Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
Leje af scooter i Thailand
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
23-10-2014 20:29
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Nu har jeg ikke læst alle indslag i denne tråd. Har med overlæg sprunget dem over, der er skrevet i en "træls" tone.

Man skal også tænke på at det kan være svært for Thailands politi at vide hvilke landes kørekort der gælder til 125 ccm to-hjuler, selv om der kun står bil på kørekortet og hvilke lande der ikke gælder. Det betyder, at det der er ulovligt for en dansker, er lovligt for en tysker, så derfor vælger de nok at koncentrere sig om dem der kører på større motorcykler.

....også derfor at mit tidligere svar primært var møntet på det forsikringsmæssige.
Thomas
Lars
27-11-2014 13:49
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Bringer lige denne op igen.

Det forsikringsmøssige og lovgivningen er vi alle nok enige om.

Kan så tænke på det sikkerhedsmæssige.

Gør det at have et thailandsk MC kørekort en til en bedre MC fører end andre?

(th MC kort taget alene i Thailand og ikke ombytning af dansk MC kørekort)

Kimsen skriver i en anden tråd hvordan det thailandske fåes uden at have et dansk først:
Taxaer dyrere - Nye alternativer til taxaer - online bestilling

kimsen skrev:
- jeg havde (har stadig) kun Dansk kørekort til personbil, (ikke MC)
samtidig havde jeg ikke et internationalt kørekort,

alligevel erhvervede jeg Thai-kørekort, til MC, og Bil,
i praksis (formentlig) en nyerhvervelse, da jeg skulle deltage i div. prøver / test, incl.
computertest, tavletest, video-undervisning, test farveblindhed, afstandstest,
+ praktisk køretest,... meget enkel,. og kun på MC (lukket bane)
alt meget let / enkelt,.. total tidsforbrug ca. 4 - 5 timer
det var midlertidig kørekort gyldig 1 år.
.


Dvs kortet fåes uden nogen egentlig teoriundervisning, køretimer eller køreteknisk undervisning eller undervisning i f.eks. bremseteknikker, kørsel i kurver eller placering på vognbanen. Det hele nogle simple skriftlige/PC tests på motorkontoret umiddelbart inden kortet udstedes?

Vil en person der aldrig har siddet på en MC og måske ikke været så meget i tafikken i Thailand være mere sikker i trafikken end en som har erfaring i trafikken, kulturen, skiltning, placeringer og ikke mindst de ting der skal holdes øje med i trafikken som vi ikke er vant til at se efter i Danmark - plus lige venstrekørslen?

Udfra sikkerhedsmæssigt syn vil jeg ikke mene det thailandske kørekort er noget som helst værd.

Forhindrer det at blive en del af statistiskken eller andre medtrafikanter bliver det?

Alkohol, for høj hastighed, manglende styrthjelm og ulovlige vognbaneskift er stadig de vigtigste faktorer for de alvorlige ulykker blandt alle ulykker. Ved ikke hvordan det er med udlændinge/turister.

Dog at der omkommer vist mere end 1 udlænding om måneden på Phuket på MC/scooter.

Og ja igen, MC kan uden problemer lejes uden kørekort, da lejeren underskriver en lejekontrakt hvori der står at lejeren har nødvendigt kørekort. Så er udlejeren sikret.
Lars
Lars
27-11-2014 13:55
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Internationalt kørekort.

Ville egentlig blot vise hvordan det internationale kørekort ser ud, men så kom indlægget før lige med....

Det er kun et foldud kort af pap og information såvel som billede kan sikkert nemt ændres.

Her mit eget internationale kørekort. Udløber forøvrigt idag kan jeg se....

Der er en side mere i foldud delen som ikke er med. Det blot oversigt over lande som har tilsluttet sig konventionen.

Den hvide del med typeoversigterne er et lille hæfte, hvor den side er oversat til flere sprog.

Kortet her er til ?B? - personmotorkøretøj med højst 8 siddepladser.

MC kategroi ?A?.

www.thaiguide.dk/images/transport/intl-koerekort-forside.jpg

www.thaiguide.dk/images/transport/intl-korekort-indhold.jpg
Lars
gall
27-11-2014 18:17
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Mon ikke der er kommet en ny udgave? Der er jo kommet nyt kørekort, som indeholder 16 forskellige kategorier, og da det er en EU harmonisering, kunne det jo opfattes af andre som om man har tilladelse til at køre mc på 125 ccm, på det kort som du viser. - Sådan er reglerne i andre EU lade.
Thomas

thailand-fil
28-11-2014 06:42
Bruger
Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 20.09.14

Hej Lars - Du skriver:

Kortet her er til ?B? - personmotorkøretøj med højst 8 siddepladser.

MC kategroi ?A?.

Jeg spørger: Hvor ser du, at dit internationale kørekort gælder til kategori "A"

Lille fodnote: dit smarte "thaiguide.dk" for neden på begge sider af det int. kk. bør du nok skifte ud med KOPI e.l.

En lille fodnote mere: Be' lige borgerservice om at underskrive det næste internationale kørekort på forsiden, bare for god ordens skyld.
Lars
28-11-2014 10:10
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Thailand-fil,
Jeg skriver ikke at kortet er til kategori "A". Jeg skriver at det er til "B" (som stemplet viser)

"MC kategori vil være "A" " skulle der måske have stået for at alle er med.

Kortet her er bestilt via ambassaden i Bangkok, så svært at tjekke underskrifterne i tide. Men de nok haft lidt for travlt den dag.



Lars
Lars
28-11-2014 11:05
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

gall skrev:
Mon ikke der er kommet en ny udgave? Der er jo kommet nyt kørekort, som indeholder 16 forskellige kategorier, og da det er en EU harmonisering, kunne det jo opfattes af andre som om man har tilladelse til at køre mc på 125 ccm, på det kort som du viser. - Sådan er reglerne i andre EU lade.


Nu er det lige før du sender os tilbage til start med de 125 ccm?

Det vil så være nok til at køre scooter i Thailand.

Men du skriver som om du ved lidt mere om at der er en ny udgave og om reglerne?

Men det kan da sagtens ske at der er kommet et nyt. Kortet her er jo et år gammelt.

Kan se der er kommet nye grupper for det intenationale kort i 2011, men ikke slået igennem endnu eller der ligger en bunke gamle kort som skal bruges først?

Du må hjælpe mig, for jeg forstår nok ikke de internationale kort helt, for de skriver kun om biler, men ihvertfald de gamle måske også dækket op til 125 ccm?

Hvad dækker denne gruppe "B" på dette kort (ikke udfra EU eller gamle DK regler, men de internationale og som det "læses" i udlandet)?

(jeg læser det, nok forkert, udelukkende som bil)

På de nye kort findes måske den lille kategori 125 ccm som seperat og "B" vil være udelukkende bil eller?
Redigeret af Lars d. 28-11-2014 11:14
Lars
thailand-fil
28-11-2014 14:12
Bruger
Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 20.09.14

Lars skrev:
Thailand-fil,
Jeg skriver ikke at kortet er til kategori "A". Jeg skriver at det er til "B" (som stemplet viser)

"MC kategori vil være "A" " skulle der måske have stået for at alle er med.

Kortet her er bestilt via ambassaden i Bangkok, så svært at tjekke underskrifterne i tide. Men de nok haft lidt for travlt den dag.





Hej Lars

Vedr. kategorierne A + B er vi så NU helt enige - bare en teknikalitet, ligesom den manglende underskrift fra amb. i Bangkok - temmelig sikker på, at hvis det havde været fra et dansk motorkontor læs nu Borgerservice, at det ville have været skrevet under. Good

Lars
28-11-2014 14:26
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Syntes nu ikke det var svært at se at stemplet er ved B og ikke ved A, men ok.

Kortet er udstedt af Lyngby Kommune, så det må være dem der skal stemple og underskrive. Det må blot være forglemmelse.

Ambassaden er blot formidler.

Tidligere kort betilt på samme måde har været underskrevet af udstedende myndighed i Danmark.

Men udover detaljerne, hvad gælder det til?
Redigeret af Lars d. 28-11-2014 15:09
Lars
gall
29-11-2014 08:31
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Den nye kørekortbekendtgørelse trådte i kraft i januar 2013.

Den er et forsøg på at lave et "ægte EU kørekort" - Det er i øvrigt 3. gang at myndighederne kalder det et EU kørekort.

Denne gang er kategorierne afstemt med resten af EU. Derfor er der kommet 3 str. mc, 2 str. knallert, to str. "bil med hænger" osv med på det nye kørekort.

Men på trods af vores EU liderlige regering (Sorry, sorry. Jeg prøver virklelig på at undlade politiske ytringer Shock ), skulle regeringen selvfølgelig lave særregler.
Så hvor et bilkørekort automatisk medfører førerret til en mc op til 125 ccm (15 hk.) i lande som Tyskland m.m. skal man i Danmark undervises i denne kategori. Ligeledes kan man i Tyskland erhverve kørekort til 125 ccm, som 16 årig. Det mener man, i Danmark, ikke de unge er modne til.

Derfor er den debat med at køre mc på bilkørekort en svær diskussion. Tyskeren o.a. europæere kan gøre det med god samvittighed... Men hvordan det så forholder sig i forhold til Thai lov ved jeg ikke.

Thomas

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Tage hund med til thailand Generelt 2 25-03-2024
Problem at veksle danske kroner i Thailand Valuta og banker 36 29-12-2023
Thailand fået ny Premierminister 22. august. Løbende opdatering siden valget. Politik 12 01-09-2023
22-årig komet fra Thailand vandt guld i herresingle i badminton VM i København Nyheder 1 28-08-2023
Steder i det sydlige Thailand uden Russer Rejseplaner 4 26-07-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 11
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,235
· Nyeste bruger: Mogms
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder