Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - som turist - Fly
God ide at købe rejsen selv, hos flyselskab eller netshop?
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
18-05-2017 20:33
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7067

Det spørgsmål vender TV2 en gang og mange er måske snart igang med at se efter billetter til Thailand til vinter?

Kan give større udfordringer end man måske lige har lyst til hvis et fly er aflyst eller forsinket - hvor ender aben - flyselskabet eller de online salgssteder?

Personligt prøver jeg altid at se om prisen er nogenlunde den samme hos selskaberne som på diverse online sider. Det syntes jeg de ofte er og så bestiller jeg altid direkte ved selskabet. Nu rejser jeg så heller ikke fra Danmark eller EU regel zone.

Måske lidt uoverskueligt også læse alt det med småt (som ofte er godt gemt ad vejen ved online bureauerne), når billetterne lige nu er faldet til fornuftigt niveau og skal købes hurtigt?

Flere køber rejsen selv ?? og får uoverskuelige problemer i lufthavnen

Skriver TV2 og bla.

Flyet blev aflyst. Hvordan skulle de nu komme hjem, og hvem skulle betale for Anne Federspiel og Jesper Birkebæks Nielsens hjemrejse fra ferien på Malaga?

Flyselskabet pegede på den onlineformidler, der havde solgt dem billetten på nettet. Onlineformidleren pegede derimod på flyselskabet.

Situationerne opstår oftere, fordi færre vælger charter- og pakkerejser for i stedet at købe flybilletterne selv - ofte via onlineformidlere på nettet.

Hvad gør man egentlig hvis man har billet med flere selskaber og mellemlandinger og det første fly kommmer for sent så man misser det næste? Arrangerer det første flyselskab en ny billet?

Og aflyses den første tur ud, så annulleres returbilleten normalt også.

Hvem har man købt hos? Et dansk firma? Et europæisk eller måske helt andet sted i verden. At en side er på dansk er ikke det samme som at firmaet er i Danmark og danske regler gælder.

Det hele in denne lidt lange artikel på TV2

Flere køber rejsen selv ?? og får uoverskuelige problemer i lufthavnen

Hører forøvrigt ofte "jeg købte på Momondo". Det kan man ikke for Momondo sælger ikke billetter, men er mere en søgemaskine. De scanner markedet hos de buruear som betaler for at være med hos Momondo og giver links til onlinebureauer, som du så køber igennem. Det kan så være mange forskellige Momondo giver ideer til og de kan sikkert alle have forskellige betingelser.
Lars
gall
01-12-2017 13:27
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1014

Vi har i flere dage prøvet at booke på momondo, men hver gang det hele er udfyldt, stiger prisen 20.000 kr når vi går til kassen.
Thomas
girobank
02-12-2017 18:42
Bruger
Antal indlæg: 228

Man kan da ikke booke på Momondo, det er kun en søgemaskine,der henviser til diverse hjemmesider, hvor man så evt. booker billet.

Jeg booker altid direkte ved Thai Travel eller FDM Travel, så får man en god personlig service, og kan altid får hjælp. efterfølgende!
Grand Beach,Mae Phim,Klaeng, Rayong www.MaePhimproperty.com
gall
04-12-2017 20:05
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1014

Det kan du have ret i.... Men er FDM Travel ikke også en søgemaskine?
Thomas
girobank
05-12-2017 18:04
Bruger

Det har jeg ingen anelse om, jeg ringer til de to nævnte.
Lars
12-06-2020 13:56
Brugers avatar

Bruger

Brygger lige videre på denne tråd selvom det måske skulle have været nyt emne.

Hvor skal man købe billet i fremtiden - År 0 efter corona?

Her under coronatiden tror jeg mange er blevet skuffede over diverse netsteder som de har købt flybillet hos. Flybillet og ticket har ofte været nævnt rundt omkring.

Mange oplever ingen service, ja de har også travlt og tjener ingen penge så det er selvfølgelig svært.

Mange oplever ekstra gebyrer, som de måske ikke ville få ved at være i kontakt med selve flyselskabet.

Jeg tror, at disse webbutikker går hårde tider i møde i den nye tid, År 0 efter corona.

Billigt?
Måske spares lidt når billetterne bestilles. Mange gange har jeg sammenlignet og forskellen er ret lille.

TÆNK fra forbrugerrådet råder til at bestille direkte hos flyselskaberne

Artiklerne indholder en masse gode råd udover det som lige er sakset ind her.

Fra Flybilletter: Tjek dette, inden du køber dem:

Vær opmærksom, når du bestiller flybilletter
Flybilletter kan ofte være besværlige og tidskrævende at bestille, fordi mange flyselskaber og bookingportaler frister med alverdens tilkøb og ekstra services under købet.

Bestiller du flybilletter online? Så husk at se dig grundigt for under bestillingen. Ellers risikerer du at betale mere for flybilletterne, end hvad de oprindeligt kostede.

Køb flybilletter hos flyselskaber
Køber du flybilletter direkte hos et flyselskab eller hos en bookingportal? Det er ikke helt uden betydning.

Bookingportaler fungerer som et ekstra led mellem dig og flyselskaberne. Det ekstra led kan betyde, at du får svært ved at gøre krav på dine rettigheder, hvis der opstår problemer under din rejse.

Aflysninger, forsinkelser eller særlige ønsker på din flyrute kan du risikere aldrig når frem til dig.

Køb derfor dine flybilletter direkte af flyselskaberne. Så ved du altid, hvem du skal kontakte, hvis der opstår problemer med din rejse.

Ekstra forsikringer er ofte overflødige
Flyselskaber og bookingportaler tilbyder ofte mange forskellige forsikringer undervejs i købet af flybilletter. Det kan for eksempel være rejse-, afbestillings- og bagageforsikring.

Tjek, om du allerede er dækket gennem din årsrejseforsikring eller dit internationale kreditkort som Mastercard Gold og Visa. Ellers risikerer du at betale flere hundrede kroner for noget, som du allerede er forsikret mod.

Fra Flybilletter: Hvem skal du købe billetten af?:

Portaler gør det svært at placere ansvaret
Har du købt flybilletter via et flyselskab, og er dit fly forsinket eller aflyst? Eller vil du ændre i din rejse? Så skal du altid kontakte flyselskabet.

Køber du via en portal, kan det blive besværligt at ombooke flybilletter, da du som udgangspunkt ikke har nogen fortrydelsesret, uanset hvor du køber flybilletter.

Tilkøb af ekstra benplads og kompensation kan også blive besværligt, når du køber via en portal. Du risikerer nemlig, at hverken portalen eller flyselskabet vil hjælpe dig, fordi de peger på hinanden som den ansvarlige.

Ændringer eller aflysninger på din flyrute kan du risikere aldrig når frem til dig, når du køber gennem en portal. Jo flere mellemled der er mellem dig og din flyvetur, desto sværere er det at placere ansvaret, hvis noget går galt.

Mange siger de har købt billet ved Momondo
Momondo er en søgemaskine og giver link til der hvor man kan læse mere det man har søgt om - her om priser på flybillet.

Det er de firmaer man bliver sendt til i linkene der handles med og Momondo har ikke noget at gøre med en handel - det er kun en søgemaskine og siger ikke god for noget.

Momondo og lignende sider er til gengæld bruges fortræffeligt til at få indtryk af priserne og så selv tjekke priserne hos flyselskabnerne.

Her har TÆNK også en side til at hjælpe:
Flybilletter: Sådan finder du de bedste billetter billigt

Undgå at blive snydt på flyprisportaler
Billetter til flyrejser kan du finde gennem flyportaler på nettet. Prisportaler kan være en stor hjælp til at overskue et væld af forskellige afgange, flyselskaber og ikke mindst priser.

Kvaliteten på prisportalerne er dog langt fra den samme. For at være sikker på, at du får de rette flybilletter til den bedste pris, kan du følge disse råd.

Tjek flyselskabets egen hjemmeside
Prisportaler viser dig ikke altid de billigste billetter. Ofte er resultaterne på flyprisportalerne priser fra rejsearrangørers hjemmesider.

Billetterne kan være billigere direkte hos flyselskabet. Se derfor altid efter, hvad billettens pris er på flyselskabets egen hjemmeside.

Går noget galt på rejsen, er det ikke lige meget, om du har købt billetten hos et flyselskab eller en rejsearrangør.

Tjek flere prisportaler

Tjek, om øverste søgeresultat er en annonce

Tjek, hvem der ejer portalen

Søg anonymt

og mange flere tips.

--

Hvad vil I gøre i fremtiden?
Lars
girobank
12-06-2020 14:12
Bruger

Som jeg tidligere har nævnt, så bestiller jer aldrig flybillet via en "robot".

1. Bruger rejsebureau med levede mennesker i telefonen f.eks. FDM Travel, THai Travel eller flyselskabernes egen hjemmeside.

2. Man kan læse mange steder nu, at billetter bestilt via "robot" har store problemer med at få refunderet en annulleret billet.

3. Og især i disse conoratider, vil det være endnu mere besværlig at få penge ud af selvskaberne, da de formentlig ikke har ret mage på kontoen.

4. Har altid anbefalet at bruge de store flyselvskaber, som forhåbentlig ikke drejer nøglen om.

5. Bruger aldrig lavprisselskaber.

Nå men håber da vi kan komme til LOS i efteråret!
prasat
13-06-2020 02:14
Bruger
Antal indlæg: 8

hej Girobank
tror du selv at thai travel betaler kunderne pengene tilbage for aflyste billetter når thai airways ikke gør? tror du at thai travel har så mange penge? det kunne være rart at høre for nogle bruger der har købt hos thai travel hvordan de gør.
prasat
girobank
13-06-2020 18:10
Bruger

Hej -kan se du er ret ny her på siden.

Jeg tror ikke på ret meget.

Men der er en masse indlæg på nettet bl.a. FB, hvor nogen oplys3r, at de har fået penge retur og har betalt et stort gebyr.

Om det er rigtig eller ej, vej jeg ikke.

Men gad vide hvornår en udbyder, sælger flybilletter, skal afregne flyselvskabet?

For nogle år siden gik Cimbria air konkurs, vi fik da pengene retur fra Thai Travel.

Men man kunne jo evt. spørge Thai Airways.

Lars
13-06-2020 19:46
Brugers avatar

Bruger

Girobank, betyder det noget om man er ny på siden?

Jeg har ikke læst om nogle der har fået penge tilbage for flybilletter med THAI for nyligt. Dvs efter rekonstruktionsprocessen blev offentligjort.

Men ligemeget med det.

Det var mere fremtiden jeg tænkte på - hvordan vil vi bestille i fremtiden for at få:
- bedste billetter, de bedste betingelser, bedste service i tilfælde af udfordringer og den bedste pris - samtidig.

(uden tanke på THAIs situation nu, men mere udfra alle de beklagelser jeg har set gennem coronakrisen over online portalerne og forskellige flyselskaber - og forvirringen om ansvaret)
Redigeret af Lars d. 13-06-2020 19:46
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Visum, visa run, eller? Visum til Thailand 14 26-10-2019
Positiv oplevelse med bestil selv Rejse til Thailand Rejseplaner 3 11-10-2019
Thailænderne er dygtige trafikanter - se selv? Lidt af hvert - alt det andet 9 01-04-2019
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede Sikkerhed 13 11-02-2018
Hjælp til Visum - 1 eller 2 indrejser? Visum til Thailand 4 23-01-2018
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder