Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Visum til Thailand
Turistvisum hjemmefra eller forlængelse i Thailand? (+ andre spørgsmål)
 Udskriv debat Udskriv debat
Viske
06-01-2017 10:48
Bruger
Antal indlæg: 9

Hej thai-eksperter

Jeg synes, jeg får forskellige svar, uanset hvor jeg læser, eller hvem jeg spørger, så nu prøver jeg herinde og håber, at I kan/vil hjælpe mig Smile

Jeg skal ud at rejse i 4-6 mdr. her fra maj 2017, og jeg vil gerne, at i hvert fald (minimum) 2 af månederne er i Thailand, da det er mit yndlingssted.
Min plan er at starte i Thailand, være der 1-2 måned og så rejse lidt rundt, bl.a. til Cambodia og Laos. Jeg gad så godt tilbage til Thailand senere på turen, evt. runde af i Thailand.

Jeg har været i Thailand mange gange, men altid hvor jeg kun har opholdt mig der i de ca. 30 dage, så jeg har bare benyttet mig af det 30 dage turistvisum, der følger med ved indrejse.

Mine mange spørgsmål er som følgende:

- Giver det mest mening at ansøge om et turistvisum hjemmefra?
- Så har jeg 60 dages ophold, er det rigtigt forstået?
- Skal en ansøgning sendes til thai-embassaden eller konsulatet i DK? - Er det sikkert at sende mit pas med? (Dette har jeg tidligere gjort, da jeg skulle ansøge om visum til Indien, men der var jeg yngre og ubekymret - synes nu jeg er lidt ulden ved at sende mit dyrebareste eje, mit pas, med post?)
- Her i januar og februar kan jeg se, at det er gratis at ansøge om dette turistvisum, men ville det give mening at gøre nu, når jeg først skal rejse til maj?
- Skal man dokumentere udrejse fra landet igen? Jeg regner med kun at købe en enkeltbillet og kan derfor ikke fremvise dokumentation for, hvornår jeg rejser ud af landet igen.
- Hvor mange dage skal man kunne dokumentere ophold på hostel/bolig mv. på? Jeg regner med kun at bestille nogle dage hjemmefra.
- Er det rigtigt forstået, at hvis jeg rejser ud af landet indenfor de 60 dage, så ophører mit visum, eller hvordan?
- Hvad er mine muligheder for at være i Thailand fx i 2 mdr med dette turistvisum, rejse rundt i andre lande, og så vende tilbage til Thailand nogle mdr. senere i fx 30 dage?
(OBS. METV-visum bliver ikke relevant, da jeg ikke kommer til at have 37.000kr stående på kontoen)

- ELLER er det smartest blot at rejse ind med mine 30 dage og så få dem forlænget i Thailand? Jeg kan få dem forlænget 30 dage, ikke?
- Hvor i Thailand kan jeg få det forlænget? I Bangkok ved jeg, men jeg har hørt, man også kan på Koh Samui? Jeg planlægger at bruge en del tid på Koh Tao, så det ville være relevant for mig.
- Er visum-forlængelses-processen i Thailand okay, eller bliver man sindssyg og skal bruge en hel dag på det?
- Hvad kan økonomisk bedst betale sig?

Andre ting, jeg skal være opmærksom på?

Tusind tak,
Mia
Lars
06-01-2017 11:17
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7068

Hej Mia,
Jeg vil altid gerne hjælpe, men måske ikke altid jeg kan...

Kunne også foreslå dit at tage en tur rundt i visumsektionen her på thaiguide. Der finder du svar på en del af det du spørger om, bl.a enkelt billet, forlængelserne og hvor der skal søges visum og hvordan med at søge per post.
www.thaiguide.dk/indendurejser/...

Her et par bud. Andre kan sikkert komme med flere forslag til hvordan det kan klares.

- Giver det mest mening at ansøge om et turistvisum hjemmefra?

Afhænger af planen og om du vil have alt på plads på forhånd eller bruge tid /energi/penge til at få et puslespil til at gå op.

- Så har jeg 60 dages ophold, er det rigtigt forstået?

Ja, 60 dage på turistvisum.

- Skal en ansøgning sendes til thai-embassaden eller konsulatet i DK? - Er det sikkert at sende mit pas med? (Dette har jeg tidligere gjort, da jeg skulle ansøge om visum til Indien, men der var jeg yngre og ubekymret - synes nu jeg er lidt ulden ved at sende mit dyrebareste eje, mit pas, med post?)

Ambassaden, der er ikke noget konsulat i DK mere. Anbefalet post.

- Her i januar og februar kan jeg se, at det er gratis at ansøge om dette turistvisum, men ville det give mening at gøre nu, når jeg først skal rejse til maj?

Kan måske give mening. Fra udstedelsen af visum (ambassadens dato, ikke den dag du får det tilbage) kan det bruges til indrejse i Thailand 90 dage. Det visumet gyldighed. Se siden om gratis visum hvis du vil
www.thaiguide.dk/indendurejser/...

- Skal man dokumentere udrejse fra landet igen? Jeg regner med kun at købe en enkeltbillet og kan derfor ikke fremvise dokumentation for, hvornår jeg rejser ud af landet igen.

Svært at få visum med enkelt billet. Uden visum kan det være svært at få lov at komme med flyet til Thailand med enkeltbillet.

- Hvor mange dage skal man kunne dokumentere ophold på hostel/bolig mv. på? Jeg regner med kun at bestille nogle dage hjemmefra.

Vil mene 2 nætter. Nogle mener 4.

- Er det rigtigt forstået, at hvis jeg rejser ud af landet indenfor de 60 dage, så ophører mit visum, eller hvordan?

Du kan få/købe en reentry permit. Så kan du vende tilbage indenfor den tid du oprindelig fik stemplet i passet - dvs de 60 dage.

- Hvad er mine muligheder for at være i Thailand fx i 2 mdr med dette turistvisum, rejse rundt i andre lande, og så vende tilbage til Thailand nogle mdr. senere i fx 30 dage?

Nej ikke på samme visum. Men visumfri indrejse kan gøre det til 2. ophold.

- ELLER er det smartest blot at rejse ind med mine 30 dage og så få dem forlænget i Thailand? Jeg kan få dem forlænget 30 dage, ikke?

Jo du kan købe 30 dage mere.

- Hvor i Thailand kan jeg få det forlænget? I Bangkok ved jeg, men jeg har hørt, man også kan på Koh Samui? Jeg planlægger at bruge en del tid på Koh Tao, så det ville være relevant for mig.

På immigrationskontorer. De er i alle provinser. Også på Samui og i Chumphon på fastlandet ved Koh Tao.

- Er visum-forlængelses-processen i Thailand okay, eller bliver man sindssyg og skal bruge en hel dag på det?

Nogle hurtige, få mennesker. andre tager længere tid, længere kø. Skal blot sætte sig ned i tempo og tålmodighed til Thailands.

- Hvad kan økonomisk bedst betale sig?

Det afhænger igen af dine rejseplan , forlængelser osv. Du kan prøve at lægge tallene, udgifterne, til de enkelte løsninger sammen? Visum gør det nemmere for de første 60 dage.

Andre ting, jeg skal være opmærksom på?

Du kan også søge visum til Thailand undervejs i f.eks. Laos.
Redigeret af Lars d. 06-01-2017 11:24
Lars
girobank
06-01-2017 13:56
Bruger
Antal indlæg: 228

Hej MIA
Du skal søge 60 dages visa hjemmefra (send i anbefalet brev og franker returbrevet også anbefalet- små 100 kr. hver vej).
Hvis du rejser til nabolandene over land og retur overland får du ved indrejse 30 dage igen.
Du skal medsende kopi af din rejseplan og oplyse, hvor du starter med at bo(kopi af hotelreservation skal medsendes).
I flyet skal vi udfylde arrival Card og igen oplyse, hvor man starter sit ophold i Thailand.

Sådan gjorde/gør jeg.

Hvis du kun står med en enkelt billet i Kastrup, risikerer du,at du ikke kommer med!

Du også lave visa med flere indrejser, men det er jo afhængig af dine rejseplanen, men husk at rejse frem og tilbage-koster penge.
Grand Beach,Mae Phim,Klaeng, Rayong www.MaePhimproperty.com
Viske
06-01-2017 19:23
Bruger

Tusind tak for jeres hurtige svar, Lars og girobank! De hjælper mig rigtig meget.
Ud fra det, I skriver, synes jeg, det giver mest mening at ansøge om turistvisum hjemmefra. Lars, du har en god pointe i, at det handler om, om jeg vil have det planlagt på forhånd eller bruge tid på puslespil dernede, og sidstnævnte vil jeg egentligt helst slippe for, så jeg bare kan nyde min rejse.
Jeg vil lige så stille få set på at få ansøgning til turistvisum udfyldt og få opfyldt kravene dertil. Kan I huske, hvor længe behandlingen af ansøgningen ca. tager? Der står også forskellige ting forskellige steder om det.

Jeg kan også forstå, at det er bedst for mig, hvis jeg IKKE bare køber en enkeltbillet. Tak for den info. Så må jeg hellere få besluttet, hvilket land jeg vil rejse til efter de to måneder.

I forhold til at ansøge om turistvisum her inden d. 28. februar, hvor det er gratis, er det så rigtigt forstået, at når jeg får mit visum, så gælder det fra dén dag og i 90 dage, så jeg skal bare rejse ind i Thailand indenfor 90 dage, efter jeg har fået mit visum, og så får jeg mine 60 dages ophold? Dvs. jeg ville godt kunne rejse ind i Thailand i teorien på dag nr. 85, efter jeg har fået mit visum, og der starter mine 60 dage så?
(Jeg tænker i fht. så at ansøge om det i februar, få det i februar og så rejse ind i Thailand i maj som planlagt og have to måneder der).

Er det også rigtigt forstået, at når jeg har brugt mine to måneder i landet og rejser ud, så kan jeg rejse ind i landet igen nogle måneder senere fra nabolandet og så få 15/30 dages visum med min indrejse (alt efter land, fly, båd osv.)? Så på den måde ville jeg kunne vende tilbage til Thailand og runde min tur af i mit yndlingsland. Og jeg kan 2 gange rejse ind i landet på denne måde?

Lars, du skriver: "Du kan få/købe en reentry permit. Så kan du vende tilbage indenfor den tid du oprindelig fik stemplet i passet - dvs de 60 dage."
Vil det sige, at hvis jeg på fx dag 23 tænker, at jeg vil en uge til Malaysia, så kan jeg komme tilbage, søge om reentry permit (i lufthavnen?) mod betaling, og så fortsætter mit visum? (og dagene mens jeg har været i Malaysia tælles også med?)

Igen - tak for hjælpen!

Mia
Lars
06-01-2017 19:38
Brugers avatar

Bruger

Mia, hvilken dato i maj har du planlagt at rejse på?
Det gør det måske nemmere at være lidt mere konkret med svarene.
Lars
Viske
06-01-2017 19:47
Bruger

Det bliver omkring 3-10. maj, tænker jeg.
girobank
06-01-2017 19:58
Bruger
Antal indlæg: 228

Mia du skal planlægge den rejse meget nøjagtig hjemmefra, og dine spørgsmål skal være mere præcise, prøv at læse visumreglerne, som står her på siden, så tror jeg du vil blive lidt klogere.

Mange ting kan lade sig gøre i terorien, men ikke i praksis.

En for tidlig udrejse til et naboland kan ødelægge hele tegningen, så dagene ikke kommer til at PASSE i den sidste ende.
Grand Beach,Mae Phim,Klaeng, Rayong www.MaePhimproperty.com
Viske
06-01-2017 20:01
Bruger

Jeg har læst visumreglerne både herinde og på andre sider, men alle reglerne er sådan nogle "men hvis du gør sådan, så gælder det ikke, og hvis du gør sådan, så gælder noget andet", så det er derfor, jeg spørger.
Lars
06-01-2017 20:14
Brugers avatar

Bruger

Myren skrev:
Jeg har læst visumreglerne både herinde og på andre sider, men alle reglerne er sådan nogle "men hvis du gør sådan, så gælder det ikke, og hvis du gør sådan, så gælder noget andet", så det er derfor, jeg spørger.

Netop derfor er det meget nemmere at hjælpe hvis man er mere præcis som Girobank skriver.
Lars
Lars
06-01-2017 20:16
Brugers avatar

Bruger

Jeg kan også forstå, at det er bedst for mig, hvis jeg IKKE bare køber en enkeltbillet. Tak for den info. Så må jeg hellere få besluttet, hvilket land jeg vil rejse til efter de to måneder.

Billetter med lavpris selskaber som AirAsia eller NOK Air kan fåes for nogle få hundrede kroner hvis de bestilles i god tid. Kan ske du så ikke får brug for dem, hvis du ændrer planer, men så få penge mistet.

I forhold til at ansøge om turistvisum her inden d. 28. februar, hvor det er gratis, er det så rigtigt forstået, at når jeg får mit visum, så gælder det fra dén dag og i 90 dage, så jeg skal bare rejse ind i Thailand indenfor 90 dage, efter jeg har fået mit visum, og så får jeg mine 60 dages ophold? Dvs. jeg ville godt kunne rejse ind i Thailand i teorien på dag nr. 85, efter jeg har fået mit visum, og der starter mine 60 dage så?
(Jeg tænker i fht. så at ansøge om det i februar, få det i februar og så rejse ind i Thailand i maj som planlagt og have to måneder der).

90 dage fra den dag Ambassaden har UDSTEDT visumet. Den dato skriver de ind i passet.
Hvis du rejser 3-10 maj så ser jeg ikke noget problem hvis du søger sidst i februar?
Se mere på siden om turistvisum, der står det også sammen med meget mere om visumet - Turistvisum
Der er også tid nok til at søge visum, uanset om det tager to eller tre uger fra du sender til det er tilbage?

Er det også rigtigt forstået, at når jeg har brugt mine to måneder i landet og rejser ud, så kan jeg rejse ind i landet igen nogle måneder senere fra nabolandet og så få 15/30 dages visum med min indrejse (alt efter land, fly, båd osv.)? Så på den måde ville jeg kunne vende tilbage til Thailand og runde min tur af i mit yndlingsland. Og jeg kan 2 gange rejse ind i landet på denne måde?

Ja kun to indrejser over landegrænser per kalenderår. Syntes det står rimeligt tydeligt flre steder i visumsektionen, nu du skriver der er forskellige tekster rundt omkring. 15 dage er ændret til 30 dgae fra 31/12/2016.

Lars, du skriver: "Du kan få/købe en reentry permit. Så kan du vende tilbage indenfor den tid du oprindelig fik stemplet i passet - dvs de 60 dage."
Vil det sige, at hvis jeg på fx dag 23 tænker, at jeg vil en uge til Malaysia, så kan jeg komme tilbage, søge om reentry permit (i lufthavnen?) mod betaling, og så fortsætter mit visum? (og dagene mens jeg har været i Malaysia tælles også med?)

Du kan finde alt om disse re-entry permit på thaiguide - Re-entry permit
Redigeret af Lars d. 06-01-2017 20:43
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 32 11-07-2020
Corona virus i Thailand - opdateringer Sundhed og medicin 243 01-07-2020
Folkepension fra Udbetaling Danmark til Thailand ? Job, banker, forretninger 23 23-06-2020
God ide at købe rejsen selv, hos flyselskab eller netshop? Fly 14 14-06-2020
Automatisk forlængelse af visum under COVID-19 krisen Visum til Thailand 12 21-04-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder