Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
Guldsmed?
 Udskriv debat Udskriv debat
Pent
09-02-2015 10:05
bruger
Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 09.02.15

Hej

Dette er min første tur til Thailand, så ville høre om nogle af jer meget berejste kunne hjælpe mig lidt.

Min datter fylder år om en uge så jeg skal have købt nogle øreringe til hende, men jeg har ikke meget fidus til de gadesælgerer. jeg har mødt, problemet er at det skal være helt ægte 24 karat guld ellers kan hun ikke tåle det, så spørgsmålet er hvor i Khao lak området man finder en ordentlig guldsmede forretning?
Lars
09-02-2015 18:26
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Hej Pent, velkommen til Thailand.

Kender desværre ikke Khao Lak.

Jeg har kun hørt om 23 karat guld, 96,5 %, i de normale butikker. Om 24 karat kan fåes ved jeg ikke. Måske andre gør det?

Forretninger. Jeg ville ikke vælge nogle "gadehandlere" eller mindre forretninger i centre der sælger alskins juveler ovs.

Prøv evt at google "thailand gold shop" og se billederne. De forretninger vil jeg godt turde handle i. De er rimeligt store, med masser af sikkerhed og ofte en vagt eller betjent ved døren.

Evt. kan du være lidt småfræk. Ser du en thaikvinde med en guldkæde kan du prøve at spørge hvor den er købt. Håbe det ikke er en kopikæde hun så har på, det ikke ukendt for at vise "guld".

Og er prisen under markedsprisen ville jeg takke nej tak. Dagspriserne er normalt skrevet på døren eller andre let synlige steder. Den er idag omkring 19.000 baht for "en baht" som er vægtenheden for guld i Thailand.
Lars
girobank
10-02-2015 05:02
Bruger
Antal indlæg: 376
Tilmeldt: 11.03.09

Hej

du kan sagtens finde en rigtig guldforretning der, ejeren er som regel thaikineser.

Og du kan se et stort udvalg til en pris tæt på guldets vægtpris, som er nævnt.

Man betaler næsten intet fro designet.

Og som nævnt er det, det vi kalder "24" karat.
gall
10-02-2015 09:55
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Pent. Hvis du er på facebook kan du prøve at spørge på denne side:
https://www.facebook.com/pages/...

Det er en smykkeforretning i Ao Nang som er ejet af en dansker. Hvis han ikke kan nævne et sted, kan han måske rådgive dig.
Thomas

Pent
15-02-2015 13:48
bruger
Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 09.02.15

Hej.
Tak for svar, er nu kommet til Krabi prøver at kigge her
styker
15-02-2015 14:17
Bruger
Antal indlæg: 139
Tilmeldt: 21.01.15

http://www.youtube.com/watch?v=...
Dette er en typisk thai guldsmed, købs og salgspris pr baht guld skal være synligt angivet og er typisk på døren.
Dagsprisen kan du se her http://www.goldpricethai.com/
En baht guld er 15,2gram
Redigeret af styker d. 15-02-2015 14:19
Lars
18-02-2015 11:33
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Har du mon fundet hvad du søger Pent?

Sætter lige videoen fra styker ind her:




Mht hvor der er guldsmede. Sådan meget generaliserende sagt, så syntes jeg der er meget færre af dem i typiske turistområder, mens alle byer har flere. Jo flere barer og thaipiger i turistområder, jo flere guldsmede.

Måske fordi f.eks. danskere ikke er så vilde med den thailandske guld som har en anden farve den den danske af lavere karat og den er ret blød?

I turistområderne (som ikke ligger i en "rigtigt" thaisamfund) vælter det så med sølvforretninger som i f.eks. Khao San Road i Bangkok. Og ja som Gall er inde på også i Ao Nang.
Redigeret af Lars d. 18-02-2015 11:44
Lars
thailand-fil
18-02-2015 12:00
Bruger
Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 20.09.14

Kata Beach, Taina Road er der en Guldsmed forretning nøjagtig mage til den på videoen ovenover. Karrakteristisk rød og hvid facade og interiør - tror der er tale om en (guld) kæde af guldsmede. Ha Ha.

Har også set en guldsmed på Karon Temples natmarked. Med salgsvogn og hele tjavsen. Er det så ægte det der er i "udstillingen". Ja, det tror jeg bestemt det er, idet jeg/vi flere gange har set alm. Thaipiger få vejet og vurderet nogle smykker som de sælger til den handlende. Og det ser meget seriøst ud. Det er en form for opsparing, mig bekendt, at købe guld i gode tider og sælge i dårlige.

Khao Lak ved Ban Niang Beach har også et marked der har åbnet 2 x om ugen, men jeg kan desværre IKKE huske om jeg så nogen rigtige guldsmede der. I byen - stadig Ban Niang Beach v/politibåden der er skyllet op på land så jeg heller ikke nogen guldsmede forretninger som den på videoen og i Kata.

Er klar over, at mit indlæg kommer lidt sent, men bedre sent end aldrig Smile

Held og lykke med guldgraveriet.

girobank
22-02-2015 10:44
Bruger
Antal indlæg: 376
Tilmeldt: 11.03.09

Hej Pent

fandt du så en guldsmed,der havde det du søgte efter?

Gå til kategori:  
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 3
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,233
· Nyeste bruger: Truetype
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder