Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - som turist - Transport i Thailand
Sikkerhed på færgerne i Thailand
 Udskriv debat Udskriv debat
Finn B
09-02-2015 15:06
Bruger
Antal indlæg: 11

Hvordan er sikkerheden egentlig på færgerne ved Krabi? Rejseselskaberne siger sikkert én ting, de lokale noget andet. Vi skal jo helst ud på øerne, men med et par timers sejlads foran os, er det vel ok at kunne føle sig bare nogenlunde sikker. Der er da sket nogle sejlulykker i Thailand, har jeg læst, f.eks. ved dårligt vejr.
og sikkerheden beskrives i hvert fald at have været noget lemfældig.
Og så et meget ubegavet spørgsmål:

Hvis tsunamien nu kommer, og man befinder sig i rum sø en time til Koh Lanta og en time til Krabi, hvad stiller man så op. Eller spurgt på en anden måde: Hvordan kan man bedst gardere sig.
girobank
10-02-2015 06:16
Bruger
Antal indlæg: 228

enig i at dit spørgsmål er lidt ubegavet.

hvad med om du blev hjemme i Danmark.

der er meget der er farligt i Thailand.

1. leje motorbike e.l.- du kører aldrig på en sådan i DK!

2. leje af motorbike allligevel- kører selvfølglig uden hjelm m.v.

3. leje af jetscooter- du har aldrig prøvet i DK!

der kunne oplistes flere emner om ting som man ikke burde gøre under en ferie i Thailand, men fortsæt selv med flere.

Rejst næsten overalt i Thailand gennem 22 år og ikke prøvet nogen af ovennævnte ting endnu!
Lars
10-02-2015 09:57
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7067

Lidt pudsigt negativt svar der syntes jeg.

Prøvet Jetski og fandt ikke det store problem i det, men ret sjovt. Det på strand hvor der var afmærkning hvor svømmere og jetski måtte være og der var ingen jetski i svømmeområdet og ingen af de vilde motorbåde - og med redningsvest. Men nogle hajer er kendt for at være så smarte at de kræver penge for skader som er gamle skader og som andre også har betalt for.....

Jeps ingen tvivl om at sikkerheden for meget her i asien og andre lande i verden er anderledes end i Danmark. Men vil lidt opleves i verden, så skal chancerne måske tages og den danske sikkerhed sættes lidt på stand-by for en stund?

Uden at være ekspert så syntes jeg de store advarsler omkring hård sø kommer lidt senere inde i regntiden omkring Phuket og Krabi og nogle ruter mellem øerne indstilles til tider.

Ja de kan måske godt finde på at sejle hvor de ikke burde og forsøge at gennemføre ture for at tjene penge. Bliv inde hvis det er sådan. Kig en motorbåds chauffør ud og se om han ser fornuftigt ud og ikke en karl smart overgearet, der bare skal ud og leje macho med de måske 2 gange 200 heste der er sat på båden.

Tsunamien, hvis du er 1 time fra kysten vil du sikkert slet ikke opdage det. Der vil bølgerne være så små, pgra den store vanddybde, at det ikke bemærkes. Det først når bølgerne kommer tættere under land at de store bølger kommer og bådene bliver fanget.

Har selv været med en af de heftige motorbåde med 2 gange 200 hestes motorer i Krabi ud til lidt øer. Det sammen med en flok yngre thaiere. Når der blev lukket op for benzinen gennem de små bølger, så lettede folk lidt fra sæderne og jeg stod og op lettede/hoppede lige 5 cm fra gulvet og holdt godt fast i taget - ølglassene blev tømte. Dumt, tja måske. Dumt var helt klart at der ikke var redningsveste til nær alle dem der var ombord.

Har også prøvet både at køre motobike og køre uden hjelm. Har også siddet på ladet af en pickup.

Redigeret af Lars d. 10-02-2015 10:17
Lars
gall
10-02-2015 11:05
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1014

De færger de bruger i dag ved området Krab- Ao Nang - Koh Lanta - Phi Phi - Phuket er store sikre færger. Måske er de ikke færger i den forstand som vi brugr udtrykket i Danmark, da de ikke medbringer køretøjer, men de er moderne. Der er redningsveste ombord ved hvert sæde.

Man bliver ikke mere, som førhen, læsset over i longtailbåde for at komme ind til kysten.... Faktisk er det blevet så kommercielt og sikkert, at meget af charmen - efter min mening, er forsvundet.

Der går speedbåde melle øer og strande i samme områder. Dem ville jeg måske betragte med lidt større skepsis, hvis man tænker på sikkerhed.

Longtailbåd ved Phi Phi

Thomas
tomtomDK
10-02-2015 11:31
Bruger
Antal indlæg: 38

Hej

Lad det være sagt fra starten, standarten af færgerne i Thailand er noget anderledes end den er i DK ! Har sejlet til og fra mange øer uden nogen form for problemer. Synes nu også jeg holder mig ret opdateret om tingene, men har nu ikke hørt om noget færgekatastrofer, sker dog at speedbåde gir problemer på den ene eller anden måde. Færgerne kan være meget fyldte og der er også flere med end der i DK ville være tilladt. Om der er veste osv til alle er nok også i nogen tilfælde tvivlsomt. Lær at svømme vil nok være det bedste råd og så tag det hele som en oplevelse. At tingene ikke altid er som de er derhjemme hører med til det at rejse.

Mht Tsunamien, tja bedste råd er nok at folde hænderne hvis man tror på den slags. Hvis du er på havet er det nok det bedste sted at være............ men den slags bekymringer skal du nok lade blive i dk, det bliver ferien bedre af, du kan alligevel ikke gøre det helt store hvis det nogensinde skulle ske igen ! den eneste gardering mod en Tsunami i thailand er at blive hjemme !
girobank
10-02-2015 12:06
Bruger
Antal indlæg: 228

Sikkerheden på færgerne i Thailand er nøjagtig som det myndighederne forlanger!

Indsejling er meget anderledes end i Danmark, det er som regel bare en klap, der hejses ned på cementen og skruen holder på under af og påkørsel.

Der er redningsveste synligt overalt på en færge.

Så selv i sidste uge en fyr, der lejede en motorbike, startede og kørte lige over vejen og ned i grøften-bang.

Har i dag på en anden site set en kineser blive afkrævet et større beløb for beskadigelse af jetski!

Og pas på måske dækker dine forsikringer ikke sådanne uheld!

Og Lars, jeg bevæger mig rundt i Thailand hvert år og iagttager og se mange "sjove" ting ske især med farlanger!
Lars
10-02-2015 14:35
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7067

Girobank, jeg bor i Thailand og gjort det en del år, så også ikke helt ukendt med forholdene.

Så derfor fint med input fra alle grupper af danskere i Thailand og deres erfaringer - alder og ancinitet giver ikke nødvendigvis "the final solution" altid? Alle oplever forskelligt og forholder sig forskelligt til det som opleves.

Motobike, jetski og og forsikringer er blot lidt andre emner end der lige var spurgt om. Men også interessante som både du og jeg skriver er der problemer med jetski mafiaen, og har altid været det, som kræver ekstra penge for skader.
Lars
Fru Gall
11-02-2015 18:25
Bruger
Antal indlæg: 8

Der findes ikke dumme spørgsmål, kun meget dumme svar....

Rigtig god tur, du skal ikke være så bekymret. Jeg er ikke vild med at sejle, men har klaret turen nogle gange og gør det gerne igen hvis vi kommer på de kanter igen.
Fru Gall
Thaihouse
19-02-2015 18:44
bruger
Antal indlæg: 3

Jeg er netop kommet hjem fra endnu en tur til Thailand som bl.a bragte mig til Ao Nang (Krabi) og her var vi igen på to heldags ture rundt til forskellige øer.
Vi var med speedbåd begge dage og der var i begge tilfælde redningsveste ved hvert sæde.

Der hvor jeg bliver nervøs er ved de større rutebåde som f.eks fra Pattaya til Koh Larn, hvor der skete en dødsulykke for ikke så længe siden.
Som jeg husker historien var det sidste færge retur til Pattaya om aftenen og den endte med at blive overfyldt = ikke nok redningsveste, da den kæntrede i mørket.
P.g.a den ulykke har jeg investeret i et par automatiske redningsveste som sejlere bruger og dem tager vi med i rygsækken, når vi i juli atter tager på en én dags tur til Koh Larn Smile

Kim
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 31 09-07-2020
Corona virus i Thailand - opdateringer Sundhed og medicin 243 01-07-2020
Folkepension fra Udbetaling Danmark til Thailand ? Job, banker, forretninger 23 23-06-2020
Køre bil i Thailand Generelt 5 28-01-2020
Norwegian stopper alle flyvninger til Thailand - også fra Oslo Fly 1 17-01-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder