Nyeste indlæg
Børn ned til 3-4 år bokser for penge
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
28-02-2017 17:10
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6725

www.thaiguide.dk/images/forum/thai-boksning-boern.jpg

Som mange sikkert har set eller læst tog dr fat i Thailand, børn og thaiboksning igår i Horizont.

Om emnet at børn ned til 3-4 år dyrker thaiboksning for penge for at skaffe penge til deres familier. De fleste fra fattigere kår hvor dette er muligheden for at få lidt flere penge i dagligdagen og drømmen om at blive en af stjernerne, og rig, blandt de hundreder af tusinder der bokser.

Hvad mener I om det?

Er det iorden set med thailandske øjne, kultur og de økonomiske vilkår der er nogle steder?

Børn kan måske blive hovedforsørgere af familien og ansvarlig for dens indtægt, hvis de voksne læner sig lidt tilbage?

Det nævnes også at der spilles/sættes penge på hvem der vinder - troede al form for gambling var forbudt i Thailand?

Bliver børnene dermed allerede som 8-årige slaver af bagmænd og fastansatte boksere som kan handles som der handles fodboldspillere eller boksere mellem forskellige boksestalde?

Risikerer man at få en masse slagsbrødre senere i deres liv ud af det? En del voksne idag har i forvejen et temperamen,t der nemt fører til voldelige scener?

Horizont kan ses her hos dr:

Horisont: Når børn slås for penge

Her sakset fra et par dr artikler.

Det er fredag aften. Rattapol Thongkumwan er ved at gøre klar til en tur i ringen.

Rundt omkring bliver der spillet på, hvem af thaibokserne kommer til at vinde.

- Jeg er spændt, men ikke bange, siger Rattapol.

Han har et særligt talent og er allerede en rutineret kæmper, med 20 kampe bag sig.

Selvom han kun er ni år gammel.

Rattapol Thongkumwan er et af de op mod 300.000 thailandske børn, der thaibokser Ifølge Center for Avanceret Billeddiagnostik i Bangkok.

- Når børn slås for penge

I Thailand bokser små drenge helt ned til 3-4 års alderen for at tjene penge til deres fattige familier.
Børnene kæmper som professionelle thaiboksere, og kampene er ikke for sjov.
Op mod 300.000 børn deltager i thai-boksekampe for at tjene penge, vurderer eksperter i Thailand.

- Thailandske børn ned til 3-4 år bokser for penge

og

- I Thailand bokser børn ned til 3-4 år for penge

Tilfældig video - der er mange på youtube - ikke fra dr:

Redigeret af Lars d. 28-02-2017 17:47
Lars
gall
08-03-2017 15:52
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1009

Jeg så udsendelsen, og viste den efterfølgende til mine børn på 7 og 10 år, hvoraf den ene går til judo, og den anden går til judo og boksning.

Der er forskellige aspekter i dit spørgsmål Lars. Det kulturelle. Det med at de tjener penge til familien osv. vil jeg helst ikke tage stilling til, da min kulturkristne opvækst ligger lysår fra en Thaidrengs opvækst ude på landet.

En af de ting der bliver fremhævet i udsendelse, gentagne gange, er, at børnene bliver udsat for 30-40 hårde slag mod hovedet i hver omgang.
DR viste lange klip fra kampe, og man så stort set ikke slag der går ind. Så derfor begynder det at smage lidt af skræmmekampagne.

En anden ting er hvorfor man ikke bruger hjelme. Der burde, efter min mening, være krav om brug af hjelme op til en hvis alder. Dette tror jeg dog vil komme inden for en ganske kort periode.

Det er lidt underligt at DR omtaler emnet som om det er noget der er fuldstændigt fjernt for danskerne. Tusindvis af danskere tager hvert år på træningsferie i netop Muay Thai, og et langt større antal danskere ser hvert år kampe, hvoraf en stor del er børn.
Thomas
Lars
14-11-2018 13:49
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6725

Personligt har jeg aldrig fattet en dyt af at nogle syntes det er sjovt at slå på andre og tæske andre i gulvet og nyde det. Hvad enten det er sport eller almindelig vold. Men det noget helt andet.

En 13 årig dreng døde her i weekenden efter en kamp.

Drengen fik et spark i hovedet og en hævelse i hjernen og kom aldrig til bevidsthed igen.

Det rejser så, nok en kortvarig, debat også med myndigheder om sikkerheden og mindste aldersgrænse. Grænse eller ej, så vil alt nok fortsætte, da ingen vil eller kan håndhæve sådanne lokale ting - der alt for mange penge i det for andre end lige børnene?

I linket længere nede kan også ses at det nævnes at så vil det betyde at mange mindre børn ikke længere kan arbejde som boksere og tjene penge til familien. Dvs det ikke er lysten eller interessen for boksningen der trækker i de tilfælde.

Der nævnes at 300.000 børn bruger boksningen til at tjene penge til familien.

Alle bokser uden beskyttelse.

Der har også været historie om 11 årig pige som går til den i ringen for at tjene 300 til 500 baht.

Står også:
This incident led to renewed calls on restrictions to be imposed after research by Mahidol University showed last month that children boxers scored lower on IQ tests after receiving blows to the head.

RULES EYED AFTER CHILD DIES BOXING

Andet link om samme emne:

BRAIN-DAMAGED KID MUAY THAI FIGHTERS PROMPT CALL FOR BAN
Redigeret af Lars d. 14-11-2018 13:52
Lars
gall
14-11-2018 18:46
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1009

Jeg læste den godt. Må være forfærdeligt for pårørende og klub.

Til spørgsmålet om at de tjener penge til familien, kan jeg ikke rigtigt sige noget - dertil er kulturkløften for stor.

Men rent sikkerhedsmæssigt.... Jeg er sikker på at Thailand er på vej med et påbud om sikkerhedsudstyr a'la det vi har i Danmark, hvor mindreårige skal bruge sikkerhedsudstyr (også under kamp) på lige fod med D kæmpere. Altså hjelm osv. Ligeledes har vi regler for f.eks spark mod hoved ved mindreårige. Det er den bedste vej fremad for den ellers så respekterede Muay Thai

Mange danskere tager på træningslejr i Thailand, så lidt øget sikkerhed vil være den bedste reklame for sporten.

lh3.googleusercontent.com/ujOWhv-DuFyICvY5XUGhjVd-7Efqglh1xG_6w3Wo2RAhjKZSLgYSE0hnYmM0l5HJy2V6AZ7b-RG4zh6Ro4yN-6R39xz6BjQJxBSPeyWrIMTnsBdeQJMHTN_15-b56DvvQbCXmKI811S2ag8=w512-h384-p
Redigeret af gall d. 14-11-2018 19:56
Thomas
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Farang tigger penge i Thailand. Generelt 7 03-10-2018
Penge I lufthavnen Visum til Thailand 13 25-09-2017
Politichef undersøges for at modtage penge fra alkoholfirma Nyheder 1 03-01-2017
THAI tjente penge i sidste del af 2015 Nyheder 1 01-03-2016
Ukrainer taget med 48 falske kreditkort - hævet mange penge Nyheder 2 24-09-2015
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder