Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - som turist - Rejseplaner
Priser i Thailand.
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
08-03-2012 09:22
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022

Man ser tit rejsende nævne steder som Phuket i samme sætning som man nævner høje priser. Priserne på netop Phuket, er også gået gevaldigt op, de sidste 10 år.
Det er svært for en førstegangs rejsende, at få et billede af det generelle prisniveau i Thailand - måske fordi det er et udtryk som ikke rigtigt gælder i Thailand.

I den her tråd vil jeg prøve at sammenligne priser for forskellige ydelser, forskellige steder. Jeg sammenligner ikke hotelpriser, da det måske mere har noget med niveau. Men det generelle prislag på overnatninger, kommer vi nok ind på. Priserne nu - er 2012 priser.

Transport:

Taxa.
Bangkok.
Turist brochurerne anbefaler at man kører med taxameter taxa i Bkk. For et par år siden var det ikke noget problem, men de sidste par år, har vi haft sværere ved at finde en taxa, der vil køre efter taxameter. Tidligere var det heller ikke noget problem at finde en Tuk-Tuk fra Khao San til 50 baht, som kørte til f.eks Dusit. I år skulle der forhandles kraftig for at holde prisen på 100 baht.
Et interessant eksempel er, hvis du kommer ud fra hotel Viengtai. (Det ligger i Khaosan området ved Four Sons. Lokale tror, at hvis man bor på Viengtai, er man lidt mere velhavende, end hvis man bor andre steder.) Der holder altid nogle taxaer, men forhandlings niveauet starter dobbelt så højt, sammenlignet med, hvis man går ned for enden af Khao San Road, hvor taxaerne afventer. Vi spurgte på en tur til Samut Praken- en tur på en halv 45 minutter, og derefter afvente 4 timer, og køre os hjem igen. For enden af Khao San road startede prisen på 900, og chaufføren gik med til 700. Ved Viengtai startede prisen på 2500 baht (Der er 300 meter mellem de to steder jeg nævner her), og jeg gav op ved 1800 baht. Selvfølgelig vil en taxa eller tuk-tuk være billigere i områder med mindre turisme.

Uden for Bkk.
Sidste år hyrede vi en Songtheaw på Rawai beach (Phuket) til at køre vores bagage 500 meter hen til vores hotel. Det krævede han, i fuldt alvor, 200 baht for. Jeg var forarget.
Vi skulle, i år, fra Donsak til Khanom. En tur på 40 km. Fast pris 1000 baht. Og der er ikke mulighed for at hyre andre taxaer.
Vi hyrede en taxa (Songtheaw) fra Kanchanaburi til Cha Am. En tur på næsten 4 timer plus frokostpause. Det kostede 2500 baht.
Vi hyrede en songtheaw fra Kanchanaburi fra kl 10 til kl 17. Det kostede 1000 baht.
En taxa fra Khanom til Surat Thani banegård koster 1500 baht - mindst. Vores hotel ville ha' 2800 baht for samme tur.

Minibus
Minibus priserne er selvfølgelig noget lavere, men da vi ofte er blevet taget ved næsen af de selskaber, bruger jeg dem kun af nød. Vi rejser med børn. Hvis vi rejste uden, ville vi nok bruge minibusser lidt mere.
Men kan nævne at en minibus fra Khao Sok til Krabi koster 300 baht (Her er det selvfølgelig pr. person)
Jeg mener også at vi gav 250-300 baht sidste år for en minibus fra Bkk til Kanchanaburi.

På billedet kan man se nogle en af fordelene ved Songtheaw. Anna kan sove videre i sin klapvogn.

Redigeret af gall d. 13-09-2012 08:44
Thomas
Lars
08-03-2012 13:09
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7723

Ikke noget om prisniveauet, men kommentarer til taxapriserne og tip der M?SKE kan hjælpe. Kom endelig med flere erfaringer om priserne Thomas.

Taxaerne er mere og mere pressede og finder nye måder at tjene penge på. Meterprisen har været den samme i de sidste 10 år, så de tjener det samme, mens alt andet jo er steget. Minimumslønnen vil snart stige for alm. arbejde, men der er ikke tegn på taxaerne må hæve priserne. Samtidig stiger deres brændstof. Så det kan måske kun blive værre?

De taxaer der ruller vinduet ned for at spørge hvor man skal hen, er også i den skidte ende.

Khao San Road så et sted de mindre fine har udset sig, hvor de har lært at mange er villige til at betale mere for mange ting?

Generelt vil jeg altid undgå de taxaer der bare holder stille og venter, udenfor hoteller f.eks. De er ikke "alm. taxaer", men i den gruppe der bevidst bare venter og venter på at en kunde hopper på og de scorer kassen på kort tid. Ofte aftaler med hoteller om hvem der må holde der.

Kan man fange en af dem der kommer kørende forbi, plejer chancen at være bedre for at få en "alm. taxa" da de ikke er med i den lille taxamafia lignende klike i området. Nok svært lige i det indre Khao San område at finde?

Udover prisen er mindre med meter er der en anden fordel. Der kan ikke komme uoverenstemmelser om pris. Misfortåelse af det aftalte og dermed følgende ubehageligheder. Det står klart for alle på meteret hvad der skal betales.

Lars
gall
08-03-2012 15:16
Brugers avatar

Bruger

Nogle gange har det hjulpet os, at sige taxameter + 100 baht, til chaufføren..

Til det med at de er pressede. I år blev vi tilbudt mange ture til 50 baht, hvor de "lige" skal rundt om en forretning. Det synes jeg eller de var stoppet med - eller har mit udseende bare forandret sig til det mere naive?

Andre steder kan det være nødvendigt at sige en pris med det samme, hvis man skal igennem noget træls trafik. Ellers kører taxaen bare, uden at svare. Turister som os, betaler jo typisk også mere end dem der bor i Bkk fast. Dels fordi vi er usikre på prisen.
Thomas
gall
09-03-2012 09:26
Brugers avatar

Bruger

Priserne i zoo er et kapitel for sig.

Dusit Zoo i Bkk. er et must når vi er i Thailand. En god måde at få lidt luft, når man som turist er ankommet til storbyen. Her koster det 100 baht for udlændinge at komme ind, og det er faktisk et af de bedste zoo.

Phuket zoo koster 500 baht for udlændinge (80 for lokale). Der ligger også en krokodille park i Phuket Town, men den vil jeg dog fraråde at besøge http://www.thaiguide.dk/forum/f...

På Koh Samui ligger prisen på et af de to store (?) zoo på 750-1000 baht, en heftig pris efter min mening.
Akvariet under Siam Paragon er også dyrt, men det er også imponerende. http://www.thaiguide.dk/forum/f...
Redigeret af gall d. 09-03-2012 09:27
Thomas

gall
29-04-2012 09:28
Brugers avatar

Bruger

Priser på restauranter er også svære at regne ud. Der var en her på Thaiguide, der kom med en rigtig god tommelfinger regel til at regne ud om det er et dyrt eller billigt sted man er landet på - Kig på prisen på øl. I Bangkok vil en pris på ca. 90 baht (eller lidt mere) for en stor Singha, indikere at priserne ligger inde for det normal.
Skulle der kun være små øl på menukortet, er det et turiststed du har fundet, og du må forvente priser derefter.

Thomas
Thong9
01-05-2012 15:04
Bruger
Antal indlæg: 436

En god restaurent til priser man kan betale har intet med oelpriser at goere, nae kig hvor mange der besoeger stedet.....Smaa oel skulle vaere lig med farangsteder er noget sludder.

Bevaeger man sig lidt uden for lands lov og ret kan du have ret i at der for det meste kun er store oel, og for det meste er de ikke kolde, da Thai'erne jo bruger isterninger i deres oel...Jeg selv bryder mig bestemt ikke om is i min oel, den ender jo som en NAB oel ( Non Alcoholic Beer )
Lars
09-05-2012 08:55
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7723

Vil mene prisen for de store og små øl er en rimelig indikation af hvor prislejet ligger på restuaranten og hvem der er kundegruppen. Da de rigtige lokale thairestauranter ofte, efter min erfaring, kun har de store øl - generelt, der er også undtagelser.

At man kan få ide om det er en alm. restaurant eller en farang rip-off restaurant.

Er det kun de små øl på menukortet til priserne omkring 100 baht for Heineken eller lignende, vil priserne på maden også være højere end normale restauranter - farang rip-off?

Er der de store øl, dobbelt øl, på kortet til samme pris er det mere almindelig thailandske restauranter til lokale priser?

Langt de fleste thailandske restauranter jeg har været på har kun de store øl og til lave priser (dem der ligger udenfor farang rip-off stederne). Også her i Bangkok har den lokale restaurant her kun de store øl. Og det til 100 baht for en dobbelt Heineken.

Dvs "farang rip off" stederne tjener dobbelt så meget på en øl som de lokale gør. Sådan også med maden?

Siger selvfølgelig ikke noget om kvaliteten ad maden, serveringen eller atmosfæren. Men at prisen er dyr pgra det er en udlænding der måske står økonomisk bag og skal have højere indtægt/overskud end en thai, giver ikke automatisk bedre mad - og mange gange slet ikke bedre thaimad?

Thaimad laves bedst på rene thai restauranter?

Højere priser er heller ikke altid udelukkende fordi huslejen er højere?

Men ja god mad kan ikke kendes på prisen. Hverken dyr eller billig?

Men er enig med Thong i at den bedste måde at finde god thaimad på, er at se om der sidder andre thaiere der.

Is i øl heller ikke til mig tak. Men de holder længere, når de bliver fortyndet til 1?
Redigeret af Lars d. 09-05-2012 08:57
Lars
gall
23-12-2012 10:37
Brugers avatar

Bruger

Hvad er prisen på et måltid mad i Bkk (+/-)?
Altså hvis man siger to personer med 2-3 retter thaimad, 2 ris og en øl og en vand?

Der er jo enorm forskel på priserne om man er i et turist område eller ej.

F.eks på S&P.. som måske nok er lidt dyrere en de mere autentiske (men ikke turistprægede) spisesteder, vil jeg tro at prisen er ca. 600 baht.
Thomas

Jos_38
23-12-2012 11:50
Bruger
Antal indlæg: 237

Hvis I går i de foodcentre der normalt er i tilknytning til f.eks. BigC/BigC Ekstra, større shoppingmalls også, så er prisen udenfor Bangkok center 30-35.- THB /ret 10 THB.- for ris, og 10 THB.- vand - ærligt jeg aner ikke hvad øl koster...

I gadekøkkener væk fra centrum koster en ret normalt 25-30.- ris og vand samme, men spiser man på stedet får man gerne vand gratis...

Og derefter så er det faktisk umuligt at give priser, da det jo i høj grad afhænger af typen af mad samt standarden på restaurant, men mellem 100 og 150.- /ret er nok meget almindeligt... Er det hummer og krabbe, ja så kan du nemt komme af med 1,000.-

.
Steen J
23-12-2012 12:01
Bruger
Antal indlæg: 278

[quote]Jos_38 skrev:
Hvis I går i de foodcentre der normalt er i tilknytning til f.eks. BigC/BigC Ekstra, større shoppingmalls også, så er prisen udenfor Bangkok center 30-35.- THB /ret 10 THB.- for ris, og 10 THB.- vand - ærligt jeg aner ikke hvad øl koster...

I gadekøkkener væk fra centrum koster en ret normalt 25-30.- ris og vand samme, men spiser man på stedet får man gerne vand gratis...

Og derefter så er det faktisk umuligt at give priser, da det jo i høj grad afhænger af typen af mad samt standarden på restaurant, men mellem 100 og 150.- /ret er nok meget almindeligt... Er det hummer og krabbe, ja så kan du nemt komme af med 1,000.-

Det er faktisk rigtig godt skrevet - udlagt.

Der hvor vi bor er der ikke langt til Future Park (stort indkøbscenter). Der vælger vi mange gange at købe/spise vores mad. Et cafeteria, hvor man betaler 100 bth., får så en brik og går så hen til diskene og får det man gerne vil have. Aflevere brikken, der så bliver kørt igennem kassen, for derefter at vise, hvad der er tilbage, som man så kan købe videre for eller gemme til næste gang. De 100 rækker nemt til to personer.

I restauranterne ovenover er priser noget højere, det er standarden også, men der kan nemt fås rigeligt mad for 100/person.

Hilsen
Steen
Redigeret af Steen J d. 23-12-2012 12:02

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Corona virus i Thailand - opdateringer Corona inkl visum, indrejser 452 06-05-2021
Vaccine i Thailand overblik - planer for vacciner, ophæves karantæne osv Corona inkl visum, indrejser 61 06-05-2021
Status for åbning af Thailand for danskere - løbende opdateringer Corona inkl visum, indrejser 348 06-05-2021
Thailand til Danmark nemmere med nye rejseregler 21/4 + 1. maj Corona inkl visum, indrejser 3 01-05-2021
Thailændere der skal til Thailand - hvordan? Corona inkl visum, indrejser 61 29-04-2021
Nyeste indlæg

Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder