Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
Hvordan undgå diarre i Krabi
 Udskriv debat Udskriv debat
Finn B
31-01-2015 17:11
Bruger
Antal indlæg: 11

Tiden nærmer sig, hvor vi skal 14 dage til Krabi-området. Vi har besluttet os at blive i krabi-området og se alt, hvad der skal ses der af øer osv, og så gemme øvrig flyvning til en anden gang.

Vi skal bro på Krabi Cha-da i Ao Nang. Jeg har talt med nogen, der mener, at vi skal være meget omhyggelige med maden i Thailand, da vores ferie hurtigt kan blive spoleret af en gang diaré. Nogen der ved om den slags er udtalt i Krabi, jeg tænker på hygjejne osv., og hvis uheldet er ude, og man får diareen, hvordan kommer man så igennem den hurtigst muligt.

Hvis nu uheldet skulle være ude.

I parantes bemærket har jeg rejst rundt i Indien en lille måned uden at få diaré, selv om mange får det hernede. Jeg tabte også fem kilo og levede næsten kun af kiks, pillede frugter og vand. Den holder jo ikke helt 14 dage på Ao Nang og omliggende steder.
gall
31-01-2015 18:50
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1014

Der er forskel på dårlig mave...

Turist mave, er vel bare en lidt nervøs mave, som nemt kan kommes til hjælp med imodium +.

Vore erfaringer er ikke negative mht. mad i Thailand - nærmere tvært imod, når man sammenligner med andre turist mål.

Læs de almindelige råd... drik ikke vand, medmindre det er fra flaske, pås lidt på med isterninger, salat og uskrællet frugt.

Vi spiser frugt, bruger isterninger osv. og vi har sjældent problemer. Og aldrig større problemer end imodium kan klare.

God tur.
Thomas
Sonny
02-02-2015 00:57
bruger
Antal indlæg: 1

Jeg har nok været i Thailand 20-25 gange. Min erfaring er at man helst skal undgå europærisk mad, den er på menu kortet, men ikke mange spisen den (Thaimaden er jo så lækker)at den står og simrer i mange timer og suger bakterier til sig. sæt i jer roligt ved et gadekøkken og spis, men vær lidt forsiktig med at bestille den for stærkt i starten. Men ellers kan i tage ind på Cafe Europa i Krabi Town, ejes af Henrik, Tip og Finn her kan i få dansk smørrebrød med snaps
Venlig hilsen Sonny
tomtomDK
02-02-2015 11:27
Bruger
Antal indlæg: 38

Hej

Har også været i Thailand snart 20 gange og har kun en gang oplevet at få tynd mave. Det var efter et "europæisk" måltid på Koh Tao.
Synes nu ellers ikke der er det store at være bekymret for, men hvis i er nærvøse, så spis der hvor alle de lokale spiser, hvis de blev syge af maden blev de væk !

Go tur....
Thomas
Lars
03-02-2015 12:58
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7074

Du skulle gerne få en bedre kulinarisk oplevelse i Thailand end kiks i Indien.

Godt tip der tomtomdk, er en lokal restaurant tom så spring den over. Spring de tomme restauranter over generelt.

Thaierne skræller også alle frugter, også agurk er altid skrællet når det kommer som tilbehør til mad. De skræller også åbler selvom de er importerede.

Jeg undgår f.eks. nuddelsupperne ved gadekøkkenerne. Ved aldrig hvor længe/hvor mange dage det har simret og hvor mange fluer der skulle være smuttet ned som kan give problemer.

Frisklavet/stegt mad ved gadekøkkenerne eller andre steder er jeg ikke nervøs over. Kød som kylling, svinekød og oksekød i retterne er normalt mere end gennemstegt. ?g som regel mere end hårdkogte. Det er en steak så ofte også desværre....

Isterninger, der kan jeg tage fejl og det bare er en historie, men fået opfattelsen af at den der er lidt cylingerformede med hul i midten skulle være OK og leveret fra fabrik. Er det almindelig knust is er det måske mere tvivlsomt hvor det stammer fra. Men som sagt det kan være en fejlopfattelse.

Vand til tandbørsning ikke noget problem.

Jeg undgår også rå fisk og rå skaldyr. Jeg måtte engang på hospitalet og få stærkere medicin end Imodium efter at have indtaget rå østers. Måske ikke fordi de var dårlige, men fordi de har en anden bakteriefauna i fremmede lande.

Toilet papir.... Det ikke alle toiletter der har toiletpapir. Offentlige toiletter, tankstationer og på mindre restauranter har ofte ikke. Mange steder kan de købes ved toiletkvinden. Men evt have en pakke servietter med i tasken også.

Imodium kan forøvrigt købes i håndkøb stort set overalt også i 7-eleven så vidt jeg husker ellers i et af de utallige små apotker der ligger overalt. Fra pakker med 4 stk til større pakker. Køb et par pakker og ha i tasken?

Har et par Imodium pakker som ser sådan ud i Thailand. Ser ud til de er 4 år gamle og ved at udløbe, så ikke meget jeg har haft brug for dem.

Lars
Finn B
12-04-2015 17:16
Bruger
Antal indlæg: 11

Det lykkedes ikke at undgå diarre i Thailand. Jeg måtte en tur på apoteket for netop at købe Imodium, og her følger min rejsebeskrivelse generelt. Thailandstur på godt og ondt.
Der sker noget med psyken, når man kommer hjem til Danmark. Man bliver bedre til at vælge i livet, hvad der er godt og skidt for en, bedre til at sætte grænser og siger til og fra; kæmpestort plus og måske hele rejsen værd. Ellers skal i bare høre her om vores 14-dages tur i Ao Nang:

Vi oplevede lidt af hvert, må vi sige. For det første en ganske, ganske pæn varme med på de gode dage temperaturer over 40 grader. Det kan gå om dagen, hvor man indstiller sig på at opleve noget, men at gå gennem Ao Nang med billarm og os med en luftfugtighed helt oppe at ringe og så op af en bakke til hotellet, det er knap så fedt. Ellers et kanonhotel med fire svømmepools, tre terasser og superservice.

Jeg fik diarre dernede. Om den kom fra et gadekøkken, en fordærvet ananas eller noget helt femte, er svært at sige. Faktum er, at det løb ud af mig som kloakvand, og jeg måtte en tur på apoteket efter piller for at stoppe legen. Det hjalp til at stoppe frekvensen af diarren men ikke kvaliteten af den helt tynde slags.

Man kan undre sig over, at de i longtailbådene ikke lægger gummimåtter eller andet i bunden, for når passager nr. 10 er smuttet over kanten med et par liter havvand, så er der ganske glat i båden, hvilket medfører halsbrækkende gener.

Min kone var så uheldig at få 50 myggestik. Jeg selv var heldigere. Jeg fik kun myggestik, når jeg om natten sov på hotelværelsets altan, hvilket skulle afbøde for de ulideligt høje nattemperaturer, som aircon´en naturligvis kunne mildne lidt, men da vi var sikker på, at vi fik halsbetændelse af den, slukkede vi, og jeg måtte ud på altanen, der trods alt var et par grader koldere.

Ao Nang er bestemt ikke en charmerende by. Undskyld mig, et langt inferno af larm, bilos, skrald, massagetilbud, restaurant og souvenirboder og tursalgssteder. Man skal sørge for at komme ud på øerne, der til gengæld byder på det krystalklare jadevand, som vi ser i brochurerne. Sådan da. For lige så smuk og indbydende Railey og Poda kan være den ene dag, kan den være det modsatte den næste dag, hvor man skal have et hold gæster med for at vise herlighederne frem; her er så lavvande, og du kan kun se en indtørret havbund på Pra Nang Beach og træernes rødder stikke op af vandet.

Massørerne gør deres arbejde godt. Så godt at min kone efter to timers massage var mørbanket i så høj grad, at hun efter hjemkosten overvejer på, om hun har forstuvet et ribben.

Besøget på Cafe Europa i Krabi var bestemt ikke den oplevelse værd, vi havde set frem til. Jeg havde endda skrevet til Henrik i forvejen, at vi kom. Så vi dukkede to, svedige mennesker på 59 op en formiddag i Krabi. De gad dårligt kigge op fra deres i-pads. For at sige et eller andet, spurgte jeg, hvordan forretningen gik. ?Det ved jeg ikke?, svarede Henrik. ?Men vi har jo haft den i 25 år, så du kan jo nok regne et eller andet ud?. Finn stak os nogle menukort. Men vi fik indtrykket af, at bestilte vi ikke det store kolde bord eller hed Johnny Reimar eller Ulf Pilgaard eller andre koryfæer, som hang på væggene, så var vi egentlig ligegyldige. Måske var vores forventninger til stedet for høje. Måske havde specielt Henrik bare en dårlig dag. Hvem ved. Kemien var der bare ikke. Lidt af en nedtur. En anden familie med en lille dreng, som bestilte leverpostej og dansk smørrebrød, dem hoppede og sprang de derimod for. Tja, hvad skal man så sige? Tak for cola, her kommer vi vist næppe igen.

Krabi som sådan er en skæg by. En flot mangrove, som vi bevægede os ud i på en bro, der rendte et par meter oppe. Uden gelænder, hvortil skal siges, at jeg lider af broskræk. Og specielt dem uden gelænder er jeg møj bange for. Jeg holder meget af den store krabbe, der står ved indgangen til havnemolen, jeg kom til at elske den flotte, flotte Buddha, der står og knejser midt i det hvide tempel i Krabi, og deres natmarked om fredagen er bare fantastisk. På en gade tæt ved templet, en painting street, kan man se vægmalerier med stort set hele Thailands historie opmalet. Ganske spændende.

Jeg har været mange steder i verden. Men jeg har aldrig mødt så smukt et syn, som da vi sejlede ind i lagunerne på Phi-Phi-øerne. Her var simpelthen så eventyrligt smukt, at det tager pusten fra dig, og det er umuligt at holde tårerne tilbage.

Turen hjem med Tui føltes mere behagelig og kortere end turen derud -, selvom den timemæssigt faktisk var lidt længere. Spørg ikke hvorfor. Man sidder som sild i en tønde, og der er godt nok ikke megen benplads. Men personalet gør, hvad de kan for, at du skal få en god tur. Og så hjalp det vel også, at vi skulle have en overnatning på Hilton i Kastrup, inden vi skulle hjem til Vejle.

Lone
13-04-2015 13:46
Bruger
Antal indlæg: 23

...vil lige sige, at vores oplevelser på Café Europa i Krabi er fabelagtige. Alle kan have en dårlig dag. Fair nok! Men de oplevelser du beskriver, kan jeg slet ikke genkende. Tværtimod.
Altid smilende og venlige og smørrebrødet og det øvrige sortiment er bedre end mange steder i DK.

PS: jeg hedder ikke Johnny eller Ulf!Smile
gall
14-04-2015 15:03
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1014

Ja. Phi Phi er eventyrlig smuk. Det er nok ikke uden grund at man valgte at bruge Maya Beach dengang man filmede "The Beach" Vandfaldet fra filmen er i øvrigt også fra Thailand. Nærmere Khao Yai Nationalpark.

Tak fordi du delte dine oplevelser, og strabadser med os.

Ps. Vedr. aircon, så kan de fleste indstilles så de kører lavt, og man får en OK temperatur... Men det er da også sket at en aircon har fået "ram" på mig.

Thomas
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Tip til ankomst - undgå lang kø ved paskontrol Fly 17 17-11-2019
Hvordan rejser i til thailand? Rejseplaner 4 22-10-2019
Tur fra Krabi til Langkawi Andre lande omkring Thailand - rundrejser 5 28-08-2019
Hjælp hvordan griber vi det an :) Rejseplaner 3 14-02-2019
Forkert datostempel ved indrejse - et par tips til at undgå problemer Visum til Thailand 2 11-02-2019
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder