Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - som turist - Shopping
Kopi varer og souvenirs
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
08-11-2011 12:25
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022

En københavner har tabt en principiel retssag om hans import af et falsk Rolex ur fra Kina.

Det var således helt i orden, da toldere i Skat stoppede forsendelsen, fastslår Sø- og Handelsretten i en ny dom.

Manden havde betalt, hvad der svarer til 2000 kroner for en kopi af et Rolex-ur, som i den ægte udgave koster godt 42.000 kroner.

Købet skete i en internetbutik, og uret blev afsendt fra Hong Kong.

Manden har ikke selvstændigt overtrådt nogen lov, for kopien var til privat brug, fastslår dommerne.

Men de lægger vægt på, at Rolex' ophavsret og varemærke er blevet krænket af dem, der har fremstillet og solgt uret.

En forordning fra EU forpligter nemlig landene til at gribe ind, når de får mistanke om indførsel af piratkopier - også når det er private, der har bestilt kopier af Gucci, Adidas og andre kendte mærkevarer.

Hele syv dommere har set på sagen, fordi den skulle afklare et overordnet spørgsmål, om privat import af kopierede mærkevarer.

Tilsyneladende er det blevet noget af en folkesport at importere kopier. Sidste år registrerede Skat over 1000 sager om forfalskede mærkevarer, og det er langt flere end i de foregående år.

Ifølge Skat indvilger køberen i langt de fleste tilfælde i, at varen bliver destrueret.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/...
Thomas
Lars
10-11-2011 16:24
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7239

Jeg har prøvet, at fødselsdagsgaver til min familie i Danmark er blevet tilbageholdt i tolden.

Havde købt to stykker tøj og sendt afsted. "Mærkevarer" om man vil, da det var med et navn, men ikke noget af det dyre og ikke overhovedet dyrere end det som der må sendes som gaver.

Tolderne vil ikke sende pakken videre. De kontakter min mor via brev, at de vil have dokumentation for prisen osv. Eller måske rettere tror jeg de ville have dokumentation for at det ikke var kopier.

Heldigvis var tøjet købt i "rigtig" butik og jeg havde stadig kvitteringen, som jeg mailede til SKAT.

Den godkendte de og prisen var også godt under den grænse der er for at sende gaver til Danmark.

Havde jeg ikke gemt kvitteringen havde de nok beholdt gaverne, også selvom de var originale og indenfor beløbsgrænserne Notgood

Pakken kom så frem to uger efter den ankom til Danmark og lidt efter fødselsdagen.

Stort set alle pakker jeg sender til familien bliver åbnet i tolden.
Lars
Lars
29-05-2012 15:40
Brugers avatar

Bruger

Flere og flere tages med små mængder kopivarer. Dem der køber lidt for at sælge det til venner og bekendte, skriver Ekstra Bladet, der citerer JyllandsPosten.

Skat fanger flere private med kopivarer

Antallet af sager hos Skats Task Force Varemærkeforfalskning er fordoblet på blot to år fra 628 sager i 2009 til 1.267 sager i 2011.

- Antallet af sager går op, mens antallet af varer faktisk er gået ned. Vi ser mange småforsømmelser. Det er typisk private, der sælger lidt til bekendtskabskredsen, siger Trine Kofoed Dancygier fra Task Force Varemærkeforfalskning, til Jyllands-Posten.

Antallet af varer og værdien af varerne svinger meget fra år til år, afhængigt af om Skat beslaglægger et stort parti.

Værdien af det samlede antal af varer, som landede hos Task Force var i 2011 på 46 mio. kr., hvilket var 1 mio. kr. mere end 2009.

ekstrabladet.dk/k...
Lars
Lars
29-05-2012 15:51
Brugers avatar

Bruger

Jyllands Postens artikel lidt længere og der står bla.

Politikerne og Forbrugerrådet er bange for, at forbrugerne ikke kan se forskel på kopier og den ægte vare.

Hmm, tror i langt langt de fleste tilfælde er de fleste godt klar over at en Gucci taske til 100 kroner, helt nye DVD film til en tyver eller en iphone til 20 % af prisen (der slet ikke virker til noget som helst) ikke er knaldtilbud?

epn.dk/samfund/ar...

Eller .
Redigeret af Lars d. 29-05-2012 15:52
Lars
Bluesmile
06-08-2012 00:35
bruger
Antal indlæg: 3

Hej. Dem er Jer der skal til Thailand som turist. Pas på med hvad I tager med hjem. Der ses meget strengt på indførelse af kopivarer til Europa og man kan ende med en stor bøde, hvis man også køber med hjem til venner og familie. Leder i efter designer tasker, solbriller, bælter, punge, tørklæder, ure eller tøj, så kan man altså købe ægte varer fra tidligere sæson i Danmark til en god pris hos bl.a. "Link slettet af Amin" eller på "Link slettet af Admin".

Admin: Link slettet da det udelukkende var reklame for, hvad der ligner, egne danske onlime shopping steder
Redigeret af admin d. 06-08-2012 04:37
Bluesmile
06-08-2012 01:06
bruger
Antal indlæg: 3

Hej igen

I Danmark er det ikke ulovligt at købe kopivarer til eget brug på rejse, men...

Køb ikke kopivarer på nettet uden for EU
Hvis du køber en kopivare på nettet uden for EU, må du ikke indføre den til et EU-land. SKAT har ret til at tilbageholde og destruere varen, og du har ikke krav på erstatning. Du kan også risikere, at det firma, der har rettighederne til det aktuelle mærke, stævner dig.

Der er eksempler på bøder på meget store beløb, hvis først man har producenten på nakken.

Læs mere om kopivarer hos www.skat.dk selv om jeg kan se at dem der allerede har skrevet ved en del om emnet. Er der nogen af Jer der ved hvorfor der åbenbart ses forskelligt på et rejsekøb og et netkøb?

MVH.

gall
05-05-2013 08:38
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022

Her et nyt video indslag om emnet. Ikke om Thailand med om kopihandel generelt.

http://lokalavisen.dk/section/x...
Thomas
Lars
04-06-2013 16:26
Brugers avatar

Bruger

Fandt lige videon fra Thomas' link.

Om hvordan man undgår at købe kopivarer og tro det er de originale.

2 ting måske med kopivarer.

- Om det er lovligt at tage med hjem.

- Om man bliver snydt og køber kopier.

Jeg vil for det meste mene at er noget meget billigere end i de "rigtige" butikker er det kopier. Og er elektronik meget billigere end i Danmark er det også kopier. Elektronik koster nogenlunde det samme som i Danmark.

Der er ingen mega udsalg med ting sat ned til 25 % af normal prisen osv. Faktisk har jeg opfattet det som at priser og tilbud af "mærkevarer" indenfor elektronik, tøj osv i høj grad fastsættes af leverandørerne/producenterne og ikke af forretningerne. Også derfor et video kamera koster det samme i de dyre Department Stores som i de små sidegadebutikker?

Den med den nye iPhone til 1.000 kroner holder ikke?

En Gucci taske til 100 kroner ej heller. Osv.

Men en faldgruppe som syntes kan være svær, er smykker og ædelstene. Der har jeg selv ingen jordisk chance for at vurdere hvad jeg bliver tilbudt. Om det er ædelsten eller, som meget ofte, russisk plastik der er i ringene.

Jeg vil altid opfordre alle ikke smykke og ædelstens eksperter til ikke at købe i Thailand.
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Myndighederne købt 1.300 kopi bombedetectorer Nyheder 2 25-04-2013
100.000 kopi DVD/CD konfiskeret i Patong razzia Generelt 3 16-05-2011
Varer med til Thailand! Rejseplaner 2 09-10-2010
Iransk par anholdt for tyveri i supermarked. Spiste varer uden at betale dem Nyheder 1 10-05-2010
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder