Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Nyheder
Plastik kampagne igang i "land of plastic"
 Udskriv debat Udskriv debat
Farang baa
29-08-2018 08:26
Bruger
Antal indlæg: 136

Jeg tror desværre ikke, at det vil lykkes for Thailand at løse nogle af de mange problemer som landet står for uden et massivt pres fra omverdenen. Jeg ved ikke om det ligger i den thailandske natur men tror ikke at diverse politikere har modet til at tage fat på problemerne da det vil påføre befolkningen en masse 'besvær' som sikkert ikke bliver populært.

Thailerne er måske heller ikke kendt for at bekymre sig om hvad der sker i morgen og lukker måske derfor øjnene for problemer som kan opstå engang i fremtiden. Problemet er så bare at 'fremtiden' på mange måder er rigtig nærværende nu ...

Apropos pres fra omverdenen så er det lykkedes for EU at få indført nogle ændringer indenfor den thailandske fiskeindustri. Ændringer der blandt andet skulle skabe et mere bæredygtigt fiskeri og bedre forhold for de mange arbejdere i industrien. Arbejdere som i stor grad kommer fra nabolandene (Myanmar) og som arbejder under slaveligninde forhold. Tak til EU for dette initiativ - kan så kun håbe at unionen har modet til at presse på for flere ændringer.

Jeg fandt et 'sjovt' billede i arkivet af en thai som umiddelbart ikke er tilfreds med indblandingen fra EU. Til det er der bare at sige: Find en anden køber til jeres fisk, hvis du/I er utilfreds med vores krav - den frihed er ikke taget fra jer endnu ...

Jonner3000
19-09-2018 10:14
Bruger
Antal indlæg: 70

Tak for alle indlæggene i den her tråd.

Hmm! -

Dr. Thiravat said long-term pesticide exposure has been linked to the development of Parkinson's disease; asthma; depression and anxiety; cancer, including leukaemia and non-Hodgkin lymphoma

- så det er jo tåbeligt at det ikke bliver gjort ulovligt når det er bevist at det fører til ovenstående sygdomme og lidelser.
Men men.. it`s all about the money, right! :-(

Håber bare at det bliver forbudt, og at der bliver strammet op omkring reglerne mht. brug af sprøjtemidler i landet.
Redigeret af Jonner3000 d. 19-09-2018 10:19
gall
08-11-2018 10:54
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 990

7/11 er gået med ind i kampen mod plastic,
I går den 7 dag i den 11 månedGood bekendtgjorde kæden at fremover vil alle, der køber varer og betaler med 7/11 kort og ikke beder om en plasticpose få 10 point ekstra.

scontent.frke1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/45630253_2729108650436318_4242620569603801088_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent.frke1-1.fna&oh=afbdc4578f77d88aac7afadbb6fa1b6d&oe=5C86760E
Thomas
Jonner3000
10-11-2018 19:50
Bruger
Antal indlæg: 70

Tak for informationerne om den positive nyhed, det glæder mig at høre :-)
Redigeret af Jonner3000 d. 10-11-2018 19:51
Lars
05-12-2018 08:50
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6620

Nu bliver jeg upopulær og nok blandt dem som er dem som hovedsagelig kommenterer omkring plast på nettet som der bor i Danmark.

Tænker lidt historisk og det ikke kun om plast men mange af de andre ting som det undrer folk er anderledes i Thailand.

Siden krigen har Danmark udviklet sig over mange år, også i en forståelse fra de rige om at det er bedst hvis alle for del af kagen og vi skaber udviklingen sammen og f.eks. betaler relltivt meget i skat. Thailand har de sidste 2-3 årtier været igennem udvikling i samme retning, men på meget kortere tid. Det kræver sit at få alt til at følge med.

Man er gået fra ingen fastnet telefoner, skrivemaskiner og internet som i 90erne til pludselig at leve med internet og sociale medier i en lille dims i hånden. Fra alt moderens husholdning var håndarbejde som i gamle dage med madlavninger over koksblus og direkte til alverdens moderne køkkenmaskiner og vaskemaskiner i et hug. Der falder mange så fra som ikke har den store skolegang osv bag sig.

Danmark har siden krigen arbejdet på at få styr på arbejdsforhold, arbejdssikkerhed, arbejdsmiljø, lønforhold, sundhed, ældrepleje, ferielove, barselslove osv.

Når alle så har styr på alt det og alle har det rimeligt, så er der overskud til miljøet for alvor kommer på dagsordenen og så dyrevelfærd osv.
Ikke at det er forkert at tænke på, men kom efter det andet.
I mange årtier væltede syreregnen ned over Tyskland og andre steder. Det skulle der til for at holde gang i udviklingen. Så måtte alt andet komme senere.
Først sidst i 80erne kom en vandmiljøplan og det til dels fordi grundvandet i Danmark kan drikkes direkte.
Andre dele af verden har slet ikke endnu fået styr på alle de forhold for borgerne endnu og har mange steder stadig travlt nok med at få dagligdagen til at fungere.

Industrien forureninger, som vesten fik lov til i "gamle dage". Det kan være svært at fortælle nogle at de ikke må holde skub i udviklingen og forurene som vesten gjorde det for selv at vinde dengang?
Igen ikke at det er god, men skal også være fair og ikke den med at nu har jeg mit på det tørre så må andre ikke det samme.

Danmark er fremme i skoene på mange områder, men man må ikke undres over at alt udenfor Danmark ikke er som i Danmark.

Så man ser mange mange ting i samfundet i Thailand som ikke er som i Danmark og der er masser a ting indenfor borgernes egne liv og dagligdag der kan forbedres, skal forbedres, ligesom man gjorde i Danmark. Fagforeninger findes f.eks. ikke som vi kender det. Kun foreninger på den enkelte arbejdsplads. De har indtil for ret nyligt været forbudte.

Mange har gennem livet kæmpet for at klare sig med de mest nødvendige ting og det måske skabt et meget individuelt samfund for alle kæmper for sig selv?

Men plastik er det synlige, det ser nemt ud at kommentere på, og hvem tænker på alle de andre problemer der er som ingen turister aner noget om eller ser - problemer på det mere menneskelige plan end de mere ydre ting som plastik?

Danmark har haft en helt anden styreform siden 1849 end Thailand. Helt anden mentalitet og muligheder for den enkelte, hvor Thailand konstant har skiftet system med militærkup og diverse meget korrupte regeringer som ikke bidraog meget til borgerne. Her tænker jeg på tiden før den store krise i 1997-98.
Der er to grupper, eliten med magten og pengene og så den nederste del. Dem med magten har aldrig rigtigt haft den store interesse indføre velfærdssamfund og mere lige ret for alle børn til uddannelse f.eks. som i Danmark.

Et landbrug der ikke har udviklet sig så meget de sidste 100 år. Landbrugsskolerne og andelsforeningerne findes ikke. Råd om gødning m.m. sker mange gange fra sælgere der blot vil sælge mere. Desperationen for at presse bare lidt mere ris ud af jorden gør at man prøver alt? Tiden hvor en familie kunne klare sig med lidt jord er forbi. Verdenspriserne for små og unge vil mere end det de kan få på landet. Måske ingen fra central regeringerne har kigget særligt meget i bøndernes retning som ikke har haft noget talerør og slet ingen indflydelse (Venstre som bondeparti i gamle dage)

Derfor virker det måske meget kaotisk i Thailand?

Jeg siger IKKE at der ikke skal gøres noget og gør selv mit i det små, men har stor forståelse for hvorfor det er som det er og nogle måske tænker de har andre problemer at tænke på.

Dertil kommer så indkøbskulturen som er ikke blot anderles men nærmest en verden til forskel fra dansk. De mange små indkøb, impulskøb, de mange indkøb af færdig mad og snack på gaderne.
Det gør det blot endnu mere kompliceret?
Lars
Lars
05-12-2018 09:21
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6620

Jeg syntes også det er godt med initiativer mod plastik, det så ikke kun plastposer men også alle de sygerør, skeer, skumbakker osv der deles ud.

Men syntes måske knapt så meget om supermarkedernes stil. Det virker for mig mere som promovering af sig selv og ny måde at tjene penge på end egentlig hensyn til miljøet.

At 7-11 giver bonuspoint til dem med deres kort er jo godt initiativ. Tja jo. Det jo så for at tjene flere penge via deres kort og i virkeligheden rykker det intet. Det er virkelig få jeg har set betale med deres kort over årene. Her ganske få procenter at kunderne. Kortet er jo bygget på at man skal sætte penge ind først.

Tops har også en dag om måneden uden poser. Det vidste vi ikke en dag vi købte ind. Jamen vi kunne så købe en gemen plastikpose til 30 baht. Det ligner lidt der skal tjenes penge på poserne nu. 30 baht, 5 kroner, er ret meget sammenlignet med løn osv.
Endte med vi lod de fleste varer stå og tog det vi lige kunne have i en lille papir pose uden hank som vi kunne få.

Makro har altid haft det system at man ikke får poser. Til gengæld er varerne væsentlig billigere end f.eks. Tops og derfor kan det måske forsvares at betale for en pose eller har sine egne med. Men da Tops i forvejen er blandt de dyreste supermarkeder virker det bare ikke på samme måde.
Villa har kørt samme system for at tjene mere og sælge dyre net som folk alligevel glemmer næsten gang.

Vil det gavne at droppe de store plastpose i supermarkeder?

Nu er jeg ikke opdateret, men kan der ikke stadig købes plastikposer i danske supermarkeder?
Hvorfor ikke lave tilsvarende ordning. gode genbrugbare poser til rimelig pris?

Vi genbruger alle de store poser som affaldsposer eller til andre ting som vi skal bruge poser til.

Får vi ikke de store poser bruger vi af de plastposer som vi har købt. Altså samme plastforbrug.

Hvad kan give meget mere efter min mening?
Noget som er lidt på vej men ikke helt.
Når man handler småting som kommer i de små ugenbrugelige poser i f.eks. 7-11.
Lad kunderne bede om poser og ikke smide dem og sugerør i hovedet på en automatisk. Sugerør til en flaskeøl, en liter mælk, ja alt flydende.

Lær personalet at pakke bedre og ikke kun en ting i hver pose.

Personligt har jeg sparet langt flere poser i 7-11 end deres tilbud med point til kortkunder har. Omend nogle for nogen tid siden kiggede underligt når jeg ikke ville have pose, så idag sker det ofte jeg ikke får poser (helt OK) og derfor selv skal bede om det hvis jeg vil.

(I Thailand har vi ikke store jakker på med store lommer og jeg har ikke altid en rygsæk med omkring.)

Dertil så lige de 26.000 mennesker der hvert år dræbes i trafikken (10-15 gange så mange som i Danmark og de måske 10 gange så mange som kommer alvorligt til skade. Familier som mister far, mor, forsørgere eller mister de yngre som skulle forsørge forældrene senere.

Den enorme korruption i dele af samfundet som kun kan være skadelig for alle andre end dem som lige får gavn af det.
Redigeret af Lars d. 05-12-2018 09:36
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
"Thailand til Thy" familierne gennem 10 år - ny film Kærester m.m. 6 20-09-2018
"4 på stribe" spil forbudt på barer Nyheder 3 02-04-2018
Sparer 500.000 kg plastik med ændringer for vandflasker Nyheder 3 01-04-2018
Ny visumtype - 4 års "Smart" visum Visum til Thailand 2 03-02-2018
Grænseovergang via Land Visum til Thailand 5 11-10-2017
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder