Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - bosat eller længere ophold - Motor
Kørekort ved leje af scooter.
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
24-12-2016 11:17
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1014

Artiklen her: http://ekstrabladet.dk/ferie/er...
handler egentlig mest om et ægtepar som er kommet i Thailand, på Phuket i mange år, og som er kede af de forandringer man har foretaget for at beskytte strandende.
Dette emne har været oppe og vende i andre tråde som denne http://www.thaiguide.dk/forum/f...

Det interessante ved artiklen fra Ekstrabladet er ægteparrets holdning til loven.
"- Da vi blev stoppet i marts, sagde politiet, at scooterne var for kraftige. De var 125 kubik, og så blev det betegnet som en motorcykel, så vi skulle betale 500 baht svarende til 100 kroner i bøde"

Det er faktisk det samme i Danmark, her kan du bare ikke nøjes med en bøde på 100 kr. Her koster det 7000 kr. - Og kan ved gentagelser føre til konfiskering af køretøjet.
Artiklen fortsætter:
"- Men da vi blev stoppet i december, var forklaringen, at man skal have internationalt kørekort, fortæller Erling Kurte, der talte med en anden turist, der var blevet stoppet to gange.
- Men han kunne ikke få en kvittering, med mindre han ville ned på politistationen og hente den, men så kostede det 1000 baht, siger Erling Kurte, der nu har skrevet til den thailandske ambassade for at finde ud af, hvad der er rigtigt."

Ja. Det er nemt tilgængeligt viden, at man skal have motorcykelkørekort for at køre mc, og iflg. dit kørekort er en mc et tohjulet køretøj med mere end 50 ccm. Ligeledes er det et lovkrav at man skal have intetnationalt kørekort, for at føre køretøj uden for EU, og sådan har det været i rigtigt mange år.
At nogle turister mener de er hævet over loven, medfører nok bare mere kontrol af alle. Hvorfor man fortsætter med at bryde loven, efter man har fået en bøde, forstår jeg ikke.

Det der plumrer denne debat er, at mange turister tror det er lovligt, da man får lov til at leje køretøjerne - Men i Thailand har udlejer ikke nogen forpligtelse i den anledning, så de blander sig ikke. Desuden har mange betjente været i tvivl om reglerne, og har derfor ladet turisterne slippe.
Men som Styker skriver i en anden tråd, så det store problem faktisk ikke den bøde du får hvis du bliver stoppet, men den konsekvens et uheld kan have. Udover at den totale erstatningspligt oftest hviler på turisten, så kan din rejseforsikring vælge at undlade at dække for behandling, da det selvfølgelig anses som ulovlig kørsel.

En anden ting der forvirret thaier i mht dette er, at andre lande som f.eks Tyskland og Sverige automatisk giver tilladelse til at køre mc op til 125 ccm. ved erhvervelse af kørekort til bil. Men dette fremgår af kørekortet. Hvis der ikke er godkendelse for kørsel med mc på dit kørekort, kan det have grimme konsekvenser at køre alligevel i Thailand.

Der er måske en anden mulighed. Der er en knallertudgave af scooterne som jeg mener kaldes "lod-bob" (Her må dem med mere thaikendskab end jeg gerne kommentere). Det er en 50 ccm, og den mener jeg kan køres på bilkørekort, men jeg er ikke helt sikker. Ved du noget om dette må du meget gerne komme med på tråden.

Thomas
Lars
24-12-2016 12:53
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7101

Thomas det er næsten tankeoverføring for jeg sad også og skrev om dette emne, også nu hvor mange er på vej til Thailand på vinterferie.

Artikel du nævner er lige til Rokokoposten, at parret nu bliver sure over at det ikke er tilladt at køre uden korrekt kørekort og nu efter 40 år i Thailand opdager at der måske kan være nogle tørstige færdselsbetjente og systemet med de to afregningsmåder. Turisterne mener også at Thailand skal indrette sig som deres ønsker på strandene - uden at vide det har været ulovligt og korruption der har drevet hele værket ved strandene.

Jo jeg var også for godtroende på mine første ture med leje af motobike (har kørt rigtigt meget rundt på motobike - uden kørekort til MC - og for år siden uden hjelm for det havde udlejerne sjældent).

Jeg sagde - har kørekort til bil. No problem sagde manden og krydsede af at jeg havde kørekort. Så var alt jo i den skønne orden - for at han kunne tjene penge ihvertfald... Vidste ikke dengang at der var anden forretningsmoral i Thailand.

Det her er så ikke alene svar til dig, men det jeg havde tænkt før.

----

For nyligt så jeg et nyt råd til andre, som blev fremlagt som det var 100 % korrekt:

Kan køre MC op til 175 ccm med dansk bilkørekort og internationalt kort dertil.

(Det var med henvisning til thailandsk jura, at bilkørekort fra udlandet skulle være nok til at køre 175 ccm MC i Thailand. Thailænderne skal have seperat MC kørekort)

Her tænker jeg ikke på hvad et EU kørekort giver lov til i EU, men hvad et internationale kørekort giver lov til udenfor EU.

Jeg skriver MC for det nemmere og dækker så alt to-hjulet større end knallert og 45 knallert.

Nogle lande i EU har så tillæg, som Thomas skriver, at der må føres knallerter og små MC med bilkørekortet. Men det er kun i deres eget land eller måske EU at det gælder?

Der er også kommet flere klasser på internationale kort, men udfra de beskrivelser jeg har kunnet finde læser jeg det som at B er bil og alt med MC er type A.

For at det internationale kørekort er gyldigt til en klasse forstår jeg det som der skal være ?stempel? for denne klasse.

Kortet skal afspejle det som der er ret til at føre ifølge det danske kort?

Klasserne på det nye internationale kørekort:

A - Motorcycles, (> 45 km/t eller > 50 ccm)

A1 - Motorcycles with a cubic capacity not exceeding 125 cm³ and a power not exceeding 11 kW (light motorcycles)

B - Motor vehicles, other than those in category A??

Jeg kan ikke finde nogen kobling mellem at et dansk kort med kun mærke ved kategori B, kan give anledning til kryds i en kategori A eller A1 (for MCere).

Min konklusion vil være:

Nej - der kan ikke køres MC på dansk bilkørekort.

Mht forsikringer så siger de altid noget med gyldig førerbevis i det pågældene land. Da der kræves MC kort i Thailand og man ikke har det på det danske kort har jeg svært ved at se at forsikringsselskaber skulle acceptere det.

Men er ikke ekspert og hører da gerne andre input.
Redigeret af Lars d. 24-12-2016 13:17
Lars
gall
24-12-2016 14:50
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1014

Disse lande, der automatisk får kørekort til kat. A1 125 ccm, ved erhvervelse til kat. B skriver det også i kørekortet.
Sjovt gælder disse kørekort i Danmark, så en tysker kan køre lille mc A1, uden at have erhvervet kategorien særskilt som man skal i Danmark, men her skal man jo også huske at tilladelsen fremgår af kørekortet.

Når man fører et motorkøretøj i Thailand, som dansker, skal man medbringe internationalt kørekortet og ens normale kørekort. Bliver man stoppet skal man vise begge. Fremgår det ikke af kørekortet at man har tilladelse til at køre A1, A2 eller A er det ulovligt, og man står selvfølgelig derfor til en bøde.

På de gamle kørekort hed de As og Al for stor og lille over/under 34 hk. I dag er det delt op i tre størrelser.

Thomas
girobank
24-12-2016 23:16
Bruger
Antal indlæg: 232

Jeg har lige fået udstedt international kørekort gældende for personbil og motorcykel gyldig i et år.

De gange jeg er blevet stoppet i Thailand, har politimanden kun villet se det internationale kørekort, de er fuldstændig ligeglade med det danske, som de siger ikke kan bruges i Thailand.
Grand Beach,Mae Phim,Klaeng, Rayong www.MaePhimproperty.com
girobank
24-12-2016 23:20
Bruger

Bøden for ikke at kunne vise internationalt kørekort var på 400 Baht med flot kvittering fra en højtstående politiofficer med meget guld på skulderen ( han talt ganske udmærket engelsk).
Lars
25-12-2016 08:08
Brugers avatar

Bruger

gall skrev:
Disse lande, der automatisk får kørekort til kat. A1 125 ccm, ved erhvervelse til kat. B skriver det også i kørekortet.
Sjovt gælder disse kørekort i Danmark, så en tysker kan køre lille mc A1, uden at have erhvervet kategorien særskilt som man skal i Danmark, men her skal man jo også huske at tilladelsen fremgår af kørekortet.

Når man fører et motorkøretøj i Thailand, som dansker, skal man medbringe internationalt kørekortet og ens normale kørekort. Bliver man stoppet skal man vise begge. Fremgår det ikke af kørekortet at man har tilladelse til at køre A1, A2 eller A er det ulovligt, og man står selvfølgelig derfor til en bøde.

På de gamle kørekort hed de As og Al for stor og lille over/under 34 hk. I dag er det delt op i tre størrelser.

Fin beskrivelse og passer så fint med min opfattelse.

Mht "bøderne", ja er der ikke stempel i kørekort for A/A1 er det lige ud af landevejen for betjenten at udstede "bøde" hvis han vil. Tilsvarende hvis man ikke har det internationale med, åbner det nemt for mulighederne for at skrive regninger.

Det har de nok ikke gjort så meget tidligere, men de er vist ved at komme lidt mere efter det på de store feriesteder pgra de store antal ulykker med udlændinge på to-hjulede. Ja dertil så at indsatsen for at udstede "bøder" kan ændre sig over tiden.

Det internationale kort koster vel omkring 30 kroner i Danmark og laves mens du venter.
Lars
girobank
25-12-2016 11:58
Bruger

Det koster 25 d.kr.
Lars
25-12-2016 13:28
Brugers avatar

Bruger

Scooternes gen-indtog snyder måske også nogle? Man ser dem tøffe stille og roligt rundt i gaderne og de kan måske minde om en 45 knallert?

Men de er altså større end en 45 knallert og kræver MC kørekort og internationalt kørekort, som Thomas har bekræftet.

Girobank:
Tak for informationen om at politiet spørger efter det internationale kort. Så det er ikke uvæsentligt at have det med - og 25 kroner er jo nærmest ingentng.
Redigeret af Lars d. 25-12-2016 13:28
Lars
Thong9
25-12-2016 13:45
Bruger
Antal indlæg: 436

Mon ikke " Onkel Morfar " er gaaet hen og blevet en smule dement.
Jeg kan lige se og hoere det for mig, morfar har gaester til kaffe og saa gaar han ellers igang med hovedryst og forklare sine gaester at nu ved de da slet ikke noget i Thailand, og han siger.....Nu er jeg kommet der i 40 aar, saa hvis nogen ved noget er det da mig, men nu kontakter jeg ambassaden for mig skal de ikke loebe om hjoerner med, alt imens mor Karen, faster Inger, Gunhild nede fra aeldreklubben og morbror bent sidder og nikker, ja det er ligefoer det bryder ud i kaempe klapsalver til Onkel Morfar.....

Ellers vil jeg saamaend blot sige : PINLIG !

Glaedelig Jul......
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.
girobank
25-12-2016 19:12
Bruger

Jeg prøver lige igen: det kære politifolk i Thailand er ikke interesseret i et dansk kørekort- KUN det internationale, så husk det nu, hvis der skal køres på lille eller stor motorcykle eller bil, selv om bøden er til at betale!
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Kopier af pas, id-kort, kørekort lækket fra TRUE teleselskabet Internet, telefoni, computere og TV 1 16-04-2018
Større krav til at få kørekort på vej - også for dem som har idag. Motor 3 30-03-2017
Kørekort fåes fremover på køreskoler Motor 3 16-01-2017
Hus i Udon Thani til salg/leje. Køb, salg og bytte 24 22-02-2016
Ambassaden justeret priserne - int kørekort 6 gange dyrere Generelt 1 08-01-2016
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder