Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - i Danmark - Visum til Danmark
Kæresten er arbejdsløs er det et problem ?
 Udskriv debat Udskriv debat
Jess
06-01-2020 16:39
Bruger
Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 16.11.19

Tak for godt input Lars.
Noi ligger sig faktisk fladt ned og siger det er hendes skyld.
Hun har kun læst øverste linie dengang og meddelt kæresten i Sverige det.
Han har så booket billet som han synes og det er det.
Hun erkender det er hendes fejl og undskylder mange gange.
Vi forklarer i ny ansøgning at nu ved hun godt hvordan et visa skal læses og det gør jeg også.
Jeg håber at det kan påvirke en ny afgørelse positivt, da forseelsen nu er 2 år og fire måneder gammel. Den er foregået i sVerige hvor straffen ville have været 12 mdrs. karantæne og ikke her i Danmark.
Fingrene er krydset og hun skal i VFS center Bangkok på Fredag :-)

Og så synes jeg egentlig visaet til Sverige er tåbeligt skruet sammen...
Der hvor der står 38 (antal dage visaet gælder) står der bagved: Dagar, Jours, Dats
Ikke days eller noget andet fornuftigt.....
Lars
07-01-2020 12:23
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Hej igen Jess,
Jamen da godt hvis du kan bruge input, selvom nogle er lidt direkte.

Men må så sige lidt mere. Du må lige holde lidt godt hånd i hanke med din kæreste.

Tidligere sagde hun at hun ikke vidste hvad der var sket og har lavet et brev om det på thai om at det var udenfor hendes kontrol. Sker ofte at der laves historier hvor ansvaret skubbes væk og ikke mindst ikke er sande.

Nu viser det sig at det faktisk er hende som har ansvaret, men det nok ikke var det hun skrev til ambassaden tidligere?

Ja du ser sikkert pointen. Hvad skal ambassaden tro på med alle de søforklaringer der er kommet i teleofn og per brev, undskyld igen direkte.

Det skal der styr på nu og fremover, ikke flere historier. Få en ærlig oversættelse af det hun skrev så I ikke dummer Jer igen.

Thaierne der ser papirerne kender jo også thaiernes egen måde at snige sig ud af problemer med små lægnehistorier og falder ikke i med begge ben. Det er deres job at prøve at gennemskue hvad der er op og ned.

Nå, undskyld det lidt sure opstød, men det er nødvendigt hihi

Jeg kender ikke det svenske visum og hvad der står.

Men kan så glæde med at der nu er indført en ny visumsticker. Dvs klistermærket med visumet der sættes i passet.


"Den nye visumsticker er også grøn, men ser anderledes ud end den gamle. De oplysninger, der er anført på den nye visumsticker, er de samme som på den gamle sticker, men de står i en anden rækkefølge."
https://nyidanmark.dk/da/Nyhede...

Ny og gammel sticker billeder og forklaringer i næste link - det er ikke ukendt problem at folk læser/forstår informationen forkert. Det samme gør danskere nogle gange med visum til Thailand:
https://nyidanmark.dk/da/Ord-og...

Mht overstay og karantæne.
Jeg er ikke sikker på at kæresten har fået indrejseforbud til Schengen. Hvis hun har det er det reglerne der hvor hun blev opdaget der gælder, dvs rejste ud af Schengen fra.

Men at den tid er gået er ikke ensbetydende med at det er lettere næste gang. Ja sågar kan overstay i andre lande betyde noget hvis man søger i et helt andet land. Der har f.eks. været rapporter om at Laos ikke ville lade personer med lang eller mange overstay i Thailand komme ind i landet.

Så der skal gøres lidt mere benarbejde her.

Men det måske lidt ligegyldigt nu. Fortiden kan ikke ændres og nød til kun at se fremad og ikke tilbage.




Lars
Lars
12-01-2020 15:44
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Hej igen Jess,

Jeg vil blot nævne et punkt jeg jeg glemte at skrive - som faktisk går tilbage til allerførste indlæg.

1. Kæresten har haft overstay sidste gang i Schengen.

2. Kæresten har relativt kort tid inden hun søger visum sagt sit faste job gennem længere tid op og har nu ingen indtægt.

3. Myndighederne er bekymrede for om hun vil rejse hjem igen med den historik der er.

De 2 hændelser vil sammen ligesom forstærke mistanken om at tage ophold i Danmark?

Så kig på det med at jobbet er opsagt også.

Sådan hypotetisk, men måske ikke unormalt:
Jeg er på vej til at flytte til udlandet. Siger mit job op og nyder tiden indtil da og kæresten vil hjælpe med at forsørge mig mens.
Der må så være nogle overførsler der viser denne forsørgelse.
Redigeret af Lars d. 12-01-2020 15:46
Lars
Jess
20-01-2020 11:04
Bruger
Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 16.11.19

Nu er der gået en uge og en weekend siden sidste Fredag, hvor Noi afleverede ny ansøgning.
I dag har hun modtaget en mail fra ambassaden, at ansøgningen igen er sendt til Danmark...
Det betyder forlænget sagsbehandlings tid, op til 60 dage.

Vi har begge gjort meget ud af netop de punkter du nævner Lars.
Altså dokumenteret alle overførsler fra mig til hende og forklaret hvorfor det er endt sådan.
Hun har gjort meget ud af at forklarer hvorfor hun vil vende hjem efter endt ophold.
(Familie forhold og bolig)
Forklaret hvorfor overstay er sket og at hun nu forstår hvordan visa skal læses.
Jeg har argumenteret for hvorfor tre års udelukkelse er en uforholdsmæssig hård straf i dette tilfælde.
Straf i Sverige hvor overstay er sket vil kun være 12 mdrs udelukkelse.
Overstay er kun 6 dage og holder sig inden for grace perioden.
Jeg rammes hårdt som part i ansøgningen fordi jeg er dansker og ikke svensker.
Udelukkelse udløber alligevel 26-08 i år.
Jeg opdaterer når der er svar...

Lars
22-01-2020 16:44
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Du skriver meget om indrejseforbud/karantæne. Er det noget du ved hun har fået? Noget på skrift? Noget som nævnes i afslaget? Men jo søges i en karantæne periode er det ikke så ligetil. (sådan lidt på spidsen – kan ikke bare finde en ny kæreste og rejse til og så er tidligere straf ophævet.)
Virker ikke logisk at Danmark skulle lave deres egen bedømmelse af indrejseforbud udstedt i Sverige. Det burde være Sveriges dom der går ind i Schengen registret som så kan ses i Danmark.

Det måske lidt pudsige her er at er hun rejst hjem via Kastrup, så er det faktisk de danske regler for karantæne der gælder. Det er det lands regler som man udrejser fra.

Men held og lykke med projektet denne gang. Håber intensionerne er rigtige og I har fundet de rigtige argumenter.

At ansøgningen sendes til Danmark kan virke meget naturligt. Sagen er ikke pludselig blevet problemfri eller lettere pgra nogle papirer og udtalelser.

Ikke dermed at det ikke er muligt at få visumet. Men det kræver stadig vurdering af de nye oplysninger - og holde dem op mod de gamle og den gamle afgørelse. Nye informationer som jo set fra sagsbehandleren kan være givet for at tækkes reglerne og snakke for sin syge moster eller det kan være sande oplysninger og gode veldokumenterede argumenter og intensioner.

Skal også huske kæresten tidligere er kommet med modsatte og urigtige oplysninger i første ansøgning. Naturligt at det er samme kontor der skal tage stilling. Sagsbehandlere hører jo sikkert rigtigt mange sjove historier og skal altid vurdere hvad der er op og ned.

Der er også andre punkter end lige overstay der vurderes. Vurderes nok som en samlet pakke. Der kan også være ting vi ikke ved, ting der bliver sagt til interview osv.

Du har været uheldig og en hel masse ting sker som du ikke har andel i og ikke kan gøre så meget ved selv. Øv for det, ja. Og det er pokkers ærgerligt og uretfærdigt hvis alle her faktisk har rent mel i posen, at man vurderes som man gør.
Lars
Jess
28-01-2020 16:49
Bruger
Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 16.11.19

I dag landede afslag nummer to så.
Sagsbehandleren lister fint alle vores argumenter for at det er en uforholdsmæssig hård straf.
Hun glemmer ikke noget og der er fin overensstemmelse med tidligere ansøgning.
Der efter ignoreres det og beslutningen fastholdes.
Der bliver kun nævnt overstay som begrundelse i svaret, intet andet...
Vi har lavet en appel til udlændingenævnet og betalt 845,- for det.
Jeg besøger hende et par gange mere i Thailand og så må vi prøve igen d. 18. August når der er gået 3 år siden overstay.
Lars
29-01-2020 17:16
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Det var trist nyt der. Du må tage nogle ture til Thailand som du skriver.

Men jeg prøver lige igen:

Du skriver meget om indrejseforbud/karantæne. Er det noget du ved hun har fået? Noget på skrift? Noget som nævnes i afslaget? Men jo søges i en karantæne periode er det ikke så ligetil. (sådan lidt på spidsen – kan ikke bare finde en ny kæreste og rejse til og så er tidligere straf ophævet.)
Virker ikke logisk at Danmark skulle lave deres egen bedømmelse af indrejseforbud udstedt i Sverige. Det burde være Sveriges dom der går ind i Schengen registret som så kan ses i Danmark.

Det måske lidt pudsige her er at er hun rejst hjem via Kastrup, så er det faktisk de danske regler for karantæne der gælder. Det er det lands regler som man udrejser fra.


Du skriver om 3 års karantæne? Alene et overstay kan af og til gøre det svært at få visum igen rundt omkring. Også selvom man måske har udstået karantæne.

Er der andet i sagen som du måske ikke kender?

Er der meget stor aldersforskel?
Har hun været flere gange i Europa end den ene i Sverige?

Hvad er planerne for hendes forsørgelse efter hun evt. kom hjem til Thailand efter ferie hos dig? Job eller skal du sende penge?

Hvad stod der helt konkret i det første og anden afslag?
(ikke nogle personlige detaljer jeg mener)

Skriver de blot: Visum afvises pgra et tidligere overstay? Står der noget om karantæne?
Lars
Jess
29-01-2020 18:37
Bruger
Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 16.11.19

Der skrives i begrundelsen i begge afslag:
Vi vurderer at der er en risiko for at du ikke rejser hjem igen, hvis du får visum.
Vi har ved afgørelsen lagt vægt på at du i forbindelse med et tidligere visumophold i Sverige i 2017 opholdt dig i Schengen landene i 6 dage udover dit visums gyldighed.
Vi mener ikke du har godtgjort at overskridelsen skyldes omstændigheder der ikke kan lægges dig til last.

Nej, der er ikke noget jeg ikke kender.
Der er ikke andet i begrundelsen.
Hun har kun besøgt europa denne ene gang.
Aldersforskellen er 16 år og nævnes ikke nogen steder.

Der står ikke noget om karantæne i afslaget, men når du laver online delen af visum ansøgningen bliver du spurgt:
Har du besøgt schengen landene indenfor de sidste tre år ?
Den 18-08 kan Noi svarer nej det har jeg ikke og hendes besøg i 2017 bør ikke være med i en vurdering.

Jeg er klar over at vi måske nu har skudt os selv i foden, da de her to afslag sikkert bliver taget med i en fremtidig vurdering...

Vi forsøger en gang til d. 18-08 og får jeg nej der, må jeg flytte til Flensburg...
Den danske stat skal ikke bestemme over mit kærlighedsliv...;-)

Jeg har også overvejet om vi skal lave en to tre visum besøg i f.eks. Polen eller Holland og sørge for at hun rejser hjem korrekt.
På den måde kan vi jo modbevise at hun er farlig at slippe ind i Danmark ;-)

Nois besøg hos mig skal afklare om vi skal have et samliv sammen og gifte os. Skal vi det, skal vi familiesammenføres senere og det kræver et lovligt besøg i Danmark med visum overholdt og hjemrejse til Thailand.
Alene det, er et meget godt argument for, at vi ikke har tænkt os at lave et nyt overstay...

Skulle det vise sig at vi kun klikker sammen på ferier og hun skal hjem til et nyt arbejde, understøtter jeg hende til hun igen kan klarer sig selv.

Alle pengeoverførsler til hende er dokumenteret i ansøgningen og vi har ikke skjult noget.
Det er egentlig også mit indtryk at de er godt tilfreds med alt andet end det overstay.

Lars
30-01-2020 12:16
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Hej igen Jess,

Tak for opklaringen om afslaget. Så hun har ikke fået karantæne så der er ikke noget med danske overfor svenske regler der. Ansøgningsskemaet og oplysninger om de sidste 3 års visum til Schengen er vist det sammme de fleste steder i Schengen og ikke kun Danmark der spørger om dette.

Men syntes måske ikke det er rimeligt at beskylde staten for at hindre kærligheden her. Det er din kæreste der har forbrudt sig på landets immigrationslove og det kan kun hun klandres for?
Det er ikke altid "samfundets skyld" når noget får galt.

Det er så en vurdering de laver på baggrund af det hele at der er fare for at hun vil blive. Hovedårsagen er så overstay, men er sikker på at det hele indgår i vurderingen. Det er jo så også tanken på længere sigt, så de har der ikke været helot forkert på den. At I så ikke vil gære det nu kan de ikke vide eller tro på? Ja det kræver som regel et besøg i DK først for man kan få midlertidig opholdstilladelse.

Måske tænker de ikke kun på at blive familiesammenført, men også om hun vil hoppe af - altså ikke fortsætte i DK sammen med dig. Der er jo, eller har ihvertfald været, en del af disse proforma besøg.

Der er det pokkers at hvad man selv føler er rimeligt og burde ske eler selvom alle papirer er som listerne foreskriver så er det ikke som andre vurderer og betyder ikke så meget i den sidste ende. De ser tingene med andre øjne og vinkler og lægger de forskellige ting sammen og danner så måske nogle gange forkerte konklusioner.

Men ja svært. for at vurdere om hun kan trives i Danmark kræver det at hun og du prøver at leve en hverdag og ikke blot som en ferie i Thailand på hoteller og feriestemning og uden dagligdagens gøremål. Eller ture til Polen på ferie.

Lære hvem hinanden at kende i dagligdagen. Ikke kun om I kan sammen, men også om det overhvedet er interessant for hende at flytte til Danmark. Et stort skridt for en thailænder og nok nemmere for danskere at immigrere. Det skulle helst være at lyst og ikke kun pengene der trækker med Danmark? Det er langt fra alle der syntes Danmark er verdens bedste land at bo i. Mange fortrækker Thailand.

Det er langt fra alle thailandske kvinder som ser det som en drøm at kunne bo i vesten. Langtfra. Rigdommen og opfattelsen af at et ATM kort aldrig bliver tomt i vesten, kan drive nogle.

Jeg er lige i det grove hjørne idag.... Grin

Det er vel kendt at det kan være svært at få folk i arbejde hvis de for en høj understøttelse og dermed ikke den store gevinst ved at arbejde. Mange vil gerne arbejde i Thailand, også kvinder, men mange vil nok også bare sige - jeg får penge og så gider jeg ikke knokle i et lavt betalt job, så hellere bare dase og spise og se TV.

Endnu værre bliver det måske hvis understøttelsen er højere end det der kan tjenes ved arbejde Angry

Du kender godt lønniveauerne i Thailand?

Men tag nogle smut til ikke så ringe endda Thailand.

Har du mulighed for at flytte fast til Thailand, det er jo en anden løsning.
Redigeret af Lars d. 30-01-2020 12:17
Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Problem at veksle danske kroner i Thailand Valuta og banker 36 29-12-2023
Nyt problem i Thailands hotelbranche Nyheder 4 06-03-2022
International pension snupper 204 DKK efter skat Har du samme problem ? Pensionist i Thailand - f.eks. visum 7 23-01-2021
Har jeg husket alt, til at hjælpe kæresten med at få visum til ferien i Danmark? Visum til Danmark 4 21-08-2019
Advarsel - kan påvirke dig resten af livet at tage til Thailand Muntre hjørne 1 05-01-2015
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 5
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,235
· Nyeste bruger: Mogms
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder