Som opfælgning på tidligere omtalte dokumenter sendt fra retten til THAIs kunder har THAI nu opdateret om situationen og forståelse (deres) på deres hjemmeside.
De skriver:
Policy on facilitation for airfare refund customers during the business reorganization period
We sincerely apologize to our customers regarding the business reorganization process, which temporarily barred us from proceeding with the airfare refund. Nevertheless, current air ticket holders can use the ticket and postpone the travel dates when the Company resumes the operation in compliance with the easing of Thailand’s COVID-19 surveillance, prevention, and control measures in respect of inbound and outbound flights.
THAI hereby affirms that our policy is to facilitate and accommodate all refund customers to the best of our ability. We already discussed with the nominated planner on various alternatives allowed by related laws to minimize the burden of over 300,000 customers filing for refund, including a viable option where the planner shall specify conditions or details in the business reorganization plan to ensure coverage and entitlement of all refund-requesting customers.
This would eliminate any time-consuming process and prevent any expense to be unnecessarily incurred from filing the claim with the official receiver. This act is within the authority of the planner, who is entitled to determine the same in the business reorganization plan.
In this regard, the Company shall adhere to the abovementioned policy to facilitate and preserve the rights to refund of our valued customers while shielding all of them from unnecessary waste of time or money. We will announce the official approach after the appointment of the nominated planner is endorsed by the court.
Direkte oversat med google og med de fejl der så er i det:
Politik om lettelse for tilbagebetaling af flybilletkunder i forretningsomlægningsperioden
Vi beklager vores kunder oprigtigt med omstruktureringsprocessen, som midlertidigt forhindrede os i at fortsætte med tilbagebetaling af flybillet. Ikke desto mindre kan aktuelle flybilletindehavere bruge billetten og udskyde rejsedatoer, når selskabet genoptager operationen i overensstemmelse med lempelsen af Thailands COVID-19 overvågnings-, forebyggelses- og kontrolforanstaltninger med hensyn til indgående og udgående flyvninger. THAI bekræfter herved, at vores politik er at lette og imødekomme alle tilbagebetalingskunder efter bedste evne. Vi har allerede drøftet med den nominerede planlægger om forskellige alternativer, der er tilladt af beslægtede love for at minimere byrden for over 300.000 kunder, der indgiver refusion, herunder en levedygtig mulighed, hvor planlæggeren skal specificere betingelser eller detaljer i forretningsomlægningsplanen for at sikre dækning og ret til alle refusionsanmodende kunder. Dette vil eliminere enhver tidskrævende proces og forhindre unødvendige omkostninger, der afholdes i at indgive kravet til den officielle modtager. Denne handling ligger inden for myndighedens planlægning, der har ret til at bestemme det samme i forretningsreorganiseringsplanen.
I denne forbindelse skal virksomheden overholde ovennævnte politik for at lette og bevare rettighederne til tilbagebetaling af vores værdsatte kunder, mens de beskytter dem mod unødvendigt spild af tid eller penge. Vi vil meddele den officielle tilgang, når udnævnelsen af den nominerede planlægger er godkendt af retten.
--
Min konklusion:
De siger at de håber og regner med at de engang i fremtiden kan kompensere for dem der lige nu har penge tilgode, 300.000 kunder. Det er ikke en garanti, men en udtalelse fra THAI, uden ansvar. Det ville være bedre at se en tilsvarende fra retten.
Der nævnes ikke nogen tidsramme.
Redigeret af Lars d. 15-06-2020 17:15
Lars
THAI er ved at rydde op gemmerne og holder udsalg af nogle af deres fly og regner med de er en del af sparerunden de er igang med.
34 fly sætter de til salg og kan vel godt kalde det lidt let brugte fly der sælges.
10 af den klassiske Boing 747 - alder 17-27 år.
15 ialt af A300, Boing 737, Boing 777 - alder 20-28 år
9 Airbus 340 blot 12-15 år gamle.
Men du skal være hurtigt ude, for sidste frist for at byde er 13. november. Thai forventer at levere iløbet af 1. og 2. kvartal 2021. Dog er aftalen "køb som det er og hvor det er" så ikke sikkert den bliver leveret direkte til døren.
Fra www.thaiaircrafttrading.com/ACW...
Jeg prøvede sidste år 1. klasse med en af deres 747 ved et "uheld", dog kun internt i asien. Det var noget nær en katastrofe stand de var i taget i betragtning de kaldte det 1. klasse. Sæderne var løse og stoffet slidt, spændebøjle bøjet så den gik direkte i maven. Lys sad bag sædet så kunne ikke se maden eller en bog. Ingen USB stik indenfor rækkevidde. Alle sæder nærmest i en åben sovesal uden særlig fred. TV - jo der var da en lille gammel skærm.
I BKK lufthavn kunne jeg ikke få lov at tjekke ind. Først troede de ikke en mand i jeans og poloshirt kunne flyve fløj 1. klasse, så blev afvist i køen (hvor der forøvrigt kun var mig) og dernæst insisterede de på der ikke var 1. klasse på flyet. Efter check-in stod der pludselig et par medarbejdere og undskyldte og bukkede og nejede og vajede. Too late Mrs.
Selv i den bedste organisation er der plads til forbedringer.
Mht evt. tilbagebetalinger så tror jeg der går lidt tid endnu.
For rekunstruktionssagen er THAI nu igang med at snakke med kreditorer omkring en plan. En stor del af ledelsen "har trukket sig" de seneste måneder.
Som jeg læste vil dette så blive behandlet i starten af 2021 og må så se hvad udkomme der bliver af det.
Noget pudsigt for bestyrelsen i THAI, andre listede selskaber og andre steder i samfundet. Bestyrelsesmedlemmer nævnes som Mr. eller Ms. undtagen dem som er fra militæret som nævnes med deres jobtitler.
Her de første:
ACM CHAIYAPRUK DIDYASARIN - CHAIRMAN, INDEPENDENT DIRECTOR
ACM CHANYOOT SIRITHUMAKUL - FIRST VICE CHAIRMAN, INDEPENDENT DIRECTOR, AUDIT COMMITTEE
Mr. CHAKKRIT PARAPUNTAKUL - SECOND VICE CHAIRMAN
Mr. CHANSIN TREENUCHAGRON - PRESIDENT (ACTING)
Der har hele tiden været flere militærfolk i topledelsen af THAI..
ACM - Air Chief Marshal (som general i hæren omtrent)
Redigeret af Lars d. 06-11-2020 17:47
Lars
THAIs forslag til plan for at komme videre blev fremlagt for kreditorerne i starten af marts.
Hvis kreditorerne godkender planen på et møde i maj, kan retten sætte en dato for behandling af planen. Det kan blive omkring juni/juli 2021.
Når retten har godkendt planen og indsat administratorer vil THAI starte med at udføre planen.
Det er voldsomt mange milliarder som kreditorerne har tilgode også leasing selskaber af fly, brændstof og til mindre kreditorer og rejsende.
Dette er fra børsmeddelelse.
Personligt vil jeg stadig mene at et firma under rekonstruktion som THAI ikke kan eller må udbetale tilgodehavender til kreditorer så længe der ikke er godkendt en plan for videredrift. Men jeg er ikke jurist eller økonom. Eneste mulighed vil være at få pengene via sin bank via de regler der nu er der, hvis der er betalt med kreditkort (ikke VISA/Dankoart eller debitkort). Synes ikke sandsynligt at mellemhandlere, onlineselskaber, vil udbetale førend de får pengene fra THAI, men kan ske.
Hvis store dele af gælden er blevet afskrevet i en rekonstruktionsplan, må vi se hvad der bliver aftalt der kan betales til kunderne.
Fare for at blive aflitet på Børsen - allerde suspenderet for køb og salg af aktier
Sidst i februar blev handel med THAI aktier suspenderet på Børsen pgra negativ egenkapital på 128 mia. baht.
THAI har 3 år til at få rettet op på den negative egenkapital og derefter vil Børsen overveje aflistning.
I Børsmeddelelse idag meddeler THAI:
THAI håber at kunne generere overskud i 2023 (hvis planen godkendes).
THAI forventer egenkapitalen kan blive positiv i 2030.
Dette er betydeligt senere end kravet fra Børsen om 2024 og som THAI selv meddeler kan det betyde at Børsen vil overveje aflistning af THAI.
Aflistes THAI fra Børsen kan aktierne typisk sælges i kort periode og det ofte til kurser nær 0. Aktionærerne vil stadig have andele i THAI som jeg forstår det og kan så hente pengene hjem igen hvis der senere kommer værdi i firmaet eller sælge i fri handel.
Handlen med aktier i THAI og Bangkok Post har været åbent i et vindue på en måned. Dette i processen hvor de begge har negativ egenkapital og der er denne åbning mulig og derefter så vidt jeg forstår ikke mulighed for at handle igen førend egenkapitalen er blevet bedre.
Skulle der være nogle der gerne vil sælge eller måske købe aktiver, så er sidste dag på mandag
Subject - Reminding of temporary trading
Company name - BANGKOK POST PUBLIC COMPANY LIMITED (POST)
THAI AIRWAYS INTERNATIONAL PUBLIC COMPANY
LIMITED (THAI)
Last trading date - 17-May-2021
THAI aktien steg idag fra kurs 2.22 igår til 2.56 idag. Kursen var 3,5 til 4 for et par måneder siden. Så skulle have købt igår og solgt idag.
Status for rekonstruktionen
Der var planlagt møde med hovedkreditorerne forleden den 12. maj hvor der skulle findes ud af om de kan godkende den foreslåede plan for rekonstruktion (sige farvel til stor del af gæld vil jeg tro).
Dette blev i sidste øjeblik udsat og er nu planlagt til 17. maj.
Derefter vides om der kan gåes videre i processen og måske mere om hvordan dem som har penge tilgode for billettter står.
Der er blevet skrevet om muligheden for at staten evt skyder flere penge ind i THAI, men det er i første omgang blevet blankt afvist af staten og det kan ikke forsvares overfor skatteyderne.
Dertil ønsker staten ikke igen at direkte eje mere end 49% af aktierne og dermed igen have det ansvar og forpligtelser det giver. Idag ejer staten dog indirekte mere end 50% da de aktier staten frasolgte sidste år blev solgt til andre aktionære som er statsejede virksomheder. Men ikke ejet direkte af Finansministeriet som aktiverne var før.
Bangkok Post er også i alvorlig krise og i fare for aflistning af børsen af samme grund som THAI, negativ egenkapital. Indtægterne er raslet ned de sidste 2 år, og der har i 4 år været underskud mellem 160 og 360 millioner baht.
Kan læse mere om det med aktierne hos Stock Exchange - www.set.or.th
Lars
Der er ikke umiddelbart offentligt andre detaljer udover at THAIs plan tidligere viste tanker om at indefryse betalinger på lån i 3 år, skære antallet af ansatte til det halve og søge en kapitaltilførsel på 50 milliarder baht, 10 mia kr og flere andre tiltag.
Lars