Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - bosat eller længere ophold - Internet, telefoni, computere og TV
Taletidskort, 3G og ???ubegrænset intenet??? ?
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
16-01-2015 08:08
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7225

Jeg ved ikke hvor mange der anskaffer sig et thailandsk taletidskort. Måske forskel på om det er en kortere ferietur eller tilbagvendende og længere ophold. Men tror det stadig er et mindretal af almindelige ferieturister der gør det?

Men måske nogle har erfaringer med det?

Men det er let at finde simpakker, relativt biligt og let at installere, med engelske installationsguides.

Der er boder for alle teleselskaber i lufthavnen i Bangkok, så kan købes ved ankomst der eller i 7 eleven, Family mart, Shop 108 og hvad de ellers hedder.

Tjek sim-kort størrelsen. Ikke alle steder har alle størrelser.

For kortere ferier kan jeg godt følge dem som ikke bruger thailandsk taletidskort. Der er internet/WIFI så mange steder på hoteller, cafeer, restauranter, at jeg ikke behøver at være afhængig af det hele dagen ?? men holder også lidt ferie fra IT. Fordel selvfølgelig hvis man er flere der gerne vil kontakte hinanden.

Internet i Thailand med dansk sim-kort

At det kan være rasende dyrt kan en borgmester fra Fyn vist godt bekræfte.
Politiken har en artiklen her fra denne uge. Datatrafik koster også de mange små uskyldige apps der kører!

Sådan slipper du for datachokket på ferien

Min opfattelse af thailandsk internet via taletidskort:

Ubegrænset internet?

Alle selskaber skriver "Unlimited internet".

Tjo, det betyder at der er en vis datamængde til den høje hastighed tilgængelig. F.eks. 500 MB. Derefter sættes hastigheden ned til f.eks. 64 kbps resten af perioden eller til der flydes op. 64 kbps, det kan ikke bruges til andet end lidt beskeder.

Ikke pakkerne ikke er gode nok, blot vide hvad Unlimited betyder.

Omvendt kan ubrugt data ikke overføres til næste periode.

Politiken skriver at en side på deres avis er 3-4 MB. Et upload at billede til Facebook kan tage 1 MB. Upload til dropbox osv.

Ses dr tv i pc versionen, mobil som hotspot, så trækker en times udsendelse nemt 200 MB har jeg set.

Hastigheden:

Nogle reklamerer med op til 42 mbps. Er det ikke det absolut maximale 3G kan give? Dvs for at få det skal du hænge helt oppe i masten helt inde ved senderen og der må ikke være andre brugere på nettet samtidig? For mig ihvertfald væsentligt langsommmere end ikke-mobilt trådløst internet som svinger fra 5 - 15 mpbs.
Lars
Lars
16-01-2015 08:18
Brugers avatar

Bruger

Turistpakker:

Alle de tre store teleselskaber har turistpakker - SIM kort, lidt taletid, internet og nemt at gå til. Ser det ud til at 7 eleven har lavet aftale med True om at sælge deres produkter ?? de andre er der måske men kan ikke ses.

Firmaerne har ofte to pakker, en billig og en dyrere. Her dem hvor priserne er de nogenlunde de samme.

Omkring 50-60 kroner for en uge.

Her eksempler fra True, AIS, DTAC.

TRUE:

TrueH - 3G Tourist Inter Sim

www.thaiguide.dk/images/forum/truehturistpakke.PNG

Med meget småt står at det er 1 GB data og derefter 128 Kbps.
Starter delen gælder 30 dage - det er 90 MB data.
Valuedelen gælder 7 dage - det så de 1 GB.

Top-up af internet.

249 baht for "unlimited internet", men kun 1 GB til normal hastighed. Gælder så i 7 dage.

www.thaiguide.dk/images/forum/trueinternetpakker.PNG

AIS:

AIS - sim for traveller

www.thaiguide.dk/images/forum/aisturistpakke.PNG

7 dage med 1,5 GB data til normal hastighed. Står tydeligt at det kun er de 1,5 GB.

Top-up internet.

Står tydeligt hvor meget data til normal hastighed der fåes.

279 baht for 1,5 GB der gælder i 10 dage.

www.thaiguide.dk/images/forum/aisinternetpakker.PNG

DTAC:

DTAC - HAPPY TOURIST SIM

www.thaiguide.dk/images/forum/dtacturistpakke.PNG

Også 7 dage og 1,5 GB data.

Fandt ikke information om top-up pakker andet end der kan fyldes penge på online, men ikke hvad det gælder for.
Redigeret af Lars d. 16-01-2015 08:53
Lars
Lars
16-01-2015 19:14
Brugers avatar

Bruger

Ved ikke om SIM kort stadig låses af operatører i Danmark. Hvis det, så skal mobilen måske åbnes inden der kan bruges thailandsk SIM kort?

Måske også nævne at SIM kortet også kan bruges til billige telefonopkald til Danmark, hvis der er behov for det.

For omkring 1 kroner per minut.

Ring billigt fra Thailand

Holiday phone bliver også nævnt i Politikens artikel i første indlæg. Det været oppe her i forumet tidligere. Holidayphone
Lars
thg
26-01-2015 14:49
Bruger
Antal indlæg: 26

Hvis nu man vælger sådan et abonnement til 15 dage, hvordan reagerer ens tlf. så når man sætter SIM-kortet i? Forbliver det på dansk eller ændres det hele pludselig til Thai?

Er der også sådanne tlf.kort boder i Phuket Airport (eller måske et sted i Patong)?

Har hørt at der med mange af disse abonnementer stormer ind med reklamer pr. sms - nogen der har erfaringer med det, for det er da temmelig kedeligt...?
Redigeret af thg d. 28-01-2015 15:12
Lars
28-01-2015 20:39
Brugers avatar

Bruger

Hej thg,
Jeg vil tro at sproget ligger i selve telefonen og ikke følger simkortet. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet at sproget er ændret når jeg har været i forskellige lande og brugt forskellige lokale simkort.

Sproget sættes i telefonens styresystem i mener jeg.

Det kan være der kommer "mystiske service sms" fra telefirmaet Smile Har desværre ikke prøvet dem selv. Heller ikke almindelige taletidskort.

Ved Kimsen noget om det mon?

Mht lufthavnen syntes jeg at have læst flere steder at der er flere boder i Phuket lufthavn der sælger simkort. Ellers i 7 elven, Familymart eller lignende forretninger. I større shoppingcentre har de største telefirmaer også deres egne forretninger.

Måske Holki ved noget nu han er dernede?

Lars
kimsen
29-01-2015 06:47
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493

Hvis nu man vælger sådan et abonnement til 15 dage, hvordan reagerer ens tlf. så når man sætter SIM-kortet i? Forbliver det på dansk eller ændres det hele pludselig til Thai?

Tja,.. hvis du også intaster sim-kort-koden (eller måske endnu bedre,- lader sælgeren / ekspedienten)
så reagerer din tlf. som den plejer,
altså ingen ændring af tastaturet, eller andre taster / knapper,.. :-)
du kan være helt rolig.

simkortet fungerer - i princippet - bare som en slags forbindelse / antenne,
mellem mobilen og operatørens sende-master

har ikke selv været på Phuket, men gætter på Ja,
eftersom der også er salgs-boder i bla. Chiang Mai, og Khon Kaen lufthavne,

ellers kan du være ret sikker på der findes butikker / forretninger + servicecentre
rundt om i byen / øen, - - selv langt ude i landdistrikterne,
og helt sikker i div. indkøbscentre (computer / IT afdelinger)

Thai'erne, bruger i langt højere grad mobilen som computer,
måske derfor er mobil-servicen i top.

det jeg personligt har oplevet mht. reklame-sms
er 1 - 2 stk. sms pr. dag,.. fra teleselskabet (på Thai / Engelsk)
som efter en god måneds tid ebber mere og mere ud,
derudover ikke noget reklame, undtaget på Gratis apps. (som i DK)

gælder for et såkaldt AIS 3G Traveller abonnement = 4.5 MB/s download
altså efter Thailandske forhold hurtigt internet,
til sammenligning ligger størsteparten af hoteller / lejligheder's wi-fi på 0,25 - 1,0 MB/s (målt)

AIS 3G Traveller abonnement koster ca. 500 thb gyldig 2 - 3 uger,
ubegrænset internet, + en smule tlf. taletid, som kan efterfyldes i bla. alle 7/11

hvis i er flere der vil kommunikere sammen,
så brug det helt gratis system LINE,(U/reklamer) Smile
https://play.google.com/store/a...

- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
Holki
29-01-2015 08:18
bruger
Antal indlæg: 3

Der er så vidt jeg husker boder i Phuket Airport, vi har nu købt i 7 eleven. ekspedienterne ved nøjagtig hvordan det virker , ellers 3 sal i Jung Ceylon i elektronikafd. , reklamerne er som beskrevet af andre nærmest ingenting ..prisen er jo ganske behagelig. Der er ganske vist wifi alle vegne, men noget varierende styrke. Een af Thaiernes yndlingsbeskæftigelse ser ud til at være surfing på nettet via smartphones.
thg
29-01-2015 09:35
Bruger
Antal indlæg: 26

Jeg må tage et kig efter det på Phuket, jeg skulle bare gerne have fat i nogen af dem med 4-5 GB highspeed data, de fleste har kun 1-1,5 GB og så er resten low speed...
Lars
30-01-2015 17:26
Brugers avatar

Bruger

Jeg tror ikke du finder kort med 4-5 GB fra starten.

Købe et kort og fylde det op hen ad vejen. Der så forskellige pakker at vælge imnellem som i Danmark.

7-elven har disse hængende fra TrueMove.

1 GB der gælder 30 dage for 199 baht
3 GB, 30 dage til 399 baht

www.thaiguide.dk/images/forum/truemove-topup.jpg

En trøst er det er meget nemmere at finde ud af og få fat i i Thailand end det er som turist i Danmark. Det godt nok en udfordring at finde, for ingen forstår at en person (turist) har brug for et taletidskort med data haha.

Thaierne selv bruger mest taletidskort og fylder op på den måde så alle kender systemerne og har et væld af pakker også nogle kun til chat og facebook.

AIS som største selskab har omkring 40 mio kunder med taletidskort og kun 5 mio med fast abonnement.

Sjovt Holki at du skriver at thaierne bruger mobil meget. En meget stor del har ingen computer og er hoppet direkte fra intet net til internet på mobil. Har en fornemmelse af at mange bruger det til chat og facebook.

Pudsig oplevelse fra lokal restaurant i Bangkok med mig som eneste udlænding. Lige omkring sad der to par 30-40 år og to grupper af tre mænd og tre kvinder vel omkring 4o +. Det ene par der sad manden og kiggede mobil fra han kom til han gik.

Kvindegruppen sad med deres mobiler stort set hele tiden. Den ene sad lige ved siden af og kunne se de læste deres FB væg og fortalte de andre hvad der stod. Mandegruppen tjekkede også deres mobil konstant.

Virkelig en hobby der har fået godt fat.
Lars
kimsen
30-01-2015 20:37
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493

Jeg tror ikke du finder kort med 4-5 GB fra starten.

Det er lidt kompliceret med de viste hastigheder,
de passer ikke helt med det der foregår i virkeligheden,

den første Traveller pakke købte jeg i Bkk lufthavn,
hastigheden var lovet 4.5 MB/s -- pris (hvis jeg husker rigtigt) 500 thb (2 - 3 uger)
- men som sædvanlig svinger hastigheder, (normalt lavere end det lovede)

da Travellerpakken udløb, købte jeg en anden pakke (+ tlf-nr.) hos Computer-IT Chiang Mai,
men det var meget besværligt da damen ikke kunne engelsk,
men efter megen 'snak' og fingersprog, fik jeg en pakke som kaldes wifi,

den har jeg lige efterfyldt i Hua Hin, med hastighed 4.5 MB/s, (475 thCool
hvor jeg kunne have valgt hastighed op til 8 MB/s 3G
muligvis højere. (stadig mobil)

når man spørger mange simkort sælgere, om hvilke simkort de har,
spørger de om du skal have wifi eller taletid,
(hvor jeg tænker,.. jamen jeg skal bruge begge dele,.. det er jo en tlf. !!)

men i wifi kortene er der også tlf-taletid, som hver især kan efterfyldes,
det er hvad jeg har oplevet,

jeg kan også se / læse priser og hastigheder her på sitet :
http://www.ais.co.th/3g/en/pack...

de passer bare ikke med de pakker jeg har købt, og som de reklamerer med rundt omkring.

så her er nogle foto, sms fra AIS, og screenshots fra min egen mobil,
de passer nogenlunde, men hastigheden svinger naturligvis.

Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
3G og 4 G taletidskort Nyheder 2 30-01-2017
Pengeautomater hacket lænset for 2,2 mio kroner Nyheder 1 25-08-2016
Taletidskort ? Internet, telefoni, computere og TV 10 20-02-2014
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder