Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - som turist - Transport i Thailand
Betales der drikkepenge til tankpassere, ?
 Udskriv debat Udskriv debat
kimsen
22-12-2012 21:42
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

i dag fik jeg påfyldt benzin på MC,en,... 2,7 Liter á 35 thb
det skulle efter min regnemaskine blive 94,5 thb i alt,.. !

på standeren står der 120 thb,... (2,7 Liter)
det har jeg i 'lige penge', så dem stikker jeg tankpåfylderen, (manden med 'slangen'Wink
men han siger noget på Thai, som jeg ikke forstår,

så jeg peger på prisen på standeren og på pengene, smiler og nikker,
han gentager noget igen på Thai,.. men efter et stykke tid siger han ok,..

det får mig til at tænke på om det er normalt at give drikkepenge til tankpåfylderen,.. ?
eller det bare var tilfældigt.

jeg har flere gange bemærket at literprisen og det endelige beløb ikke passer sammen,
er det normalt,.. unormalt,.. eller bare mig der er uheldig,. ?




.
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
u4
22-12-2012 22:30
Bruger
Antal indlæg: 403
Tilmeldt: 23.10.12

Det tror jeg ikke er normalt-vi gør det aldrig og betaler det beløb vi beder om først-siger altid-benzin 95%-500-eller fuld tank osv.-og betaler så det beløb.
Steen J
23-12-2012 03:37
Bruger
Antal indlæg: 278
Tilmeldt: 13.11.08

Har været ude for noget lignede, beder derfor nu altid om at tanke for feks. 120 bath, og så der ikke skal kómme nogen tvivl. Eller på bilen feks 1000, hvis så de pudser forrude/lygter, ja så kan det nemt ske, der kommer 20 ekstra til lommen, men så har vi da fået service for pengene.

Hilsen
Steen
Thong9
23-12-2012 06:40
Bruger
Antal indlæg: 436
Tilmeldt: 01.05.12

Jeg har ogsaa vaeret ude for det en enkelt gang her i HH. Det var en lille station, jeg skulle ha' fyldt scooteren op. jeg tror at jeg skulle af med 80, stak ham 100, han sagde tak og smilte........jeg var ligeglad.

Naar jeg tanker bilen for en tusse, saa faar jeg ogsaa vasket vinduer, plus jeg faar en stor flaske vand " FREE "........Jeg gi'r aldrig drikke penge de steder........

Saa normalt, det tror jeg bestemt ikke at det er, men paa de helt smaa steder kan man da godt gi' en 20'er.........Det er jo jul.... :-)
Redigeret af Thong9 d. 23-12-2012 06:41
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.

ola
23-12-2012 06:42
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 67
Tilmeldt: 17.05.12

det får mig til at tænke på om det er normalt at give drikkepenge til tankpåfylderen,.. ?


Det kan der ikke svares på, for det er mere vores tankegang end det er den service vi får der udløser drikkepenge. Men mærkelig nok er det ikke samme tankegang,hvis vi spiser, da gives der næsten altid noget.

Men en ting er sikkert og det er at vores betalingskort har bevirket, nul drikkepenge.

Men det er vel som tidlige i DK da vi have tankpassere, der var drikkepenge helt sikker, hvis der kom en gammel opel, men var det en fin mand i Mercedes så var det sjældent.

Jeg har passet Shell tanken i Kampmansgade, dengang hvor vi betalte med kontanter og næsten altid blev der rundet op, men ikke af direktøren oppe fra Unilever.

Bare tænk på at en taxichauffør blev pålignet 15% ekstra i indtægt, det var hvad skattevæsenet regnede med man mindst fik.

Jos_38
23-12-2012 10:58
Bruger
Antal indlæg: 237
Tilmeldt: 24.05.12

Det er ikke tilladt for mig at stå ud og tanke selv, så man kan sige at tankpasseren der bare sætter pumpen i tanken og hægter den af igen og tager imod penge når der er fuld tank, han/hun gør jo bare det de får løn for, hverken mere eller mindre...

Jeg beder så om at de checker dæktryk ind imellem, og der giver jeg gerne drikkepenge... Kommer de med en våd klud frabeder jeg mig det gerne, da jeg har oplevet at vandet var så fyldt med oliefilm at jeg stort set intet kunne se bagefter når jeg kom ud i den nedgående sol...

Jeg har oplevet på Esso og Bangjak at få en flaske vand når det er fuld tank Smile



.
kimsen
23-12-2012 22:12
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

så man kan sige at tankpasseren der bare sætter pumpen i tanken og hægter den af igen og tager imod penge når der er fuld tank, han/hun gør jo bare det de får løn for, hverken mere eller mindre...


Præcis,.. ja,
det er ikke så meget et spørgsmål om fx. 20 thb fra eller til,
det er mere for at gøre som 'MAN' nu gør,.. følge alm. skik og brug,

mener det kunne jo blive et problem hvis en giver 20,.. en anden 30, ..
på et tidspunkt kommer vi helt op på flere hundrede,.. måske mere / flere thb.
før der kommer et 'smil på læben'... ikke bare for benzinpåfyldere, men alle der arbejder med at servicere turister,
lige fra 7/11 ekspedienten, minivan og bus chauffør, til markedspladsarbejderen, der præsenterer sine varer,

og skrædderene skulle man måske give en skilling for at lade være med at rende i røven på en, for at købe deres varer,

så bliver det vel et spørgsmål om hvad der er arbejde,..
og hvad der er drikkepengeberettiget service

for den 'rige' en-to ugers turist er det sikkert ikke det store problem at blive populær,
ved at smide et større beløb i drikkepenge,

hvis ferien bliver længerevarende, (måske meget længerevarende)
kunne det måske være en dum ide / vane,.. medmindre man har penge nok,

jeg har før læst om personer der nyder at smide rundt med pengene,
for at se synet af glade smilende mennesker, .. (det kan man vel se alle steder, hvor man deler penge ud)

hvis man føler at pengene 'trykker'
kunne man vel dele ud til dem der virkelig trænger,
tror ikke det er dem der passer 'tanke' - 7/11, eller andre med fast arbejde,

men det var egentlig lige så meget det med literprisen,..
når der står pris/L (i dette tilfælde 35 thb/L) ved indkørsel til tankstationen,
så skulle 2,7 L koste 94,5 thb i alt,

men på standeren står der 120 thb,. (2,7 Liter)
altså 25,5 thb mere end literprisen på skiltet,... ikke for at jeg bliver ruineret af den grund,
men der må vel være en årsag,... er der nogen der ved hvorfor, ?
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
Jos_38
24-12-2012 04:14
Bruger
Antal indlæg: 237
Tilmeldt: 24.05.12

kimsen skrev:
men det var egentlig lige så meget det med literprisen,..
når der står pris/L (i dette tilfælde 35 thb/L) ved indkørsel til tankstationen,
så skulle 2,7 L koste 94,5 thb i alt,

men på standeren står der 120 thb,. (2,7 Liter)
altså 25,5 thb mere end literprisen på skiltet,... ikke for at jeg bliver ruineret af den grund,
men der må vel være en årsag,... er der nogen der ved hvorfor, ?


Altså mit bedste bud er : Du er blevet snydt...

Hvis det så ud som om jeg havde mulighed for at få et ben til jorden, ville jeg nok kræve at tale med en overordnet... Men man kan som regl se om det er helt ude i hampen... Men jeg ville være blevet sur, ærligt talt - som du skriver ikke for at miste de 25.- THB dem kan man jo nok undvære, men princippet i ikke at blive behandlet korrekt...




.

ola
24-12-2012 06:59
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 67
Tilmeldt: 17.05.12

Og mit bedste bud er, at de ikke har fået rettet prisen på skiltet ved vejen.

Så hvilken pris der er gældende, hvis der på standeren står en højere eller lavere pris end skiltet ved vejen.
Jos_38
24-12-2012 20:49
Bruger
Antal indlæg: 237
Tilmeldt: 24.05.12

ola skrev:
Og mit bedste bud er, at de ikke har fået rettet prisen på skiltet ved vejen.

Så hvilken pris der er gældende, hvis der på standeren står en højere eller lavere pris end skiltet ved vejen.


Hvis man bruger benzin (ikke ethanolholdig) til MC så skal der nok være et sted i landet hvor prisen er omkring 44.44 /liter - jeg tog udgangspunkt i den pris jeg selv betaler på knapt 35.- THB /liter og så er 44.44 jo rimeligvis i overkanten...

Jeg har checket op med PTT og prisen på Koh Lanta for benzin 91 oktan er på 44.07 så der skal nok være et sted med højere pris også...

Og du har ret i at det ikke ville være første gang i verdenshistorien at skilt og stander ikke var overens, men det er (også i DK) prisen på standeren der er gældende...



.

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Hvem fortjener drikkepenge for deres arbejde? Ikke taxamafiaen Generelt 1 06-07-2021
Drikkepenge, hvor meget skal der gives? Valuta og banker 6 25-06-2011
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 4
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,234
· Nyeste bruger: TomP
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder