Det vil så være nok til at køre scooter i Thailand.
Men du skriver som om du ved lidt mere om at der er en ny udgave og om reglerne?
Men det kan da sagtens ske at der er kommet et nyt. Kortet her er jo et år gammelt.
Kan se der er kommet nye grupper for det intenationale kort i 2011, men ikke slået igennem endnu eller der ligger en bunke gamle kort som skal bruges først?
Du må hjælpe mig, for jeg forstår nok ikke de internationale kort helt, for de skriver kun om biler, men ihvertfald de gamle måske også dækket op til 125 ccm?
Hvad dækker denne gruppe "B" på dette kort (ikke udfra EU eller gamle DK regler, men de internationale og som det "læses" i udlandet)?
(jeg læser det, nok forkert, udelukkende som bil)
På de nye kort findes måske den lille kategori 125 ccm som seperat og "B" vil være udelukkende bil eller?
Redigeret af Lars d. 28-11-2014 11:14
Lars
Lars skrev:
Thailand-fil,
Jeg skriver ikke at kortet er til kategori "A". Jeg skriver at det er til "B" (som stemplet viser)
"MC kategori vil være "A" " skulle der måske have stået for at alle er med.
Kortet her er bestilt via ambassaden i Bangkok, så svært at tjekke underskrifterne i tide. Men de nok haft lidt for travlt den dag.
Hej Lars
Vedr. kategorierne A + B er vi så NU helt enige - bare en teknikalitet, ligesom den manglende underskrift fra amb. i Bangkok - temmelig sikker på, at hvis det havde været fra et dansk motorkontor læs nu Borgerservice, at det ville have været skrevet under.
Den nye kørekortbekendtgørelse trådte i kraft i januar 2013.
Den er et forsøg på at lave et "ægte EU kørekort" - Det er i øvrigt 3. gang at myndighederne kalder det et EU kørekort.
Denne gang er kategorierne afstemt med resten af EU. Derfor er der kommet 3 str. mc, 2 str. knallert, to str. "bil med hænger" osv med på det nye kørekort.
Men på trods af vores EU liderlige regering (Sorry, sorry. Jeg prøver virklelig på at undlade politiske ytringer ), skulle regeringen selvfølgelig lave særregler.
Så hvor et bilkørekort automatisk medfører førerret til en mc op til 125 ccm (15 hk.) i lande som Tyskland m.m. skal man i Danmark undervises i denne kategori. Ligeledes kan man i Tyskland erhverve kørekort til 125 ccm, som 16 årig. Det mener man, i Danmark, ikke de unge er modne til.
Derfor er den debat med at køre mc på bilkørekort en svær diskussion. Tyskeren o.a. europæere kan gøre det med god samvittighed... Men hvordan det så forholder sig i forhold til Thai lov ved jeg ikke.
Thomas