Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
Er frugter blevet dyrere i Thailand, ?
 Udskriv debat Udskriv debat
kimsen
09-12-2011 21:22
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

Jeg har undret mig over hvorfor bananer og appelsiner er så forholdsvis dyre i Thailand,
hvis vi sammenligner med prisen i Danmark,
er frugterne i flere tilfælde lige så dyre, eller dyrere,
f.eks. kan appelsiner ses flere steder til priser på 45 - 55 bath pr. stk. !!(i DK får man 3 stk for samme pris)
både på markeder og i supermarkeder, (altså dyrere end en middag ved et gadekøkken)

hvis vi sammenligner med danmark, hvor der i modsætning til Thailand,
er store udgifter til import, distrubatition og salg.
og som er bundet af mindstepriser med EU,- forekommer priserne i Thailand helt vanvittig høje,
Lars
11-12-2011 14:10
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Det er også nogle gange jeg ikke helt forstår prisniveauerne i Thailand.

130 baht per kilo hakket svinekød, over 20 kroner, er også ret dyrt når det er lokal kød? 25 -50 % af en dagsløn.

Jeg ved ikke om frugt er steget specielt meget den sidste tid, men alt er steget en del i Thailand, gæt på 10-20 % på et års tid for nogle varer, mens mælk har kostet det samme i et par år. Kød er også steget.

4 bananer af ukendt oprindelse i Foodland omkring 16 baht. I tops 30 baht for 4 - 1,5 kroner per stk..... De små thaibananer dog noget billigere

Men syntes generelt at mad i Thailand er dyrt set i forhold til indkomster. Enkelte basisvarer er billige.

Har tænkt det samme som dig Kimsen mht priserne i det nye IKEA her.

Troede at de samme møbler kunne sælges billigere her end i Danmark. IKEA har nøjagtigt de samme møbler til salg her som i Danmark. Men priserne er fra lige under dansk niveau og til dyrere.

Det til trods for Danmark har 25 % moms og Thailand kun 7 %, så uden moms er alt dyrere her.

Og selvom omkostninger til arbejdskraft og materialer til byggeriet er billigere end i Danmark.

Lønninger væsentlig billige. Aircondition koster så en del, men skal så ikke varme op.

Billigere distribution og ligger let tilgængelig i forhold til havn.

Mange møbler importeret fra Kina osv og skulle være billigere i fragt end at få dem helt til Danmark/Europa?

Og forretningen her er ikke lille. Den er større end den største i Danmark og har titusinder af kunder hver dag, så de må sælge rimeligt og kunne købe lidt stort ind også?

Lars
kimsen
12-12-2011 07:37
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

Ja,... som gæst / turist i landet kan man undre sig over mange ting,
men jeg kunne lide at vide hvad Thaierne selv mener om priserne på kød og frugt,
det må vel være en ordentlig udskrivning af en Thai-løn at spise daglig frugt og kød.
æg -- er heller ikke ligefrem billige, sammenlignet med Danske priser og forhold.

selv de mere lokale frugter er dyre, bananer svinger dog også noget i pris, alt efter farve/modenhed,
dyrest når de stadig er en anelse grønne ca 8-10 bath/stk.- faldende til ca. det halve,
når de er så sorte at han ikke længere kan skrive prisen med sin sorte tuschpen,- Grin
men stadig fhv. høj,- gad godt vide hvad der sker med frugterne når de er for gamle,
prisen holder de stædig fast i -- sidder 3-4 handlere næsten lige ved siden sf hinanden,

forleden betragtede jeg en gadesælger (kød) med en meget lille cykel-vogn, som stod og pillede sig i næsen (sin egen) det fik mig hurtigt til at tænke på en annonce fra et dating site,
en nydelig påklædt Thai-lady, arbejde: food/industry Tænker - 'Food Industry' kan ellers hurtig lede tankerne hen på noget større, mere fabriksagtigt,--- men det var nu mere næsepilleriet, og det der måske var værre,- når nu pengene cirkulerer som de gør i TL, så forstår man bedre den 'underlige duft' disse sedler nogle gange har, Tænker

men det var nu mere fordi jeg havde regnet med at skulle herned for bl,a at 'vælte' mig i sunde frugter,
lige dét,- gik så ikke efter planen,
til gengæld er det så meget billigt et leje (godt nok en meget lille) motorcykel, 100 bath pr. dag,--
da jeg ville aflevere den igen, blev prisen omgående ændret til et tilbud 2000 bath/mdr eller 1200/14dg.
utroligt det er muligt,.. især når man tænker på frugtpriserne,

men man skal jo se de lyse sider,-- så kan man jo køre rundt på den billige motorcykel og 'kikke' på de dyre frugter,-- Ked

IKEA ja interessant at følge,
det kan være der er afsat penge til 'uforudsete' udgifter, som oversvømmelse o.lign.
op til valget i DK var der ellers flere der henviste til at store firmaer nok flytter til udlandet
efter regeringsskiftet, ---- mon ikke de kan få lidt råd og vejledning af ECCO sko Bkk
gad vide hvormeget dé har sparet/sat til, på den konto, det hører man ikke så meget om.
dutling68
09-12-2012 09:36
Bruger
Antal indlæg: 26
Tilmeldt: 08.12.12

ang appelsiner koster de ca 60 70 baht kiloet og ikke for en, og bananer kan man da køber for ca 15 til 30 per klas og æbler til ca 10 15 bath stk på det lokale market.og svinekød starter på ca 60 til 100 baht kiloet hos den lokale slagter..og en god kamsteg ligger på ca 115 baht kiloet...og æg koster for 30 stk det er så hvor store de er men starter ca 60 baht til 100. og ananas koster normalt 10 bath kiloet og er du heldig så kan du få dem til 5 baht kiloet...og vandmeloner ca 25 bath kiloet....kender en del til priser da jeg laver næsten mad hver dag.....

kimsen
09-12-2012 17:25
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

ang appelsiner koster de ca 60 70 baht kiloet og ikke for en
æbler til ca 10 15 bath stk


det er vel også samme,... eller højere priser end i DK,..... ?

de sidste appelsiner jeg købte kostede 40 thb for 814 gram, (3 stk.) .. ca 7.50 kr.. eller over 2 kr stk,
det er dyrere end DK priser,
altså et af verdens dyreste lande mht. afgifter, moms, skat, osv.

så vidt jeg ved har Thailand selv appelsiner,.. ellers ligger appelsinlandene vel tættere på Thailand end DK
altså ingen,.. eller mindre / minimale transportomkostninger,

det der med at 'prutte' om prisen,.. er vist noget der hører fortiden til (en fjern fortid)
på markedet syd for Hua Hin,.. lige ved siden af 'Centennial Park',
som ellers mest er for de lokale, Thaier
der kommer ikke mange turister,.. så jeg regnede med at priserne var helt i bund,
indtil jeg så prisen på kartofler, .. 55 thb / kg
altså næsten det dobbelte af Tesco Lotus (Market Village) 29 thb / kg.

bananer,.. og appelsiner, var ikke bedre,

så tog jeg et foto med mobilen, (fra prisen i Tesco) og viste sælgeren på markedet,
hun lurede lige engang,.. rystede på hovedet og sagde noget i retning af - 'No Hab'

altså ingen tegn på forhandlingsvilje,.. eller prutten om prisen,..derfor handler jeg meget i Tesco, BigC,
her koster bananer af samme størrelse som i DK 29 thb for 4 stk. (samme som i DK)

ikke fordi det er specielt for dét market,
det er omtrent det samme på alle markeder jeg har besøgt,

dertil kommer at appelsinerne ikke er værd at æde,.. sammenlignet med dem der sælges i DK,
Bananer er også nogle underlige størrelser,.. og meget søde / for søde,.. især Thai-bananer,
når de er skrællet,.. er der nærmest intet tilbage... der går 3 - 4 Thai-bananer på en DK størrelse til 1 - 2 kr.

Kød,... nu er det sjældent at se oksekød / fars,
men i DK giver jeg 19 kr for 500 G (38 kr/kg)...... det kan jeg lave 10 - 12 portioner millionbøf,
det bliver en portionspris på ca. 5 - 6 kr (25 - 30 thCool .... ALT incl. (kartofler, sovs, løg osv)
ikke DK's bedste/dyreste kvalitet,.. men ganske udemærket for en fattig pensionist,

derudover køber jeg en del mælk,..(mælk og havregryn) pris,.. i verdens næsten dyreste land DK,... 5 kr/L (ca. 25 thCool
her i Thailand er prisen 44.5 thb,.. ikke for en Liter,.. men 850 CL .. 0.85 L

Ã?G,.. er i DK kontrolleret i hoved og r.. + dyr transport / levering,
alligevel kan æg købes til samme,.. og i flere tilfælde lavere pris i DK (Rema 1000) .. ca 6 thb/stk

en 'kop' nem-at-lave nudler,.. koster 13 - 15 thb,..
det KAN laves lige så billigt i DK

kaffe er også dyrere,.. næsten dobbelt så dyrt,
sodavand
havregryn
rugbrød,... kort sagt alle de fødevarer jeg køber,

men transport,.. taxi, bus, tog, fly, benzin, mm. er betydelig billigere,
El er billigere
'tap' vand el billigere (m3)
---------------------------------------------------
i DK betaler jeg 2907 kr/mdr i husleje (ikke KBH - by på 60.000 indb.)
derfra skal trækkes Boligydelse 1743 kr

altså netto husleje 1164 kr pr. mdr, svarende til,..... 6,257 thb,. !!
det er for en tip top moderne lejlighed,.. i en nyrenoveret andels-boligforening
med alle moderne bekvemmeligheder, (2 vær. 68 m2)
nyt køkken og bad, stort kælderrum, vaskehus, stor altan,..
trappe/gang vask rengørring incl. i huslejen

til sammenligning,.. betaler jeg her i Chiang Mai 11.000 thb/mdr
altså næsten det dobbelte,.... ganske vist en turistby, men alligevel,..
1,.. (et) rum, + noget der svagt minder om et køkken (uden udsugning - sammenbygget med 'stuen'
ingen altan, ingen entré, .. og en internetforbindelse (når den virker) på under 10% af DK .. og kun halv pris
ingen kælder / opbevaringsrum,... altså det vi i DK ville kalde et værelse/pensionat,

det skal ikke opfattes som BROK,.. 'klynkeri',.. eller kritik af Thailand,.. slet ikke,... (jeg har selv valgt det)

bare en konstatering / fakta om et land,
hvor en gennemsnits-arbejderindtægt er ca. 10% af tilsvarende i DK,.. så vidt jeg er orienteret,
men hvor IT / elektronik, MC, Biler osv tilsyneladende er lige så dyre som i afgiftplagede DK med 25% moms.

og så lige et par billeder af 5 - 6 kr. middage (25 - 30 thCool som jeg laver dem i DK,
velbekomme,.... Nono




.

- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
kimsen
09-12-2012 17:26
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

.

- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
kimsen
09-12-2012 17:27
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

.

- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
Oplevelser
10-12-2012 00:32
Bruger
Antal indlæg: 181
Tilmeldt: 07.08.12

Her er priserne på æg i det centrale Thailand og de er steget meget det sidste år. De store æg som eksempel kostede for et år siden 28 baht for 10 stk. Nu er prisen 38 baht for 10 stk.


i1058.photobucket.com/albums/t410/oplevelser/IMG_5814_resize_zpsbbd796db.jpg


i1058.photobucket.com/albums/t410/oplevelser/IMG_5817_zps66fa0065.jpg
Redigeret af Oplevelser d. 10-12-2012 00:35

u4
10-12-2012 02:45
Bruger
Antal indlæg: 403
Tilmeldt: 23.10.12

Mad,IT og elektronik-noget af det-indmad-ram osv. ER dog lidt billigere hernede,men ellers har du ret.
Men hvor i danmark vil du få biler og motorcykler til thai priser???
Var ude i den lokale Harley forretning forleden dag,hvor du kan få en fed Harley til 800.000 THB-vel omkring 160.000 kr...det får du altså ikke meget Harley for derhjemme.
En Tyota Fortuner til 1,2-1,6 million THB-prøv at finde tilsvarende i danmark.
Husleje er vel afhængig af beliggenhed osv.-ser da stadig fine huse,møblerede med aircon,tv osv. til under 10.000 THB heroppe i nord.-men rigtigt,priserne ER stigende-er steget meget de sidste to-tre år.
kimsen
10-12-2012 03:58
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

Her er priserne på æg i det centrale Thailand og de er steget meget det sidste år. De store æg som eksempel
kostede for et år siden 28 baht for 10 stk. Nu er prisen 38 baht for 10 stk.

....det centrale Thailand


det opfatter jeg som noget i retning af 'ude på landet',..
altså et godt stykke fra fx... Chiang Mai, Bangkok, Hua Hin, Pattaya / Jomtien, ?

det kræver vel også man bor i området / områderne, ?

det kan jo i sidste ende blive nogle kostbare æg, hvis brændstof / transport
kommer oven i prisen,.. !!

men jeg tror da gerne på hvad du siger,.. og billederne viser,
omtrent det samme kan stadig gøres i DK,.. hvis man har forbindelserne i orden,
men af sundhedsmæssige årsager (fødevarekontrollen) er den slags 'gemt lidt af vejen'

omtrent det samme er muligt med fisk, frugter (især æbler / nedfaldsæbler)
langt de fleste fødevarer kan hentes betydelig billigere, når 'forbindelserne / bekendtskaberne' er i orden,
(kolonihaver - landmænd)
og man gider at bruge tid på at hente dem hvor de bliver produceret,
fx,.. kolonihaver, landmænd, hjemmeslagtere, fritidsfiskere .. og i gl. dage erhvervsfiskere,
men det kan vel ikke komme bag på nogen,... at loven / kontrollen er langt skrappere i DK,

at EU også er medbestemmende hvordan, og hvilke fødevarer der kan / må sælges (lige agurker)
og til hvilken pris,.. gør vel det hele endnu mere kompliceret

i efterkrigsårene,... da det for alvor var sparetider i DK
kunne en arbejderfamilie leve ufattelig billig,... da var der ikke så mange regler / lovgivning
ang. fødevarer,..... de blev i hvert fald ikke overholdt / håndhævet,

jeg er selv fra en fattig arbejderfamilie (enlig mor m/2 børn)
- når der var lavvande i kassen,... og det var der hver dag,.. undtaget lønningsdag,
blev jeg sendt på havnen for at købe billige fisk,
- pålægsrester, og andet rester fra slagterens bagdør,

senere på aftenen / natten, var det ned på kul-havnen, og samle kul / koks-rester fra lossede skibe,
for at drøje lidt på den dyre brændsel om vinteren,
-mor,... hentede æg inde hos naboen (havde høns indenfor bygrænsen)
betalingen var vist noget med at gøre rent og passe børn, og ellers forfaldent,

middagen bestod meget tit af grød,.. øllebrød, og på en god dag,..
selleri / rødbedebøf o.lign. (stegt som vildt)

en særlig delikatesse var gl. tørt franskbrød, opblødt i mælk,.. 'vendt' i sukker
som dengang var uden afgifter,.. derefter stegt på panden,...... i Magarine,. naturligvis,
dertil en 'herlig' kop 'kaffe',.. bestående af 50% 'Rich',.. eller 'danmark' erstatningskaffe,.. Uhmm.

den slags er der ikke mange unge der kender til,.. heler ikke deres forældre,
de tror det hele 'falder ned fra himlen',..
og at 'ægte' Dansk mad,.. er (fastfood).. pizza og McDonalds-'mad'

bortset fra al det ævl,...
så regner jeg med de priser der er i (rigtige) butikker,... 'henne om hjørnet'
kunne i DK,.. være Fakta, Rema, Netto osv.
i Thailand, måske Tesco, BigC, G-markt,.. osv.

yderlighederne,.... bliver nok for tunge at 'danse med',... eller hvad, ?

man kunne eksempelvis... kaste et blik på 'livet' / 'tilværelsen' Thy-lejren / Christiania, o.lign.
altså steder hvor loven ikke rigtig bliver HELT håndhævet,... måske lidt som i Thailand
det er ikke rigtig sammenligneligt,.. vel,.... ?




.
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Tage hund med til thailand Generelt 2 25-03-2024
Problem at veksle danske kroner i Thailand Valuta og banker 36 29-12-2023
Thailand fået ny Premierminister 22. august. Løbende opdatering siden valget. Politik 12 01-09-2023
22-årig komet fra Thailand vandt guld i herresingle i badminton VM i København Nyheder 1 28-08-2023
Legalisering i Bangkok blevet nemmere med åbning af kontor i centrum Ægteskab 2 28-07-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 3
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,233
· Nyeste bruger: Truetype
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder