Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
Er frugter blevet dyrere i Thailand, ?
 Udskriv debat Udskriv debat
Jos_38
11-12-2012 07:59
Bruger
Antal indlæg: 237

I takt med at lønningerne stiger, regeringen har lovet 300.- THB /dag til alle mindstelønnede, fra tidligere mellem 150.- og 200.- THB - dvs. en stigning på 50-100% for hele den store gruppe af meget lavtlønnede, som er skyld i at priserne er lave, her i landsbyen (moo bahn) har det medført at et par familier ikke længere har maid, en lønstignig på 50% var for meget for lige de familier, 2 familier har slået sig sammen om een maid, da det primært er for at gå tur med de gamle i familien, samt madlavning er jeg sikker på...

Men tænk sig at en varer det tager en mand een dag at frimstille, den er altså fordyret i produktionsapparatet med 50-100% - på lønudgiften, men det er leverandørens pris jo også, hvis der er brug for nogen materialer, uanet det er ris, træ eller silke, så måske en reel prisstigning fra fabrik på 150% - normalen er at grossisten lægger 50% på varen, og i detailhandlen lægges yderligere 35-50%

I menneske tal har vi en leverandør af råmateriale til 5 enheder som han tidligere solgte til 225 THB, svarende til en dagsløn på 150 THB, den skal han nu have 450.- THB for = 300.- + 50% avance... Hver enhed koster 90.- mod tidligere 45.-

Fabrikkens omkostning er derfor gået fra 45.- + 150.- = 195.- THB som de tidligere fordoblede til grossisten = 390.- THB - nu er omkostningen = 90.- + 300.- = 390.- som de fordobler på vej til grossisten = 780.- THB

Grossisten kører ud til detailhandlen, hans omkostning ved at have en chauffør var tidligere 150.- THB + 1500.- THB i benzin /dag det lægges på hevr enhed, men han kører med 100 enheder så det er "kun" 16.50 /enh = 406.50 + hans normale avance på 35% (en ikke grådig detailhandler) = 548.78 men han runder ned til 548.75

idag ser det således ud = chauffør = 300.- benzin er stort set det samme, 1500.- = 18.- /enh eller 798.- og vores ikke grådige detailhandler sælger videre for 1.077.30 som han dog denne gang runder op til 1,077.50 (han har jo udgift til stuepigen derhjemme Grin )

Det interessante er så at hvor en løn på 150.- /dag tidligere skulle betale for en enhed til knapt 550.- skal den dobbelte inkomst nu betale det dobbelte, og købekraften er derfor ikke forbedret, det hele er bare blevet dyrere...

Dette går naturligvis ud over turister, der jo ikke kommer med en fordoblet indtægt, fordoblingen slår igennem iøvrigt hele vejen op gennem systemet, jeg har en ven der har 75,000.- /md - han søger nu andet job, for han kan ikke få det til at løbe rundt med hjemmegående kone, stuepige, 2 biler, hus og hans mor der er syg... Han skal bruge yderligere 20,000.- Et forslag om at hans (veluddannede) kone jo snildt kunne få et job der betalte mere end det, faldt ikke i god jord...

Jeg kender en del farang der jublede over den nye regerings tiltag, iPad til folket og fordobling af lønnen, store lån (41% af GNP), fradrag på nyt hus og ny bil...

Det bliver spændende at se om de jubler når en ny regering er nødt til at skære dybt i lagkagen for at betale regningerne...

.
Oplevelser
13-12-2012 12:32
Bruger
Antal indlæg: 181

Jos dine betragtninger er for sig selv, for jeg forstår dem.

Dette afstedkom, at jeg fik lyst til at undersøge lidt nærmere om de prisstigninger.

Jeg tog på vore lokale marked, hvor jeg selv handler næsten hver dag, for at finde ud af det faktuelle..

Fik faktisk en lille overraskelse, fordi priserne egentligt havde rykket sig så meget... fordi man tænker faktisk ikke over dette i det daglige.

i1058.photobucket.com/albums/t410/oplevelser/prischeck/th_Prischeck13december2012_zps6d961028.jpg

Prøv lige at se på billederne, hvordan man opbevare kød inden salg... Dansk dyrlægekontrol ville lukke stedet omgående. Har endnu aldrig været syg over maden fra dette marked...

Når vi så snakker om vores tur med privat stor...pram i sumpene, så har priserne her været de samme i de sidste 5. år.

Når man taler om TAXI..VAN priser, så er de faktisk blevet billigere.

Og noget jeg ikke forstår er, at f.eks. her sidste uge havde jeg venner med fra Danmark på vores lokale restaurant med den bedste mad i byen...eller næsten den bedste mad.

5. personer med stor kogt fisk i de specielle fad, rejer i karry... sursødsovs med nødder og svinekød.... blæksprutter i...en eller anden substans... og meget mere... Glemmer lige at sige at vi 3. danskere drak 4 af de livgivende SHINGA også... PRISEN og jeg siger bare det var PRISEN for det hele..

630.- BAHT.

Jeg er bare lidt ked af, at det er BURMA folk der arbejder i restauranten
men det har de forøvrigt gjort de år jeg har besøgt den..

Kan i alle have en god dag.
Redigeret af Oplevelser d. 13-12-2012 12:57
kimsen
13-12-2012 22:25
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493

Importerede elektronik varer koster mere (meget mere) i Thailand end i Danmark, dette er fordi de eksporterende lande har toldmurer, men køber du f.eks. et tilsvarende (ringere kvalitet) kinesisk mærke, vil du have svært ved at finde tilsvarende i Danmark

@Jos_38

Det omtalte objektiv er ??vist nok?? Japansk,. (Japansk ejet)!
(vist nok,.. fordi jeg ikke er 100% sikker,.. måske 99%,.. men altså ikke 100%)
http://www.tamron.co.jp/en/corp...

men i mit tilfælde,?. og alle andre steder jeg har set og læst om objektivet,
muligvis ALLE steder / lande,.. er det tilsyneladende fremstillet i Kina,???made in China??,.. står printet på selve objektivet,.. og på æsken det blev leveret i,.. !

så teoretisk burde det vel være billigere i Thailand, sammenlignet med DK,
afstanden fra Kina til Thailand, er noget, (MEGET) kortere end til DK
medmindre det skal ud på en længere (uforståelig) rejse, inden det igen kommer retur til Asien / Thailand,

man kan også tjekke prislejet på Ebay.com? hvor alle lande konkurrerer om kunderne,?
der er DK priser mærkelig nok ikke i den dyre ende,.. trods de meget kritiserede afgifter og måske verdens højeste moms,..
http://www.ebay.com/sch/i.html?...

men der er normalt en fornuftig grund / forklaring på næsten alt hvad der foregår,
det er bare ikke sikkert ??manden på gulvet?? ved, kender, eller forstår grunden,

så når Thailand tager højere priser end DK,.. for bla. IT og elektronik,
til trods for at det kun skal hentes i nabolandet,.. !
og fragt, brændstof, lønninger osv. er billigere i Thailand (måske meget billigere)

må der vel være andre forhold, der er årsag til den høje pris / priser,,, !
spørgsmålet er bare hvad,.. ?

måske du kender årsagen,.. når du nu har boet i landet så mange år,. ?

-----------------------------------------------------
Mht. biler,.. og større MC??er,.. ser det rigtig nok ud til at være billigere for nye,
- man kunne sige ???det mangler også bare?-,..
eftersom DK flere gange har haf den tvivlsomme ære at være udnævnt som dyreste land,
ang. Skat, afgifter på motorkøretøjer, øl, vin, spiritus, tobak, osv.

-----------------------------------------------------

Det jeg i første omgang forsøgte at sammenligne var priserne i DK
Fx, - Netto,.. med 7/11 i Thailand, fordi de minder lidt om hinanden,

hvis du køber varer i Fx. Netto / DK er det samme pris uanset butikken er beliggende i Skagen,
?benrå, Odense, Rønne,.. eller Hovedstadsområdet,
det er derfor tilbudsavisen er landsdækkende,
http://www.tilbudsugen.dk/#

så vidt jeg kan se er det samme gældende for 7/11 i Thailand

lige præcis på æbler, appelsiner og bananer, er priserne ikke overvældende billigere,
men jeg har (naturligvis) kikket rundt på markeder i udkanten af CM,
altså 8 ?? 10 km fra centrum,? mere præcis Mae Hia Market,

her er det ganske rigtig meget billigere for både Bananer og ?g,
(sikkert mange andre varer,.. kan ikke læse Thai)
vil tro omkring noget under halv pris, af Lotus,.. især ?g,
og altså også noget billigere end DK,
det kræver så man bevæger sig hen hvor varerne befinder sig,

men det kan jo også være en oplevelse i sig selv, Smile

kimsen
13-12-2012 22:26
Brugers avatar

Bruger

.

kimsen
13-12-2012 22:27
Brugers avatar

Bruger

.

kimsen
13-12-2012 22:28
Brugers avatar

Bruger

.

kimsen
13-12-2012 22:29
Brugers avatar

Bruger

noget helt andet,.. specielt for Thailand,.. er at se hvordan det hele forandrer sig,
når det begynder at blive mørkt,

fra at være forholdsvis farveløst omkring spise, og opholdsstederne om dagen,
forandres alt til hygge, fest, stemning farver og kulørte lamper i alle afskygninger,
en sand fornøjelse for øjet, at gå,.. eller køre rundt efter mørkets frembrud,

så her er lige nogle stemningsbilleder fra Chiang Mai
Nimmana Haeminda road Lane 1 (soi)

kimsen
13-12-2012 22:30
Brugers avatar

Bruger

.

kimsen
13-12-2012 22:31
Brugers avatar

Bruger

.

kimsen
13-12-2012 22:31
Brugers avatar

Bruger

.

Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 26 04-07-2020
Corona virus i Thailand - opdateringer Sundhed og medicin 243 01-07-2020
Folkepension fra Udbetaling Danmark til Thailand ? Job, banker, forretninger 23 23-06-2020
Køre bil i Thailand Generelt 5 28-01-2020
Norwegian stopper alle flyvninger til Thailand - også fra Oslo Fly 1 17-01-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder