Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - som turist - Rejseplaner
Spørgsmål fra førstegangs rejsende til Thailand :)
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
10-09-2009 10:36
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Du kan se informationer om vaccinationer under "før rejsen" på denne side. Der er også link til "udlandsvaccinationer" hvorpå der også står priser. Vil dog stadig anbefale at tjekke med egen læge om det er nødvendigt.
Thomas
Lars
02-05-2010 19:05
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Bedre sent end aldrig... eller hvordan nu...

gall skrev:
Lars. Du havde et regnestykke hvor man brugte øl prisen til at finde ud af, hvor dyrt der var på det pågældende sted. Kan du ikke lige nævne den igen?


Taler vi restauranter i turistområder vil jeg være lidt grov og opdele dem i to typer.

Restauranter med almindelige thailandske priser.

Restauranter, der har sat priserne op, fordi de ikke regner med det betyder noget for turister. Det er jo stadig billigt i forhold til f.eks. priser i Danmark. Turist fælden - du betaler mere for det samme.

Hvordan ved du så hvilken type restaurant du er ved at gå ind og spise på?

?l.... ja øllet..

?lpriserne varierer fra sted til sted og fra by til by. En alm. pilsner i dansk størrelse, 33 cl, kan koste f.eks. 100 baht i ?turist fælden?, mens det vil koste det samme for en falske øl af dobbelt størrelse på en almindelig restaurant.

Størrelsen...
Alle almindelige thai restauranter sælger de store øl. Mange har endda kun dem. Bestiller du en øl får du næsten altid en stor, også selvom de har små flasker også. Det er thai kulturen at købe de store.

?Turist fælden? sælger for det meste kun de små øl.

Så vil du undgå turist fælderne, så start med at spørge til øllet.
thaitossen
18-12-2011 11:35
Bruger
Antal indlæg: 14
Tilmeldt: 20.09.11

Her er mit råd til jer der vil til Thailand i januar og februar og vil booke hoteller som i kommer frem. januar er top højsæson og priserne er i top, samt at der er meget udsolgt mange steder. Da i har 3-4 uger og derfor ikke har meget tid til at rende rundt og se hoteller eller til at de første 10 er udsolgte eller for dyre, da i altid vil få rackrate eller walkin rate, som er den dyreste pris de har, vil i risikere at bruge meget tid på at finde et hotel og så evt komme til at tage et der ikke passer til jer af nød eller fordi ungerne er ved at være trætte eller komme til at betale alt for dyrt for et hotel, hvor i ville have kunnet få en bedre standard til samme pris, hvis i havde booket det på forhånd.

Min anbefaling er at finde en rute og så evt få jeres lokale rejsebureau til at booke jeres hoteller eller selv gøre det på agoda,com, hotels.com etc. På den måde har i også en finger med i spillet hvad angår pris, beliggenhed og standard, samt i ved de er bekræftet og betalt på forhånd, så i kender jeres rejsebudget.

De priser der ligger på hjemmesiderne eller hos rejsebureauer er priser baseret på volumen, dvs de har aftale priser som ligger langt under rackrate og walkin rate fordi de sælger 100-1000 værelser om året og derfor får en meget billigere rate. Havde det været i lavsøsonnen iskulle rejse, ville jeg sige at det ikke var noget problem at finde plads, specielt hvis man går efter pensionater, hostels og mindre steder til billige penge, men i højsæsonnen ville jeg aldrig selv bruge tid på at finde hoteller og betale alt for dyrt for en dårligere standard end den man kunne få hjemmefra til samme pris. Når man er på ferie er det surt at bruge timer på at finde et sted at sove, specielt når man rejser med børn og så nok komme til at vælge noget der ikke lige var drømmen, men var det eneste der var ledigt efter 2-3 timer søgen. Har i kort tid, som 2-3-4 uger, så gør jer selv en tjeneste, find ud af hvor i vil bo og hvor mange dage, book jeres hoteller og vær glade for de er klar til jer når i ankomme, betalt og det hele, ingen stress, ingen spildtid og ingen billige hoteller til for dyre priser.

Det samme gør sig lidt gældende mht transport, nattog til f.eks Chiang Mai er tit udsolgt 3-4 dage i forvejen i denne tid. Planlæg jeres ferie når i rejser i den aller mest travle tid og undgå forsinkelser, udsættelser og træls ventetid på steder i er færtige med. Mht transport med taxi eller tuktuk osv, er mit råd altid at bruge taxier, spørg om de kører på taximeter, hvis ikke stop den næste. Taxier er altid billigere end tuktuker og de er med aircon og ikke i den fri luft som er fugtig, varm og fuld af bilos osv.

Det er bare et godt råd fra en som bor i Thailand og har rejst i Thailand de 15 sidste år og solgt rejser til Thailand de sidste 23 år.

Rigtig god rejse til jer alle, glæd jer til Thailand
heidi
20-08-2014 05:20
bruger
Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 29.07.14

Hej. Vi skal også afsted for første gang til februar, alt bog fly og hotel er på plads. Vi er afsted i 3 uger. Bangkok 2 dage og så videre med bus og båd til Koh kood i 5 dage, der efter Koh chang 12 dage. Jeg er lidt bekymret mht. Malaria og især denguefeber. Har læst så meget om dengue.
Er vi et sted hvor vi skal tænke meget over det? Eller skal jeg slå koldt vand i blodet?
Heidi

Lars
20-08-2014 16:57
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Hej Heidi,

Spændende tur der i den dejlige tørre og solrige tid.

Jeg ikke ekspert, så blot min mening og hvad jeg har gjort.

Starte med mit bud - slå koldt vand i blodet.

Malaria:

Jeg har aldrig taget malaria medicin. Ej heller selvom jeg er kommet på Koh Chang og andre steder ved Cambodia og Laos eller været inde i de lande.

Det ikke sikkert det er smart og måske jeg gjort forkert/dumt. Jeg har også noget blod der dufter rigtigt godt og tiltrækker myg i hobetal og altid får mange myggestik.

Har så brugt forskellige myggespray og lignende ved solnedgang og om aftenen, hvor de fleste angriber mig.

Jeg har ikke hørt om malaria udbrud i Thailand i mange år. Dermed ikke at det ikke er sket, blot jeg ikke hørt om det.

I skal måske på en helt almindelig ferie og bo ved stranden og ikke på de vilde trecking ture ind i skovene og så ville jeg ikke selv tage noget malaria medicin.

Dengue Fever.

Den absolut heller ikke at spøge med.

Dengue fever findes hele året i Thailand så vidt jeg forstår og der er hvert år mange der bliver syge. Men de absolut største antal udbrud er i regntiden omkring juni til oktober, hvor der er meget fugtigt rundt omkring.

Jeg ville ikke være bekymret i februar, men tage almindelige forbehold overfor myggestik.
Ungå steder med alt for meget stillestående vand i store krukker som ses rundt omkring og de gammeldags bade hvor vandet tages i skåle fra store krukker/kar og hældes over kroppen istedet for bruser, men det oplever i næppe de steder i skal overnatte Smile.

Der er flere andre tråde om Dengue Fever. Ser ud til at bla. bruger Oplevelser har haft Dengue engang.

Denque feber

6000 smittet med denque feber i Chiang Mai i år

Dengue fever rammer tusinder i Thailand

Note: Jeg går næsten altid med lange bukser og sokker om aftenen. ja virker dumt også ved strandene. Men har jeg ikke det ligner jeg en med røde hunde.

Hvad mener andre rejsende eller fastboende? Tager I malaria medicin? Hvad med Dengue?
Redigeret af Lars d. 20-08-2014 17:06
Lars
heidi
21-08-2014 09:07
bruger
Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 29.07.14

Tak for svar ind til videre. Vi skal bo ved ordnede forhold, hotel hytter med aircondition. Skal på endags ture på tracking mm men ikke med overnatning i jungle. Jeg hører også gerne fra nogle flere som har erfaringer.

Heidi
gall
23-08-2014 11:40
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Vi har vist haft smitsom leverbetændelse vaccinen opdateret når vi har rejst, som den eneste. Tidligere var der flere, men jeg tror kun det gælder hvis man rejser i de afsidesliggende områder.

http://www.thaiguide.dk/indendu...
Thomas
Thong9
24-08-2014 05:03
Bruger
Antal indlæg: 436
Tilmeldt: 01.05.12

Jeg blev for mange aar siden smittet med hepaties b, jeg var gul som en smiley.

Laegen paa hospitalet sagde, enten er du blevet tatoveret, eller du har dyrket sex med en som ogsaa er gul ( jeg tror nu naermere at hun var roed )....Jeg var ikke blevet tatoveret......Jeg er dog stadig gul, men det er saa i en anden sammenhaeng.

Jeg er ikke vaccineret mod noget som helst idag, og det har jeg ikke vaeret i ca. 8 aar. Jeg lever endnu.
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.

Lars
25-08-2014 16:17
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Thong9 skrev:
en som ogsaa er gul ( jeg tror nu naermere at hun var roed )....Jeg var ikke blevet tatoveret......Jeg er dog stadig gul, men det er saa i en anden sammenhaeng.


Haha, det lidt hen ad sort snak for nogle måske? Jeg vil prøve at gætte på at der kom politik ind over? At de røde er den politiske bevægelse der støtter den regering der sad indtil militærkuppet og de gule er oppositionstilhængerne, der demonstrerede i lang tid op til? Får jeg point for det svar?
Men Hepatitis B, den ej heller at spøge med?

Men til vaccinationerne.

Malaria nok den eneste der er i spil? Dengue er der ikke noget imod.

Min erfaringer med myg indendøre er at på sådan almindelige standarder hoteller og bungalows er der ikke problemer med myg indendøre og virker som om myggene ikke syntes specielt godt om aircondition. Døre og vinduer selvfølgelig holdes lukkede især om aftenen. Andre steder er der måske myggene for vinduer og døre.
Så specielt myggenet er ikke nødvendige på almindelige hoteller/bungalows efter min erfaring, men måske i mere simple hen ad primitive hytter. Er der kommet et par myg ind kan der købes en dåse spray i 7-11 og sprayes når man tager afsted om morgen eller ud og spiser om aftenen f.eks.

Tiderne nok anderledes, men for 16-17 år siden gik jeg til min egen læge og spurgte til vaccinationer til Thailand. Puha, der blev fundet nogle støvede bøger frem og vacciner bestilt hjem. Det nok ikke rejsende lægen så flest af og det nok blevet meget bedre siden, både at mange flere nu rejser rundt og online muligheder for at søge information findes.

Næste gang valgte jeg Udlandsvaccinationen på Amager. Det også meget bekvemt, da de også har åbent efter normalt arbejdstid.

Kiggede lidt på hvad vaccinationscentre i linket fra Gall anbefaler, og har i baghovedet at de tjener deres penge på recepter og vaccinerne.

Kan godt forstå nogle måske kommer i tvivl. De har langt fra samme anbefalinger - og de kan selvfølgelig ikke bruges alene. Kræver nok en samtale om den aktuelle ferie. Men alligevel.

Udlandsvaccinationen skriver om malaria (rejser op til 4 uger):

Malaria
I Thailand er der størst risiko for malaria i nogle områder langs grænserne til Cambodja, Laos og Myunmar. Hvis man planlægger trekking i disse områder anbefales at tage doxycyklin- eller malarone-tabletter til forebyggelse mod malaria. Derudover er det vigtigt også at beskytte sig mod myggestik, herunder at sove under et imprægneret myggenet. I de øvrige dele af Thailand er der begrænset risiko, og der foreslås alene forebyggelse af malaria ved beskyttelse mod myggestik.


Et andet center har denne oversigt, hvor malaria vaccination anbefales alle uanset hvor og hvilken type ferie det er.

www.thaiguide.dk/images/forum/vaccination.PNG

Hvad så?
Redigeret af Lars d. 25-08-2014 16:32
Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Tage hund med til thailand Generelt 2 25-03-2024
Problem at veksle danske kroner i Thailand Valuta og banker 36 29-12-2023
Thailand fået ny Premierminister 22. august. Løbende opdatering siden valget. Politik 12 01-09-2023
22-årig komet fra Thailand vandt guld i herresingle i badminton VM i København Nyheder 1 28-08-2023
Steder i det sydlige Thailand uden Russer Rejseplaner 4 26-07-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 6
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,233
· Nyeste bruger: Truetype
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder