Hvordan er reglerne hvis man vil leje en scooter og kun har alm. dansk kørekort til bil?
Jeg var i Patong i 2009 og lejede en scooter der, hvor jeg også havde alm. dansk kørekort til bil og blev faktisk stoppet af politiet, uden nogen kommentarer, men tænker at man max. kan køre på x-antal kubik med alm. bil kørekort?
Reglerne er sådan at det er ulovligt at køre på motorbike uden det internationale kørekort eller et thailandsk kørekort til MOTORCYKEL.
Uanset om politiet gør noget eller ej er det ulovligt.
Du skal såmænd ikke bekymre dig så meget om den lille bøde på 40-90 kroner du får af politiet. Du skal bekymre dig om det erstatningskrav på adskillige hundredtusinde baht du får hvis du er involveret i en ulykke, uanset hvis skylden er får du den, idet du ikke har kørekort.
Det eneste du kan være sikker på er at du kommer ikke ud af landet/fængslet før der er betalt
Opfølgning fra DING.........Husk, din sygeforsikring ikke gælder, hvis du selv er fører eller sidder bagpå en MB, dette gælder for 99% af de rejseforsikringer der tegnes.
mvh.
Steen J skrev:
Opfølgning fra DING.........Husk, din sygeforsikring ikke gælder, hvis du selv er fører eller sidder bagpå en MB, dette gælder for 99% af de rejseforsikringer der tegnes.
mvh.
SteenJ
Kan du ikke finde en relevant forsikringsparagraf som dokumenterer din påstand? Jeg har gennemgået forsikringsbetingelserne for Europæiske's rejseforsikring og kan ikke finde noget som understøtter din påstand.
Jeg mener (modsat dig), at der ikke er noget i vejen for at man kan modtage og få betalt en hospitalsbehandling gennem sin rejseforsikring, hvis man har været fører af eller siddet bagpå en MB, og er involveret i et uheld.
Rejseforsikringen dækker derimod ikke erstatningsansvar for skade forvoldt ved benyttelse af motorkøretøj - tjek derfor ansvarsforsikring (og lignende) inden kørsel!!
Reglerne er sådan at det er ulovligt at køre på motorbike uden det internationale kørekort eller et thailandsk kørekort til MOTORCYKEL.
Uanset om politiet gør noget eller ej er det ulovligt.
Du skal såmænd ikke bekymre dig så meget om den lille bøde på 40-90 kroner du får af politiet. Du skal bekymre dig om det erstatningskrav på adskillige hundredtusinde baht du får hvis du er involveret i en ulykke, uanset hvis skylden er får du den, idet du ikke har kørekort.
Det eneste du kan være sikker på er at du kommer ikke ud af landet/fængslet før der er betalt.
Det er 100% korrekt-uanset, hvad du tror!
Er det virkelig så svært at forstå!
At Farang bryder love og regler efter forgodtbefindende i Thailand-gør det jo ikke mere lovligt!
Nogle forsikringer indeholder et forbehold for dækning i tilfælde af ulykke i forbindelse med udøvelse af farlig sport - og den kategori er mc kørsel tilsyneladende for nogle forsikringsselskaber (Men ikke alle)
Hvis man fører mc, uden at ha' erhvervet mc kørekort skal man ikke forvente at forsikringen dækker.
Thomas
Reglerne er sådan at det er ulovligt at køre på motorbike uden det internationale kørekort eller et thailandsk kørekort til MOTORCYKEL.
Uanset om politiet gør noget eller ej er det ulovligt.
Du skal såmænd ikke bekymre dig så meget om den lille bøde på 40-90 kroner du får af politiet. Du skal bekymre dig om det erstatningskrav på adskillige hundredtusinde baht du får hvis du er involveret i en ulykke, uanset hvis skylden er får du den, idet du ikke har kørekort.
Det eneste du kan være sikker på er at du kommer ikke ud af landet/fængslet før der er betalt.
Det er 100% korrekt-uanset, hvad du tror!
Er det virkelig så svært at forstå!
At Farang bryder love og regler efter forgodtbefindende i Thailand-gør det jo ikke mere lovligt!
Nu har jeg lidt svært ved at se hvem du henvender dig til! Men jeg er sådan set 100% enig med dig, og har vist aldrig givet udtryk for det modsatte i mit sidste indlæg.
Mit indlæg var en kommentar til indlægget fra Steen J og ikke dit 'citerede' indlæg fra ding. Jeg skrev bare, at man ikke automatisk var afskåret fra lægehjælp gennem rejseforsikringen ved kørsel på motorcykel i udlandet.
Lad os nu vende tilbage til det oprindelige spørgsmål fra thg
Som tidligere skrevet: Nogle forsikringer indeholder et forbehold for dækning i tilfælde af ulykke i forbindelse med udøvelse af farlig sport - og den kategori er mc kørsel tilsyneladende for nogle forsikringsselskaber (Men ikke alle)
Hvis man fører mc, uden at ha' erhvervet mc kørekort skal man ikke forvente at forsikringen dækker.
Men du kan til stadig leje scooter eller mc i alle størrelser, uden mc kørekort. Du kan også blive stoppet af politiet, endda uden at få bøde, an på hvad det er for en betjent, og i hvad anledning du bliver stoppet - Det gør det dog ikke mere lovligt at føre motorcyklen, såfremt du ikke har kørekort til kat. A (og har internationalt kørekort med).
Det er tilsyneladende ikke udlejers opgave/ansvar at sikre sig at du har kørekort til den rette kat.
Problemet opstår hvis du kører galt...
I Pattong kan du leje alt fra 125 ccm til Gixxere i forskellige str. R1, R6, Fireblade o.m.a. Men der er ikke meget at bruge denne type mc til i dette område. Du kan selvfølgelig også leje betydeligt mere afdæmpede mc'er, som er meget mere velegnede i Thailand.
I lejekontrakten står typisk at du højest må køre 56 km væk fra udlejer. Dermed mener de, at de ikke vil ha, at du kører over Sarasin bridge. Mange påstår at du ikke får lov til at køre gennem det checkpoint der er der, men det er ikke rigtigt. Vi har tidligere lavet aftaler med udlejer, så vi kunne få lov til at køre til Khao Lak og til Ao Nang. Dette bestod bare i en mundtlig aftale.
Der er en dansker i Pattong der lejer mc ud. Han reklamerer også med at være den eneste der har en forsikring som tilvalg. Den forsikring han bruger dækker udelukkende hans køretøj. Personskade på dig eller andre, skade på andres køretøj eller materiel dækkes ikke.
Personligt har jeg kun brugt ham een gang, da han ved den lejlighed snød mig for nogle tusinde baht.
1. Spørgsmålet: Hvordan er reglerne hvis man vil leje en scooter og kun har alm. dansk kørekort til bil?
2: Svaret: Reglerne er sådan at det er ulovligt at køre på motorbike uden det internationale kørekort eller et thailandsk kørekort til MOTORCYKEL.
Uanset om politiet gør noget eller ej er det ulovligt.
At der så er mange der gør det alligevel, det gør det jo ikke lovligt.
PS! og de der gør det alligevel, kører de jævnligt motobike hjemme i DK?
Selvfølgelig bør man tænke sig om og følge reglerne.
Havde jeg vidst da jeg var 20, hvad jeg ved idag, ville jeg sikkert nok gøre noget anderledes. Men føj hvor var det også blevet kedeligt og uden udfordringer m.m.
Så derfor vil jeg lige tage ferieturist kasketten på fra en af de første gange jeg selv var her.
Som mange på ferie måske går der måske lidt "feriestemning" i det rundt i verden, de vilde fester i Spanien, Ibiza, Prag og Thailand har et ry for at alt tages lidt lettere og det ?frie liv??
Og ja kører med mindre sikre styrthjelme i Thailand, kører uden sikkerhedsseler på bagsæderne og uden barnestole i taxaer. Eller motorcykel uden fornuftigt tøj, bukser, jakke, fodtøj. Sejler på Jetski som også kan være problematisk ved ulykke. Og på motobikes med risikoen for store erstatningskrav mod andre og ikke kun en selv.
For 15-20 år siden væltede jeg efter et smut i Malaysia ned som turist på Phuket.
Jeg har ikke MC kørekort.
Alle kørte på motobike og de var lette at leje. Fed tanke at komme rundt på den måde i varmen. Det frie liv.
Ethvert lille hotel eller guesthouse havde dem til udlejning. Alle udlejere sagde det ikke var nødvendigt med motorcykel kørekort når jeg havde mit bilkørekort og jeg skrev under. Troede jo på hvad folk sagde til mig.
Dengang var hjelme mere end vanskelige at opdrive og det var dengang der var kickstarter og der ikke var automatisk gear men gearskift med foden og de var ikke altid lige nemme at få til at skifte, slet ikke med badesandaler....
Det var også næsten eneste mulighed for at komme rundt ud for lige de faste ruter med de små busser og hvad der ellers var. Hvis der ikke skulle betales taxa på flere hundrede baht for et par timer.
Siden da har motobikes givet mig et utal af oplevelser rundt i Thailand. Kørte Phuket tynd på de små veje på syddelen, hvor jeg ellers ikke ville have kommet. Måske trafikken dengang var noget mindre end idag.
Kørt hundreder af kilometer langs Mekong floden og bare oplevet natur og de små samfund undervejs og været rundt i "junglen" på Koh Samui osv osv.
Jeg har 7-9-13 aldrig haft ulykker, kørt galt, haft skader på motobike eller problemer med udlejer og fiktive store "erstatninger".
Men har set mange turister der har haft diverse uheld og render rundt i ferien med arme og hænder plastret ind og sår på hele kroppen. Og store forbrændinger fra solen.
De store udfordringer jeg har mødt er noget som lidt fint sand på vejen ved strandene. Det gør biken meget svær at styre eller bremse. Vand på vejene virker som olie, især hvis det ikke har regnet længe og alt skidtet fra længere tid ligger der.
Kulturen er at når der drejes til venstre ud på en anden vej, så kigges ikke først til siderne, men drejes direkte ud og andre forventes så at bremse eller give plads. Dvs der pludselig dukker en motobike op i ens bane fra en sidegade uden varsel. Her kan venstrekørsel måske blive endnu en udfordring.
Hunde ser sig også rigtigt dårligt for. En ekstra udfordring i mørket om aftenen.
På langture haft et lille luksusproblem. Solen. Den står direkte på armene og håndled i timer og der ikke rigtigt noget at gøre for at undgå den, hvis man er i t-shirt.
Da jeg ikke er super mc erfaren har jeg altid kørt lidt tøset rundt. Ret langsomt. Kigges lidt til de lokale syntes jeg ofte, specielt kvinderne, kører ret langsomt. Kan jo tage ved lære af dem. (ikke machofyrene som tæsker derudaf eller andre turister der skal prøve kræfter med naturen)
Og ja der er mange motocykel uheld. Måske op til 80 % af trafikdræbte er motorcyklister - dsv måske 20.000 om året - heraf også en del udlændinge på feriestederne. Har også fornemmelse af at mange lokale ikke har de rigtige kørekort og ej heller har nok undervisning bag sig.
Det ikke en opfordring til at køre uden kørekort. Men det er en fantastisk måde at komme omkring og opleve på.
Ville jeg gøre det igen ?? det kan ikke helt udelukkes.
Billeje vil også være et alternativt og det ikke så voldsomt dyrt at leje en bil for et par dage. Skal der være lidt safari og frisk luft om ørene er der også Jeeps nogle steder.
PS: Venstrekørsel og ukendskab til den anderledes lokale trafikkultur er et par alvorlige ekstra udfordringer/farer i forhold til at sætte sig på en 125 ccm cykel i Danmark.
Redigeret af Lars d. 20-10-2014 08:03
Lars