Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
SONGRAN er bare om 4. måneder.
 Udskriv debat Udskriv debat
girobank
10-12-2012 22:46
Bruger
Antal indlæg: 228

Hej BM

du farer i blækhuset som lyn og torden, der står intet i indlægget at sangkran er den 20. april, som jeg læser det, så har vedkommende lavet en billedkavalkade den 20 april- læs dog alle bogstaverne og prøv at forstå teksten inden du kommer med en masse bandeord.

Mon jeg har forstået indlægget reigtigt eller forkert - eller har du?

Slap nu lige lidt af dernede i den dejlig varme!

Fra os i det kolde Danmark.
Jos_38
10-12-2012 22:58
Bruger
Antal indlæg: 237

I min kones familie er det tradition at m'des hjemme ved mor til songkran - vi ankommer gerne 13. og den 14. om morgenen står vi op ved 5 tiden og der laves mad (her kan jeg ikke skrive "vi" Grin ) til at tage med i templet, omkring 06:30 går vi så i samlet processesion til templet medbringende blomster, gaver og mad...

Det er ikke alle der er lige begejstrede for at stå tidligt op Grin

sidesmeden.dk/thaiguide/IMG_6529.JPG

Vi klæder os iøvrigt traditionelt og farverigt...

Gaver til munkene, min kone har i dagene op til songkran købt ind af de forskellige sager der ligger i spanden, hun vil ikke købe de færdigsamlede man kan få...

sidesmeden.dk/thaiguide/IMG_6535.JPG

Folk møder talstærkt op, men det er sjovt at der er faste pladser, familierne har gennem generationer fundet deres hævdvundne pladser, vi har også vores faste plads... ved podiet (til højre i billedet) giver man så mad til munkene i de skåle der er stillet frem til formålet, maden fordeles iøvrigt bagefter til fattige og gamle i landsbyen...

sidesmeden.dk/thaiguide/IMG_6539.JPG

Efter templet går vi hjem, svigermor giver lige mad til tempelhundende først, og spiser så morgenmad hjemme, da hele familien er samlet foregår det på gulvet... Og så er det tid til forårsrengøring, den er jeg (og de øvrige mænd) fritaget for, mændende sætter sig derfor ud i haven og drikker, øl eller fanta/pepsi - jeg benytter chancen til at gå min runde i byen, her møder jeg altid børn og unge som giver et pift med en vandpistol (de der tør) ikke en super soaker, men en vandpistol... eller de står med pudder opslemmet i vand som de forsigtigt smører på min kind eller mine arme...

Det har jeg ikke billeder af, da jeg dels ikke er god til portrætfotografering, og normalt ikke tager kameraet med, man ved jo aldrig...

Men tilbage efter rengøringen er der normalt også lavet frokost, så vi spiser frokost, så slår vi mave i en times tid, gerne liggende på stuegulvet hele familien samlet...

Om eftermiddagen går vi igen over til templet, ved siden af ligger skolen (tempelskolen) og her er den årlige vollyball kamp ved at starte op, mellem den sydlige og nordlige del af byen, der er 2 templer i denne meget meget lille landsby, og de forskellige dele af byen hører til de 2 templer, det er ret pudsigt set med en udefra kommendes øjne...

Men man kan opfatte det som en kamp mellem de 2 templer også Grin

sidesmeden.dk/thaiguide/IMG_6560.JPG

Jeg kan nok nå en runde igen efter vollyball, så jeg er jo fedtet ind i johnson pudder inden dagen er omme...

sidesmeden.dk/thaiguide/IMG_6563.JPG

Efter aftensmad er det igen tilbage til templet, hvor der er indrettet tribune til de dansende, stolerækker til resten, samt salg af moo pin, og slush ice... Der er også forskellige aktiviteter for børnene, nogen har også leftovers fra kinesisk nytår, så der er gerne noget lynkinesere også...

sidesmeden.dk/thaiguide/IMG_6595.JPG

Det er ikke alle der synes at aktiviteter for børn er sjovt, men heller ikke tør gå op på tribunen, så må man jo danse på onkels tæer i stedet Grin

sidesmeden.dk/thaiguide/IMG_6608.JPG

Ved 21:30 tiden går vi normalt i seng, og den 15. starter dagen med at vi igen går i tempel, vi kører normalt hjem efter frokost og da alle andre også gør det, benytter vi de sidste timer af eftermiddagen i lange køer på Rama II indfaldsvejen til Bangkok Grin

.
u4
11-12-2012 02:48
Bruger
Antal indlæg: 403

Først til Girobank:
Jeg har lavet en lille kavalkade af billeder fra min oplevelse sidste gang, og det var den 20 april..
Dette var/er ordene - så inden DU farer i blækhuset og hælder en masse gylle i hovedet på mig,burde DU måske læse hvad folk skriver.
Desuden var det og er det ikke skrevet som en kritik eller andet mindre pænt-bare en forundring over datoen-intet andet fra min side der.

Jos_38.

Tak for en dejlig fortælling om Jeres måde at holde Songkran på - anderledes end vores men meget interresant at høre,syntes jeg - og også tak til dig for dejlige billeder.
Redigeret af u4 d. 11-12-2012 02:49
ola
11-12-2012 04:29
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 67

Lad os andre hygge os her, uden at i kommer med alt muligt flue knepperi, i gransker hvert et indlaeg for at finde noget i kan saette jeres negative finger paa...........I kan ogsaa bare fortsaette her, men saa bliver det uden mig, "pikhoveder" paa Thai sider, ja dem er jeg sq blevet traet af !

Ses tydeligt.
Thong9
11-12-2012 04:57
Bruger
Antal indlæg: 436

brianmarinus skrev:
Hør nu her din narrøv-jeg ved ganske udmærket hvad Songkran har af betydning-at du så ikke gider gøre som vi gør,er da din sag,men det berttiger dig vel ikke til at kalde folk for fjolser.
Jeg syntes,at det er sjovt-på samme måde som thaierne åbenbart syntes-så hvad galt er der i det?
Man kan vel snarere sige,at det er dig der fatter NADA og ikke vil følge traditionen her i det land du har valgt at bo i.

Foelge traditioner. 55555555555

Jeg foelger de aegte traditoner, jeg skaber mig ikke som en ubegavet idiot, som mange farang goer.

At du kalder mig en narroev forstaar jeg nu ikke, mit indlag var saamaend ikke moentet paa dig, men paa mange farang.

Til songkrang nyder jeg nu mest at vaere sammen med " min " thai familie, at nogle syntes at det er roev kedeligt er jeg kold over for.
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.
u4
11-12-2012 05:19
Bruger

Med at følge traditioner/skikke,mente jeg følge det som hovedparten af Thailands befolkning gør - og uanset din eller min mening om tingene,bør det vel være op til thailændere hvordan de vil have disse...at du og andre så gør tingene anderledes kan vel ikke gøre alle andre til idioter osv.
Du skriver,at dit indlæg ikke var/er møntet på mig..hvordan vil du ellers opfatte det-lige efter mit indlæg hvor jeg fortæller at vi-som alle andre heroppe kører rundt i bilen osv.skriver du-først et spørgsmålstegn-derefter dette:
At staa paa ladet af en pick up, jeg ville da foele mig som en idiot som fatter NADA, Songkrang har en betydning, med lad nu bare farang fjolserne syntes at de ved................
Hvis ikke jeg skulle føle at du hentyder til det jeg skriver-ja, så ved jeg ikke hvad.
At være samen med sin thai familie,syntes jeg da bestemt ikke er kedeligt og er det vi er hvert år,som også fortalt.
Men hvor om alting er,så kan vi jo bare læse andre indlæg-der ER forskel på hvordan folk holder disse dage og jeg mener da ikke,at den ene er hverken bedre eller ringere end den anden-hovedsagen er vel at folk finder sammen og hygger sig.
Derhjemme holder folk jo da også Jul og Nytår på forskellig vis,hvilket da ikke gør dem til hverken det ene eller det andet.
Jos_38
11-12-2012 07:25
Bruger
Antal indlæg: 237

Jeg ved ikke om det gør mig til en narrøv også (ellers er der såmænd sikkert massere af andre ting at hænge den hat på) - men jeg ville nu heller aldrig befinde mig på ladet af en pickup med en haveslange, dels er jeg alt for gammel, jeg mener at det hører ungdommen til, dels finder jeg det ualmindeligt farligt (ikke så meget for de der sidder på ladet, men for forbipasserende motorcyklister, og der dræbes da også en hel del hvert år) - dels kan jeg ikke se hvad det reelt har at gøre med traditionen... For mig personligt ville det være som at kaste ild efter hinanden til loy kratong...

Men som du skriver, forskellige mennesker forskellige traditioner, jeg går heller ikke rundt med rensdyrgevir her op til jul...

.
u4
11-12-2012 07:48
Bruger

Det eneste jeg bare gerne ville frem til er,at vi talte om Songkran,som jeg tror var meningen med tråden-og viste nogle billeder osv.
Hvordan vi hver især holder Songkran er og må jo være en privat sag,som ikke burde føre til at man kaldes det ene eller det andet.
Nej, det er da kommet langt fra hvad traditionen reelt handler om-det jeg så bare mener er,at det er jo ikke op til os gæster her i landet at forlange at de skal holde Songkran eller andet,som vi ønsker det-det er da trods alt deres land og deres traditioner-vores traditioner derhjemme har vel også ændret sig gennem mange år.
Du har helt ret i at det kan være farligt,det med at smide vand på forbi kørende motorcykler,men jeg syntes at jeg har set en dejlig ændring ang. det heroppe-det første år var folk ligeglade og kastede bare vand i hovedet på alt og alle-nu virker det af en eller anden grund,som om de nøjes med at kaste det på benene af motorcyklisterne.
Så kan man jo så diskuterer hvorvidt det er særligt klogt af folk,at køre ud på motorcykel disse dage.
Om det er for unge mennesker kun,det med at sidde på ladet,det ved jeg ikke om det er-må vel være et personligt skøn,men ok-føler man sig for gammel til det,så lader man vel bare være med det.
Slutteligt vil jeg gerne slutte her med den mudderkastning og vil opfordre til at andre også gør det-så lad os istedet høre hvordan folk holder deres Songkran-og hvis nogen har nogle billeder.
Hav en fortsat god dag alle sammen.
Lars
11-12-2012 08:00
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7063

Jeg forstår simpelthen ikke at en simpel tråd om den største højtid i Thailand kan ende i en masse fnidder fnadder mellem (ældre) mænd. Og mange intetsigende indlæg.

Alle altid er på vagt og forsvare sine oplevelser eller angribe andres meninger, kommentere alle indlæg og fare i blækhuset for ingenting?

Accepter andres meninger? Spring indlæg over nogle gange? Behøver ikke kommentere alle indlæg?

Kan være uenige men så skriv Jeres meninger ordentlig og gå efter bolden?

Hvorfor skal det være så negativt og dårligt sprog?

At det kan være farligt at kaste vand i trafikken har jeg selv oplevet. Det var på cykel i Bangkok, hvor der stod en flok unge fyre på fortovet og kastede vand. Jeg trak helt over i modsatte side, hvor en "kåd" uvidende ung mand pludselig farede over gaden for at smide en spand vand direkte ind i hovedet, mens de andre stod pænt på fortovet.

Jeg væltede selvfølgelig, viklet ind i cyklen og fik en masse sår overalt. De andre thaiere kom hurtigt til hjælp og kunne godt se den var gal og da jeg blev lidt muggen blev den unge fyr noget bleg og jeg fik mange undskyldninger. Heldig ikke at slå hovedet i kantstenen lige ved siden af.

De var ansatte på en restaurant hvor de stod udenfor og faktisk på arbejde.

Har også fra bil set, hvordan der kastes vand fra pickup og vejen ud i hovedet på motobikes på "landet".

Men derudover dejligt at se alle de glade mennesker de dage og alle har det sjovt i de dage. Familier med små børn der står med små skåle til børnene at kaste efter forbipasserende osv.
Lars
Oplevelser
11-12-2012 08:01
Bruger
Antal indlæg: 181

Jeg er da virkelig ked af, at dette indlæg er skyld i så mange kedelige oplæg til, at jeg ikke kan lide dig, ham eller noget helt andet.

Jeg har jo nok ikke udtrykt mig klart nok i dette med datoerne for Songran.

Brian som udgangspunkt har du ret... De datoer du fremkommer med, er de datoer hvor der officielt er Songran, men f.eks. Nakhon Sawan bruger aldrig denne dato til vandplaskeriet.

Den dato bliver som sagt før, bestemt af munkene i det store tempel i Nakhon Sawan.

Jeg siger undskyld for at jeg nu har været skyld i personfnidder, og det kunne være positivt, hvis du Brian Marinus og Tong kunne overføre jeres skærmydsler til PB.er.

Kan i alle have en god dag.
Redigeret af Oplevelser d. 11-12-2012 09:08
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
5 måneder (150 dage) Visum til Thailand 67 27-04-2019
Jordaner dræbt 18-måneder gamle søn som hævn på kone (Pattaya) Nyheder 1 12-03-2019
Familie med små børn rykker til Thailand i 4 måneder Visum til Thailand 2 06-09-2017
Visa 5 måneder. Visum til Thailand 12 06-06-2017
Serie kattemorder 18 måneder i fængsel Generelt 1 22-09-2016
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder