Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Valuta og banker
bank konto i thailand
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
07-08-2013 14:07
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7101

Kimsen, syntes helt sikkert det er en god ide for dem der kommer tilbage jævnligt eller er her længere tid.

ATM kort eller ATM - debit kort/VISA electron.

Du skal nok vælge et debit kort ellers mener jeg kun det kan bruges til at hæve kontanter i bankens egne automater.

Kortene får du på stedet. De har ikke kontohavers navn eller billede, på så de tager bare et fra lager og giver dig. Skal så aktivere det i en automat og taste pinkode ind.

Lige nævne at du sammen med kortet får en bankbog.

Vil du hæve penge inde i en bank skal du have bankbogen og pas med (hvis du f.eks skal bruge flere penge end du kan hæve i automaten per dag). ATM kort vil de ikke acceptere (ingen navn og billede).

Når du får et ATM kort er der per automatik lagt en begrænsning for hvor meget du kan hæve og købe for om dagen. Det smart hvis nogle skulle få det i sine hænder.

Beløbet varerer måske fra bank til bank. Seneste kort jeg fik havde en grænse på 20.000 baht fra starten. Grænsen kan hæves ved at bede om det i banken. Andre jeg har haft havde 40.000 baht grænse.

Nogle forretninger og hoteller vil de prøve at opkræve 3 % gebyr. I forretninger plejer jeg at sige at det må de ikke og vil ikke købe noget og ser ud til at gå igen. Så er der lige pludselig ikke noget gebyr

Du kan også hæve penge på debit kortet i f.eks Danmark. Så betaler du vist omkring 100 baht per hævning og dertil et tab på omkring 1,5 % i kursen (samme princip som hvis du hæver på kreditkort i Thailand)

På thaiguide er der en sammenligning af hvad 100.000 baht vil koste i kroner, hvis man veksler kontanter, bruger kreditkort kreditkort, pengeoverførsel til thailandsk konto osv.
Hvad koster 100.000 Baht?
Lars
kimsen
14-08-2013 16:02
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493

debit kort/VISA electron

Det ser ud til at være en god løsning, fremfor at slæbe rundt med en større pose
kontanter,.. for at undgå de dyre danske bankgebyrer. Smile

.
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
kimsen
11-01-2014 06:43
Brugers avatar

Bruger

Ja,.. så fik jeg oprettet en konto, med bog og hævekort, (6 uger siden)
det kostede 1000 thb i Kasikorn bank,.. hvoraf 200 thb står på kontoen,.. sikkert et min. beløb.

det var der ikke nogen problemer i,

nu har jeg så forsøgt at overføre 10.000 Dkk fra Danske Bank til Kasikorn Bank, (for første gang)
Torsdag d. 2.01.2014 (sent Thaitid - morgen i DK) 'arbejdede' overførslen stadig,
tidlig Fredag 3.01.2014 (Thaitid) var overførslen gennemført fra Danske Banks vedkommende,

jeg har læst rundt omkring på nettet at overførslen tilsyneladende tager 2 - 3 arbejdsdage,

MIN overførsel har indtil nu varet 9 dage (6 arb. dage) intet er dog overført (endnu)
jeg har spurgt rundt i flere af Kasikorns afdelinger,.. om hvor lang tid de mener det varer endnu,

nogle svarer 3 - 5 dage, andre måske 8 dage eller mere,

det kunne være rart at høre om andre Danskeres erfaring med konto i Kasikorn Bank,
(evt. anden Thai Bank)

altså tiden det tager at overføre penge,.. ?

PS. overførslen fra Danske bank ser sådan ud,..måske der er fejl i den,
men umiddelbart godkendt af Danske Bank.

.

Redigeret af kimsen d. 11-01-2014 06:46
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
Thong9
11-01-2014 12:28
Bruger
Antal indlæg: 436

Den foerste konto jeg fik her i landet er ca. 9. aar siden, der gik ogsaa mange dage, jeg fandt saa ud af, at mine penge gik over en bank i Hong kong, det fik jeg stoppet og efter det gaar der 2. dage med en overfoersel, det er dog ikke saa aktuelt for mig mere da mine penge ryger direkte ind paa min thai konto, og de er til disp. et par dage foer d. 1'ste.

Naa ja, jeg har jubilaeum med min kone idag...9. aar...livet er skoent !
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.
Steen J
11-01-2014 15:13
Bruger
Antal indlæg: 278

kimsen skrev:
Ja,.. så fik jeg oprettet en konto, med bog og hævekort, (6 uger siden)
det kostede 1000 thb i Kasikorn bank,.. hvoraf 200 thb står på kontoen,.. sikkert et min. beløb.

det var der ikke nogen problemer i,

nu har jeg så forsøgt at overføre 10.000 Dkk fra Danske Bank til Kasikorn Bank, (for første gang)
Torsdag d. 2.01.2014 (sent Thaitid - morgen i DK) 'arbejdede' overførslen stadig,
tidlig Fredag 3.01.2014 (Thaitid) var overførslen gennemført fra Danske Banks vedkommende,

jeg har læst rundt omkring på nettet at overførslen tilsyneladende tager 2 - 3 arbejdsdage,

MIN overførsel har indtil nu varet 9 dage (6 arb. dage) intet er dog overført (endnu)
jeg har spurgt rundt i flere af Kasikorns afdelinger,.. om hvor lang tid de mener det varer endnu,

nogle svarer 3 - 5 dage, andre måske 8 dage eller mere,

det kunne være rart at høre om andre Danskeres erfaring med konto i Kasikorn Bank,
(evt. anden Thai Bank)

altså tiden det tager at overføre penge,.. ?

PS. overførslen fra Danske bank ser sådan ud,..måske der er fejl i den,
men umiddelbart godkendt af Danske Bank.

Kimsen

Desværre er jeg ikke hjemme lige nu, men mener, der er noget galt med swift koden til KS. Jeg har også den bank og min swift ser ikke sådan ud. Jeg prøver lige og bore lidt mere, men giv venligst besked, hvis du har løsningen, så jeg ikke bruger mere tid end nødv.. Der er jo kun en swift/banknavn.

Hilsen Steen

.
Steen J
11-01-2014 15:30
Bruger
Antal indlæg: 278

Kimsen

Mine overførsler er kun til banken (KASITHBK) og ikke til den specifikke bank, som jeg tror du sender til:

CHOLBURI (LAEMCHABANG CENTRE) KASITHBKLAM

Og derfor tror jeg det er bedst kun at sende til hoved banken KASITHBK, for så bliver de sat ind derfra på din konto, på den anden måde, sender de nok pengene videre til cholburi.

mvh. Steen
Redigeret af Steen J d. 11-01-2014 15:35
kimsen
11-01-2014 19:23
Brugers avatar

Bruger

Naa ja, jeg har jubilaeum med min kone idag...9. aar...livet er skoent !

Stort tillykke,.. rart at høre der er nogle der kan få det til at fungere,. Good
de mindre heldige forhold hører man desværre forholdsvis for meget om,.... Ked

Kimsen

Mine overførsler er kun til banken (KASITHBK) og ikke til den specifikke bank, som jeg tror du sender til:

CHOLBURI (LAEMCHABANG CENTRE) KASITHBKLAM

det kan jeg ikke rigtig forstå,.. prøv engang at kigge ind på sitet her
http://www.theswiftcodes.com/th...

der står en længere forklaring om hvad bogstaverne betyder, og hvorfor,

lidt længere nede, står koderne for Kasikorn Bank (nok kun banker af en vis størrelse / betydning)
der er en del forskellige swift koder at vælge imellem,
de begynder alle med 'KASITHBK' efterfulgt at yderlig 3 bogstaver

her skriver man CHOLBURI i stedet for Chonburi,.. det tog et stykke tid (for mig) at finde ud af,
det er da også muligt det er forkert,
men jeg ved ikke hvad jeg ellers skulle have skrevet,
da det er den valgnulighed der passer bedst på Bankens adresse,

samme valgmuligheder var der da jeg udfyldte pengeoverførslen, !

på den anden side set,... er der vel et eller andet galt,
gad vide om det kan være den fejl jeg kan se nu,.. at jeg har stavet Chonburi
med 'm' i stedet for 'n'.... ??
(der står et eller andet sted at det skal udfyldes meget korrekt)

på den 3. side .. hvis man kan sige sådan,
så har jeg efterhånden købt en hel del via Ebay,.. og ALTID brugt den nøjagtige swift kode, til den pågældende person / firma / bank afd. (iflg. Bankens info)

.
Redigeret af kimsen d. 11-01-2014 19:27
Lars
12-01-2014 08:36
Brugers avatar

Bruger

Hej Kimsen, du bare lige uheldig tror jeg.

Sendte for nogle år siden penge fra Danmark til et andet land end Thailand dog. Der var en fejl i kontonummer for modtager (en klovn skrevet forkert - mig selv. Den danske bank fandt dog frem til pengene. De kunne ikke videresendes i det land og det lykkedes den danske bank at få pengene retur til Danmark efter omkring 5-6 uger....

Jeg kunne være tilbøjelig til at være enig med Steen. At swift måske ikke er korrekt. At den i Laemchanban måske ikke dækker den afdeling du har kontoen i, men laemchabang området.

Har du prøvet at kontakte din afdeling og høre hvilken swift der skal bruges til dem? Evt kontakte Kasikorn på hovedtlf nummeret?

Den som Steen angiver er den som Kasikorn i Bangkok også har givet til mig. Der er også specielle numre til nogle bangkok områder, men de dækker måske alle afdelinger i Bangkok og derfor hovedadressen til nogle? Aner ikke meget om swift dog...(Har også Kasikorn Bank og et par andre).

Dog også lige forvirret da du skriver du har købt noget og der givet swift. Har du købt noget på ebay af samme person som du nu overfører til og der betalt med international bankoverførsel til samme persons konto, siden du betalt til samme swift på ebay? Så har du brugt denne swift før er den jo så OK.

Men kan også være stavefejlen som du skriver, Det er det måske. Kasikorn, din afdeling, må kunne fortælle hvad der er gået galt så det ikke sker igen.

Men ser ud til pengene er endt et sted hvor de ikke direkte kan finde sin ejermand og skal "manuelt" flyttes videre og det tager så lidt tid. Haha ja nogle siger 4 dage andre 8, det tror jeg blot dækker over at de ikke ved det, men giver et svar.

Har du fået nogen "bekræftelse/kvittering" fra Danske Bank, der viser din overførsel med detaljer om hvilken bank de er sendt til og hvornår de vi være til rådighed for udenlandsk bank?

Næste gang er jeg sikker på det kan lykkedes på de 2-4 dage som er normalen.
Lars
kimsen
13-01-2014 19:46
Brugers avatar

Bruger

Hej Kimsen, du bare lige uheldig tror jeg

Ja,.. det må jeg nok sige,.. men det er så ikke første gang,
men det bliver efterhånden snart nogle dyrt 'sparede' penge med den konto / hævekort,

jeg har lige fået retur-mail fra Danske Bank,
som vil have et gebyr for at starte en undersøgelse (375,-) (2.254 baht)
som de skriver :

Tak for din mail.

Det tager normalt ca. 3-5 dage for pengene at nå til modtagerbanken.
Så jo, jeg vil give dig ret i at det har taget længere tid end normalt.

Vi kan godt starte en undersøgelse, men du betaler et gebyr på kr. 375,- for dette.

Istedet bør du kontakte modtagerbanken i Thailand og forhøre dig om de kan se noget.
Ofte beror det på at der ikke er 100% navnematch.

Hvis du ønsker at starte en undersøgelse bedes du skrive en besked til os fra din netbank
under menupunktet "kontakt og hjælp".

Med venlig hilsen
Heidi Nielsen
Danske Bank

-- 100% navnematch... det er vel det vi ikke boglig begavede
kaldte at der er slå,.. eller skrivefejl, ?

Dog også lige forvirret da du skriver du har købt noget og der givet swift. Har du købt noget på ebay af samme person som du nu overfører til og der betalt med international bankoverførsel til samme persons konto, siden du betalt til samme swift på ebay? Så har du brugt denne swift før er den jo så OK.

nej,.. Ebay har ikke noget med denne overførsel at gøre,
det var mere princippet, og bliver ikke brugt mere, da Paypal efterhånden har overtaget den slags,
men i de 'gode gamle dage' skrev man modtagers iban og swift kode + bank konto og reg. nr. på overførslen
når det var udenfor DKs grænser,

men som Danske Bank skriver har jeg allerede kontaktet den afdeling Kasikorn Bank, hvor jeg oprettede kontoen,
det blev jeg ikke meget klogere af,.. damen mente 5 - 6 dage måske mere,
og så stak hun mig et tlf. nr. jeg kunne ringe til for mere info,

men,.. min erfaring med at ringe og tale Engelsk med en Thai (Thai-Engelsk udtale)
er nærmest umuligt,.. især da jeg ikke selv er perfekt til Engelsk,... så bliver det rent gætværk,

men jeg må lige prøve at kontrollere kontoen igen i morgen,
og evt. køre ned i afdelingen og prøve at få fat i en der kan forklare lidt bedre
aller helst skrive det ned,... ret mange Thaier skriver ganske fint Engelsk,..
men udtalen,.. kan der komme mange sure miner ud af.

så noget skriftlig på en USB pen, med kopi af overførslen
så må jeg se om de kan forklare hvordan det skal udfyldes korrekt,

nogen der ved hvad der sker med de penge der allerede er overført fra Danske Bank,
om de evt. bliver sendt retur,.. eller på et eller andet tidspunkt havner på kontoen,.. ?

.
Lars
15-01-2014 15:06
Brugers avatar

Bruger

Fin video der Smile

Hvad der sker med pengene, hvis der ikke gøres noget ved jeg ikke. Men kunne tro de kunne blive stående i Thailand i lang tid. For nogen skal jo betale for tilbageførsel i givet fald?

Giver dig ret i at det ikke er nemt at snakke engelsk i telefonen med firmaer.

Men vil alligevel foreslå dig selv at rende efter pengene i Thailand og se om du kan finde dem her selv uden DDB hjælp.

Evt prøve hovednummeret til Kasikorn Bank,
02 888 88 00 - engelsk talende omstilling - så der ville jeg prøve først.
02 888 88 88 - thai omstilling.

Prøve at finde bekræftelsen fra DBB, som viser helt nøjagtigt hvor pengene er sendt til, afdelingsnavn, navn på kontohaver og kontonummer og hvornår pengene vil være til rådighed.

Det kan måske hjælpe banken i at spore pengene. Men skal nok tage til din egen afdeling eller den afdeling som pengene er overført til?

Jeg ville nok printe alle papirerne ud istedet for usb stick. Inden de får en USB sat i en computer osv er det blevet lukketid og måske må de slet ikke sætte usb stik i bankens computere af sikkerhedsmæssige årsager?

Generelt har jeg god erfaring med papir og blyant og tegne og fortælle når sproget driller. Tal, pile og tegninger giver god mening og thaierne tænker også mere i tegninger / billeder end tekst.

(mange vejledninger til husholdningsprodukter er lavet som tegneserier og ikke lange tekster)
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Regler for tilstrækkelige midler på konto Visum til Danmark 16 11-08-2020
Corona virus i Thailand - opdateringer Sundhed og medicin 259 07-08-2020
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 36 29-07-2020
Folkepension fra Udbetaling Danmark til Thailand ? Job, banker, forretninger 23 23-06-2020
Køre bil i Thailand Generelt 5 28-01-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder