Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Vejret
Regnvejr i Thailand.
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
24-07-2015 07:51
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1002

Mange skriver ang. vejret i sommermånederne, typisk maj-juli.
Her beskriver man vejret i Thailand som regnfuldt. Men er det så slemt?

Vi rejser i Thailand primært i Januar (dec-feCool, og har meget forskellige oplevelser af regnvejr i denne periode. Og normalt kan man opleve en regnbyge eller to. Måske er fokus på disse regnbyger noget større end i Danmark, da regnen kan være meget voldsom, men typisk kortvarig. På grund af denne voldsomhed, kan det være at turister taler mere om det, og viser billeder af det når de kommer hjem - så det på den måde er noget der fylder meget i ferieberetningen, på trods af, at det kun varede i 20 minutter.

Vi var engang i Khanom i januar måned. Her regnede det en del. Jeg husker også et år på Phuket i januar 2007 hvor det regnede hver aften i næsten en uge, men kun kortvarigt. Men disse oplevelser har på ingen måde ødelagt vores ferie.
Sammenlignet havde vi ikke en eneste byge i år i de 5 uger vi var i Thailand.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad d andre har oplevet. På de forskellige årstider, men især i sommermånederne. hvor meget regner det - og hvor lang tid og hvor voldsomt er det?

Billedet er fra en tur i Bkk i 2012, hvor vi var i Zoo. Da vi skulle hjem ville min søn gerne køre tuk-tuk. En bekendt vi har, der arbejder i zoo, sagde at det var en dårlig idé og pegede på himlen... "Heavy rain" sagde han. Men vi tog nu alligevel en Tuk-tuk. Som man kan se på billedet, fik han ret.

Lige en lille advarsel. Mange turister vælger at gå i bare tæer når gaden er oversvømmet. Det vand der er på gaden kan være meget urent, og skulle man få et lille sår, kan det give vanskeligheder.
Thomas
Lars
24-07-2015 11:40
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6696

Thomas, tror dit billede forsvandt ud i cyberspace?

Et par ting som jeg lige hurtigt husker.

Lidt regn ødelægger det heller ikke for mig, men har oplevet heldagsregn på Samui, Krabi, Koh Chang og så er det ikke længere så morsomt, hvis det er for strand og udendørsliv osv.

Som du skriver Thomas er mange af bygerne "skybrud" men varer kort tid. 1/2 - 1 timer mange gange er min erfaring hvad jeg lige husker.

Må finde det nærmeste sted og holde et pitstop hvis regnen pludselig kommer og nyde lidt mad og drikke mens det står på. De kraftige byger kan komme som lyn fra en klar himmel. Kan ane sort himmel i det fjerne. mærke en svag vind tager til og 1 min efter står det ned i lårtykke stråler.

Udover regnen er det så også lidt varmere og fugtigt i sommermånederne end de kolde december/januar. Sydpå måske mere ensartede temperaturer året rundt.

Samui:
Oktober. Regn næsten hver dag over 10 dage. Hele dage nogle gange. Og dage med sol.

August/september - 10 dage med skyfri himmel hver dag.

Januar-februar.
Dage med mange regnbyger og dage med meget sol. Kraftig vind og meget kraftig understrøm ved Lamai Beach der næsten kunne trække mig omkuld selv på 50 cm dybt vand.

Koh Chang
September. Så stort set ikke solen en uge. Småkedeligt også fordi der stort set ikke var nogle andre end den gruppe backpackere som jeg slog lejr med.

April - flot sol hver dag. Nogle handlende fortalte de lukkede ned fra 1. maj til oktober/november. Pgra få kunder. F.eks. lukker næsten alle danske rejsebureauer ned for rejser dertil i sommerperioden. Nogle gange har der været tilbud på værelser. Book 2 dage og få 2 mere gratis i lavsæsonen.

November.
Vejret OK med sol. Få mennesker i forhold til april.

Krabi - Ao Nang
September. Regnede 24 timer og jeg fløj videre dagen efter. Da jeg gik på strandvejen om aftenen, så det ud som om der var udgangsforbud.
Tog videre til Samui med fly. Der var to personer i flyet. På Samui var jeg så 1-2 uger i strålende solskinsvejr.

Nong Khai
September. Havde heldagsregn 2-3 dage. Ikke kraftig men bare regn. Meking floden kom helt op til 10-20 cm fra den normale bred. Det blev kedeligt i længden. Der jeg så flygtede sydpå til Krabi og Ao Nang var en spøgelsesby og videre til Samui.

Bangkok.
Variere meget fra måned til måned. Heldagsregn mindes jeg er meget sjældent. September/oktober nok de værste og der kan det regne en del aften. Når det så regner går trafikken næsten i stå og nogle veje får vand stående 10-20 cm i op til et par timer som gør det lidt mere besværligt nogle steder.

De kraftige byger kommer mange gange midt på eftermiddagen, omkring kl 18 og så sent aften og igen om natten. Ikke at de kommer alle fire gange på en dag. Måske om eftermiddagen og ikke mere den dag osv. Juni og juli i år har været mest natteregn syntes jeg.

Hua Hin,
På flere tider af året. Altid haft godt solskinsvejr, men også set regn, men mindes det som mere sol og mindre regn end det sydvestlige.

Anden ting ved regntiden er måske at mange steder er affolkede når vi taler om de rene turiststeder/strande som er rene sæson strande som ikke har nogen egentlig by eller thai by med sit normale liv. De mindre øer og strande. Dvs ikke så mange mennesker og ikke så mange udbud af diverse. Det kan jo også have sine fordele at der ikke er proppet med mennesker overalt og mange ting som overnatning er væsentlig billigere.
Redigeret af Lars d. 24-07-2015 11:46
Lars
gall
24-07-2015 12:22
Brugers avatar

Bruger

Så får du da bare billedet her.

Grunden til jeg spørger er, at jeg er lidt nysgerrig vedr. turismen ved Phuket, Krabi og der omkring i maj - juni. Ser tit meget billige billetter til disse områder på den årstid.
- Er det helt væk at rejse derned på den årstid?

Thomas
girobank
26-07-2015 12:48
Bruger
Antal indlæg: 205

Jeg tør ikke besvare dit spørgsmål.

Se bare hvordan den danske sommer er pt.
Lars
27-07-2015 10:16
Brugers avatar

Bruger

Faktisk meget godt svar Girobank. To år behøver slet ikke være ens.

Thomas du har næsten lagt i ordene hvad du forventer?

Jeg syntes det må afhænge meget af forventningerne til en Thailandsferie og så hvor meget man er vilig til/ønsker at ofre og naturligvis hvornår man har mulighed for at tage afsted.

Er det to uger med sol på stranden i en liggestol, så er der god chance for at blive skuffet.

Af og til kommer de kraftige skybrud og måske det er mens man er ude at køre scooter. Så er det bare om at finde et sted og gå i læ og måske det er et sted der kan spises lidt og få noget at drikke. Sidde og nyde regnens trumlen mod taget indtil det klarer op og tager videre. Det kan blive lidt mudret udenfor de totalt asfalterede områder.

Måske sidder man på stranden eller ved poolen og regnen kommer og må pakke sammen og trække i læ en tid. Eller alternativt faktisk hoppe i poolen i regnen - vandet er jo stadig tæt ved de 30 gr. Der kan så ofte findes et sted at indtage lidt mad og drikke måske.

En udflugt kan måske miste lidt af sin charme hvis det er i regnvejr.

Kan charmen ved dette nydes og acceptere at dagens program må ændres lidt, er der ikke noget problem.

Flertimers-, heldagsregn er en risiko og flerdagsregn også.

Lige efter et ordentlig regnskyld falder temperaturen nogle grader og det kan jo være meget rart i den lidt varme tid.

Jeg tror ikke kun det er pgra det Thailandske vejr at det er lavsæson i maj, men også det danske vejr.

For danskere er det vinteren der trækker mest og mange flere rejser til Thailand der, væk fra kulden og mørket til solgaranti og varme. Det samme gælder for svenskere og nordmænd. Men for andre europæiske lande er der ikke ligeså stor forskel mellem januar og maj omend der er forskel. 2,5 gange så mange europæere i januar end i maj.

Det kan måske også have betydning at foråret lige er kommet til Danmark og temperaturerne stiger, vinterjakken smides og Danmark er ret smuk på den årstid. "Masser" af helligdage og den danske sommerferie står lige for døren.
Lars
sandkasse
27-07-2015 20:37
Bruger
Antal indlæg: 7

Vi var på Phuket i sidste måned, og alle havde sagt at regntiden skulle man ikke bekymre sig om. Det var max 2 timer om aftenen det ville øse ned... Det passede så ingen steder hen, ud af 10 dage på Phuket havde vi 2-3 heldags sol - max. Resten var et par dage med heldagsregn og så ellers overskyet/halv sol. Nu var det første gang vi var afsted, så kan af gode grunde ikke forestille mig hvordan det er i nov-jan. Men for os var mængden af turister til stede i regntiden, lige tilpas. Der var fx ikke ligeså mange russere som jeg forestiller mig 'overfalder' øen i højsæsonen. Så vi ville ikke tøve med at booke en tur i lavsæsonen igen, på trods af at det var en lidt våd ferie. Men vi havde faktisk heller ikke regnet med at få sol overhovedet Smile
styker
28-07-2015 14:20
Bruger
Antal indlæg: 64

Vi har nu været i Thailand i knap 3 uger, og for første gang er der for ca en time siden begyndt et vedvarende regnvejr.
Ellers er der kun kommet et par meget korte byger i Bangkok og i hua hin så vi slet ikke regn.
Der har også været væsentlig mere sol og mindre overskyet end mange andre år i juli måned hvor vi efterhånden har været i Thailand mange gange.

Og jeg foretrækker nu også der er skyer på himlen når der er 32-36 grader, der er det nu ikke nogen fordel med skarp sol.

Men nu er det sydlige Thailand/phuket jo heller der man anbefaler at tage hen i sommermånederne, der er hua hin og Koh samui noget bedre vejrmæssigt .
Eller andre steder oppe i bugten som pattaya siden eller khanom inde på fastlandet nede ved Koh samui.
Lars
07-08-2015 14:42
Brugers avatar

Bruger

Hvad så nu Thomas?

Er du blevet "klogere" på om det er helt væk?

Hvad ville du vælge nu?

(mht bare fødder i regnvejret - kan slet ikke se hvor man går og der er jo mange småhuller og skarpe kanter rundt omkring eller affald der nemt kan give sår - så også herfra - sko/sandaler på)
Lars
gall
08-08-2015 22:06
Brugers avatar

Bruger

Ja. Fedt med de mange forskellige indlæg. De har bestemt ikke skræmt os væk, hvis arbejde og skole skulle gøre det nødvendigt at ændre rejsetiden til dansk sommer.
Thomas
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Årsvisa til Thailand Andre lande omkring Thailand - rundrejser 30 18-09-2019
3 ugers ferie i Thailand i regntiden - september - rejsebeskrivelse Rejsebeskrivelser 2 17-09-2019
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand Nyheder 5 21-08-2019
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum Visum til Thailand 67 20-08-2019
Seks eksplosioner i Thailand: Advarer danskere Nyheder 2 02-08-2019
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder