Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - bosat eller længere ophold - Leve i Thailand
Er 'Brian Wheelchair' den sejeste dansker i Thailand?
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
17-08-2015 06:55
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1009

Brian Jensen fra Herning er lam ?? og berømt i Thailand for at have opfundet en genial scooter-kørestol

HUA HIN, THAILAND (Ekstra Bladet) http://ekstrabladet.dk/kup/er-brian-wheelchair-...nd/5685161

Den kom som en tyv i natten for 26 år siden. Lammelsen.

Da den nu 48-årige førtidspensionst Brian Jensen vågnede, var hans ben følelsesløse.

- Jeg kunne stadig gå. Men efter tre år var jeg totalt lam fra armhulerne og nedefter. Det var et noget dystert liv at vågne op til. For som klejnsmed og rejsemontør var jeg vant til at arbejde 100 timer om ugen.

Men Brian rejste sig mentalt, for lammelsen skulle ikke frarøve ham hans livskvalitet. Den genfandt han i den thailandske badeby Hua Hin, hvor EKSTRA mødte ham i myldretiden en mandag formiddag, hvor fjollede thailændere råbte ??Heeeey Brian Wheelchair?? (Brian Kørestol, red).

Lokal berømmelse

Køretøjet, som han selv har brugt seks måneder og 20.000 kroner på at konstruere, har givet ham betydelig lokal berømmelse. Den har en indbygget lift, så han kan snildt kan køre sin hånddrevne kørestol om bord.

- Den kan bakke ved hjælp af et bakgear baseret på en startmotor fra en bil. Køretøjet giver mig en fantastisk frihed. Og folk synes, den er sjov. De vinker og finder mobilen frem for at filme mig, griner Brian Jensen, der opholder sig i Hua Hin sammenlagt seks måneder årligt.

Ren nydelse

- Det er ren nydelse. Her har jeg langt mere social kontakt til andre, end når jeg de øvrige seks måneder bor i en lille flække uden for Herning, hvor jeg ofte bare sidder inde og kukkelurer foran min computer eller mit tv. Når jeg så skal ind til Herning for at få lidt liv, skal jeg pakkes ind i hue, handsker og stor jakke. Her kører jeg rundt i shorts og taler med alle.

Han fortæller, at her føler han sig ikke hæmmet. Tværtimod. Det tropiske klima har reduceret hans behov for smertestillende medicin betragteligt. Dermed også medicinens bivirkninger.

Nedtrappede medicin

- Allerede to dage efter, jeg kom herud, nedtrappede jeg mit medicinforbrug til det halve. Og jeg har hørt om mange, der sidder derhjemme med smerter om vinteren. Jeg forstår ikke, de gider, når de har muligheder for en bedre og mindre smertefuld tilværelse her. Spar lidt sammen, og kom herud til efteråret. Det giver et boost til kroppen, og så kan man klare sig i nogle måneder hjemme indtil man kan rejse herud igen, opfordrer han.

Her er leveomkostningerne lave. ??Brian Wheelchair?? lejer en handicap-venlig bolig med køkken-alrum, palmehave, terrasse, tre værelser og to badeværelser for 1600 kroner om måneden.

- Mange aftener sidder jeg bare og hygger med dansk tv ude på terrassen til midnat. Så spiser jeg friske frugter, måske lidt toast til morgenmad, og får i løbet af dagen et, måske to måltider ude. Jeg spiser det samme som thaierne og betaler under ti kroner for en god middag, siger den midtjyske single.

Selv om denne smilende, optimistiske herre problemfrit kunne finde en sød lokal kvinde, som også kunne bistå ham med det praktiske, foretrækker han mestendels sit eget selskab, når han ikke kører ud ?? eksempelvis til højst en enkelt drink på danskerbaren ??No Name?? i en af Hua Hins bargader.

- Jeg klarer alting selv. Vasker mig selv, gør selv rent, gør indkøb. Og jeg bryder mig ikke om fordommene. Nogle tror, mænd kun er her på grund af sexindustrien og pjat. Det er ikke noget, jeg benytter mig af.
Thomas
Lars
17-08-2015 12:14
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6713

Respekt.

Fabelagtig gåpåmod og fantastisk tænkt med køretøjet.

Der er video med interview og lidt om cyklen i artiklen, men Brian har selv lagt lidt videoer på Youtube. Den ene for 3 år siden.

Der også indbygget bakgear

Har sin egen hjemmeside, genialt navn.

life-of-brian.dk
- Thailand i kørestol
Redigeret af Lars d. 17-08-2015 12:14
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Hvordan rejser i til thailand? Rejseplaner 4 22-10-2019
ca. 34 dage i Thailand Visum til Thailand 5 11-10-2019
Positiv oplevelse med bestil selv Rejse til Thailand Rejseplaner 3 11-10-2019
3 ugers ferie i Thailand i regntiden - september - rejsebeskrivelse Rejsebeskrivelser 4 30-09-2019
Årsvisa til Thailand Andre lande omkring Thailand - rundrejser 30 18-09-2019
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder