Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Rejsebeskrivelser
3 ugers ferie i Thailand i regntiden - september - rejsebeskrivelse
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
27-07-2015 11:07
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6702

Jeg har skrevet en lille historie om en 3 ugers ferie i september måned for nogle år siden.

Hvor vejret ikke helt artede sig som jeg kunne ønske og flyttede lidt rundt i håb om lidt mere tørt.

Har andre nogle oplevelser at dele? Fyld bare på.

---

Dengang det var med Lonely Planets ?Thailand? bog i rygsækken og ingen smartphones. Meget er ændret siden, men vejret har ingen rigtigt gjort noget ved og nok stadig drille lidt - og det vejret som her bestemte en del af hvordan ferien forløb.

Nong Khai og 4 værelses Guesthouse.

Turen gik til Nong Khai, hvor jeg havde været før og boede på et lille guesthouse 50 meter fra Mekong Floden. Ja lille kan det vel siges at være. Der var 4 værelser og så et til ejerne, der var to kvinder. Et fælles bad for både ejerne og gæster med koldt vand og pedal toilet. Værelset, 6 m2, havde en metalseng, en stol, et lysstofrør i loftet og et vindue uden glas men med skodder og myggenet. Dynen var et bomuldstæppe. Væggene til naboen var papirtynde plader med myggenet i toppen.

Fællesarealet med træsofaer blev flittigt brugt og udenfor var stenbord og stole, hvor værterne af og til kokkererede lokalt mad til gæsterne for næsten ingen penge. Skulle tage med på markedet og betale for varerne der.

www.thaiguide.dk/images/nongkhai/nong-khai-guesthouse-l.jpg

Den type Guesthouse, hvor du selv tager vand i køleren og laver en kop Nescafe og selv skriver i din værelsesbog hvor meget du har taget og betaler så efter din opgørelse når du rejser. Prisen var 100 baht, 20 kr, per nat for luksusværelset, standard gik for 80 baht per nat.

Inden Nong Khai var turen gået til Bangkok og Khorat.

Inden turen til Nong Khai var der gået et par dage i Bangkok og derefter med almindelig offentlig bus mod Udon Thani. Stod af i Khorat og tog et par overnatninger der inden jeg tog en offentlig bus videre mod Udon Thani og skift til Nong Khai. Vejret de 3 dage i Khorat var ganske solrigt, varmt og uden regn.

Regn, regn og regn.

Det var fra starten en noget grå fornemmelse med vejret i Nong Khai. Det blev værre og ikke kun de voldsomme tropiske skybrud men heldagsregn. Det regnede mere end 48 timer i træk og det var lidt trist og alt godt mudret rundt omkring. Mekong Floden blev også godt fyldt og var kommet tæt på breden. I den tørre tid er der sandstrand vel 30 meter længere nede.

Jeg fik nok af regnen og så mig om efter noget andet. Tænkte jeg ville så prøve det sydlige og udså mig Trang til at være målet for der havde jeg ikke været før. Havde en fornemmelse af at Koh Samui og Hua Hin området måske ville være bedst, men ville prøve noget andet.

Bestilte flybillet til turen Udon Thani ?? Bangkok ?? Hat Yai ?? Trang, men ingen overnatning var booket.

www.thaiguide.dk/images/nongkhai/nong-khai-mekong-l.jpg

Videre sydover mod Trang.

Det skulle vise sig at blive anderledes end forventet.....

Resten / hele historien kan læses på thaiguide - 3 ugers ferie i Thailand i regntiden - september
Redigeret af Lars d. 27-07-2015 15:37
Lars
Lars
17-09-2019 17:05
Brugers avatar

Bruger

Nu vi er i september og mange danskere er nervøse over vejret så dumper jeg lige denne. September er nok den vådeste måned sådan gennemsnitlig for landet. Men måske også en af de billigste mange steder.

Maj og september er de måneder færrest danskere rejser til Thailand. Måske naturligt lige op til og lige efter den danske sommerferie.

Var engang på Koh Chang og der lukkede meget ned over den danske sommer. Nogle har måske tilbud - sov en nat og få en gratis. Og ja september har jeg også været der engang og det var vådt i gråt.

I år synes jeg Bangkok har været ret tør. Ikke at der ikke kommer regn men synes ikke det er meget. Men september husker jeg som våd så kan jo nå at komme.
Lars
gall
29-09-2019 08:50
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1007

Vejret er selvfølgelig uforudsigeligt. Derfor blev mange turister også overrasket at de enorme mængder vand der kom omkring nytår 16/17.

Vores råd er at være klar til at rykke et andet sted hen, hvis vejret bliver træls.

Redigeret af gall d. 29-09-2019 08:53
Thomas
Lars
30-09-2019 11:54
Brugers avatar

Bruger

Thomas din video er desværre ikke tilgængelig eller offentlig.

Ja vejret kan skifte og dengang det nytår var det meget overraskende.

I september er det knapt så overraskende med regn, da det er den mest regnfulde måned mange steder og måske lige efter oktober andre steder. Også den måned der traditionelt er oversvømmelser af større eller mindre grad nord for Bangkok.

Husker altid september i Bangkok som der hvor der kunne være en del aftensregn og nogle gange modsat de store skybrud så let regn i timer.

For 100 år siden da jeg rejste til Thailand de første gange, dengang man også brugte rejsebøger, stod der:
Vær forberedt på at tage vaders med i oktober og blive grillet i april i Bangkok.
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Hvordan rejser i til thailand? Rejseplaner 3 11-10-2019
ca. 34 dage i Thailand Visum til Thailand 5 11-10-2019
Positiv oplevelse med bestil selv Rejse til Thailand Rejseplaner 3 11-10-2019
Årsvisa til Thailand Andre lande omkring Thailand - rundrejser 30 18-09-2019
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand Nyheder 5 21-08-2019
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder