Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - bosat eller længere ophold - Bolig og jord - køb - salg - bygge eget hus
Eje bolig i Thailand - gift med thai
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
01-07-2015 16:54
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7074

Bangkok Post har video hvor en advokat kort forklarer hvordan loven er når udlændinge køber bolig i Thailand i den thailandske ægtefælles navn.

Kan spare en for mange overraskelser senere hen at have sat sig ind i dette?

At ved købet af jorden til et hus sammen med ægtefællen skal BEGGE skrive under på at det er den thailandske parts særeje og pengene der er brugt til købet er hendes. Det betyder også at ægtefællen har den fulde ret til at sælge jorden, belåne eller leje det ud. Uanset ægteskab.

Også muligheden for at eje selve huset på jorden kommer han lige omkring. Sådant arrangement SKAL registreres (tinglyses) for at have nogen gyldighed, ellers hører det til jorden og igen den thailandske ægtefælle der frit kan sælge osv.

Også køb af lejlighed hvor lejligheden købes i thaiens navn. Igen fraskriver udlændingen sig hermed retten til noget også ved skilsmisse, da der også der skrives under på at det thailænderes pengene alene der er brugt til købet.

Dog er der ikke noget om muligheden for at leje jorden af ejeren i en 30 årig periode og bygge hus derpå.

Videon hos Bangkok Post:

Owning property
Redigeret af Lars d. 01-07-2015 16:55
Lars
Lars
01-07-2015 17:13
Brugers avatar

Bruger

Har også denne om den thailandske lov i forbindelse med ejendomme i ægteskabet.

Evt ægtepagt og hvordan evt særeje skal klares inden eller samtidig med ægteskabets indgåelse og hvad det betyder hvis der ikke er lavet ægtepagt ved evt. skilsmisse.

Tjo, det ikke lige det mest spændende at skulle tænke i baner om skilsmisse inden man bliver gift eller når der købes bolig.

Denne her kan sikkert også spare en for overraskelser senere hen i det mindste at være klar over hvordan tingene hænger sammen.

Videon hos Bangkok Post:

Thai law in relation to property in marriage

Siger absolut ikke der er noget galt i at købe bolig i konens navn, blot at det er godt at kende alle reglerne på forhånd så der ikke kommmer dumme overraskelser.

Selvom ejendomshandel og ejerskab er anderledes og sværere at forstå iThailand pgra sproget bla.a så er der dog noget som jeg personligt vil mene er en ok ide at "tage med" fra Danmark.

Ejendomsmægleren er i Danmark sælger og sælgers mand og varetager KUN sælgers interesser. Sådan er det også i Thailand. Også for de mange danske ejendomsformidlere som formidler salg af ejendom til Thailand. Udover de handler på sælgers vegne har formidlerne absolut intet ansvar overfor kontrakter eller hvad der end måtte ske senere.

I Danmark anvender de fleste en advokat til at gå tingene igennem og altid en advokat som er uafhænging af såvel sælger som ejendomsmægleren.

Gør også det i Thailand og vælg aldrig en advokat som sælger eller ejendomsmægler anbefaler, selvom det er det som ofte sker at ejendomsmægleren lige kender en.

Forsikringer, ejerskifteforsikringer, tilstandsrapporter.
Har ikke viden om dette, men hvad gør man det viser sig at i regnsæsonen vælter vandet ind over hele taget og alle vinduerne pgra utætheder? Termitter i trækonstruktionen?
Lars
Lars
07-07-2015 12:19
Brugers avatar

Bruger

Idag kom så videoen om at lease jord som jeg skrev i første indlæg ikke var omtalt.

Det fået en video for sig selv.

Et ret interessant område for udlændinge der vil have hus, men ikke kan eje jorden?

Det anvendes også ofte hvis der købes sommerhuse, hvor jorden lejes på 30 års basis.

Tænker du på at købe sommerhus måske ok lige at se den video.

Video hos Bangkok Post - Secured 30-year leases

Egen kommentar.

Kan leasing også anvendes fornuftigt i ægteskab hvor jorden så lejes af konen og jorden måske er nabojord til resten af hendes familie eller nær ved?

Min mening er nej. Det vil ikke fungere i praksis ved en skilsmisse. Måtte retten til at blive boende og smide konen ud af tilstede på papiret.

Men i praksis vil det ikke virke og så træder nogle gange helt andre kræfter end love og ret til?

Det ikke voldsomt populært først at give jord til konen (og hendes familie indirekte) og så senere sætte konen på gaden og bo midt i resten af familien. I enkelte tilfælde har det vist sig at det kan være direkte livsfarlig cocktail. Eller antallet af chikanerier kan blive enorme og så kan ret være ret, men gør livet meget surt?

Jeg vil mene at købes jord og bygges hus på landet nær konens familie, så fra starten af afskrive det i tilfælde af skilsmisse og ikke regne med at bo der eller få noget af det.

Er huset tinglyst i dit navn på jorden, ja så er det dit. Men hvad kan det bruges til i tilfælde af skilsmisse? Sælge det? Ingen vil eller kan købe det uden skøde og hvem har pengene til det i lokal området og hvem ønsker bolig lige der? Tage huset det med? Jævne det med jorden?

Nogle vil også sige jamen det er da dumt at tænke på hvad der sker ved skilsmisse når man overvejer at blive gift, for så skal man lade være med at blive gift hvis man ikek stoler på hinanden.

Det er vel ikke fordi man ikke stoler på hinanden, men historien har vist at skilsmisse tallene i Danmark og Thailand er tæt på hinanden, så det sker altså også selvom intensionerne fra begge er gode fra starten?

Men det sker måske kun for naboen?

Siger ikke vi skal sikre os i hoved og r.., men blot se kendsgerningerne og virkeligheden i øjnene fra starten, så der ikke kommer overraskelser i sidste ende - uanset "min kone er bedre end de andre" filosofien.

Ingen kender dagen om 10 år?
Redigeret af Lars d. 07-07-2015 12:29
Lars
Thong9
07-07-2015 15:25
Bruger
Antal indlæg: 436

Nu har vi rundet de 10 aar, huset har rundet de 7 - 8 aar. i saafald der skulle ske noget saa kan min bedre halvdel ta' huset, jeg starter saa blot paa 0 igen, bekymringer har jeg ikke.

Dog er der lavet et dokument som siger at hvis hun doer foer mig kan jeg ikke blive bedt om at fraflytte.
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.
kimsen
07-07-2015 18:23
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493

jeg starter saa blot paa 0 igen, bekymringer har jeg ikke

i så fald stort tillykke,.. dejligt at se der trods alt er nogle, der kan sammen. Smile

på den anden side,.. tror du ikke, at du / dit ægteskab,
hører ind under et absolut mindretal / ikke repræsentativt DK/Thai ægteskab... ?

hvorfor jeg spør'. ?
- fordi det er mit indtryk at ALT for mange tror,
et Thai/DK ægteskab er let, enkelt og uden de store problemer.
-
-
meget ofte ser de fleste (tilsyneladende) ud til at have problemer,
- mange endog Uoverskuelige problemer,
- måske lige så mange,.. Uoverskuelige ?KONOMISKE problemer,

noget i retning af det, - Lars - beskriver ovenover.

faktisk også det jeg selv har oplevet / erfaret,
til trods for jeg ikke har boet fast i landet, hverken 10 eller 20 år.

Mm,. kan (måske) også skyldes at jeg hverken er millionær,.. eller har mange penge.

min (yderst sparsomme) personlige erfaring / oplevelse,
siger Ejerlejlighed i stedet for Hus,.. og langt, langt, langt væk fra damens familie.

.
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
Thong9
08-07-2015 14:17
Bruger

Jeg er skam heller ikke millionaer, men hvis jeg skulle gaa og vaere mistaenkelig 24/7. saa ville jeg ikke vaere lykkelig, og det ville saa smitte af paa min kone og det ville jeg se som et trist forloeb.

Om det er et enestaaende tilfaelde ved jeg ikke, men jeg ved at det er lovligt at taenke sig om som farang og her mener jeg valg af partner.

Jeg kender flere som til at starte med spoerger barpigen, hvor meget skal jeg give dig pr. md. saa er man jo plukket paa forhaand. Der findes saa mange fornuftige og smukke kvinder her i Thailand, saa hvorfor dog gaa paa en bar og finde noget skrammel, samt gaa resten af livet og foele sig som en buffalo. BEKLAGER, MEN JEG FATTER DET IKKE !

Jeg er bestemt ikke noget saerligt, jeg er bare mig, men jeg taenkte mig om.
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.
Lars
08-07-2015 17:42
Brugers avatar

Bruger

Så kører vi igen i den rille, barpigerne kommer ind over og de store bogstaver osv. Det er altså ikke kun den type forhold der går istykker og/eller koster penge og idag finder mange jo hinanden via nettet f.eks.

Det har vel egentlig ikke noget med emnet om værdier og ejerskab og erfaringerne med det at gøre?

Men dit første indlæg Thong9 om at det er kæresten der har værdierne og de kan smutte og det er OK. Der jeg helt enig.

Det netop på linie med det som jeg har skrevet et par gange. At det er godt at være klar over reglerne inden man begiver sig ud på et nyt marked i Thailand med regler som er anderledes end i Danmark og hvor man måske skriver under på noget uden at tænke videre over det, da det er thai. Kærlighed gør blind.

Netop så der ikke kommer overraskelser en dag.

Og at huset er konens det er jo i mange tilfælde eneste mulighed for at købe hus og specielt hvis der skan bygges nyt hus.

Tænkte også lidt på situationen at en mand sælger hus, bil og rejser til Thailand og investerer det hele i tilsvarende i Thailand, uden at være helt klar over konsekvenserne senere.

Bl.a leasing af svigerfamiliens jord anser jeg for at være farlig, mens den modsat ofte gives som ideer til andre på nettet som god måde. Det jo smag sag. Leasing er dog slet ikke ukendt i Thailand og f.eks. MBK ligger på leased grund. Ejet af Kongehusets firma som leaser rigtigt meget ud.

Det slet ikke "forkert" at gøre, men godt at være klar over at alle de penge man tager med og investerer kan være tabt og der er intet tilbage.

Kimsen:

Ja lejlighed er mere sikker investering end hus. Med mindre du kan få kæreste/kone til at gå med til at lease land af helt uvedkommende og bygge hus derpå selv. Eller købe huse i opråder der er specielt indrettet sådan til udlændinge.

Skilsmisse procenten i både Thailand og Danmark er vel 30-40 % og blandet ægteskab kan alt andet lige kun gøre det vanskeligere at få det til at fungere efter min mening. I Danmark har det vist været fremme engang at skilsmisseprocenten for thai DK par var oppe imod 70.

Omvendt kender jeg flere danskere der har været gift på 25, 30 år og mere her i Thailand og stadig er det. Kender også mange der er gået fra hinanden "af naturlige" årsager som i Danmark fordi det bare ikke virker mere - uden det betyder økonomisk ruin.

Har også mødt nogle faranger som har siddet med en kuffert med tøj og ikke andet og blevet smidt på porten efter at have "investeret".

Kende reglerne og kende risikoen ved "investeringerne" og dermed også erkende det maximale tab på investeringen forud?
Lars
Thong9
08-07-2015 19:08
Bruger

Nu taler jeg om de uheldige eksempler som jeg kender til, og i de tilfaelde er det en barpige som er indblandet.......Mht. til at lease jord af sviger, jamen der ringer mine alarmklokker straks, har pigens foraeldre jord og farang oensker at bygge et hus der burde jord vare kvit og frit, jeg kan faa flere rai hos mine sviger, men jeg vil ikke bo op og ned af mine sviger, de er flinke og rare og de har til tider ogsaa hjulpet Ning og jeg oekonmisk samt da vi boeded et aars tid taet paa kom svigermor hver dag med mad til mig og hun gjore rent ( jeg havde lige 3 mdr i koerestol, podagra ) Ning var i Bkk. og saelge Mango. Men mange gange bliver farang overladt til sig selv, da pigen hellere vil sidde og se lakorn med mor og far...Jeg har ofte set den form for piger.
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.
kimsen
09-07-2015 15:34
Brugers avatar

Bruger

Men heldigvis KAN man også bare leje sin bolig,
det har oven i købet en lang række fordele, som Ejer-bolig-formen ikke har,
eksempelvis muligheden for,. hurtigt at flytte,. til et andet, måske bedre sted,

når jeg kører rundt og nyder naturen, - (både i DK og Thailand)
kan jeg godt blive betænkelig, ved at se hvordan Hus-Ejerne,
tilsyneladende er bundet til deres ejendom, - (passe, pleje, vedligeholde)
nogle gange kan det minde om en mindre 'arbejds-lejr'. !

men når man læser div. - 'fastboendes' egne beskrivelser - rundt på nettet,
så får de det,.. for det meste,.. til at lyde som om de bor i selve Paradis.
også selv om man,. mellem linjerne,. kan skelne at det (måske) ikke altid forholder sig sådan.

synes, i den forbindelse, lige jeg vil Citere et, snart 2 år gl., indlæg fra - Steen J
- slet ikke så dumt endda - Smile

Hvis jeg havde den erfaring, som jeg har har nu for 20 år siden havde jeg ikke købt en bolig i TH,
men udelukkende lejet. For det første kan man leje meget i lang tid for 3 - 5 mill. bath og for det
andet kan man ikke bare flytte et andet sted hen i TH, fordi det pt. ikke til at sælge noget hernede
til en ordentlig pris pt., og vil nok ikke være det mange år fremover, same i DK. Så mit råd er,
find en bolig, lej den, find senere en ny lej den, osv. Du kommer langt for ovenstående 3/5 mill.
og er ikke bundet. Bare et råd/erfaring.

http://www.thaiguide.dk/forum/f...

det er (måske) samtidig en god måde at teste 'Drømmepigen',
- livsledsager, veninde, kæreste, kone, mm........................... Wink

PS. her er forresten et fint hus til leje i Hua Hin (Tippawan) kort eller langtid,
desværre Umøbleret, så ikke rigtig noget for mig pt.
pris. thb 3000/md

.

kimsen
09-07-2015 15:34
Brugers avatar

Bruger

2

Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Corona virus i Thailand - opdateringer Sundhed og medicin 246 14-07-2020
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 33 12-07-2020
Folkepension fra Udbetaling Danmark til Thailand ? Job, banker, forretninger 23 23-06-2020
THAI i Konkursretten for rekonstruktion - hvad med billetter og aflysninger Nyheder 32 15-06-2020
Thai til Danmark under grænselukningen Visum til Danmark 1 14-03-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder