Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - i Danmark - Visum til Danmark
Vil skilles men kan min thai kone blive i Danmark?
 Udskriv debat Udskriv debat
Michael10
04-11-2018 11:26
bruger
Antal indlæg: 2

Jeg er gift i 10 år med min thai kone, vi har boet i Thailand i mange år men sidste 3 år har er vi flyttet hjem til Danmark med min kone. Hun går i dansk skole og har bestået modul 4 og hun arbejder fuldtid ved siden af.
Mit spørgsmål er så om hvis vi bliver skilt kan hun få lov at blive boende i Danmark? Hun vil gerne blive og jeg ønsker hende alt godt og vil gerne hun bliver men vi er vokset fra hinanden
Vh
Lars
04-11-2018 13:38
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6620

Velkommen til Michael,
Altid trist at høre når det går den "forkerte" vej med ægteskab som for dig/Jer lige nu.

Jeg skal med det samme sige at jeg er ikke jurist og ekspert.

Men mit svar vil umiddelbart være nej, sådan generelt - hvis der ikke haves permanent opholdstilladelse og opholdstilladelsen er baseret på Familiesammenføring.

Her fra Ny i Danmarks side:
www.nyidanmark.dk/da/SituationChange/Family/Fam...

Skilsmisse eller samlivsophør
Hvis du har opholdstilladelse som ægtefællesammenført, og du bliver skilt, er grundlaget for din opholdstilladelse ikke længere til stede. Det kan også være tilfældet, hvis din ægtefælle er død.

Udlændingestyrelsen kan inddrage eller nægte at forlænge din tidsbegrænsede opholdstilladelse, hvis grundlaget for tilladelsen ikke længere er til stede. Det kan fx være tilfældet, hvis du er blevet skilt eller ikke længere bor sammen med din ægtefælle/samlever, som du er blevet familiesammenført med. Det kan også være tilfældet, hvis din ægtefælle/samlever er død.

Dine personlige forhold tages i betragtning
Hvis der er personlige forhold hos dig, som gør, at en inddragelse eller en nægtelse af forlængelse vil være særligt belastende for dig, vil opholdstilladelsen ikke blive inddraget eller nægtet forlænget.

Udlændingestyrelsen ser bl.a. på:

Din tilknytning til det danske samfund, herunder hvor lang tid du har været i Danmark.
Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
Konsekvenser for dine herboende nære familiemedlemmer.
Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
Om du vil lide overlast i hjemlandet.

Så umiddelbart kunne det være nej, når man ikke kender sagen? Kan måske kræve eksperthjælp, da det så vil være undtagelserne der bliver afgørende?

Måske andre har personlige erfaringer?
Redigeret af Lars d. 04-11-2018 13:39
Lars
Michael10
04-11-2018 14:03
bruger

Tak for dit svar, hvad muligheder kunne der være? Kan en thai ikke søge opholdstilladelse uden at være gift? Hvis personen har arbejdstilladelse og er igang og også går ihærdigt i skole for at lære sproget
Lars
05-11-2018 15:32
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6620

Der må jeg nok næsten melde pas. Men prisværdigt at du forsøger at finde løsninger for hende i en ærgerlig situation.

Kommer man blot for at arbejde er der bl.a. krav om mindsteløn som er lidt høj. Der er en positiv liste med erhverv hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark og så kan der søges opholds og arbejdstilladelse med sådanne jobs.

Arbejdstilladelsen - uden at være sikker, så vil jeg tro den er afhængig af eller bundet til opholdstilladelsen. I det øjeblik opholdstilladelsen inddrages bortfalder arbejdstilladelsen måske også.

Men sådan generelt er reglerne for hvor længe man skal have haft den midlertidige opholdstilladelse og kravene for at få den permanente nok til dels lavet for at undgå at det vælter ind med giftelystne kvinder der blot vil til Danmark og så lige tager et par års ægteskab, måske mod betaling, med tilfældige mænd og så hopper videre - med kun et formål - at få ophold i vesten.
Lars
Bettebuddha
07-11-2018 22:15
bruger

Trist, var det selvsamme igennem, men min ex havde permanent opholdstilladelse så ingen problem med at få lov at blive.

Der har dog været fortilfælde hvor det med den permanente opholdstilladelse er tilsidesat, hvor kvinden eksempelvis har været her i landet 4 - 5 år og manden enten ikke har overholdt sin ægteskabelige forpligtelse, og haft andre på sidelinjen " utroskab", eller hvor manden har vist sig at være alkoholiseret og måske enda voldelig.

En veninde til min ex, havde en voldelig mand, hun blev skilt fra ham men havde mødt en sød mand (det var ham der fik hende væk fra den forrige og på ind på et hjem for voldsramte), og de blev gift og han "overtog" ligesom den igangværende sag, med ny garanti og hun fik lov at blive, men det er 8 år siden, men det er da værd at kigge på om der er muligheder. (hermed ikke sagt at du skal begynde at tæve hende Shock ).

Håber i finder en løsning, så en der gerne vil får lov at blive.
SMS20
13-11-2018 12:49
bruger
Antal indlæg: 1

Har læst indlæggene og prøvet at finde andre erfaringer om dette emne men ingen entydige svar eller retningslinier mht de undtagelser udlændingestyrelsen opstiller.
Redigeret af SMS20 d. 13-11-2018 22:41
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Thai visum til DK - op til 31.500 kr i banken - nye regler feb 2018 Visum til Danmark 12 10-12-2018
Thai forum/chatroom. Generelt 13 09-10-2018
Thai Tv i Danmark Lidt af hvert - alt det andet 4 26-08-2018
Thai Festival 2018 - 30. juni i København Arrangementer i Danmark 3 20-06-2018
Giftes i Thailand / Danmark... Generelt 6 11-06-2018
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder