Højsæsonen er igang og mange spørger til færgeforbindelse mellem Hua Hin og Pattaya.
For et halvt års tid siden blev skrevet meget om planer om hurtigfærge mellem Pattaya og Hua Hin, som skulle være færdig i starten af 2016.
Der har før været katamaranfærger og andet, men intet har kunne holde sig flydende mht. økonomien.
Transportminister var ude at besøge de to steder for at sætte gang i projektet. Der skulle findes investorer og anlægspladser skulle findes og bygges.
Bliver det til noget eller lagt i skuffen igen?
Jeg har ikke set noget skrevet om projektet de sidste 5-6 måneder og kan ikke umiddelbart finde noget. Der deles jævnligt artikler om det, men det er alle 5-6 måneder gamle nyheder fra idefasen.
Jeg tror ikke vi skal regne med at det bliver til noget lige foreløbig.
Er der andre der ved noget mere?
Redigeret af Lars d. 26-12-2015 10:22
Lars
Der har så også været "planer" om færger fra Pattaya til Samui og fra Samut Prakan nær Bangkok.
Nu kommer der så endnu et forslag op eller måske det samme, der bare er gået fra 1 år til 5 år i udførelsestid.
Den "vil stå færdig i 2020" er tanken.
Færgen vil lande 37 km fra Hua Hin og gå fra centrum af Pattaya.
Idag tager det omkring 5 timer at køre omkring Bangkok mellem Pattaya og Hua Hin. Det skulle kunne sænkes til 1,5 - 2 timer.
Skal siges, som ved de andre projekter, at der ikke er lavet nogle forundersøgelser af projektet og kundegrundlaget endnu, men vil blive lavet og vil blive fremlagt for transportministeriet engang.
Det er Bangkok Post der bringer det op igen, uden der måske er så meget nyt.
Det er tidligere prøvet og der har været katamaranfærge på ruten før, men det holdt relativt kort.
Bedst som man tror noget ikke rigtigt bliver til noget, kommer der positive overraskelser.
Færge mellem Pattaya og Hua Hin starter 1. januar 2017
ifølge bl.a. Bangkok Post
(informationen her med forbehold for at medierne taler rigtigt og om tidsplanen fra myndighederne er realistisk eller blot en dato)
En daglig retur rute og kun for passagerer til at starte med. Færgen kan tage 150 passagerer.
Sejlturen vil tage lidt over to timer mod turen omkring Bangkok på 5-6 timer. (27 knob, 50 km/h og 113 km)
Der skrives ikke noget om priserne, afgangstider eller hvor billetter kan bestilles/købes.
Der skrives heller ikke hvor færgen vil lægge til, om det er i Hua Hin og Pattaya eller udenfor byerne. Tidligere været nævnt at den vil lægge til 37 km nord for Hua Hin, men det muligvis en godsrute som også planlægges.
Der er et endeligt møde i december med godkendelse af anlæg, færgen m.m..
Jeg ville nok ikke planlægge ferietur alene på færgen, før jeg ser den i drift.
Tidsplaner og deadlines betyder ikke altid at det er de reelle. Hellere opgive en optimistisk plan, der så (vides) ikke holder, end give den reelle tidsplan fra starten. Next month, behøver ikke være næste måned.
Seneste eksempel er de nye nattog som statsbanerne i juli sagde ville blive indsat i august, men det blev så i november for de første og december for de næste.
Det undersøges nu om der er basis for en bilfærge.
Kan desværre ikke vise billede af færgen, da der ikke ser ud til at være noget billede sendt ud endnu.
Det er lidt pudsigt at firmaet ikke har nogen form for synlighed på nettet eller sociale medier. Ser heller ikke ud til de har pressemeddelser eller andet PR materiale for at promovere ruten.
Thaierne bruger ellers Facebook og andre sociale medier meget til markedsføring og direkte salg - meget sælges via FB uden websites eller online shops i Thailand - internet er facebook i Thailand.
Lars
Ser ud til at ruten er løbet ind i de første knolde på vejen på land.
Måske har Marine Department været for hurtige ude med at offentliggøre ruten eller ikke taget alle i ed.
Det skrives nu at færgelejet i Pattaya ikke vil være klar til åbningen.
Derudover ser det ud til flere i Pattayas byråd ikke syntes om ideen og at beslutningerne er taget for hurtige. Nogle mener beslutningen er trukket ned over byen uden de er blevet hørt - det er Pattaya der ejer og driver færgelejerne.
Nogle mener, at færgelejet i Pattaya er forkert valgt udfra bl.a trafik, parkering og at lejet kræver en del modernisering.
Nogle ser hellere der sejles fra Sattahip Commercial Port syd for Pattaya.
Lars
Det har måske været lidt usikkert om færgen kom til søs, men det ser ud til at ske.
Et medie skriver, at der startes med gratis sejladser fra 1. januar og officiel åbning 15. januar.
Andet medie skriver, at den starter en Pre-launch den 1. januar.
Tredje medie skriver den starter 12. januar.
1. medie skriver prisen bliver 1.250 baht for enkelt billet.
2. medie skriver der stadig snakkes om hvad priserne skal være, der er et par dage til at finde ud af det.
3. medie skriver at prisen bliver 1.200 baht for enkelt billet. og at der regnes emd at 70 % af passagerne vil være gurppeture og 30 % individuelle rejsende.
Afgang skulle være
Fra Hua Hin om morgen kl 8.30
Fra Pattaya eftermiddag kl 15.50
Turen skulle tage omkring 1 time 40 min - 2 timer. Det kan være optimistisk gæt. Testsejladser vil blive de næste par dage.
Fra 150 - 339 passager per tur afhængig af mediet der læses.
Det er kun passagerfærge, ingen plads til biler.
Må se om der er lidt mere information, når de engang er startet.
Er ikke bekendt med nogen synlighed af ruten på nettet.
Det blev en rigtig uheldig start for katamaranfærgen, der har fået navnet Royal 1.
Første tur idag blev aflyst lige før afgang. Stærk vind og høj bølger i gulfen er den officielle forklaring på at der blev aflyst i sidste øjeblik.
Mellem 100 og 200 turister havde registreret sig til den gratis tur og mange var på plads i katamaranen.
Der skrives det turen afgik fra Pattaya. Det noget anderledes end samtlige andre medier tidligere har nævnt, hvor første afgang, morgen, skulle afgå fra Hua Hin og eftermiddagsafgang fra Pattaya.
Selskabet der driver ruten, Royal Passenger Liner, anbefaler passagerer at tjekke vejrsituationen og rejseplanen med selskabet - det hjælper måske ikke altid, når der aflyses så sent som når passagerer allerde er ombord.
Ruten har været meget omtalt i thailandsk tv og medier og siges nu af:
1.-11/12. januar er testsejladser med passagerer.
11/12.-15. januar er gratis ordinære ture.
16. januar og fremad er almindelig drift - 1.250 baht per person.
Khaosod har dette billede af de ventende passagerer.
Hvis det er rigtigt hvad jeg har set, så er færgen først kommet til Pattaya i torsdags. Hvis det var direkte fra værft, så giver ikke lang tid til at lære den at kende.
Redigeret af Lars d. 01-01-2017 13:59
Lars
Firmaet der står for driften af ruten ser ud til at være kommet på facebook for en uge siden. Men dog kun 11 likes og iog blot et par billeder og et brev som beklager aflysningen idag. Men måske fremover.
Det er vist staten som har købt færgen osv og driftsselskabet der vil modtage en del af omsætningen er dannet for nyligt til denne rute - i samarbejde med staten eller forbindelser med staten eller administrationen?