Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
10 ting, man ikke gør i Thailand
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
11-05-2009 18:49
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6643

Her er Ekstra Bladets bud på 10 ting man ikke skal gøre i Thailand.

Er de rigtige eller ej?

Thailand er et af danskernes favoritrejsemål. Men der er visse ting, man lige skal have med i overvejelserne, når man befinder sig i smilenes land

1. Kritiser aldrig kongen eller hans familie offentligt. Det kan opfattes som majestætsfornærmelse ?? og ikke alene det ?? det kan give lange fængselsstraffe.

Thaierne selv taler med lav stemme, når de, om end sjældent ?? diskuterer forhold, der vedrører den kongelige familie. Eksempler: ?? 41-årig Australsk forfatter idømt tre års fængsel for utilbørlige påstande i en bog.

?? 57-årig schweizer idømmes ti års fængsel for at oversprøjte kongeportræt med sort maling.

?? 34-årig Thai laver cyberfornærmelse imod kongehuset og idømmes ti års fængsel

Se de næste 9 punkter på

ekstrabladet.dk/f...
gall
23-05-2009 08:00
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 995

Vi kunne jo også lave vores egen tråd, med ting man ikke gør i Thailand!!!
F.eks.

Tillad aldrig din tuk-tuk chauffør at køre et smut forbi en ven han kender der har en skrædderforretning!
Medmindre du har god til og tålmodighed.

Eller
Undlad aldrig at kontrollere at det er det rigtige memorycard, du får tilbage hvis en fotoshop siger at de ikke har tid til at ligge dine billeder på dvd.
Medmindre billederne ikke betyder noget for dig.

Hey. Jeg har mange flere, og det er der sikkert mange andre der har også. Lad os høre.
Thomas
Lars
13-06-2009 10:39
Brugers avatar

Bruger

Hej Gall,
Jamen kom endelig med flere at de gode ...

Her lige en i en lidt anden grøft. Hav altid rimeligt med tøj på i Thailand (undtagen på stranden og ved poolen Grin).

Thaierne er ikke glade for afklædte folk og slet ikke i byerne. Thaierne accepterer det så længe de kan tjene penge på folk. Ellers tænker thaierne sit om og det er ikke positivt. Dette er fra Bangkok. Ja kommer politiet beder de pænt folk om at tage trøje på. Om det er direkte ulovligt ved jeg dog ikke.

www.thaiguide.dk/images/donot/dont1.jpg
Lars
17-11-2009 19:03
Brugers avatar

Bruger

Lidt fra de andre indlæg, men mener heller ikke dette er et krav for at holde ferie i Thailand.

Manden har vist fået sin anden ungdom....

Kan du ikke se videoen her på siden, så er her linket til YouTube:

www.youtube.com/w...

Redigeret af Lars d. 22-11-2009 21:24
Lars
17-11-2009 19:09
Brugers avatar

Bruger

gall skrev:
Tillad aldrig din tuk-tuk chauffør at køre et smut forbi en ven han kender der har en skrædderforretning!
Medmindre du har god til og tålmodighed.

Du kan også tilføje Juvel butikker dertil. Også selvom der loves at det er "special grand sale only today".

Har selv prøvet det engang for mange år siden. Der røg den feriedag dengang. Angry
gall
23-09-2010 19:43
Brugers avatar

Bruger

Fandt den her fra samme avis. Den er ikke ny, men den har 21 punkter.

http://ekstrabladet.dk/ferie/udland/article1257...257914.ece
Thomas
Lars
07-10-2010 20:01
Brugers avatar

Bruger

Syntes da lige jeg vil kommentere lidt af det som er i dit link Thomas.

(som forøvrigt, efter min mening, bør læses af alle førstegangs besøgende til Thailand - et par ganske fine tips iblandt)

Smid ikke affald på gaden.

Hmm, det gælder vel alle steder i verden?.... Men OK, i Thailand kan det give bøder op til 2.000 baht. Det sker af og til at politiet i f.eks. Bangkok lige skal have samlet lidt flere "tea money" ind og laver lidt "razziaer" henvendt mod turister i Sukhumvit og Silom området - også selvom der er masser af andet affald i gaderne.

Du skal kun give og modtage ting med højre hånd.

Er det virkelig rigtigt? Mener selv at f.eks. visitkort og penge ofte overrækkes med begge hænder på kortene. Men lad høre om det.

Undlad at gå omkring i badetøj andre steder end på stranden og ved swimmingpoolen. Det anses for ukultiveret ikke at iføre sig en T-shirt eller en strandkjole, selv når du skal op og spise på strandbaren.

Ja ja nu lyder jeg nok som gammel konservativ mand, der bare har været for længe i Thailand Smile Men jo det er ikke for smart i Thailand. Selv på hoteller med pool og restaurant i tilknytning, forventes det at badetøjet dækkes.

Og gå rundt i gaderne osv i bar overkrop eller bikinitop er også, hvad jeg vil sige, mangel på respekt for det land, der besøges. Thaierne taler om det og forstår ikke helt hvorfor fremmede opfører sig sådan i deres land.

Har selv et par billeder af situatoner, som jeg synes skal undgåes i Thailand:

www.thaiguide.dk/images/donot/dont2.jpg

Restaurant i Patong, Phuket, men godt stykke fra stranden.

www.thaiguide.dk/images/donot/dont4.jpg

Til venstre er det en kvinde i lille bikini top.

Lad være med at solbade topløst. Det anses af mange thaier for stødende.

Min opfattelse er at det er mere eller mindre accepteret at ligge topløs på stranden, men at gå rundt eller gå op og købe en is. Nej. Igen mangel på respekt for det land der besøges.

Det uanset og du er en 20 eller 60 år.

Billedet her falder absolut ikke i god jord hos thaierne. Fra Patong Beach, Phuket.

www.thaiguide.dk/images/donot/dont3.jpg
Redigeret af Lars d. 07-10-2010 20:05
Lars
gall
07-10-2010 20:25
Brugers avatar

Bruger

Jeg tror at den med "at give og modtage med højre hånd" kommer fra de muslimske områder. F.eks Koh Lanta er blevet mere muslimsk de sidste par år, med mange tildækkede kvinder, og flere mænd der højlydt giver udtryk for deres utilfredshed, og her mener jeg ikke turister!! Noget som man ellers ikke møder så meget af mere nordpå.
Thomas
Lars
10-03-2011 12:10
Brugers avatar

Bruger

Springer lige lidt i det. Til modsatte grøft.

Hvordan du gør for at "opføre dig ordentligt" i Thailand.

Sikkert mange ting på en sådan liste. Her et par bud fra Politiken.

Nummer 6 syntes jeg er interessant. det driller mange gange at thaierne netop ikke kan sige nej eller sige direkte fra til noget. Nogle gange kan det være svært at forstå om det er ja eller nej syntes jeg.

Nummer 12. Det gør alle, hvor sangen kan høres. Selv på en jogging tur forventes det at du stopper hvis det er et af de steder. Parker f.eks.

Nummer 13 - Den virker ukendt for mig. Men måske i muslimske eller indiske kredse?

Her listen klippet ind her:
politiken.dk/ture...210914.ece

1. Tag skoene af, inden du går indenfor. Det gælder i folks huse og især i templer, men også i de fleste butikker. Fødderne betragtes som det laveste punkt på mennesket, så sid aldrig med fodsålerne mod et andet menneske og brug ikke fødderne til at pege med.

2. Undlad at råbe og skælde ud. Det er meget vigtigt, at man er venlig i sin almindelige omgang med thaier. At blive ophidset er ekstremt uhøfligt og betyder i thaiøjne, at man taber ansigt og ikke har selvdisciplin. Thaier vil typisk reagere ved at smile eller grine forlegent. Deres buddhistiske baggrund betyder, at man ikke skal vise negative følelser, fordi det giver dårlig karma, der påvirker ens skæbne negativt både nu og her, men også i fremtiden.

3. Tag tøj på! Det er stødende for thaifolk at se folk på offentlige steder med bar overkrop eller i bikini. Og undgå at være topløs på stranden. Der er mange, der gør det i de turistede områder, og det kan godt være, at thaierne undskylder det med, at det bare er 'farang', men det gør ondt på dem.

4. Tal aldrig nedsættende om buddhisme eller Buddha. Du skal vise Buddha og billeder af Buddha den allerhøjeste respekt.

5. Hav tålmodighed. Thaier forstår simpelthen ikke, hvorfor vesterlændinge altid stresser, har travlt og altid vil overholde tidspunkter helt præcist.

6. Ordet ??nej?? findes ikke på thai. Man siger ??mai chai?? i stedet, der betyder ??ikke ja??. Thaier vil for alt i verden undgå at skuffe folk eller gøre dem sure, så svaret vil næsten altid være ??ja??, hvis der er noget, de er usikre på eller ikke ved.

7. Bestik er ske og gaffel, ikke kniv. Udover på farangrestauranter, hvor knive ofte udleveres. Spis ikke med gafflen, brug den til at øse maden op på skeen med. Det er normalt at dele flere retter mad, og der bruger man gafflen til at tage med.

8. Lad være med at klappe eller ae folk på hovedet. Ifølge theravada-buddhismen, der praktiseres i Thailand, er hovedet det øverste af mennesket og dermed helligt.

9. Det er ok at holde i hånd, men specielt ældre thaifolk bliver stødt over folk, der krammer og kysser offentligt.

10. Den generelle politiske situation i Thailand betyder, at det ikke er klogt at blande sig i store offentlige forsamlinger. Hverken indendørs eller udendørs.

11. Pas på med at give hånd. I Bangkok er det ok, der er man vant til det, men i resten af landet skal man lade være med det.

12. Når nationalsangen afspilles på offentlige steder klokken 6 om morgenen og klokken 18 om aftenen, skal man huske at stå op. Er man eksempelvis i biografen, er der en montage om kongen på cirka fem minutter, hvor man også SKAL stå op med hænderne ned langs siderne.

13. Brug helst højre hånd til at spise med. Den venstre bruger man til noget andet ?

14. Husk at tage hat, kasket eller anden hovedbeklædning af under besøg i templer.

15. Pas på med rejser til det sydlige Thailand. Lige i øjeblikket er den politiske situation i det muslimske Sydthailand uafklaret. Der er sprunget en del bomber de sidste år, og derfor skal man udvise den allerstørste forsigtighed. Lige nu skriver det danske udenrigsministerium på deres hjemmeside: »Alle rejser, der ikke er nødvendige, til og igennem de sydlige provinser Songkhla, Narathiwat, Yala og Pattani frarådes«.
Lars
Lars
28-01-2012 13:39
Brugers avatar

Bruger

Undlad også alkohol på toiletter på tankstationer.

Regn ikke med lige at få en forfrisking af den alkoholiske slags, når der stoppes på tankstationerne/rastepladserne ved landevejene.

Og slet ikke mens du er på toilettet Grin

Skilte viser klart at både alkohol og rygning ikke er tilladt på og omkring toiletterne.

Desuden sælges slet ikke alkohol i butikker ved tankstationerne.

www.thaiguide.dk/images/forum/jiffy1.jpg

Samme type skilte står forøvrigt ved toiletterne i flere offentlige parker i Bangkok.
Lars
big-viking
28-01-2012 16:13
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 179

Lars mener nu at det er Kl. 08 og 18 deres nationalsang bliver spillet.Wink Den med at de står op og står stille når den bliver spillet er noget vrøvl. I boigrafen, ja. Kan godt være at det forventes, men det overser de fleste Thaier.
Den med tålmodigheden, er sgu svær. Min er meget lille når det kommer tilstykket.Shock En ting jeg hader, er at de ikke kan overholde tidspunkterne.
Steen J
29-01-2012 02:26
Bruger
Antal indlæg: 277

big-viking skrev:
Lars mener nu at det er Kl. 08 og 18 deres nationalsang bliver spillet.Wink Den med at de står op og står stille når den bliver spillet er noget vrøvl. I boigrafen, ja. Kan godt være at det forventes, men det overser de fleste Thaier.
Den med tålmodigheden, er sgu svær. Min er meget lille når det kommer tilstykket.Shock En ting jeg hader, er at de ikke kan overholde tidspunkterne.

Den med at de står op og står stille når den bliver spillet er noget vrøvl.

Var på markedet i Rangsit i går aftes. Da nationalmelodien startede, stoppede al handel og folk stod stille og viste deres behørig respekt. Har foriøvrigt oplevet det andre steder også.

Hilsen
SteenJ
Redigeret af Steen J d. 29-01-2012 02:27
big-viking
30-01-2012 04:11
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 179

Jeg har kun oplevet det på skoler osv. Men er nok kommet de forkerte steder, selvom jeg er kommet herude siden 87.
Lars
30-01-2012 11:52
Brugers avatar

Bruger

big-viking skrev:
Jeg har kun oplevet det på skoler osv. Men er nok kommet de forkerte steder, selvom jeg er kommet herude siden 87.

Alle steder jeg har været hvor det har været på offentlige steder, hvor national melodien spilles i specielle højttalere til formålet, er alle stoppet op. Det f.eks. offentligeparker i Bangkok. Ser faktisk sjovt ud når løbere og cyklister pludselig bare stopper og venter der hvor de nu var kommet til.

Men et råd må så være at se sig omkring og se hvad thaierne gør og følge dem?

Sidespring. for nogle år siden blev en politiker citeret for et forslag om at også bilister skulle stoppe kl 18. Ved ikke om det var rigtigt eller taget ud af en sammenhæng. Men vil gerne se motorvejene stoppe og med de forskellige ure thaierne kører efter kunne det se godt ud.

Du skriver også om at komme for sent og tålmodighed. Jeps. Der kommer jeg også på prøve stadigvæk....

Hvorfor gøre noget idag, hvis vi kan gøre det imorgen?
Redigeret af Lars d. 30-01-2012 12:38
Lars
Lars
31-01-2012 20:07
Brugers avatar

Bruger

Skifter lige emne til beklædning og dresscode og "sommertøj".

Er der planer om at komme "lidt finere" steder og spise f.eks skal der findes lidt lange bukser og et par sko frem fra kufferten Smile Flere steder kan man ikke komme ind i shorts, badetøfler osv.

F.eks i verdens højest placerede udendørs bar/ restaurant på 63. etage:

Please refrain from wearing athletic clothing, sport uniforms, or ripped clothing. Gentlemen should not wear shorts or sleeveless t-shirts. Footwear: Please refrain from wearing slippers, beach sandals, Birkenstocks, or ??flip flops". Gentlemen should wear fully covered shoes.

www.lebua.com/lebua/common/images/tower-club-dress-code.jpg

De har også nogle regler omkring børn:

Children:
If accompanied by adults, children seven years or older are welcome at Sirocco and Breeze.

Children twelve years or older are welcome at Mezzaluna. The dress code for children is Smart Casual ?? same as adult. Bar entrants must be at least twenty years of age.
Lars
Steen J
01-02-2012 12:55
Bruger
Antal indlæg: 277

big-viking skrev:

Ja, det tror jeg du har.
SteenJ
Lars
09-02-2012 18:58
Brugers avatar

Bruger

Det er jo højsæson for Thailandsrejser og Politiken igen ude med en liste over tips til hvordan man ikke skal opføre sig, men også lidt om hvad der kan gøres.

15 tips: Sådan opfører du dig i Thailand

Eller rettere det er samme artikel som de skrev i marts 2011, blot med ny dato.... Der er linket til den her i tråden i indlæg nummer 9....

Ja, der er mange sjove gode råd og jeg er sikker på mange af tingene er taget med som lille morsomt indslag - som selvfølgeligheder og sund fornuft for de fleste. Og andre er enkelt personers/forfatteres opfattelser?

Men ikke desto mindre er der en nogle (få) udlændinge som pludselig gør alting anderledes, når de er landet i Thailand? Ser nogle gange ud som om de tror de er landet et sted, hvor de selv bestemmer alt og alt er tilladt? Begynder at gøre ting som de aldrig ville drømme om derhjemme? Her ikke tænkt på danskere, men vesterlændinge over et.

Et par andre ting du kan undgå at gøre:

Kan anbefale ikke at tage imod et tilbud fra en tuk -tuk om at køre dig et og andet sted hen for 10-20 baht. Med mindre du har god tid. For der vil nok blive kørt en omvej omkring et par skræddere eller smykkebutikker undervejs.

Tro heller ikke på taxaer der siger at dit planlagte hotel er fyldt eller lukket og han kender et bedre. Du vil højst sandsynligt ende på et mindre godt med en mindre god placering, men et sted som chaufføren får kommision af.

Flere "faldgruber"?
Lars
Robert Kronberg
11-02-2012 17:50
Bruger
Antal indlæg: 99

Den store faldgrube er, som du selv siger: "nogle (få) udlændinge som pludselig gør alting anderledes," end derhjemme.

Det vel næsten lige så mærkeligt, når mandlige turister går med thailandske "kvindebukser" på Lonely Beach, Koh Phangan, Khao San Road og lignende.

Hilsen, Robert
Robert Kronberg - PIRO Consulting - Thailand
www.DanishSchool.dk
Lars
02-04-2012 16:22
Brugers avatar

Bruger

Emnet her har nok været oppe før, men syntes måske det kunne tages igen.

Taxa fra lufthavnen i Bangkok:

Tag altid i taxa meter og altid fra den officielle taxa stand.

Den findes på etagen lige under ankomst hallen.

Det koster sølle 50 baht at bruge deres service, men betyder at taxaen er blevet registret og registeret hvor den skal hen og du får faktisk et stykke papir med som evt kan bruges til at sende en klage med. På det står også taxaens nummer.

Taxaerne der må tage personer med fra lufthavnen skal registeres og have "adgangskort". Det skal de vise ved indkørslen til taxa standen. Det som en slags sikkerhed for passagererne.

Taxaerne der tager passagerer andre steder er måske ikke registrerede og et de ikke det kan det skyldes ??

Den såkaldte taxa mafia i lufthavnen i Bangkok eksisterer stadig.

Det har længe været kendt at der kunne prajes taxaer oppe ved afgangshallen. Dvs dem der lige har sat folk af tager folk med igen og spare under 10 kroner og risikere forskellige ubehagelige ting ligefra blot at betale for meget, blive kørt forkert sted hen og til tyveri og overfaldt som er set.

Derudover holder der så sent som igår privatbiler, i meget dårlig forfatning, der forsøger at kapre passagerer ved udgangen fra afgangshallen. De har ikke nogen form for registrering, legitimation eller lign.

De vil efter min mening absolut ikke være sikkert at køre med dem. Ikke desto mindre lykkedes det han at få en kunde på under 10 minutter.

Samtidig kører såkaldt "security" firma patruljer hvor de siger taxaerne skal køre væk og ikke holde og vente. Nogle flytter sig andre ikke og der sker dem ikke noget. Men privat bilen blev slet ikke antastet selvom den holdt på et sted som kun er til at sætte pasagerer at på.

Det kan man så overveje hvorfor han fik lov til det.
Men summa summarum.

Undgå for alt i verden disse biler og taxa.

Det er alt for risikabelt efter min mening. Specielt hvis for førstegangsbesøgende.

Brug taxaer fra den officielle taxa plads på etagen under ankomsthallen. Skiltet som "Taxa Meter Stand".

Taxaernes nummerplade er også gengivet inde i taxerne på skilte på dørene. Skriv evt nummeret ned, tag et foto eller lignende. De to første bogstaver er normalt thai men er også skrevet med latisnke bogstaver for vores skyld.
Redigeret af Lars d. 02-04-2012 16:30
Lars
KristianHarz
23-04-2012 14:57
bruger
Antal indlæg: 4

Mht beklædning - er det ikke ret ens for selv europæiske lande, at bar mave er noget, der bliver set skævt til såfremt det ikke er i nærheden af stranden? Det synes jeg i hvert fald. Så på den front er det ikke så voldsomt anderledes i Thailand.
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Leg ikke med maden. Muntre hjørne 1 10-03-2019
Cannabis olie og Thailand Sundhed og medicin 1 10-12-2018
Visum 30 dage. kan / kan ikke Visum til Thailand 7 20-11-2018
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand Nyheder 4 18-11-2018
DNA Test vedrørende barn i Thailand Generelt 2 13-11-2018
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
Sjove ting og billeder