Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Nyheder
Plastik kampagne igang i "land of plastic"
 Udskriv debat Udskriv debat
Noah
10-06-2018 11:14
Bruger
Antal indlæg: 127
Tilmeldt: 07.07.11

Har ikke læst det her indlæg før nu, tak for at dele det.

Jeg var ikke klar over at der er fokus på det enorme plastik forbrug, men rart og høre at der er, for synes at det er helt ekstremt i Thailand.

Jeg har altid mine egne indkøbs net med når jeg er ude at handle frugt, og hvis jeg køber en vand i 7 Eleven, så siger jeg nej tak til en plastik pose og deres 2-3 sugerør til én vand.

Be the change you want to see in this world :-)
Lars
11-06-2018 16:32
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Ja Jonner der er lidt snak i medier, og der har også været snakket en del om en død hval som det viste sig havde slugt en masse plastikposer og igår var der billeder i TV af en skildpadde der også havde slugt en masse affald.

Men syntes journalistikken, eller mangel på samme, udelukkende er at en kvinde sidder i studie og kommenterer de billeder som nogle har taget og det er blot formidling og ikke journalistik efter min opfattelse af journalistik.

Så ja der vises noget, altså blot konstateringer fra billeder/video, men der snakkes ikke ind til kernen eller mere om hvad vi alle kan gøre for at gøre det bedre. TV journalister er mere oplæsere.

Kunne godt savne nogle af de danske debat programmer hvor politikere stiller op til debat. Mindes ikke at tidligre premierminister Yingluck eller andre fra regeringen dengang stillede op til seriøs debat med uddybende spørgsmål.

Generelt snakkes der meget om problemer lige når de opstår syntes jeg og er i medierne men efter kort tid, når det er væk fra medierne, er det business as usual - efter min mening. Politikere generelt er ikke så modtagelige for (kritiske/opklarende) spørgsmål fra presssen som vi er vant til i Danmark. Det foregår som ofte ved næsten envejs kommunikation uden ret mange muligheder for at stille spørgsmål og ikke dybere ned. Det ikke kun nuværende regering, men også tidligere.

Der kommer måske nogle udmeldinger fra officials om at "vi skal have gjort noget".

I Pattaya vil man lukke nattelivet og det syndige ned hver gang der kommer en "afslørende" artikel fra vesten om det som alle ved. Bagefter er der stille indtil næste artikel.

Der skal strammes op i trafikken, men det er som altid idag - ja faktisk tendens til flere dræbte per år i disse år - lidt modsat målet fra 2011 om at halvere antallet af dræbte indenfor 10 år. Så længe dem der skal håndhæve loven ikke ændre fokusområder sker der nok ikke så meget og så længe skruppelløse busselskaber kører videre uden tilsyn, krav til chauffører og ansvar osv.

Nu er der jo lavet rygeforbud på 24 strande for at redde havet fra forureningen og det meldt ud til verden, så må det være nok for nogle år?

For nylig stødte jeg ind i Amnesty International, Thailand, der var ude for at informere og skaffe medlemmer til det som de sagde var problemer i Thailand.
Lars
Noah
14-06-2018 08:20
Bruger
Antal indlæg: 127
Tilmeldt: 07.07.11

Tak for indlægget her - interessant og vigtigt emne synes jeg.

Mit spørgsmål nu, handler godt nok ikke om plastik kampagnen, men det går ind under samme emne vil jeg mene
- vedr. forurening med pesticider. For man forurener jo sig selv, ens familie samt ens omgivelser, når man sprøjter med disse giftige pesticider.

Nogen der ved hvorfor at de sprøjter med så mange pesticider på frugterne i Thailand, og om der findes en side hvor man kan se hvilken frugter der er mest sprøjtet ?

- eller evt. en hjemmeside med en statistik over de lande i Syd Øst Asien hvor der bliver brugt flest pesticider ?

Jeg har set at de sprøjter nogen af de mest eksotiske frugter:
longan, mangosteen, rambutan, durian træerne i Thailand.

Men ved ikke hvor slemt at det er med f.eks. frugter som ananas, papaya, mango, vandmelon ?.
styker
14-06-2018 16:32
Bruger
Antal indlæg: 139
Tilmeldt: 21.01.15

Det er desværre et kæmpe problem med pesticider i Thailand, de kan desværre ikke se problemet ligesom med masser andre miljømæssige udfordringer.
Der er en artikel her om problemet med links til andre sider om problemet
https://www.thethailandlife.com...

Man skal huske på at Thaierne lever efter den filosofi at dør man ikke af det med det samme, ja så er det ikke farligt.

Noah
22-06-2018 16:05
Bruger
Antal indlæg: 127
Tilmeldt: 07.07.11

Tak for at dele den artikel - Det er en udførlig og detaljeret artikel, og nogen af de links som den indeholder og linker videre til, der står der også meget om pesticid problemet i Thailand.

Det er skræmmende synes jeg, men desværre virkeligt. De forurener virkelig sig selv, deres familie og resten af deres omgivelser, når de sprøjter så ekstremt med disse giftige pesticider.
Gad vide om Thaierne lære det med årene, og bliver mere fornuftige det må vi håbe.
Synes bare at det er ærgerligt at Thaierne ikke er klogere på det punkt, for jeg holder virkelig af landet.

Thailand eksportere mange frugter og grøntsager til andre lande, det ved vi
- Så sådan som jeg kan forstå det, så er Thailand muligvis det land der ligger nummer 1 i Syd Øst Asien, når det kommer til at sprøjte, eller de ligger hvert fald i toppen på listen, tror i ikke det er rigtigt??.

Ved ikke om det er det samme f.eks. på Filippinerne, men måske ikke, fordi at de ikke eksportere til andre lande i lige så stor stil.

Igen, tak for den her tråd og for alle svarene.


Lasse
24-06-2018 19:31
bruger
Antal indlæg: 1
Tilmeldt: 24.06.18

Det er ikke kun i Thailand der er problemer. Jeg besøgte tidligere på året Bali hvor jeg boede ved Sanur (Jeg har skrevet om det på denne blog (admin: link fjernet da det mere er reklame for at sælge rejser og intet om affald))

Problemerne på Bali er heldigvis kun relteret til den ene kyst, men der er problemerne til gengæld store. Det store problem er at de lokale mangler uddannelse. De har i tusindvis af år bare gravet skrald ned og forstår ikke at de ikke kan gøre det samme med plastik og når regntiden så kommer og tager plastik med ud i floderne kommer det ud i havet.
Redigeret af admin d. 25-06-2018 05:52
gall
15-08-2018 14:22
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Der er ingen tvivl om at Thailand arbejder på problemerne, og man må da også sige at der er plads til forbedringer.

Det man skal huske på er, at Thailands fremskridt går utroligt hurtigt. De skal vænne sig til forhold på ganske få år, som vi har brugt 50 år til.

Thailand har i lange perioder haft forbud mod at eksportere frugt og grønt til Danmark netop pga af problemet med pesticider.

På denne strand er der hvert år i januar en spejder lejr. Her bruger de en del af tiden på at rense stranden, sortere affaldet, og lære om bæredygtighed og forurening. Det vil have en effekt, men det tager lidt tid. Det er langt sværere at lære de ældre generationer om dette.

Redigeret af gall d. 26-08-2018 08:23
Thomas
gall
26-08-2018 08:27
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Skilt der står ved Cha Am forest park,

Thomas

Noah
26-08-2018 10:15
Bruger
Antal indlæg: 127
Tilmeldt: 07.07.11

Tak for at dele disse informationer og fotos.

Uhyggeligt at Thailand i lange perioder haft forbud mod at eksportere frugt og grønt til Danmark pga. af problemet med pesticider!
- det var jeg ikke klar over, men det siger bare lidt om hvor mange pesticider de bruger!.

Men det er da positivt og høre at de arbejder på problemerne, og lære den yngre generation om bæredygtighed og forurening. Ting tager tid, men jeg tror på at det nok skal blive bedre - det er bare vigtigt at os der besøger landet, eller bor der, viser at vi er bekymrede, og er nogen gode eksempler, så som at:
Have vores egne indkøbs net med når vi er ude at handle, og siger jeg nej tak til plastik poser osv. Og f.eks. hvis man er interesseret i økologi - spørger og viser at man er interesseret i at købe økologisk frugt og grønt etc.

Be the change you want to see in this world :-)
styker
29-08-2018 05:36
Bruger
Antal indlæg: 139
Tilmeldt: 21.01.15

Det bliver vist kun værre med forbruget af sprøjtemidler, bl.a. produkter der har været forbudt i bl.a. EU siden 2007.
Og også i Thailands nabolande er paraquat forbudt, men det bliver nok ved snakken i Thailand .
https://www.bangkokpost.com/new...

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
danmark højrisiko land ? Corona inkl visum, indrejser 1 20-12-2021
"Please attach a copy of vaccination certificate" Corona inkl visum, indrejser 5 18-10-2021
Så kom "fodlænken" der skal holde øje med turister Corona inkl visum, indrejser 14 31-10-2020
"Thailand til Thy" familierne gennem 10 år - ny film Kærester m.m. 9 16-06-2019
Ny visumtype - 4 års "Smart" visum Visum til Thailand 3 05-03-2019
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 6
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,233
· Nyeste bruger: Truetype
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder