Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - bosat eller længere ophold - Pensionist i Thailand - f.eks. visum
Ingen folkepension i udlandet hvis boet for få år i Danmark
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
23-02-2018 12:33
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Bliver disse ændringer med optjening mon til noget eller er blevet det?

Er det mon en del af den pensionsaftale der blev lavet før jul men ikke omtalt?

Personligt tror jeg det vedtages som det er skrevet. At det utilsigtet rammer etniske danskere har vist sig nogle gange ikke at have nogen betydning, når der skal sørges for at en enkelt udlænding ikke kan slippe gennem et hul.

Ældresagen skriver 9. januar
Der er indgået en politisk aftale om forhøjelse af nødvendige antal bopælsår til opnåelse af dansk social pension. Lovforslaget er endnu ikke fremsat, men forventes at træde i kraft 01.07.2018 eller 01.01.2019.

Lars
Lars
29-04-2018 11:40
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Ændringerne i optjening af pension er nu vedtaget af folketinget (i april).

Loven træder delvist i kraft 1. juli og enkelte dele først senere. Der er en overgangsordning, men den ikke omtalt nedenfor.

Loven lyder:


»§ 5. Ret til fuld folkepension er betinget af fast bopæl her i riget i mindst 9/10 af optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Er betingelsen for fuld pension efter stk. 1 ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og 9/10 af optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til folkepensionsalderen.

Stk. 3. Forholdet mellem bopælstiden og 9/10 af optjeningsperioden, jf. stk. 2, beregnes som en procentandel, der afrundes til nærmeste hele procenttal.

Stk. 4. Overgår en førtidspensionist til folkepension ved folkepensionsalderen, udbetales folkepensionen med samme procentandel som den, hvormed førtidspensionen hidtil har været fastsat.

§ 6. Ret til fuld førtidspension er betinget af fast bopæl her i riget i mindst 9/10 af optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Stk. 2. Er betingelsen for fuld pension efter stk. 1 ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og 9/10 af optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Stk. 3. Forholdet mellem bopælstiden og 9/10 af optjeningsperioden, jf. stk. 2, beregnes som en procentandel, der afrundes til nærmeste hele procenttal.

--

Der skrives også om hvordan brøkpensionen beregnes og en masse forbehold og delberegninger, hvis man har boet flere perioder i udlandet.

Nogle tillæg som varmetillæg og helbredstillæg nedsættes dog ikke.

Der er mange flere detaljer og det vedtagne forslag kan ses på - www.ft.dk/samling/20171/lovfors...

Det vedtagne lovforslag betyder at beregningerne vist i indlæg 3
( www.thaiguide.dk/forum/forum/vi... ) stadig gælder.

Brøkpension ved bopæl i udlandet.

Hidtil har været gældende at man skal bo mindst 30 år fra sit fyldte 15. år i Danmark for at kunne få brøkpension. Dvs mellem 30/40 og 40/40 dele idag.

Der er ikke ændret ved de 30 år i den nye lov - de 30 år er ikke hævet tilsvarede de 40 år er hævet til 47 år plus (9/10 af tiden fra 15. år til pensionsalderen).

Det betyder at der stadig kan fåes brøkpension hvis man har boet i Danmark 30 år fra det fyldte 15. år.

Jeg er ikke advokat, så dette er uden ansvar:

Den paragraf omhandlende de 30 års bopæl er $3 i Bekendtgørelse af lov om social pension "Bopæl" og den paragraf er ikke ændret med den nye lov.

"§ 3. Retten til pension er betinget af, at modtageren har fast bopæl her i riget eller hyre på dansk skib.

Stk. 2. Dette gælder dog ikke personer med dansk indfødsret, som har nået folkepensionsalderen, og som har haft fast bopæl her i riget i mindst 30 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen."

Der står også at man bevarer retten til pension hvis man flytter til udlandet efter pensionen er tilkendt, med nogle betingelser.

Hele bekendtgørelsen om Lov om Social Pension - www.retsinformation.dk/eli/lta/...

Så samlet set skulle det se ud som i tabellen her - redigeret version af den tidligere, hvor en kolonne nu er overstreget.

Tilføjelse:
Ordet brøkpension er nu udgået og erstattes af "procentandel af fuld pension", som måske også er mere sigende.

Links:
Lov om ændring af lov om social pension, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, pensionsbeskatningsloven og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område - www.ft.dk/samling/20171/lovfors...

Bekendtgørelse af lov om social pension - www.retsinformation.dk/eli/lta/...

Redigeret af Lars d. 29-04-2018 17:47
Lars
Lars
01-05-2018 06:10
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Her er en opdateret oversigt over ændringerne og folkepension der kan udbetales i Thailand som reglerne er med at kun grundbeløbet kan tages med til Thailand.

Redigeret af Lars d. 01-05-2018 06:20
Lars
Luis
10-03-2019 15:31
Bruger
Antal indlæg: 8
Tilmeldt: 27.12.16

hej har brug for lidt hjælp med beregning. jeg lige kommet på førtidspension er 32år har boet 5år i thailand fra jeg fyldte 15år til 32år. hvor mange procent kan jeg regne med at få udbetalt?DamnDream

Luis
10-03-2019 15:35
Bruger
Antal indlæg: 8
Tilmeldt: 27.12.16

Luis skrev:
hej har brug for lidt hjælp med beregning af førtidspension med bopæl i danmark. jeg lige kommet på førtidspension er 32år har boet 5år i thailand fra jeg fyldte 15år til 32år. hvor mange procent kan jeg regne med at få udbetalt?DamnDream


jeg har regnet det ud til omkring 88 procent pension. ?
Redigeret af Luis d. 10-03-2019 17:45
Lars
11-03-2019 17:22
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Jeg får det til 100% folkepension.

Udfra at med pensionalder på 67 år er muligt at være væk fra Danmark i op til 5 år og stadig få fuld pension.
De 67 år vil så nok være noget højere når du når den alder. Med pensionsalder på 71 må man bop udenfor Danmark i næsten 6 år

Derudover så er der 40 år eller mere til din folkepension. Meget kan ske inden da og mange regler blive ændret.

Hvem ved hvordan folkepensionssystemet, brøkpensioner osv ser ud om 40 år?

Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Visum til Danmark - lange behandlingstider og ventetider på at booke tid til ansøgning - Ambassade Visum til Danmark 5 25-03-2024
Leveattest - for alle der modtager pension udenfor Danmark Pensionist i Thailand - f.eks. visum 1 18-06-2023
Udlandsdanskere kan ikke søge visa i Danmark Visum til Thailand 4 19-03-2023
Luftforureningssæsonen er startet - ikke rent som Danmark, men måske bedre end før Sundhed og medicin 21 14-03-2023
Thai kæreste til danmark permanent Opholdstilladelse i Danmark 9 01-02-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 3
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,235
· Nyeste bruger: Mogms
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder