Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - i Danmark - Opholdstilladelse i Danmark
Endnu en udvisningssag.
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
28-02-2013 10:58
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1014

Sakset fra: http://www.bt.dk/danmark/efter-...

Men da jeg kender parret privat kommer det jo lidt tættere på. Selvfølgelig skal der være regler på området - men totalitære regler som er uforståelige for den almindelige borger, giver mange frustrationer.
I kan følge Peter, Leeloo og Napa på facebook, og bakke op om dem ved at melde jer ind i gruppen https://www.facebook.com/groups...

Kort periode med samlivsproblemer for to år siden får nu alvorlige konsekvenser for dansk-thailandsk familie

Uret tikker. Alt for hurtigt. I alt fald hvis man er ægteparret Peter og Napa Foss, som med gru, for hver dag der går, ser datoen 15. marts nærme sig med mareridtsagtig hastighed.

Den dag skal snart 28-årige Pennapalai, kaldet Napa, nemlig være ude af Danmark.

?rsagen er, at thailandske Napa Foss og hendes danske mand, kørelærer Peter Foss, som har kendt hinanden i ti år og været gift de seneste fem, i sommeren 2011 havde problemer i deres forhold.

I frustration og rådvildhed tog Napa dengang sin og Peters lille datter ved hånden og forlod hjemmet og en lige så ulykkelig ægtemand.
På krisecenter

Hun tog på krisecenter i Odense og fik her under en ni ugers periode, inden hun flyttede hjem igen, udbetalt penge til livets ophold. Pengene gik bl.a. til at købe mad og bleer til lille Emma.

Men de penge, i alt godt 20.000 kroner, som hun og Peter efterfølgende har betalt tilbage til Odense Kommune, så de ikke skylder nogen noget, skulle Napa aldrig have taget imod.

For det er den direkte årsag til, at Udlændingestyrelsen har besluttet at udvise hende.

Ved at modtage pengene har hun nemlig ifølge styrelsen vist, at hun og hendes mand ikke er stand til at forsørge sig selv, og at Napas ophold derfor ikke kan blive forlænget.

Napa Foss har, udover de omtalte ca. 20.000 kroner, som er betalt tilbage, aldrig modtaget nogen form for sociale ydelser i sine fem år i Danmark.

- Vi forstår ikke noget af det her og er dybt ulykkelige. Det er slet ikke til at holde ud at tænke på, at de vil splitte vores dejlige familie ad og at Emma Leeloo pludselig ikke længere har både en mor og far, siger en dybt frustreret Napa Foss, mens hun giver parrets lille, mørkhårede datter et ekstra klem.

- Hvis jeg vidste, det kunne give problemer i forhold til mit ophold i Danmark, havde jeg jo aldrig taget imod de penge. Jeg kom hertil i 2008 og har opgivet alt i Thailand for min kærlighed til Peter. Vi havde en krise i vores forhold dér for to år siden, og et skænderi mellem os gjorde, at jeg en dag ikke lige kunne klare det og gik hjemmefra for at få ro i mit hoved. Jeg er fuldstændig chokeret og føler mig helt tom indeni over, hvad det nu kommer til at betyde, siger hun videre.
Har eget firma

Napa Foss har i sin fødeby Chiang Mai taget en firårig universitetsuddannelse i turisme og hoteldrift og taler thai, dansk, engelsk og fransk.

- Det har altid været vigtigt for mig at tjene mine egne penge. Derfor tog jeg min uddannelse i Thailand, og derfor har vi kæmpet så hårdt for at få klinikken her etableret. Jeg har gjort alt det, den danske stat har bedt mig om. Peter og jeg elsker hinanden, og vi elsker vores datter. Alligevel vil de nu bare kvitte mig og ødelægge vores familie. Hvorfor gør de det imod os? spørger Napa Foss.

Peter Foss:

- Vi har så stærk en kærlighed og en dejlig datter, som er pæredansk. Det kan da ikke være rigtigt, at det her skal ødelægge alt.

Parret vil nu i et sidste desperat forsøg prøve at få Udlændingenævnet til at genbehandle sagen.

DERFOR BLIVER NAPA UDVIST

I et 11 sider langt brev fra Udlændingestyrelsen begrundes afslaget til Napa Foss om fortsat ophold i Danmark bl.a. sådan:

(...) ??Du har haft opholdstilladelse i Danmark under henvisning til Peter Kenneth Satukarn Foss som din ægtefælle. Det er en betingelse for opholdstilladelse meddelt i medfør af udlændingelovens paragraf 9, stk. 1, nr. 1, at du og din ægtefælle ikke modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven. Vi kan ikke lægge til grund, at du ikke har modtaget ydelser efter integrationsloven.?? (...)

Peter og Napa Foss har klaget over afgørelsen og begrundet det over for Udlændingenævnet.

Det odenseanske ægtepar har for få dage siden modtaget afgørelsen fra nævnet, hvor et flertal af medlemmerne har valgt at stadfæste udvisningen.

Napa Foss skal være ude af Danmark senest 15. marts.
Thomas
Thong9
28-02-2013 14:55
Bruger
Antal indlæg: 436

slettet.
Redigeret af Thong9 d. 28-02-2013 15:09
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.
gall
23-03-2013 08:54
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1014

Napa har, indtil videre, fået lov til at blive i Danmark

Kl. var 10 minutter før afgang. Mod Hamburg og et fly til Thailand. Napa Foss og den fireårige datter Leelaa Foss skulle adskilles fra faren og manden Peter Foss.

I 2011 gik parret fra hinanden i en periode. Napa Foss tog på krisecenter og modtog igennem 9 uger - 25000 kroner fra Odense Kommune.

Parret fandt sammen igen. Men som Nyhederne beskrev for 10 dage siden, så er Napa Foss ikke længere berettiget til ophold, fordi hun har modtaget sociale ydelser. På trods af at hun kan sproget og tjener sine egne penge.

Lige til det sidste har familien kæmpet for at kunne få lov at blive. Men flybilletten er købt. Familien i bangkok er klar til at tage i mod Napa Foss, når hun lander i Thailand. Det er 5 min før afgang, da familiens advokat ringer.

- Så vi skal ikke rejse, vi kan blive, spørger Peter Foss vantro.

-Er det rigtigt, spørger Napa og jubler, mens hun krammer sin mand.

Udlændinge styrelsen gav i sidste øjeblik Napa Foss en dispensation, så hun kan blive i Danmark, mens hendes sag kører. Det giver et pusterum på tre måneder.

Familiens advokat fortæller til TV2 Nyhederne, at en dispensation kun gives, hvis der er meget gode chancer for at få ophold.
Thomas
Lars
24-03-2013 18:15
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7067

Der er mange ting jeg ikke forstår i den danske udlændinge lov og forvaltningen deraf...

Betyder dette i yderste konsekvens, at har en dansk-dansk familie et lignende problem og kvinden ender på offentlig hjælp, vil staten også sætte en stopper for at de kan finde sammen igen?

Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Endnu et megacenter åbnet i Bangkoks udkant Shopping 7 05-03-2018
ikke skilt endnu har ny kæreste Visum til Thailand 2 15-06-2017
Minibuschauffør ??? rolig nu, du er jo ikke død endnu. Generelt 3 14-12-2014
KLM og Air France tilbud fra Thailand - kort tid endnu. Fly 1 29-07-2014
THAI vil prøve igen at lave endnu et lavpris selskab Fly 1 19-12-2013
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder