Suvarnabhumi Lufthavn i Bangkok åbner en ny international satelit terminal, SAT-1 til aflastning af hovedterminalen. Lufthavnen hvor alle oversøiske ruter flyver til og fra.
Luftfoto med beskrivelser allernederst.
Den vil åbne som en "soft-opening" 28. september 2023 skrives der idag.
Tre flyselskaber flytter til den nye terminal i starten
Det er som der skrives idag disse som vil lande og afgå fra SAT-1:
Emirates, VietJet Air og Thai Air Asia X (ikke at forveksle med Thai Air Asia som flyver indenrigs i Thailand).
Transport
Der kan så være lidt længere "transporttid" fra paskontrol til man kommer til gate området end i hovedterminalen. Ved ankomst skal der så også køres med toget.
SAT-1 nåes fra den eksisterende terminal med underjordiske tog og turen skulle tage tre minutter og køre med få minutters mellemrum.
Der er ikke tale om en ny hovedterminal, så der skal stadig køres til samme terminal som hidtil og der er kun en terminal i lufthavnen.
Der er installeret transportsystem under jorden til bagage også.
Check In:
Som jeg lige har kunnet læse vil check in være som hidtil i hovedterminalen og der er installeret bagagetransport til SAT-1 fra hovedterminalen.
Er det som f.eks. Kuala Lumpur og dennes satelit terminal sker al check in, sercurity og pastjek i selve hovedterminalen og der er så tog til satelitterminalen derefter.
Fordele:
SAT-1 skulle er bygget til at håndtere 15 millioner passagere årligt, så den samlede kapacitet bliver 60 millioner passagerer.
Det skrives at det derefter vil være slut med at blive hentet ved flyene i busser som det nogle gange sker idag når der ikke er plads ved gatene til flyene.
Tidsplan til fuld åbning:
"Soft opening" vil vare til 28. oktober og terminalen forventes at være i fuld drift i december. Kan så forvente flere flyselskaber over efteråret vil flytte til SAT-1.
Ulempe
Som jeg læser det så vil det stadig være i hovedterminalen at check in, security og paskontrol sker ved afgang og paskontrol og bagage ved ankomst. Dvs trængslen og ventetiden der forbliver den samme?
Updates:
Jeg vil forsøge at holde tråden her opdateret med starten og hvilke flyselskaber der løbende begynder at benytte den nye SAT-1 terminal.
Længere tekst også om design og udsmykning kan ses i linket nederst.
APM er togsystemet som bringer rejsende til og fra terminalen.
SAT-1 er en fire-etagers bygning med to kældre bestående af:
📍B2 niveau er hvor Automated People Mover Station eller APM Station kører til og fra.
📍B1 er til systemets kontrolrum.
📍G-niveauet huser Baggage Handling System (BHS) og kontorer.
📍Niveau 2 er dedikeret til ankomstpassagerer og dem på flyforbindelser.
📍Niveau 3 er afgangsområdet med et venteområde for boardingpassagerer i en åben gate stil layout og butikker i kø langs gangen.
📍4. sal er afsat til passagerlounger, flyselskabers lounger og andre.
SAT-1 er forbundet til hovedterminalen med en underjordisk tunnel, der er omkring en kilometer. I tunnelen opererer APM-systemet, BHS og to luftside-serviceveje.
At rejse fra den nuværende terminal til SAT-1 terminalen foregår ved hjælp af APM, et ubemandet elektrisk køretøj med gummihjul, der udelukkende bruges til at transportere passagerer.
Passagerer, der rejser på internationale fly, der afgår og ankommer fra SAT-1, kan tage APM.
Rejsetiden inklusive ventetid på stationen for passagerer er omkring tre minutter, og APM kan rumme op til 210 passagerer pr. tog pr. vej.
Kun to flyselskaber vil bruge terminalen i starten.
(... der er to indlæg inden dette indlæg som også er fra idag og med anden info om satelitterminalen og indretning m.m.)
Det skulle nu være Thai AirAsia X og Thai Vietjet.
For 13 dage siden informerede nyhedsbureauet ellers om at også Emirates ville benytte terminalen i den bløde åbningsperiode. Det ser ud til at være droppet.
For Thai AirAsia X forstår jeg at det er noget af de internationale flyvninger med Airasia som "X" firmaet står for.
Det får således ikke nogen betydning for danskere der flyver til og fra Thailand, med mindre det er via lande i nærheden af Thailand og med forbindelsesfly fra de to selskaber. Altså forudsat dagens informationer er korrekte.
Terminalen er til internationale flyvninger og ikke indenrigs.
Senere vil flere flyselskaber nok komme til.
Inde i hovedterminalen er der gateområderne:
C, D, E, F og G efterfulgt af gate nummer. A og B er til indenrigsflyvninger.
Skal der flyves fra SAT-1 er det gates som starter med S.
Adgangen til togene dertil er efter security og paskontrol i hovedterminalen. Så der er alt som det plejer og køerne vil også fortsætte som nu.
Her google oversættelse af dele af pressemeddelse (samme som omtalt i forrrige indlæg)
I første omgang vil to flyselskaber, nemlig Thai AirAsia X (TAAX) og Thai Vietjet, flyve gennem SAT-1. Jomfruflyvningen til SAT-1 den 28. september er TAAX's XJ 0761, der ankommer fra Shanghai kl. 10.15.
I den første uge af SAT-1's åbning vil Thai AirAsia X flyve 14 flyvninger om dagen, mens Thai Vietjet vil have fire flyvninger om dagen gennem terminalen.
Suvarnabhumi Lufthavn vil overveje at have flere flyselskaber til at flyve ind og ud af SAT-1 i fremtiden, ifølge Mr. Kittipong.