Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
Myndigheders overvågning af nettet i Thailand
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
15-08-2013 16:48
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6760

USA gør det, overvåger mails, facebook osv.

Thailand er på vej og prøver.

PET, ja det ved vi vel egentlig ikke rigtigt om de gør, da alt de gør er total hemmeligt?

Sverige kan skanne alle mails der sendes gennem eller i landet.

Thailand.
I sidste uge var der historier hvor nogle indlæg på facebook blev anset for at være til skade for nationens sikkerhed i forbindelse med demonstrationer. Det fik politiet til at udtale at det ville være ulovligt at dele eller "like" sådanne indlæg og de ville kigge mere efter dem som deler og liker disse ting.

Thailand forsøger nu at få aftale med den i asien meget populære chattjeneste LINE (japansk). Har 15 millioner brugere i Thailand.

De vil gerne have adgang til at overvåge al chat for at finde frem til personer der bryder lovene.

Myndighederne siger, det ikke er indgriben/overvågnning af privat livet, da de kun vil tjekke dem der bryder loven. Nævner ikke noget om om hvordan de finder ud af hvem der så skal overvåges og krminelle.

Bangkok Post skriver at myndighederne også forsøger at få adgang til data fra Facebook, WhatsApp og Twitter, men har ikke modtaget positiv response.

Der skrives at der er en række ord som overvåges. Skrives ikke hvor det er som det overvåges, om det er mail eller hvad det er.

I bla. Kina er adgang til facebook, twitter og youtube helt lukket.

Bangkok Post - Police to keep tabs on Line users
Redigeret af Lars d. 15-08-2013 18:53
Lars
Oplevelser
16-08-2013 08:33
Bruger
Antal indlæg: 181

OG HVA S?.....

Jeg har lidt svært ved at se problemstillingen, for sådan har det været igennem mange år, så skriv ikke noget på nettet, som du kan komme i problemer med.... Nettet har siden starten blevet brugt til at udforske du og jeg....
Den omtanke, som vises idag, kan bære frugt imorgen.Nono
Lars
16-08-2013 18:58
Brugers avatar

Bruger

Har du link eller mere information om at det er sket systematisk i mange år?

Jeg kan se flere problemer i en systematisk overvågning.
Her ikke kun at skrive i forums. Her også chat, nettlf samtaler, mails osv.

- kan misbruges i politiske øjemed til at undertrykke demokratier og misbruges af magthavere, diktatorer osv.
- industrispionage der er sat i system af stater
- i værste fald kan oplysninger falde i forkerte hænder og evt misbruges ved at lække personlige oplysninger til f.eks. en arbejdsgiver.

Tidligere var det mest når du var kommet i søgelyset eller var i en sag tingene blev fulgt og brugt?
Lars
Jos_38
17-08-2013 19:05
Bruger
Antal indlæg: 237

Lars skrev:

- kan misbruges i politiske øjemed til at undertrykke demokratier og misbruges af magthavere, diktatorer osv.
- industrispionage der er sat i system af stater
- i værste fald kan oplysninger falde i forkerte hænder og evt misbruges ved at lække personlige oplysninger til f.eks. en arbejdsgiver.

Tidligere var det mest når du var kommet i søgelyset eller var i en sag tingene blev fulgt og brugt?

Helt klart at det er et demokratisk problem, men jeg vil nu give oplevelser ret i at det "altid" har foregået - dette er jo bl.a. det sagen om Edward Snowden handler om, at vi ved ikke hvad regeringer foretager sig uden om vores accept og viden...

Og i høj grad viser efterspillet hvilken terrormagt USA rent faktisk er, når en mand der efter min og manges mening gør samfundet og demokratiet en gigantisk tjeneste - kan spærres inde uden mulighed for at overflyve hele landområder... DET er lige så skræmmende faktisk...

Jeg mener at aflytningen bruges allerede i politisk sammenhæng, dels er der den "semiåbne" aflytning - når Obama kommer frem på skærmen og siger - vi ved at der er planlagt et angreb mod en eller anden ambassade i det fjerne, ofte sker der ikke mere i den sag - ingen medier ønsker at følge op på alle de "advarsler" - og sjældent er der noget der sprænger i luften... Men det bruges til at holde befolkninger fanget i en frygt for det ukendte, det truende og farlige - den nye tids war on terror er som den gamle tids kolde krig, sørg for at skabe og opretholde et fælles fjendebillede...

Her i Thailand går politiet så ud og siger - OK - vi vil ansøge LIVE om at få lov til at "aflytte" - vi har allerede spurgt facebook og twitter (men de sagde nej) - det er jo da allerede der et signal om, opfør jer ordentligt eller...

Samme naturligvis med - hvis du liker noget vi ikke kan lide, så er der risiko for at du ikke er i kridthuset... Og det KAN være kriminelt - der kan man i hvert fald tale om undertrykkelse af frihedsgrader, og det ville nok ikke kunne bruges i en retssag ved menneskerets domstolen at politiet ikke kunne lide det man selv kunne lide...

Jeg vil tro at man i en hel del lande der er mere autoritære end Thailand kan se samme tendenser - kan man forestille sig an masse likes på en Afgansk side for røde pølser ??

Det thailandske net ER allerede gennemkontrolleret - jeg kan umuigt være den eneste der ind imellem under en google søgning ramler ind i MITs advarsels side at dette indhold er forbudt i følge een eller anden politivedtægt - det sker stort set konsekvent hvis man søger oplysninger om kongefamilien, den nuværende og tidligere...

Man KAN så gå gennem diverse proxyservere, men fanger regeringens robotter den på vej til eller fra en proxyserver - ja så er det faktisk forbudt at anvende proxy anonymisering fra Thailand...

Der har i Danmark engang for mange år siden været debat om at det skulle forbydes at benytte stærk kryptering af mails, samt telefonsamtaler - det blev ikke gennemført i Danmark, men jeg kunne nu godt se udviklingen i Danmark gå yderligere i retning af at begrænse borgernes frihed - jeg har endnu ikke set een eneste seriøs debat om brugen af f.eks pgp eller lignende krypteringsmetoder anvendt i Thailand - enten VED folk ikke at de er der, eller også er de ligeglade, eller - hvad jeg godt kunne tro - det er forbudt at anvende kryptering i Thailand...

Jeg ved ikke hvilken er den rette...

Og med hensyn til industrispionage - det er helt sikkert et problem, og der er næppe ret meget tvivl om at f.eks. Kina i høj grad udøver dette - mine servere blev for noget tid siden (jeg havde en kundes test side liggende på min server) - bombarderet med angreb fra en regeringsbygning i Shianghai... I hvert fald ifølge GeoIP - nu skal det siges at de KAN jo have samme system som Thailand - at alt deres traffik løber gennem regeringens servere på vej ud af landet - men det var nu ret udtalt at de brute force angreb den side var udsat for var fra samme IP range indenfor et meget begrænset område - jeg har andre angreb fra Kina der kommer fra de centrale egne af landet...

Men der er nu for mig ingen grund til at tro ikke også USA og vesten driver industrispionage i den digitale krig...

.
Oplevelser
18-08-2013 09:27
Bruger

Nu er vi jo ikke alle så kloge, så jeg brugte en livlinje til tilvejebringelse af bare lidt, der ved læsning kan give lidt input, til hvad du beder om Lars..

http://asiancorrespondent.com/37905/round-up-th...s-of-note/

http://www.bangkokpost.com/news/local/364593/go...-monitored

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_censorsh...n_Thailand

Fortsat god søndag til jer alle...Wink
Lars
18-08-2013 10:33
Brugers avatar

Bruger

Oplevelser, det er korrekt at der bruges censur af internet i Thailand, men syntes mest linkene referer til netop censur og at spor på nettet kan bruges til efterforskning. Men ikke om systematiseret automatisk indsamling af oplysninger.

Der findes i DK også en e-persondata direktiv, der er til for at beskytte borgerne.

Også god søndag til dig Sol
Redigeret af Lars d. 18-08-2013 10:34
Lars
Lars
18-08-2013 10:36
Brugers avatar

Bruger

Tager man et tænkt eksempel kan det f.eks. være

Systematisk overvågning af pensionisters færden.

Der kan der laves automatisk systematisk overvågning af om pensionister nu er i Danmark, om han er flyttet til Sverige som opgivet eller bruger tiden ved stranden i Thailand.

Med direkte adgang til
Facebook, hotmail, google søgemaskine plus evt telemasters signaler,

vil det nemt ses hvor folk er?

I Danmark kan det så endda næsten bruges til systematisk dyneløfteri for at se om nogle nu sover sammen eller ej, udfra de samme oplysninger.
Redigeret af Lars d. 18-08-2013 10:37
Lars
Oplevelser
18-08-2013 11:32
Bruger

Lars hvad er problemet egentligt, at vi overvåges. Det er vi mange der f.eks. bor herude der er klar over. Og dem der snyder med adresser i Danamrk, skal da absolut ikke sende mails til myndighederne i Danmark, for så vil de blive udtrukket...Dream
Oplevelser
18-08-2013 11:46
Bruger

Det værste er jo egentligt ikke at vi bliver overvåget, for det kan man gardere sig imod ved fornuftig tænkning, nej for mig er det store problem, og jeg mener egentligt større end din start på tråden.

Det er at folk, specielt i det danske system nu kan anmelde alt og alle uden konsekvenser, fordi de kan gøre det anonymt... Dette er mig imod, ikke fordi enkelte idioter har anmeldt min person, men fordi man skal svare på alle de til tider barnlige spørgsmål, fra en ligegyldig sagsbehandler, som mener ham der har anmeldt en, måske har ret...

Tilbage til det gamle system, ingen officiel sag uden navne, men sådan er det desværre ikke.. LARS... Dyneløfteri selvfølgelig... ingen derhjemme eller herude har skrubler. når det gælder vennerne, specielt nu hvor det kan gøres helt anonymt.Cool2
Lars
18-08-2013 12:15
Brugers avatar

Bruger

Det var blot ment som et tænkt eksempel på hvad det kan anvendes til, ikke andet.

Kunne tage mange andre eksempler.

Mht problemet med at blive overvåget, så skriver Jos ganske godt syntes jeg i tidligere indlæg.

Kunne også se det som at myndighederne lægger inde med en meget stor database med informationer, også om firmaer osv.

I nogle lande kan det vel ikke udelukkes at f.eks. et firma kan betale sig til at få informationer fra databasen om en konkurrent i samme land?

Lars
Pen
18-08-2013 12:18
Bruger
Antal indlæg: 9

Indlæg slettet.

Henviste til brugers navn/kælenavn udenfor forumet, hvilket ifølge forumreglerne ikke er tilladt.
Redigeret af admin d. 18-08-2013 14:49
Oplevelser
18-08-2013 12:53
Bruger

Indlæg slettet, da det var i forlængelse af ovennævnte indlæg
Redigeret af admin d. 18-08-2013 14:50
Pen
18-08-2013 16:08
Bruger

Er det tilladt at spørge uden at blive skudt eller på anden måde afstraffet, om hvilket navn webmaster opfatter som passende for at blive medlem på siden, jeg kalder mig Pen som mange ved hvem er.

Admin: Måske ikke udtrykt det klart før. Men det er fordi du omtalte en anden bruger ved et andet navn end personen har opgivet her i forumet. Ikke dit brugernavn, der er noget galt med.

Henvisning til $ 13.2 og 13.3 i reglementet:

2. Det er ikke tilladt at offentliggøre information om andre brugeres identitet i Forummet eller i Personlige Beskeder. Det være sig f.eks. rigtigt navn, adresse, telefonnummer eller lignende personlige detaljer, med mindre disse informationer er at finde i brugerens profil.

3. Personlig information om andre brugere må ikke skrives, hvis det ikke er skrevet af personen selv i forumet. Det kan f.eks. være information der kendes fra privat bekendskab, fra tidligere evt fra andre fora. Hvad der evt er skrevet andre steder eller hvad andre har gjort, hører ikke til her og er kun personfnidder og ikke relevant for debatten.

*admin: tekst slettet da det overtræder ovennævnte tekst.*

Hvis det er så problematisk at være medlem på din side, her tænker jeg på navn og måske eventuelt status, hvad ved jeg, så er interessen for at deltage her egentlig ikke så interessant.

Det var hyggeligt så længe et varede Stalin

Admin: Dit første indlæg i forumet var desuden ikke relateret til emnet men passede mere ind i punkt 13.3 ovenfor. Det kan gøres i PB, men ikke i forumet.
Om nogle vil deltage eller ej, bestemmer alle læsere selvfølgelig selv, men der er et par regler og dem skal alle følge.

Admin: Ha en fortsat god søndag
Redigeret af admin d. 18-08-2013 16:50
admin
18-08-2013 16:39
Super Admin
Antal indlæg: 118

Tilbage til emnet:

Myndigheders overvågning af nettet i Thailand

Skaal
Pen
19-08-2013 13:58
Bruger

Jeg prøver igen.

Mit første indlæg som medlem her på siden der var et svar til *navn slettet/admin*, blev slettet af Admin på grund af en fejltagelse fra hans side, den fejltagelse prøver jeg nu at gøre opmærksom på.

Regler er et, men censur er noget andet !!

I Thaiguide.dk's eget arkiv, findes det grimme ord jeg blev censureret på grund af, ordet *navn slettet/admin* i en tråd fra den 20-12-2012: *link slettet/admin*

I øvrigt fremkommer der 4 debat indlæg der matcher med søgekriteriet som man kan se her: *link slettet/admin*

Så hvordan i himmelens navn kan admin så nu forbyde brugen af navnet når det findes i arkivet og har været der i omkring 9 måneder ??

Alt jeg ønsker er en åben dialog, men det er måske for meget forlangt!!

Pen.
Redigeret af admin d. 19-08-2013 16:03
admin
19-08-2013 16:18
Super Admin

Kære Pen,

Du er ny bruger her i forumet og dermed velkommen.

Dit første indlæg havde ingen relevans for emnet, men var mere en stikpille til en anden bruger.

Derudover der anvendt et andet navn om brugeren end der bruges her i forumet.

Begge dele er ikke velkommen heri forumet. Derfor indlæg slette som skrevet med henvisningen tidligere.

I forumet er det målet at snakke Thailand relaterede emner eller hvad der nu måtte være. Udveksle erfaringer/synpunkter og meninger, men uden at blive personlige mod hinanden. Du har nu 3 indlæg i forumet, hvoraf ingen af dem handler om Thailand eller emnerne.

Kan tage paragraf 13.4 med også:

Personangreb ?? du må gerne være uenig med andre, men gå efter bolden og ikke manden. Nedladende/negativ omtale/spydigheder/stikpiller/spørgsmål af personer hører ikke til i en seriøs diskussion. Personangreb accepteres ikke.

Censur og åben debat:

Nej der kan desværre ikke fåes helt åben debat, med henvisning til formålet med forumet og ovenævnte omkring personlige uenigheder og øvrige regler. Men ellers kan der.

Man kan så være enig eller uenig i reglerne, men sådan er de og vil ikke blive ændret.

Har også sendt PB til dig om det også.

(at de andre steder ikke er renset for navne er så svipsere i farten, men alle vil blive det hvis de opdages)
Redigeret af admin d. 19-08-2013 16:35
Nong Kai
20-08-2013 01:32
Bruger
Antal indlæg: 122

Kan man lave et debatforum uden debat?

Kære admin det mener jeg du gerne vil, men vi er alle mennesker på godt og ondt.

Det vil jo være sådan at masser af debatter er og vil være udelukket her.

Som eksempel kan nævnes Visum, Sin Sot og meget mere, sidste nye, Pattaya.

*admin/ slette da det igen er omkring brugeres navne*

Og personlig ville jeg gerne igen læse Pen og hans historier og meninger.
Redigeret af admin d. 20-08-2013 06:53
Pen
20-08-2013 02:32
Bruger

Admin:

I mine øjne er din kontrol for overvældende, som Nong Kai skriver kan det blive et problem i det hele taget at snakke eller fortælle med mindre man undlader navne eller emner der overtræder dine grænser for siden her der ikke er specificeret men som løbende bliver opdateret, din mening må godt komme ud, men andres ikke!!

Du kalder mit indlæg for personfnidder på grund af dit personlige kendskab til mig og min Dagbog og ikke på grund af reglerne, havde du ikke det kendskab til mig, ville der ikke være nogen problemer vel??

Men pyt med det, nu ved jeg hvor jeg står som medlem her på siden.

Jeg har lavet en blog hvor jeg skriver min Dagbog og hvor jeg selv er Admin, der er reglerne meget simple ifølge mig selv, alt der bliver fortalt er ærligt, nemt og overskueligt!!

Hvis det er tilladt at sætte et link ind, kan man læse Dagbogen her: *admin - link fjernet ihht reglementet for links*

Pen.
Redigeret af admin d. 20-08-2013 06:54
admin
20-08-2013 07:16
Super Admin

Kære Nong Kai,

Det kan aldrig blive debat når det er personlige negative kommentarer om andre brugere og ikke handler om emnerne. Så er det jo ikke debat mere.

Vi debattere Thailand og ikke personer her.

Visum, sinsot osv må da gerne debatteres, men evindelige drejning mod detemte ting om thailandske kvinder gider vi ikke ja. Det kan debatteres andre steder, der er rigelige sider til det ude omkring.

Du må hjertens gerne høre Pens hitorier, hvis der var nogle historier. I det indlæg var der kun noget det lignede en stikpille til en anden bruger og rent personlig karakter. Ikke spor andet.
Det var Pens første indlæg i forumet. Virker lidt besynderligt at starte ud på den måde i et thaifoumet?

Og ja personfnidder er ikke tilladt.

Kære Pen,
"Censuren" er ene og alene udfra det skrevne om personfnidder.

Dit indlæg havde intet med emnet eller forumet at gøre. Var udelukkende en personlig kommentar og negativ karakter om/til en anden bruger.

Pens du har siden oprettelse faktisk udelukkende beklaget dig over forumet og ikke bidraget til indholdet.

Skriv noget om Thailand istedet for.

Hvis du ikke kan leve med de to regler, så er forumet måske ikke noget for dig.

Som tidligere skrevet er det forumet uvedkommende, hvad konflikter brugere måtte have haft andre steder. De skal ikke tages med herind.

Enhver side, debat osv har en moderator. Nogle sider også facebook har endda systemer hvor indlæg godkendes før offentliggørelse. Det gælder også mange for personlige blogs.

Reglerne er ret enkle.

Vi taler om Thailand og de emner der er debateres, men ikke personer og da slet ikke hvad der er sket tidligere andre steder.

Så kan der vist ikke koges mere suppe på den høne?

Ser ikke ud til at der er flere synpunkter omkring overvågningen af nettet, så tråden lukkes hermed Smile
Redigeret af admin d. 20-08-2013 07:33
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Køre bil i Thailand Generelt 5 28-01-2020
Norwegian stopper alle flyvninger til Thailand - også fra Oslo Fly 1 17-01-2020
Demonstrationer varslet i Thailand Sikkerhed 4 12-01-2020
Anders og Torben Har igen fundet kærligheden i Thailand. Kærester m.m. 1 06-01-2020
Godt Nytår - og advarsel om rejser til Thailand Nyheder 1 01-01-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder