Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - bosat eller længere ophold - Job, banker, forretninger
Glemt at melde udlandsdansker??
 Udskriv debat Udskriv debat
liverpool785
23-01-2017 12:37
bruger
Antal indlæg: 1

Hej Thaiguide.

Jeg var på ferie i Thailand og som alle andre elskede jeg det, og fandt derefter et job og fik oprettet arbejdsvisum, arbejdstilladelse mm. Har en thailandsk kæreste (snart kone, faktisk derfor det her bliver aktuelt lige nu) og har boet med hende i Thailand i over et år.

Jeg var kun 21 år da jeg fik jobbet i Thailand, og må indrømme jeg ikke skænkede det at melde mig som udlandsdansker en eneste tanke, da alt det andet papirstress med arbejdstilladelser osv. hele tiden kørte på højtryk.

Jeg endte med at have arbejdet i hvert fald 7 måneder, og fået 7 lønninger, før jeg blev gjort opmærksom på "problemet". Jeg har ikke været i DK og benyttet noget fra staten, har ikke haft noget med Danmark at gøre overhovedet i tiden her, men idét jeg har haft MULIGHED for at gå til læge, og alt andet danske skatteborgere nyder af, skal jeg i realiteten betale skat af hvad jeg har tjent i Thailand - står med den hovedpine nu, at for at blive gift skal jeg dokumentere for lønninger og arbejde hvilket ikke havde været et problem normalt da jeg jo har arbejdet her i Thailand. Melder jeg mig som udlandsdansker v. dags dato og derefter "søger" om ægteskab og dokumentere for lønninger i de sidste 10 måneder - kan jeg så risikere at staten "kommer efter mig" og vil have jeg betaler dansk skat, af de penge jeg allerede har betalt thailandsk skat, social security og alt det andet af? For det vil jeg jo ikke risikere da det efter min mening ikke er helt fair!

Venligste hilsner og tak på forhånd !!
PS: Sorry for romanen, men håber alt info ovenover hjælper mig til et konkret svar
Jorgen123
24-01-2017 07:54
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 15

Du er jo så formodentligt tilmeldt dansk folkeregister på en adresse i Danmark.
Hvis jeg var dig, ville jeg så måske bare udfylde adressen med din danske adresse.
Som dokumentation for indtægt, bruger den danske ambassade i Bangkok så normalt din sidste danske årsopgørelse. Altså pt. din årsopgørelse fra 2015.
Hvis du havde nogen dansk indtægt i 2015, vil den altså bare så blive brugt.
At du så siden, i 2016 har arbejdet i Thailand, kommer ikke nogen ved i denne sammenhæng.
( Din årsopgørelse kan du jo bare hente på internettet fra SKAT, hvis du ikke har den med dig)
Det skulle heller ikke være noget problem at få en bopæls-attest pr mail fra din danske kommune, for du er jo formodentligt stadigt tilmeldt der.
MVH. Jørgen
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Infoaften - Danes Worldwide - udfordinger som udlandsdansker Begivenheder i Thailand 4 08-10-2015
Meldepligt fra 1. juli - pensionister skal melde rejser til kommunen Flytte til Thailand 2 17-06-2010
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder