Men kan forstå af kommentarer på facebook, at der er forvirring omkring netop at det er scootere og ligner danske scootere og nogle derfor i god mening tror at det danske bilkørekort gælder som det gør i Danmark og at et internationalt kørekort til det danske bilkørekort er nok.
Scooter er måske synonymt med EU-knallert i Danmark? Og en motobike kaldes en knallert, fordi den kan minde om det.
Så kommer problemet, når en scooter i Thailand ikke er det samme som en scooter i Danmark og en motobike er en motorcykel og ikke en knallert.
Der findes ikke noget magen til EU-knallerter i Thailand.
Alle scootere i Thailand har større motor og er en motorcykel og der kan ikke lejes noget lignende en EU knallert.
Alle scootere og små motobikes kræver MC kørekort, såvel dansk som internationalt.
Derfor vil et internationalt kørekort til bil være at rejse med falsk tryghed, rent juridisk.
Det er stadig muligt at leje scooter uden at have MC kørekort, der er intet ændret - det har blot aldrig været lovligt at køre uden MC kørekort.
Udlejerne er ligeglade med om reglerne for kørekort overholdes, de vil tjene penge og har ikke noget ansvar senere ligemeget hvad der sker.
Kan ikke afvise at det internationale bilkørekort kan vises og i farten "accepteres" af politiet og undgå bøde, men det gør det ikke lovligt.
Redigeret af Lars d. 25-12-2016 18:59
Lars
Blev her i november i Chiang Mai stoppet 4 gange på 2 timer.
De havde kontrol poster rundt om hele den gamle by og det passede så at jeg røg ind i de fleste af dem.
Jeg havde selvfølgelig hjelm på og medbragt mit internationale kørekort, så det kikkede de på og jeg fik lov at køre videre.
Hvad de ikke så var at det var udløbet for et halvt år siden og at det teoretisk ikke er noget værd uden at have det originale danske kørekort med.
Det internationale kort er jo blot en autoriseret oversættelse som bruges sammen med kørekortet.
Noget andet er at jeg efter de første par ture til Thailand besluttede mig for at erhverve MC kørekort i Danmark, så jeg nu er på den sikre side hvad angår forsikring.
Både ansvar men også ulykke og invaliditet så man ikke pludselig risikerer en alvorligt økonomisk lussing hvis uheldet er ude.
NB! Det er vigtigt at understrege, at internationalt kørekort ikke erstatter dit danske kørekort.
Medbring altid dit danske kørekort, da dit internationale kørekort ikke er gyldigt uden. Kortet er blot et internationalt standardiseret oversættelse af dit danske kørekort.
Redigeret af Dalton d. 25-12-2016 19:22
Og det er netop forsikring som dalton nævner der er den væsentlige årsag til at have det korrekte kørekort.
Næsten alle forsikringsbetingelser indeholder en passus om der ikke dækkes ved grov uagtsomhed, og det er f.eks. Kørsel uden gyldigt kørekort eller køre over for rødt.
Og det ville jo være trist at blive kørt ned på MC i Thailand og måske skulle hjem med ambulancefly og forsikringen så ikke dækker fordi man ikke havde MC kørekort.
Og generelt sker der en opstramning ifht div love og bestemmelser skal overholdes under det nuværende styre og det er jo ikke noget der kun gælder for turister.
En ting er hvad "man plejer at gøre" en anden ting er hvad loven siger. Det sikreste er nok at følge loven, dvs. at undlade at køre noget med mere end 50 ccm. medmindre man har danske mc kørekort, og medbringer internationalt kørekort samtidig.
- Men.. Er der nogen der kan svare mig på om det er korrekt at man bruger et begreb... mener det er lod-bob for en scooter med højest 50 ccm. Den burde være lovlig at føre med den kategori der hedder AM, som alle har på deres danske kørekort, også selv om de ikke har mc kørekort?
Thomas
Der findes knallerter i Thailand, men jeg tror de umiddelbart er svære at finde ved udlejere.
Kan man finde dem er det vel ok med dansk bilkørekort (registrert og forsikret korrekt).
Jeg tror stadig at det der snyder nogle er at en scooter i Thailand ligner en i Danmark, så folk derfor kan være i god tro.
Groft sagt, jeg må køre 45 km/t og kan køre sådan en godt i Danmark, så kan jeg vel også her?
Eller
Jeg må køre op til 45 km/t i Danmark uden nogen sinde at have kørt en knallert eller scooter før eller lært hvordan. Så må jeg vel også her?
Vil man sikre at det er en 50 cc scooter eller knallert, så skal man nok tjekke lidt ud. Udlejer vil sjældent sige noget som kan forhindre en handel, også selvom det måske er at omgå sandheden lidt.
Mange kører på knallerter på landet. Mange uden nummerplader og ikke registrerede og nogle kan ikke registres, men accepteret at køre i lokalsamfund osv. Alt kan findes i Thailand og en ting er lovene en anden er praksis - ikke altid de følges ad.....
Redigeret af Lars d. 27-12-2016 11:19
Lars
I Hua Hin er de mc razzia på phetkasem hver dag fra 9-12 for tiden (Lidt større fantasi kunne måske gavne) Det skaber kø, så dem der ikke har hjelm på, kan nå at vende om.
Første gang vi blev standset, blev jeg omgående idømt en bøde på 2000 baht, da betjenten pegede på udstedelsesdatoen, og påstod at det var udløbet. da en overordnet kom en lettere ophidset farang (mig) til hjælp, blev problemet dog hurtigt løst. Betjenten lærte at kende forskel på udstedelses- og udløbsdato. Faktisk stoppede samme betjent mig et par dage senere, men da han genkendte mig, sagde han blot "Oh No. Not You" hvorefter jeg fik lov til at køre videre uden at vise kørekort. Christel måtte dog vise sit.
I dag blev vi igen vinket ind. Men da betjenten (en anden ) så mit internationale kørekort, sagde han noget som jeg ikke helt forstod, men forstod dog at Schmeichel var en del af det, hvorefter han klappede mig på skulderen og lo. De inddragede dog Christels internationale kørekort - med et smil, da de skulle bruge det til at forklare to hollændere hvorfor de fik en bøde på 2000 baht.
Thomas
Jeg har dansk kørekort til bil ( og lastbil og stor anhænger )og selvfølgeligt derfor også til knallert 45 (AM). Men ikke til motorcykel (A1,A2 og A )
Har internationalt kørekort gældende 1 år, med alt krydset af bortset fra motorcykel.
Har også lige fået 12 md. forlængelse på et Non imp. O Visa ( Gift med Thai)
Har lige været på motorkontoret og bad om at få et Thai Kørekort til bil og et til motorcykel.
De ville se mit danske kørekort, men var ikke interesseret i mit internationale kørekort.
Fik så et brev jeg skulle til emigrationen med, for at få attesteret min adresse i Thailand.
Tilbage til motorkontoret med det og en lægeerklæring til 50 Baht.
Skulle prøve en reaktions test, og at jeg kunne se forskel på rød, gul, og grøn.
10 minutter senere fik jeg så et Thai kørekort til bil, og et til motorcykel. Begge gældende for 2 år.
Redigeret af Jorgen123 d. 17-02-2017 02:33
Det er det forunderlige ved Thailand, at forskellige personer på forskellige kontorer fortolker love forskelligt på mange områder. Nogle steder er det nemmere og andre steder følges reglerne til punkt og prikke og nogle steder mere strikse. I Bangkok syntes jeg det har været ret ligetil at finde ud af, fordi de følger de generelle regler.
Internationalt kørekort kræver de at se i mange provinser (eller verificeret oversættelelse til Thai). De læser det måske ikke grundigt og informationen de skal bruge tager de fra det alm. kørekort - men de har set man har det.
Kørekort til MC uden MC på sit danske er heller ikke normen syntes jeg. Måske har de set billedet af knallert i det danske kort og troet det var MC? Nogle kontorer er også igen begyndt at vise en times video om god opførsel i trafikken.
Men kontakt det lokale Land Transport Kontor, hvis nogle bor tæt på og hør hvad der skal til på deres kontor.
Det bringer så noget andet op som jeg har nævnt før. Man kan let få thai MC kort uden den store undervisning og køretræning, men det gør ikke nødvendigvis en til bedre motorcyklist at man har det end en der ikke har. Men loven er opfyldt og forsikringer dækker, hvis de ikke har anmærkninger om MC-kørsel - thailandske sundheds/ulykkesforsikringer kan godt have forbehold for MC kørsel generelt, uanset kørekort eller ej.
De generelle krav og regler til ombytning af kørekort kan forøvrigt ses på thaiguide, og som der også står der, kan være lokale afvigelser - Thailandsk kørekort, hvordan?
Lars