Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
Rapportere adresse indenfor 24 timer - også hotelskift?
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
29-07-2014 16:13
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7106

Der vist altid været en regel om at myndighederne skulle vide hvor udlændinge overnatter i Thailand.

Hoteller har pligt til at rapportere hvilke gæster de har, vist rapportere hver dag. Boligudlejere skal også rapportere.

Nu ser det ud til det bliver noget mere besværligt at opholde sig i Thailand, hvis reglerne strammes som der skrives på thaivisa.com.

Hua Hin skulle have indført reglerne nedenfor og måske kommer de til at gælde hele landet:

Gælder tilsynelandende kun udlændinge, turister og fastboende, som overnatter i lejeboliger.

På indrejsekortet ved ankomst i Thailand skriver alle hvor de skal bo.

Skiftes adresse skal turisterne møde op på et immigrationskontor inden 24 timer og aflevere formular.

Boliglejere skal sammen med udlejeren møde på immigrationskontor indenfor 24 timer efter lejeren er flyttet ind.

Besøger en fastboende udlænding en anden provins i mere end 48 timer skal dette også rapporteres til enten politi eller immigrationskontor. Også ved famliebesøg.
---

Det kan blive lidt af et mareridt at køre til Immigrationskontoret 30 km nord for Bangkoks centrum blot fordi man skifter hotel eller kommer til Bangkok fra et andet sted f.eks. Ja samme vil gælde i alle andre provinser.

Vil tro immigrationskontorerne på ferieøerne vil få ret travlt i højsæsonen. For ikke at nævne de øer der ikke har immigrationskontorer.

Men som skrevet det er kun Hua Hin der siges at have indført det nu.

Info fra (der er også to formularer) Immigration: Aliens must now carry valid ID at all times, report within 24 hours

I Danmark er der vist krav om at alle skal være tilmeldt folkeregistret med korrekt adresse.

Sådan lov findes mig bekendt ikke i Thailand og for en stor del af befolkningen er der vel ikke rigtigt nogen der ved hvor folk bor. Slet ikke de mange millioner tilflyttere i Bangkok og tilflyttere til andre byer. De har ofte stadig registreret deres adresse på forældres adresse i ID kort systemet. Måske udlejere skal rapportere hvem de har boende, men mon de gør det for alle der bor der (bor ofte flere sammmen?)

Admin: ?ndret overskriften. Var før "Rapportere adresseskift indenfor 24 timer hvis du lejer (ferie)-bolig".
Redigeret af admin d. 30-07-2014 09:21
Lars
Lars
29-07-2014 16:30
Brugers avatar

Bruger

Jeg tror jeg må beklage, men har læst teksten hos Thaivisa, men der er også et par dokumenter som er baggrund for teksten.

Ifølge Thaivisa skal både lejer og udlejer skal rapportere flyning/ankomst på et immigrationskontor:

[img]you and your landlord (condominium owner, house owner etc) must report to Immigration within 24 hours of moving in to a new address. [/img]

I billede af dokumentet der beskriver reglerne, som er vedhæftet på thaivisa står står der at der er flere muligheder for at anmelde det og at kun lejer eller udlejer skal anmelde det.

Men der står også noget andet;

Shall notify the police official of the local police station whre the alien resides within 24 hours of arrival.

For ikke at forvirre mere er det nok bedre lige at hæfte de to sider ved, så kan I selv læse og se hvad der menes:

1-ps.googleusercontent.com/x/www.thaivisa.com/newscontent.thaivisa.com/2014/07/29/x2.jpg.pagespeed.ic.Y2IbLglVTN.jpg

2-ps.googleusercontent.com/x/www.thaivisa.com/newscontent.thaivisa.com/2014/07/29/x3.jpg.pagespeed.ic.UJfD1QWKKg.jpg
Lars
Lars
29-07-2014 17:31
Brugers avatar

Bruger

Tror egentlig ikke loven eller reglerne for dette her og en anden tråd om at bære legitimation er ændret, men har været sådan i mange år. Blot aldrig håndhævet. Kan så diskutere om de skal håndhæves eller justeres?

Den del der handler om fastboende skal opgive adresse syntes jeg nok er forståelig, ligesom flytning skal meldes i Danmark. Så de ved hvor folk bor.

For turister der lejer hus eller lejlighed en måned måske lige i overkanten. Eller meget i overkanten?

Men måske som alt det andet der sker i øjeblikket med den store hovedrengøring lige at få fundet de rigtige arbejdsgange frem forskellige steder og set lidt på dem. Selvom nogle af dem måske er meget gamle og kunne trænge til justering?

Der er rigtig mange områder der er udsat for hovedrengøring i øjeblikket i Thailand efter militæret kom til. Nok hårdt tiltrængt overalt?

Men efter rengøring kommer støvet hurtigt tilbage og skal gentages jævnligt, hvis ikke døre og vinduer lukkes fornuftigt?
Redigeret af Lars d. 29-07-2014 17:47
Lars
Robert Kronberg
29-07-2014 22:26
Bruger
Antal indlæg: 99

Jeg mener heller ikke, at loven eller reglerne for dette her og en anden tråd om at bære legitimation er ændret.

Udlændinge skal bære pas, om end jeg nu ikke har gjort det i over 10 år.

Det interessante er, såfremt både udlændinge og landlords (hotel og udlejer) begynder at gøre det her, så bliver deres system jo overloaded.

Jeg kan ikke huske antallet af turister, men det er vel snart 20 M, og hvis de i gennemsnit flytter hotel blot en gang, og selvom vi antager, at alle kendte deres første hotel ved indrejse, så bliver det til 60.000.000 ekstra indberetninger om året.

Landlord 1: 20.000.000
Landlord 2: 20.000.000
Turist andet ophold: 20.000.000

+ naturligvis de 20 M, som i dette eksempel er indberettet ved indrejse. Derfor skriver jeg 60 M ekstra, men reelt er det stadig 80.000.000, der skal tastes ind på en computer af en eller anden + den tid politistationerne skal bruge på at forholde sig til udlændinge, der kommer vadende.

Dertil kommer fastboende, som tager på ferie, miniferie eller arbejdsrejse, eller blot flytter.

Hilsen, Robert

Lars skrev:
Tror egentlig ikke loven eller reglerne for dette her og en anden tråd om at bære legitimation er ændret, men har været sådan i mange år. Blot aldrig håndhævet. Kan så diskutere om de skal håndhæves eller justeres?

Den del der handler om fastboende skal opgive adresse syntes jeg nok er forståelig, ligesom flytning skal meldes i Danmark. Så de ved hvor folk bor.

For turister der lejer hus eller lejlighed en måned måske lige i overkanten. Eller meget i overkanten?

Men måske som alt det andet der sker i øjeblikket med den store hovedrengøring lige at få fundet de rigtige arbejdsgange frem forskellige steder og set lidt på dem. Selvom nogle af dem måske er meget gamle og kunne trænge til justering?

Der er rigtig mange områder der er udsat for hovedrengøring i øjeblikket i Thailand efter militæret kom til. Nok hårdt tiltrængt overalt?

Men efter rengøring kommer støvet hurtigt tilbage og skal gentages jævnligt, hvis ikke døre og vinduer lukkes fornuftigt?
Robert Kronberg - PIRO Consulting - Thailand
www.DanishSchool.dk
Lars
30-07-2014 08:46
Brugers avatar

Bruger

Har hørt, men ved ikke om det jeg hører er rigtigt. At mange hoteller faktisk laver indberetninger idag af gæster?

Syntes der her er en blanding i teksterne om hvem der skal anmelde? Brevet skriver en ting som jeg læser det og bilagene noget andet?

Bringer et spørgsmål frem som jeg så måske nok har misforstået.

Betyder landlord også hotel, hoteludlejer?

Jeg skrev først også hoteller i indlægget og overskriften. Derfor første indlæg skriver om både turister på hoteller. Men rettede overskriften til lejebolig, da jeg læste thaivisas brug af landlord, men følgebrev skriver noget andet.

Selve brevet er stilet til udlejere af boliger og hoteller og skriver lidt som at hvad de kan/skal gøre.

Ifølge wikipedia er landlord:

A landlord is the owner of a house, apartment, condominium, land or real estate which is rented or leased to an individual or business, who is called a tenant (also a lessee or renter).

Men betyder måske noget andet i Thailand.

Ja måske detalje, men er det "kun" lejeboliger er det ikke "så slemt". Er det også turister der selv skal anmelde er det et mareridt, som ingen nok har tænkt konsekvenserne af. Loven er fra 1979, da der var ganske få turister i Thailand..

Bortset fra hvis en fastboende skal anmelde hver gang han kommer hjem og den med at anmelde ved rejser rundt i landet.
Redigeret af Lars d. 30-07-2014 08:52
Lars
Lars
30-07-2014 10:44
Brugers avatar

Bruger

Robert Kronberg skrev:
...
Landlord 1: 20.000.000
Landlord 2: 20.000.000
Turist andet ophold: 20.000.000

+ naturligvis de 20 M, som i dette eksempel er indberettet ved indrejse. Derfor skriver jeg 60 M ekstra, men reelt er det stadig 80.000.000, der skal tastes ind på en computer af en eller anden + den tid politistationerne skal bruge på at forholde sig til udlændinge, der kommer vadende.

Det giver en masse jobs, koster en hulens masse skattepenge og 400.000 kg papir osv. 300.000 stk papir per dag. Muligvis tilsvarende forbrug af papir til kopiering af pas hvis det skal lægges ved hihi

Ville være nærliggende med et gebyr på det?

Formularen der skal bruges til at melde flytningen/skift er såmænd heller ikke ny. Den er i listen over formularer fra immigrationskontoret på thaiguide og har været på listen i årevis Formularer - det er formular TM 28 på listen.

Den for udlejere er også gammel og er også på listen som TM 30.
Redigeret af Lars d. 30-07-2014 10:54
Lars
dutling68
30-07-2014 13:02
Bruger
Antal indlæg: 26

har været på immigrationskontoret i dag og ville lave en kopi af mit pas men de sage det var en det hele og alt er som det plejer der havde væeret en del i dag og spurt om hvad de skulle gøre....men alt er som det skal være det hele er en misforståelse som de sage til mig i dag og jeg bor i hua hin..........
kimsen
30-07-2014 22:56
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493

der havde været en del i dag og spurt om hvad de skulle gøre....men alt er som det skal være det hele er en misforståelse som de sagde til mig i dag

Go' brugbar info ..... dutling68 . Good
så er der / vi,.. nogle stykker der kan slappe af, og sove roligt igen. Dream

.
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Norwegian stopper alle flyvninger til Thailand - også fra Oslo Fly 1 17-01-2020
Video om førtidspension samt også om nogle boende i Thailand. Pensionist i Thailand - f.eks. visum 2 31-12-2019
Større krav til at få kørekort på vej - også for dem som har idag. Motor 3 30-03-2017
Thaiguide opgraderes - vil være nede et par timer onsdag Nyt fra webmaster 2 04-05-2016
Kasikorn Bank lukker 17-19 juli - også ATMkort Valuta og banker 2 14-07-2015
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder