Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Visum til Thailand
Nu 30 dage ved landegrænse imod 15 dage hidtil (uden visum)
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
31-12-2016 10:25
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Med den nye regel om højst to indrejser over landegrænse per år - for dem er rejser uden visum, er der kommet officiel udmelding på flere ambassaders websites.
(Højst to indrejser om året via landegrænse - fra 1. januar)

Den tolkes af mange, som at det betyder at der nu gælder:

Rejser du ind i Thailand uden visum over en landegrænse får danskere nu 30 dages ophold mod hidtil 15 dage.

Jeg syntes måske mere den blot ligner informationen om at der højst kan rejses ind to gange per år (da det gælder for netop lande der idag kan rejse ind under "30 days visa exepmt scheme". Men måske der bare skrevet lidt kringlet for mig.

Døm selv.

Her fra den Thailandske Ambassade i Norge (da de skriver teksten og ikke kun billede af signeret brev)

In compliance with the new visa exemption regulation issued by the Ministry of Interior dated 26 May 2016, nationals entitled to a 30-days visa exemption (as indicated in the list below) are eligible to enter Thailand without visa through land border checkpoints only twice a calendar year. The entering through international airports will not be affected by this regulation.

The implementation of this regulation will start from 31 December 2016. The limitation from this regulation does not apply to Malaysian nationals.

Nationals of the fallowing countries/territory entitled to a 30-days visa Exemption: Australia, Austria, Belgium, Bahrain, Brunei, Canada, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hong Kong, Hungary, Iceland, Indonesia, Ireland, Israel, Italy, Japan, Kuwait, Liechtenstein, Luxembourg, Malaysia, Monaco, The Netherlands, New Zealand, Norway, Oman, The Philippines, Poland, Portugal, Qatar, Singapore, Slovak, Slovenia, Spain, South Africa, Sweden, Switzerland, Turkey, United Arab Emirates, United Kingdom, and United States of America.


Kilde: Revision of the Visa Exemption Scheme Regulation

Den Thailandske Ambassade i Danmark har samme information som pdf på:
thaiembassy.dk/wp-content/uploads/Announcement.pdf

Meddelelsen taler desuden om "The limitation from this regulation".
Redigeret af Lars d. 01-01-2017 06:29
Lars
Lars
01-01-2017 07:07
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Det ser ud til at den samlede pakke af ændringer omkring indrejse i Thailand via landegrænse uden visum kan blive en gevinst for rejsende, som laver lidt rundrejser omkring Thailand.

Fra 31. december blev indført at der højst kan rejses ind i Thailand via landegrænse to gange per kalenderår når der rejses uden visum

Dette ser nu meget ud til at det tilsvarende er kompenseret med længere ophold per indrejse over landegrænse for rejsende der rejser uden visum.

Ved indrejse over landegrænse uden visum gives lov til at 30 dage i Thailand mod tidligere 15 dage.

Samlet ændring altså et maximalt antal indrejser per år, men længere ophold per indrejse.

Kan godt se det som en forbedring for turister der rejser til nabolandene, at de kan få 30 dage igen ved tilbagerejse til Thailand. Er der behov for flere end to indrejser per år kan det klares med visum på forskellig måde.

--

Jeg har endnu ikke noget officiel bekræftelse på dette, men det nævnes at flere har prøvet det nytårsaftens dag, samt at et visarunselskab som normalt plejer at være up-to-date med status ved grænserne, har skrevet dette ind i deres vejledninger.

Det kan være en and som da medier skrev forkert mht gratis turistvisum til 28. februar og alle kopierede den forkerte opfattelse at f.eks. danskere ikke fik gratis visum â?? og her kopierer jeg sÃ¥ mÃ¥ske en and......

Følger selvfølgelig op.

Andre steder bruges citatet i forrige indlæg som som bevis, men jeg ser det mere som en bekræftelse af begrænsingen til to indrejser.

De næste dage må vise mere og måske kommer en mere klar udmelding efter nytårsferien.

Har andre mere information, så skriv det endelig.

Tilføjelse - 2. februar 2017:

�ndringen fra 15 til 30 dage ved indrejse over landegrænse uden visum er beskrevet hos thaivisaservice.com, som lever af ture til grænserne:
As of 31st December 2016 Thailand limit visa exempt entries at land border to TWO per calendar year, but all countries under visa exempt get 30 days, no more 15 days.


Dette er endnu ikke beskrevet hos de thailandske ambassader i Danmark, Norge eller Sverige med andet end teksten i første indlæg. Det er dog heller ikke præciseret nogle steder med de max. to indrejser om året, andet end i ambassadernes nyhedsfeed.

Det thailandske udenrigsministeriums liste over lande og visumfrihed opdateres sjældent og der står stadig 15 dage via indrejse over grænseovergange.

Men talrige rapporter fra folk rejst ind over grænser siger at det er ændret til 30 dage.
Redigeret af Lars d. 02-02-2017 18:15
Lars
Lars
11-10-2017 17:14
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

De officielle oversigter over hvilke lande som kan rejse ind i Thailand uden visum, visum fri indrejse, og hvor længe ophold der gives er nu opdateret.

Der ser det officielt at det er 30 dage for danske statsborgere uanset indrejseformen. Tidligere var der en note nederst om 15 dage via grænseovergang, den er væk nu.

Oversigten er også at finde på:
Thailands Ambassade i Danmark - Do I need a visa?

Department of Consular Affairs -
Summary of Countries and Territories entitled for Visa Exemption and Visa on Arrival to Thailand

Note om Department of Consular Affairs listen:
Klikker man fra den generelle informationsside på Udenrigsministeriets side om visum kommer man til en oversigt fra 2014. Vælger man "Summary of countries and territories entitled for Visa Exemption and Visa on Arrival" fra hovedmenuen kommer man til den nye oversigt fra september 2017. Lidt uheldigt at de har flere forskellige versioner liggende.

Hovedmenuen om visum hos Udenrigsministeriet findes på:
www.mfa.go.th/main/en/services/...

Lars
Noah
19-11-2022 03:59
Bruger
Antal indlæg: 127
Tilmeldt: 07.07.11

Hej forum,

Jeg har en dansk ven der kommer og besøger mig her i Thailand.
Det er sån' lidt spontant at hun har valgt at komme hertil, så hun kan nok desværre ikke nå at ansøge om et turistvisum, og modtage visummet inden at hun forlader Danmark.
Hun flyver nemlig allerede torsdag 24 november fra Danmark til Thailand.

Så jeg er ved at undersøge for hende, hvilken muligheder der er for at hun kan opholde sig i Thailand i længere tid.

Når hun ankommer i Thailand så får hun 45 dage ved ankomst i Suvarnabhumi lufthavn.
De 45 dage kan forlænges med 30 dage på immigrationskontoret her i Chanthaburi.

Når de 75 dage er ved at være udløbet / lidt før de 75 dage udløber, så kan hun lave et visa run til Cambodia, og når hun stempler ind i Thailand igen så får hun 30 dage mere.

Men hvad så når de 30 dage er ved at være gået, kan hun så lave et visa run igen?

Er der nogle herinde der ved om hun kan lave et visa run mere når de cirka ~ 105 dage er gået?

På forhånd tak for hjælpen, til dem herinde som der kan bringe noget klarhed omkring de nyeste opdateringer med hensyn til det.

Lars
19-11-2022 06:18
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Hejsa igen,

Først lige hvis du vil læse og høre om de nyeste regler så har du her fået valgt et opslag fra 2017 omkring visumfri indrejse istedet for det som er fra iår og som er det som gælder nu.

Mht visum så ser Thailand helst at rejsende har visum til de ophold de har planlagt af længere varighed. De er ikke voldsomt begejstrede for rejseende der lever i Thailand med visa-run i længere tid uden visum.

Første visarun burde kunne lade sig gøre. Nogle grænseovergange til Cambodia har de seneste år inden Corona været lidt sværere at lave visa-run ved. Det har særligt været det som ligger ved Aranyaprathet / Poi Pet grænseovergangen.

Grænseovergangen længere sydpå som Chong Ban Laem, Chantabrui provinsen, var mere venlig stemt dengang.

HVordan den generelle praksis er efter corona ved jeg dog ikke helt, men anbefales nogle gange stadig at undgå den først nævnte.

Andet visa-run ville jeg nok være betænkelig ved at gøre over land. Der kan der så begyndes at stille spørgsmål, se udrejsebillet og hvis de mener noget er uldent kan de trække kortet om at vil se 10.000 baht i kontanter (som er de officielle regler men normalt ikke anvendes).

Visa-run ved at flyve til nabolande og tilbage er normalt mere "sikre" på at lykkedes end over landegrænser.
Lars
Poul
20-11-2022 11:21
Bruger
Antal indlæg: 29
Tilmeldt: 08.02.21

Mht punkt 8 så har den forvirret fra starten. I starten stod noget i retningen af at hvis du ikke var statsborger i det land du søger fra skal du oploade dokumentation for opholdstilladelse.

Altså kun ikke danske statsborere.

Men IT systemet har været lavet så der skulle uploades noget for at komme videre. Ikke videre smart, men sådan var det.

Nu er det så ændret til at alle skal oploade noget der viser hvor de bor og må bo.
--------
Jeg er dansk statsborger men ikke bosat i Danmark og ikke tilmeldt dansk folkeregister
Har prøvet at kigge på e-visa men det der ikke ud til jeg kan søge med kombinationen dansk statsborger og udenlandsk bopæl
Er der andre med samme problem?

Poul
Poul
20-11-2022 11:23
Bruger
Antal indlæg: 29
Tilmeldt: 08.02.21

You are not eligible to apply for a visa through Thai E-Visa system

Poul

Noah
20-11-2022 14:37
Bruger
Antal indlæg: 127
Tilmeldt: 07.07.11

Lars, mange tak for at svare mig så flot.

Jeg er bevidst om at Thailand helst ser at rejsende har visum til de ophold de har planlagt af længere varighed. Derfor fik jeg selv styr på det inden jeg kom her til. Er glad for mit METV visum.:-)

Det er første gang min ven skal til Thailand, hun har aldrig været i Syd Øst Asien. Og det var som sagt spontant at hun besluttede sig for det, så der er ikke tid til at få lavet et turistvisum.

Men godt og høre at hendes første visa run burde kunne lade sig gøre. 

Vi skal være i Chanthaburi så det bliver grænseovergangen der hedder ‘Ban Laem Immigration Checkpoint’ i Cambodia, at hun laver hendes visa run til.

Og så må vi se hvordan hendes andet (nummer 2 visa run) kommer til at gå, forhåbentlig godt, men ingen forventninger.:)  

Jeg tror at hun prøver at lave hendes nummer 2 visa run til samme grænseovergang (Ban Laem i Cambodia)... men nu ser vi lige hvordan det kommer til at gå. En ting af gangen.

Forhåbentligt kan hun gøre sådan: 

45 dage ved ankomst + forlængelse med 30 dage + visa run 30 dage + et mere visa run 30 dage. 

Tak for tippet om at have 10 tusind THB på sig i kontanter, det er nok en god ide, just in case..
Og osse at kunne fremvise en Proof Of Onward Ticket / udrejsebillet ud af Thailand. 

Endnu engang, tak for et suverænt Thaiguide forum. 

God dag - aften til jer allesammen. Her er det aften og cikaderne synger som engle.
Redigeret af Noah d. 20-11-2022 14:38

milex
20-11-2022 18:28
Bruger
Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 10.03.16

Hvis jeg har forstået dig korrekt så må flg. være en mulighed:

Indrejse 24nov2022 giver 45 dage + forlængelse 30 dage.

SÃ¥ er vi fremme ved omkring 07feb2023.

Ved visarun (inden 31mar2023) får man 45 dage - også over land - som kan forlænges
med 30 dage.

SÃ¥ er vi fremme ved omkring 23apr2023.
Noah
23-11-2022 14:27
Bruger
Antal indlæg: 127
Tilmeldt: 07.07.11

Hej Milex,

Mange tak for beskeden.

Jeg har som nævnt et METV visum og min ven ankommer til Thailand uden noget visum.

Jeg vidste godt at Thailand for tiden giver 45 dage ved ankomst for at stimulere / få gang i turismen igen, og at det gælder indtil den 31 marts 2023 at man automatisk får 45 dage ved ankomst til Thailand.
Og vidste også godt at disse 45 dage kan forlænges med 30 dage på et immigrations kontor i Thailand.

Dog er jeg i tvivl om det med visa run, og hvor mange dage at min ven får får når hun stempler ind i Thailand igen. Hun har som sagt IKKE noget visum, ligesom jeg har.

Grunden til at jeg er i tvivl om det, er fordi jeg mener at ha’ læst et eller andet sted, for noget tid siden, at der ikke er blevet ændret på antallet af dage når man laver visa run.
- Altså at det ikke er ændret til 45 dage, men stadig kun er 30 dage.

Hvor henne læste du at det er 45 dage og ikke 30 dage som altid via visa run?

Det bliver et visa run over landegrænse; bus tur fra Chanthaburi til Baen Laem immigration checkpoint i Cambodia.
Jeg lavede den visa run tur for cirka 4 år siden, og det gik okay.
Hvordan det er nu, det har jeg ingen ide om, men kan lige opdatere jer til den tid - efter mit første visa run tur der til - jeg lader jer lige vide hvordan det kommer til at gå.
Jeg regner stærkt med at jeg får 60 dage ved ankomst i og med at jeg jo har et METV turist visum.

Jeg skal dog først forlænge mit METV visum omkring den 10 december, for så har jeg været i landet i cirka 60 dage, og skal derfor forlænge med 30 dage på immigrations kontoret i Chanthaburi.

Efter de 30 dage, så skal jeg lave min første visa run tur. Og regner som sagt med at få 60 dage når jeg stempler ind i Thailand igen.

Men om min ven får 30 dage eller 45 dage på hendes visa run tur, det ved jeg ikke med sikkerhed.

Tak for alt jeres hjælp, super godt forum.

Venlig hilsen
<3
Redigeret af Noah d. 23-11-2022 14:29

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Visum til Danmark - lange behandlingstider og ventetider på at booke tid til ansøgning - Ambassade Visum til Danmark 5 25-03-2024
Store prisstigninger for visum på vej? Visum til Thailand 2 15-03-2024
Vietnam - nu 45 dages visumfri indrejse og turist E-visum til 90 dage Andre lande omkring Thailand - rundrejser 1 08-12-2023
visum declaration form Visum til Thailand 5 14-08-2023
Steder i det sydlige Thailand uden Russer Rejseplaner 4 26-07-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 2
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,233
· Nyeste bruger: Truetype
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder