Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
Thai kørekort
 Udskriv debat Udskriv debat
Urup
14-07-2015 13:09
Bruger
Antal indlæg: 9

Hej

Jeg har en thai kæreste som har boet 7 år i Danmark

for 2 år siden tog hun kørekort i Danmark og der skulle hun aflever hendes Thai kørekort.
Kan det passe ??? Hver gang vi rejser til Thailand skal hun købe en International kørekort som er gyldig i 3 mdr også selvom hun har haft kørekort der i 10 år ??
kimsen
14-07-2015 16:29
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493

Ja,.. det lyder besynderligt,
måske er der forhold du ikke fortæller, !

til sammenligning, er jeg DK statsborger, m/fast bopæl / adresse i DK,
har alm. DK kørekort til personbil, (ikke MC)

jeg tilbringer hver vinter, 4 - 5 mdr. i Thailand,
af samme årsag, har jeg erhvervet (2 stk.) Thai-kørekort, MC. + alm./ mindre biler,
(i tilfælde af Uheld mm.)

første gældende for 1 år, efterfølgende 5 år.

har du spurgt politiet / Skat / ambassaden. ?
fx.
https://www.facebook.com/politicom/politi

ps.... har altså stadig både DK + Thai kørekort.

.
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
gall
14-07-2015 19:06
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1002

Det er korrekt. Når du erhverver kørekort i Danmark, skal du aflevere dit udenlandske kørekort, da man ikke må have to kørekort. Det samme gælder ikke hvis man tager til Thailand og erhverver kørekort der.
Thomas
kimsen
14-07-2015 21:03
Brugers avatar

Bruger

da man ikke må have to kørekort

Hm,.. vil det sige at jeg er kriminel,. eller gør noget ulovligt,. ?

synes der er mange 'Men'er, 'Hvis'er, i spørgerens spørgsmål,
hvis man forsøger at finde et korrekt / fyldestgørende svar,

omvendt kunne man jo foreslå spørgerens kæreste,
at erhverve et nyt Thai-kørekort, næste gang de / hun besøger landet,
- mener de ca. 100 - 200 kr. er vel til at overskue,
+ de mange andre fordele der er ved et Thai-kørekort,
altså både Thai og DK kort,

og så bliver kørekortene erhvervet i den (måske) 'rigtige' rækkefølge,

men det afh. af flere Uoplyste forhold,
fx. om kørekortet er ny-Erhvervet,.. eller Ombyttet,

det er i det hele taget svært at finde en præcis tekst,
der beskriver det aktuelle spørgsmål.

.
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)
jubfan2012
15-07-2015 00:33
bruger
Antal indlæg: 1

Hej Urup.

Det er korrekt som der skrives herinde, at man ifølge kørekortbekendtgørelsen kun må besidde ET kørekort i DK.
Når din kæreste har erhvervet hendes Danske kørekort, skal rigspolitiets færdselsafdeling arkivere hendes Thailandske kørekort i en årerække. (det må ikke destrueres før efter et vis antal år som jeg ikke husker )
Rigspolitiet SKAL udlevere hendes kørekort hvis hun har "en særlig grund til at bruge kørekort fra oprindelsesland "
Og det har hun .
Hun er Thailandsk statsborger, og hun er langt mere sikkert stillet i en ulykkessituation i Thailand, hvis hun er i besiddelse at et korrekt udstedt originalt Thailandsk kørekort i modsætning til et internationalt kørekort ( ikke lovmæssigt, men forsikringsmæssigt)

Hun får sit Thailandske kørekort tilbage ved at skrive em mail til Rigspolitiet.
Hvis i bor Vest for Storebælt skriver i til .
Hvis i bor ?st for Storebælt skriver i til

Forklar jeres situation !
Forklar at det er vigtigt at hun har sit Thai-kort pga. ovennævnte.

Rent juridisk skal hun efterfølgende lade sit Thailandske kørekort forblive i Thailand, for som tidligere nævnt " man må kun have ET kørekort i DK.

Håber du kan bruge mit svar.

Mvh. Stefan.
girobank
15-07-2015 11:17
Bruger
Antal indlæg: 205

Det lyder lidt underligt, at skulle aflevere sit thaikørekort, da det jo ikke kan bruges i Danmark!
kimsen
17-07-2015 04:42
Brugers avatar

Bruger

Det er korrekt som der skrives herinde, at man ifølge kørekortbekendtgørelsen kun må besidde ET kørekort i DK.

Tilsyneladende ser det ud til at være sandt,
- hvem der så end har opfundet denne besynderlige lov,

efter en del googleri, fandt jeg denne side,

Bekendtgørelse om kørekort,
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx...?id=169280

her står det beskrevet,.. især under § 78. - Stk. 2. 3. og 4.

det må man så bare tage til efterretning,
og opbevare evt. andre kørekort, dybt begravet i inderlommen,
og undlade at vifte med det foran næsen på politi, og andre myndigheder,

men der findes minsandten også lyspunkter,
som (tilsyneladende) giver den kreative,
mulighed for at erhverve et billigt kørekort i Thailand,..
for derefter at få det ombyttet til DK kørekort ved hjemkomsten til DK,

dermed er der mulighed for at spare de efterhånden enorme beløb,
det koster at erhverve kørekort i DK ... og samtidig nyde en god, lang, og fornøjelig ferie.

under § 127
står der skrevet, at en herboende person (ikke et ord om om nationalitet)
kan ombytte sit kørekort til et tilsvarende Dansk kørekort,

ja,.. det står Sort på Hvidt. !

§ 127. Et kørekort erhvervet i udlandet af en person med sædvanlig bopæl i Danmark kan ombyttes efter bestemmelserne i dette kapitel, hvis opholdet har været af mere end seks måneders varighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Denne begrænsning gælder dog ikke færøske og grønlandske kørekort samt kørekort erhvervet i et EU- eller E?S-land.
§ 128. Er kommunalbestyrelsen i tvivl om, hvorvidt ombytning af et udenlandsk kørekort kan finde sted, fordi det er usikkert, om kørekortet er ægte, sender kommunalbestyrelsen ansøgningen til politiet, som træffer afgørelse om, hvorvidt ombytning kan ske.
Stk. 2. Er kommunalbestyrelsen i tvivl om, hvilke kategorier der i forbindelse med ombytning af et udenlandsk kørekort kan påføres det danske kørekort, sender kommunalbestyrelsen ligeledes ansøgningen til politiet, som træffer afgørelse herom.

.
Lars
17-07-2015 11:38
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6696

Kender ikke baggrunden for at man ikke må have to kørekort i Danmark, men kan se at det af nogle misbruges i Thailand at have "sit eget" og et Thailandsk kort. På den måde at man kan bruge det danske når man bliver stoppet selvom man har et thailandsk og så slipper man f.eks. for evt klip i thaikortet osv.

Kimsen, du opfordrer folk til at gøre trafiksikkerheden i Danmark dårligere ved at undgå at få dansk kørekort først? Og dermed ikke få den nødvendige basisviden/træning om hvordan man gebærder sig i trafikken på en sikker måde i en vestlig trafikkultur?

Syntes det er meget svært at sammenligne danske og thailandske forhold og kalde de danske priser for høje?

En af gundene til at det er dyrere i Danmark kunne være at der dræbes 10 gange så mange i trafikken i Thailand.

Det betyder at i Danmark skal man lære noget for at få kortet og vise man kan føre et køretøj.

Har man oplevet hvordan man får kørekort i Thailand er det ikke overraskende at se hvordan der køres og dermed hvorfor der er så mange ulykker (og vejenes beskaffenhed, afstribning og opbygning har også sin andel). I Thailand får du jo nærmest kørekortet blot ved to hurtige besøg på landtransporkontoret.

Men jo dropper man køretimer, teoritimer, køretekniske anlæg, og for ikke at tale om de praktiske køreprøve i Danmark vil det sikkert også blive billigere.

Der er jo ikke engang nogen køreprøve i Thailand og personer der får kørekort behøver vel ikke engang at have været ude på en vej i en bil inden de får et kort. Køreprøven består af tre manøvrer på en lukket vej på kontoret område?

Et nyt kort til MC i Thailand taget lovligt vil jeg ikke mene er mere værd end det plastik det er lavet af, hvis der tænkes trafiksikkerhed.

Rent faktisk ville jeg mene at et Thailandsk kørekort slet ikke skulle kunne give anledning til en ombytning, men burde kræve at et kørekort tages helt fra bunden. Teori og praktisk viden/erfaring om dels at køre efter reglerne og dels forstå trafikken er ikke god nok til danske forhold vil jeg mene.

Det vil koste livet første dag i Danmark at køre MC som der gøres i Thailand?

Men ser heller ikke ud til at være bare lige at skifte med et Thailandsk kørekort. Politiet skriver for Thailand at:

For at få ombyttet dit udenlandske kørekort til et dansk, skal du aflægge en kontrollerende køreprøve (en teoriprøve og en praktisk prøve)

Det kræver så måske nogle timers undervisning at blive istand til at bestå disse?

Så tager du kørekort i Thailand skal du også igennem de to prøver og opholdet i Thailand skal være mindst 6 måneder?
Redigeret af Lars d. 17-07-2015 11:49
Lars
Lars
17-07-2015 11:50
Brugers avatar

Bruger

Men hvad med dig Urup.
Har du fået noget du kan bruge til noget?
Det kunne være interessant at høre senere om det lykkedes at få kortet udleveret næste gang.
Redigeret af Lars d. 17-07-2015 12:24
Lars
girobank
18-07-2015 14:03
Bruger
Antal indlæg: 205

For at få ombyttet dit udenlandske kørekort til et dansk, skal du aflægge en kontrollerende køreprøve (en teoriprøve og en praktisk prøve)

læs denne tekst grundigt, det betyder jo at man ikke kan ombytte et thaikørekort til et dansk!!

I ved vel alle hvordan og især hvor nemt man erhverver et kørekort i Thailand, derfor skal man starter helt forfra i Danmark med teoriprøve og køreprøve!
kimsen
18-07-2015 16:20
Brugers avatar

Bruger

For at få ombyttet dit udenlandske kørekort til et dansk, skal du aflægge en kontrollerende køreprøve
(en teoriprøve og en praktisk prøve)

Helt rigtigt,...
den store (prismæssige) forskel ligger i at - "starte helt fra bunden"
- og en "kontrollerende køreprøve"

og reglen er (tilsyneladende) ikke noget specielt for Thailand
blot lande, - i almindelighed, - der IKKE tilhører EU / E?S

Regler for at erhverve kørekort helt fra bunden,

Undervisningen til kategori A (MC)
omfatter i alt mindst 29 lektioner i teorilokale (teoretiske emner)

og mindst 22 lektioner i praktisk køreundervisning (øvelseskørsel)
fordelt på 4 lektioner på lukket øvelsesplads,

+ 13 lektioner i manøvrer på vej
og 5 lektioner i manøvrer på køreteknisk anlæg.

--------------------------------------------------------
Undervisningen til kategori B (alm. bil)
omfatter i alt mindst 29 lektioner i teorilokale (teoretiske emner)

og mindst 4 lektioner på lukket øvelsesplads (manøvrebane)
+ 16 lektioner i manøvrer på vej
og 4 lektioner i manøvrer på køreteknisk anlæg. Ialt mindst 53 lektioner.

http://www.dku.dk/faq/praktisk.htmlktisk.html

den endelige pris, afh. (formentlig) af hvor stor timeløn (evt. fast pris)
den enkelte kørelærer mener at kunne forlange. (mht. konkurrenterne)
........................................................................

det hele skal, eller kan, så sammenlignes med det der kaldes en
- kontrollerende køreprøve (og teori)

altså at bevise at man rent faktisk KAN køre bil / MC
og eksempelvis ikke behøver nærmere instrukser i hvor, og hvordan
man påfylder div. væsker,
* hvordan man skifter hjul
* hvordan bremsesystemet virker,
* hvordan man kontrollerer styretøjet,
* kort sagt lærdom som den øvede billist, dagligt udfører / kontrollerer,
* osv. osv.

så når en gammel gut som fx. mig, der har kørt i, og arbejdet med biler, + 40 år,
burde det ikke være nødvendigt, at betale en kørelærer for at,
repetere / gentage noget man ved / har vidst i mange år,
og nærmest sidder printet inde i hjernen,

nogle ganske få timers genopfriskning, burde være tilstrækkeligt,
det er faktisk (tilsyneladende) også hvad der er formålet med en
- kontrollerende køreprøve,... (måske derfor navnet)

pointen er altså - mulighed, for en gammel pensionist, m.fl. at spare på -
DANSK-PRIS,... K?RE-TEORI-UNDERVISNING,
- altså for den øvede / nogenlunde øvede fører Bil / MC,

den Negative, kan / vil så sikkert påstå,
at det altid er en god ide at lære / opfriske de mange timers køre / teori,

den Positive vil sikkert svare :
helt klart,... faktisk ville det være gavnligt om alle trafikanter,
blev testet mindst én gang årligt. .. for nogle,. gerne en gang om ugen.. Good
............................................

indsætter lige regler + link for kontrollerende køreprøve (til sammenligning)
her er der altså ingen krav til antal køre / teori timer. ! !

En kontrollerende køreprøve består af en teoriprøve og en praktisk prøve.

Teoriprøven består af 25 billeder med færdselssituationer, lovbestemmelser eller færdselsregler,
og du må max have fejl ved 5 billeder.

Køreprøven foregår i en skolevogn sammen med den prøvesagkyndige. Udover at køre bilen,
skal du også kunne undersøge og kontrollere bilens indretning og udstyr,
herunder kontrol af lygter, bremser, styreapparat, bærende dele, motor, udstødning m.v.

Der er ikke krav om køreundervisning, men det er en god idé at tage et par teori- og køretimer,
inden du skal aflægge prøven.

Har du flere kørekortkategorier, skal du bestå teoriprøven senest i 2. forsøg
og køreprøven senest i 2. forsøg - ellers skal du generhverve til alle kategorier.

Behovet for undervisning afhænger meget af dig. Hvornår har du sidst taget kørekort?,
kører du bil til daglig (manuel eller automatgear)? Er du god til at arbejde selv?
eller skal du deltage på et teorikursus.

http://www.heinrich-nielsen.dk/dk/generhverv/ko...proeve.htm

om der kan spares 5, - 10, eller 15.000 kr... uden at gå på kompromis med sikkerheden,
vides ikke pt. men værd at undersøge... ikk'.... Wink

.
gall
19-07-2015 07:36
Brugers avatar

Bruger

En kontrollerende prøve vil, hvis du ikke har problemer med at køre bil, og du er opdateret på færdselsloven, koste ca. 2 køretimer, og den køretime køreprøven varer. Nogle køreskoler tager penge for teori, men det er ikke alle. Hvis du bare låner en cd rom med hjem er det ikke sijjert at du skal betale for teori. Gebyret mener jeg er gratis, medmindre du dumper.
Køretimer koster 3-400 kr.

Hvis det er mc koster det 4-500 kr ekstra pga banegebyr. Her skal du også være sikker på at du kan dine teknikker som kontrastyring m.m. Da du kommer til prøve i det.
Thomas
Lars
19-07-2015 17:15
Brugers avatar

Bruger

Kimsen,
Misforstod måske dit indlæg som at du mente at det var OK at tage kørekort i f.eks. Thailand og "blot" bytte det til et dansk, uden de køre og teoriprøver (da du ikke nævnte dem). Vi ikke uenige om reglerne nu prøverne er med.

Ja, reglerne gælder for de lande hvor køreuddannelsen og færdselssikkerheden ikke er som i Danmark. Brasilien, Japan, Syd Korea f.eks. behøver det ikke.

Det jeg mener, udfra det jeg har set og oplevet i Thailand og for en thailænder, ikke en dansker der har haft kørekort.

At et Thailandsk kørekort burde ikke give lov til skift blot ved de to prøver. Men burde være fra bunden.

Og det jo helt anden snak, da loven siger prøverne er nok.

Kontrollerende køreprøver er vel bl.a. tænkt til personer der får frakendt kørekortet men engang har fået dansk kørekort og bare lige skal have genopfrisket reglerne.

F.eks. udfra det du klippede ind

* hvordan bremsesystemet virker,
* hvordan man kontrollerer styretøjet,
* kort sagt lærdom som den øvede billist, dagligt udfører / kontrollerer,
* osv. osv.

Det er noget thailænderne i mange tilfælde ikke har været i nærheden af selvom de har ført bil eller MC. Forståelse af hvordan en MC reagerer når der måske opstår en krisesituation, Effekten af defekt styretøj, manglende baglys på kulsort landevej osv.

Men det ser ud til Thomas vil være den rette til at svare om det er godt nok som idag.

Men som sagt det var mere om reglerne er iorden ikke om hvordan de er idag.

Så sidder der nogle unge der skal på 6 måneders ferie, så blot at tage et kortkort i Thailand og følge Thomas guide.

Syntes jeg engang læste 25 % eller deromkring dumper ved køreprøver og det er endnu højere ved krøreprøver til erhverv? Så må det være endnu sværere for nogle fra Thailand at komme igennem?
Redigeret af Lars d. 19-07-2015 17:29
Lars
gall
19-07-2015 21:28
Brugers avatar

Bruger

For at få ombyttet et kørekort, kræver det at man har haft adresse i udlandet. Der er kommet et nyt kontor i Danmark, som udelukkende kontrollerer udenlandske kørekort. Dvs du skal aflevere ansøgning om kørekort til borgerservice, de sender den videre til kontrol, for at se om kørekort er ægte osv.
Dette er en ny foranstaltning, som er indført i år, og som gælder uanset om vi taler om norsk eller Thailandsk kørekort.

- Men et kørekort erhvervet på en ferie, er ikke gyldigt til ombytning ved kontrollerende køreprøve.

Desuden er reglerne for køreprøve jo de samme, om det er 1.gangs erhvervelse, eller kontrollerende køreprøve, så man skal jo kende reglerne.
Thomas
gall
19-07-2015 21:39
Brugers avatar

Bruger

For at få ombyttet et kørekort, kræver det at man har haft adresse i udlandet. Der er kommet et nyt kontor i Danmark, som udelukkende kontrollerer udenlandske kørekort. Dvs du skal aflevere ansøgning om kørekort til borgerservice, de sender den videre til kontrol, for at se om kørekort er ægte osv.
Dette er en ny foranstaltning, som er indført i år, og som gælder uanset om vi taler om norsk eller Thailandsk kørekort.

- Men et kørekort erhvervet på en ferie, er ikke gyldigt til ombytning ved kontrollerende køreprøve.

Desuden er reglerne for køreprøve jo de samme, om det er 1.gangs erhvervelse, eller kontrollerende køreprøve, så man skal jo kende reglerne.
Thomas
kimsen
21-07-2015 17:22
Brugers avatar

Bruger

For at få ombyttet et kørekort, kræver det at man har haft adresse i udlandet.

et kørekort erhvervet på en ferie, er ikke gyldigt til ombytning ved kontrollerende køreprøve.

Tak for info,

mht. adresse, og ferie i Thailand,.... hvem og hvordan skelner man, ?
- mener, jeg har (naturligvis) en adresse når jeg opholder mig i landet (Thailand)
(dog ikke Ejer-bolig / adresse)
men,.... om opholdet betegnes som ferie, eller bare - ophold. !

se/læs evt. tidligere link, under #7
der bla. henviser til - Bekendtgørelse om kørekort,

- måske vigtigt,... bemærk, loven er fra 25/03/2015 og offentliggjort 31-03-2015
(altså ca. 4 måneder gammel)

gen-indsætter lige det måske vigtigste punkt.

§ 127. Et kørekort erhvervet i udlandet af en person med sædvanlig bopæl i Danmark, kan
ombyttes efter bestemmelserne i dette kapitel, hvis opholdet har været af mere end seks måneders varighed

Altså :
"Et kørekort erhvervet i udlandet af en person med sædvanlig bopæl i Danmark, kan ombyttes"

kan du henvise til et link / website hvor de (måske nye) ændringer står beskrevet,
ikke fordi jeg ikke tror på hvad du skriver,
men erfaring siger, at man ikke altid kan tro på ALT, hvad 'andre' skriver / mener,

+ det lokale politi, kender vel dårligt nok reglerne. !

de lyspunkter jeg (i mit tilfælde) kan se i de tidligere omtalte regler
er (for mit vedkommende) de mest basale øvelse,.. eller kørefærdigheder,
er betydelig billigere at tilegne sig i Thailand
der kan jeg øve mig hvor, og hvornår det passer mig, og i et langt behageligere klima,

en stor del af det praktiske, og langt det meste teori,
kan findes på nettet, evt hos en DK kørelære,

det jeg skal / vil bruge et DK MC-kørekort til i DK
er fordi jeg har købt en ældre MC (Honda CB veteran)
planen er (lovligt) at trille nogle småture rundt i den danske natur,
de få gange sommeren / vejret tillader, (formentlig max. 500 - 1000 km/år)

altså ikke noget ræs, speedway, eller anden vild 'sidelæns' kørsel,
- Jo,.. jeg ved godt reglerne er de samme, uanset køremåde / stil / antal km.

MEN,... omvendt,. kan sagtens vise sig at være så omstændigt / besværligt
at det ikke er umagen værd.

.
gall
21-07-2015 18:34
Brugers avatar

Bruger

Nu er det ikke noget jeg ønsker at skændes med dig om Kimsen. Du må jo tro hvad du vil, men i den § du hentyder til står der jo også efter 6 måneders ophold.

- Jeg gider ikke finde paragrafferne frem til dig - du er jo god til at google selv, men da den nye kørekortbekendtgørelse trådte i kraft var der en del diskussion om emnet.

Som jeg nævnte tidligere, har man lavet en afd. specielt til udenlandske kørekort netop for at kontrollere ægthed m.m.

Som jeg nævnte tidligere skal du også til prøve i manøvrefærdigheder på mc, ved en kontrollerende prøve, jeg kan se om jeg kan finde et videoklip af disse prøver. Du kan også se hvor meget en fejl tæller ved at kigge i fejlkataloget (google is Your friend)
Thomas
gall
21-07-2015 18:39
Brugers avatar

Bruger

Du kan se øvelserne til sidst i denne video. ?velse 5 er lavet om til en enkelt undvigeøvelse, ellers er resten ens.

Thomas
kimsen
22-07-2015 06:09
Brugers avatar

Bruger

Du må jo tro hvad du vil

Tak,.. det er rart at høre,
Jeg er nu mere interesseret i at finde (nuværende) gældende regler på området,
og helst på skrift,.. så der ikke er nogen tvivl og / eller gætterier,

når du får det til at lyde som der lige er lavet - nye regler,
forsøger jeg i det mindste,. at tro det må være rigtigt, eller 'noget om snakken'

men Beklager,... jeg kan desværre ikke finde noget på skrift,
som underbygger dine påstande :

For at få ombyttet et kørekort, kræver det at man har haft adresse i udlandet

Men et kørekort erhvervet på en ferie, er ikke gyldigt til ombytning ved kontrollerende køreprøve

derimod står der,.. flere steder, og forbavsende enslydende,
fx. her fra Politi / Borgerservice,.... BEM?RK nederst på sitet,.. senest opdateret 6. juli 2015
(DET må jo så betyde at de 'Nye Regler' du omtaler, er vedtaget EFTER 6. juli 2015)
https://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort...koerekort/

Personer med bopæl i Danmark, der erhverver kørekort i udlandet
Dit kørekort kan ombyttes til et dansk kørekort,
hvis opholdet i udlandet har været af mere end 6 måneders varighed.
Denne begrænsning gælder dog ikke færøske og grønlandske kørekort
eller kørekort erhvervet i et EU-land eller et E?S-land.

altså (heller ikke her) ikke et ord om ,
kørekort erhvervet på en ferie, ikke er gyldigt til ombytning
- heller ingen krav til udenlandsk adresse.

jeg ved ikke om du selv kan se,
at dine udtalelser / påstande om 'Nye regler' virker,.. skal vi ikke bare sige betænksomme,
og at jeg,.. og alle andre læsere her på Thaiguide,
uden videre, skal tage dine ord for 'gode varer',.. uden dokumentation,

lige for at gentage mig selv,....

jeg er helt klar på at :
For at få ombyttet mit udenlandske kørekort til et dansk,
skal der aflægge en kontrollerende køreprøve (en teoriprøve og en praktisk prøve)

jeg er (også) helt klar på at :
Et kørekort erhvervet i udlandet af en person med sædvanlig bopæl i Danmark, kan ombyttes

jeg er ligeledes helt klar på at :
opholdet skal være af min. 6 måneders varighed

det afgørende (for mig) er, at der ingen krav er, til antal teori / køretimer á 300 - 500 kr.
- modsat NY-erhvervelse i DK, hvor loven dikterer bestemte antal timer teori / praktik.

.
gall
22-07-2015 07:33
Brugers avatar

Bruger

Jeg forstår ikke rigtigt hvor du vil hen. Hvis du ikke tror på det folk skriver - hvorfor så i det hele taget debattere...?
Jeg føler måske nok at jeg spilder min tid.

Jeg er kørelærer, og har arbejdet med bl.a. ombytning af kørekort i 18 år, men bevares. Du er da velkommen til at søge din viden på nettet. Så forstår jeg bare ikke hvorfor du i det hele taget går ind i denne debat?

De nye regler jeg taler om, er den kørekortbekendtgørelse der trådte i kraft 2013. Her ændrede man bl.a regler for ombytning af kørekort pga samkøring af regler med andre lande. Og du bør også se på de regler der blev indført i 2008 vedr. manøvreprøvernes gennemførelse mht. kat. A.
Ligeledes bør du kigge på den opdaterede udgave af fejlkataloget for at se "hvad du er oppe imod"

Der er ikke nogen generel regel for vedtagelse af det du kalder "Nye regler" Der er ændringer til kørekortbekendtgørelsen eller til andre bekendtgørelse der griber ind i dette emne. Disse bekendtgørelser bliver ikke alle ændret på en gang, men bliver ændret løbende - sådan foregår det i Danmark, og har faktisk altid gjort det.

Du refererer til en hjemmeside der er opdateret i 2015.. Det har altså intet med tilføjelser eller ændringer af bekendtgørelser.

Som sagt. hvis dit formål er en "Jeg ved mere end dig" debat, så må du egentlig godt blande mig uden om. Tak
Redigeret af gall d. 22-07-2015 07:36
Thomas
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
And. giftes med en thai Visum til Thailand 2 19-09-2019
Thai kæreste til danmark permanent Opholdstilladelse i Danmark 5 03-07-2019
Thai Festival 2019 - Lørdag d. 6. juli, København Arrangementer i Danmark 2 01-07-2019
Hjælp til visum ansøgning for en Thai Visum til Thailand 4 25-05-2019
Nye rejsetider med Thai Airways Rejseplaner 1 15-03-2019
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder