Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Kongeligt
2 års dag for afdøde Konge Bhumibol lørdag den 13. oktober
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
11-10-2018 15:27
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6696

På lørdag, den 13. oktober, er det 2 år siden Thailands elskede Konge Bhumibol Adulyadej døde i en alder af 88 år og 70 år som Konge.

Dagen er blevet gjort til National Helligdag og det samme er afdøde Konges fødselsdag den 5. december.

Dagen mindes på forskellig vis rundt i landet, men jeg har ikke fulgt med i hvordan og hvor.

Det kan måske være en god ide at være lidt ydmyg hvis man lørdag skulle være et sted med betydning for thaierne.

Forlænget weekend:

Da helligdagen falder på en lørdag er næste mandag ekstra fridag for dem som normalt har fri om lørdagen (det normalt i Thailand med denne kompensation for heligdage). Dvs offentlige kontorer og mange private virksomheder holder lukket.

Mange steder er pyntet op med gule blomster, Kongens farve, allerede dage før dagen for at mindes.

Billederne herunder er fra indgangen til kontorbygning i Bangkok.

www.thaiguide.dk/images/forum/2-aarsdag-kongens-doed-2.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/2-aarsdag-kongens-doed-1.jpg
Lars
A12019
11-10-2018 16:44
Bruger
Antal indlæg: 136

Apropos den gule farve så har regeringen vist opfordret alle thaier til at bære gult. Om det er normalt at komme med den slags opfordringer fik jeg ikke lige spurgt om.

Private arbejdsgivere er kun forpligtet til at give deres ansatte et vist antal fridage og jeg kender et par stykker som ikke har fri på mandag da det så vil overskride hvad de har krav på.
Lars
11-10-2018 17:00
Brugers avatar

Bruger

Jeg har oplevet en del af disse typer opfordringer fra militær regeringen de seneste år om hvordan befolkningen bør opføre sig. Husker ikke lige eksempler, men det kun kort tid siden der var lignende opfordringer omkring opførsel.

Ellers har jeg oplevet en del der nu bærer lyserøde trøjer om tirsdagen nu. Til ære for den nye Konge.
Redigeret af Lars d. 11-10-2018 17:02
Lars
A12019
11-10-2018 17:44
Bruger

Lars skrev:
Ellers har jeg oplevet en del der nu bærer lyserøde trøjer om tirsdagen nu. Til ære for den nye Konge.

Jeg tror vist du skal læse lidt op på farverne 555

Mandag (gul) - Rama 9 (Bhumibol) og Rama 10 (Vajiralongkorn) lidt heldigt så thaierne kan genbruge de gamle og ikke behøver at investere i nye

Tirsdag (lyserød/pink) - Rama 5 (Chulalongkorn) og busserne er af samme årsag pinke/lyserøde på Chulalongkorn Universitet i Bangkok

Fredag (lyseblå) - Dronning Sirikit, trøjerne havde af samme årsag farven lyseblå ved 'Bike for Mum' cykeleventet i 2015

Lørdag (purple) - Prinsesse Sirindhorn

Søndag (rød)

Ugedagene er i øvrigt opkaldt efter solen, månen og planeter. Søndag efter Solen og mandag efter Månen og deraf måske farverne rød og gul. Tirsdag er opkaldt efter Mars, onsdag efter Merkur, torsdag efter Jupiter, fredag efter Venus og endelig lørdag efter Saturn.

Det er ved at være sengetid og jeg beklager hvis der skulle have indsneget sig en lille fejl.
Redigeret af A12019 d. 11-10-2018 17:44
Lars
12-10-2018 11:46
Brugers avatar

Bruger

Mht det lyserøde. Jeg tjekkede ikke lige og tænker ikke så meget over det med farverne.

Spurgte nogle kollegaer for et par uger siden om det og de sagde det var for Kongen Tænker (men ikke hvilken?)

På trafikken ud af Bangkok at dømme ser det ud til mange bruger mindedagen og den forlængede weekend til en ekstra lille ferie. Der er lange køer over en af broerne i retning af Hua Hin ihvertfald.
Lars
A12019
12-10-2018 12:31
Bruger

Lars skrev:
Mht det lyserøde. Jeg tjekkede ikke lige og tænker ikke så meget over det med farverne.

Spurgte nogle kollegaer for et par uger siden om det og de sagde det var for Kongen Tænker (men ikke hvilken?)

På trafikken ud af Bangkok at dømme ser det ud til mange bruger mindedagen og den forlængede weekend til en ekstra lille ferie. Der er lange køer over en af broerne i retning af Hua Hin ihvertfald.

Du får lige et billede af shuttebusserne som kører fra Siam til Chulalongkorn Universitetet. Den lyserøde farve går igen mange steder på universitetet og selv omslaget på skriveblokkene er røde.

A12019
12-10-2018 12:39
Bruger

Apropos årsdage og lyserød farve så er tirsdag den 23. oktober også en helligdag da Kong Chulalongkorn (Rama 5) døde den 23. oktober 1910. Dagen kaldes derfor også for King Chulalongkorn Day.

https://www.thaiembassy.sg/friends-of-thailand/...ngkorn-day
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Thai Festival 2019 - Lørdag d. 6. juli, København Arrangementer i Danmark 2 01-07-2019
Songkran Thai Festival i Gistrup ved Aalborg den 14. april 2018 (Nu på lørdag) Arrangementer i Danmark 1 10-04-2018
Begravelse af Kong Bhumibol bliver i oktober Kongeligt 8 29-10-2017
Længere tid til paskontrol i Kastrup fra 7. oktober Fly 9 21-10-2017
Kong Bhumibol begravelse - ceremoni i Danmark Kongeligt 1 08-10-2017
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder