Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Valuta og banker
Oprette bankkonto i Thailand?
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
23-07-2017 19:02
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Der er en ældre tråd her i forumet om at åbne en bankkonto, men den er dels lang og måske er informationen forældet nu.

(der er også en generelt oversigt her på thaiguide med hvordan konto oprettes, hævekort, bankbog og hvad det koster, netbank - under Før Rejsen - Pengesektionen )

Mange tænker på at få en konto og tænkte på det måske var passende at få nye input til dette?

Jeg har ikke selv oprettet en konto de de seneste par år, men kan forstå det er blevet sværere end det var tidligere. Ikke at reglerne er blevet ændret, men som meget andet tolkes de tættere af bankerne idag. Kunne tro det er for mindske muligheden for hvidvask?

Det er nu sværere at åbne konto med turistvisum end det var tidligere?

Kan man få netbank til kontoen idag?


Tidligere skulle bare shoppes lidt rundt mellem banker og afdelinger. Idag sværere og nogle steder/egne ikke muligt som jeg forstår rundt omkring.

Er der nogle der har erfaringer med at åbne bankkonto for nylig, både som turist eller mere fastboende pendlere osv.

Tænker her på indenfor det sidste års tid eller sådan. (5 år gamle erfaringer tror jeg ikke kan bruges idag)
Lars
girobank
23-07-2017 21:06
Bruger
Antal indlæg: 376
Tilmeldt: 11.03.09

Det er blevet lidt sværere at åbne en konto i Thaibank, der er åbenbart indskærpet at reglerne skal overholdes.

Jeg forsøgte i september sidste år i den lokale SCB at åbne en konto, men nej var svaret fra direktøren.

Senere i samme afdeling spurgte jeg igen og fik åbnet en konto uden problemer, da jeg nu kunne forevise mit skøde på lejlighed dernede.

Fik MasterCard og kan også få netbank, hvis jeg ønsker det.
www.MaePhimproperty.com
A12019
24-07-2017 04:13
Bruger
Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 28.02.12

Jeg oprettede en konto i Bangkok Bank for et års tid siden og det var der ingen problemer med. Jeg medbragte pas, lejekontrakt for lejlighed, adresse- og indkomstcertificat fra ambassaden.

Bangkok Bank har på deres hjemmeside en liste med krav som viser at det ikke er umuligt at oprette en bankkonto som turist.

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/Personal...fault.aspx

Lars
24-07-2017 06:15
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Dejligt med personlige erfaringer. Også for de turister der kommer regelmæssigt om som gerne vil have en konto.

Har også tidligere været sådan at der var forskel på hvor let det var alt efter hvor i landet det var Bangkok, Pattaya eller provinser i oplandet og ikke ens forvaltning i alle afdelinger.

Hvordan mon det er for turister de forskellige steder. Fornemmer Girobank fik nej til konto på turistvisum uden yderligere tilknytning som ejerbolig?
Lars

Kaiser
22-08-2017 19:12
bruger
Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 21.08.17

Vedr: bankkonto

Hej sidste år i maj 2016 åbnede jeg en konto i Bangkok bank i mahasarakrham
Det var uden problemer, min thai kæreste, (vi er ikke gift) havde en kopi af sit personkort og vi havde en veninde med som sagde god for mig.

Det eneste jeg fremviste var mit pas og så 500 baht til at sætte ind på kontoen, idag overfører jeg penge til bankkontoen uden problemer.

Det skal dog siges jeg har ikke net adgang til kontoen og kan kun hæve på det medfølgende hævekort i bankens automater.

Hilsen kaiser
girobank
22-08-2017 19:21
Bruger
Antal indlæg: 376
Tilmeldt: 11.03.09

Det skal siges, at jeg har konto i to andre byer i SCB, men da vi nu har bolig et helt andet sted, ville jeg gerne have en konto i samme by.

Det lykkedes også, men som bankdirektøren oplyste, så er der visse regler der skal overholdes.

Og det tror jeg så han glemte lidt ved forevisning af skødet samt en medarbejder fra sælger, der også bruger samme bankfilial, var med i banken.
Jeg har MasterCard, som jo kan bruges overalt i Thailand og faktisk også i Danmark.

Jeg kan sagtens få netbank også, men hvad skal jeg bruge det til, hæver kun under ferien i Thailand.

Stikker bankbogen ind i maskinen og får hurtig en opdatering.
www.MaePhimproperty.com
Lars
24-08-2017 11:38
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Velkommen til Kaiser og tak for input. Ser ud til det hjælper med en thailandsk partner.

Kan du måske fortælle hvilken type "ophold" du havde i dit pas? Kom du til Thailand på 30 visumfrie dage, turistvisum, Non-Immigrant visum eller har du en forlængelse af visum?

Spørger fordi der er delte meninger om hvad der kræves for at oprette en konto.

Girobank har måske haft Turistvisum og fik nej (hvis det ikke havde været for ejerboligen).

Den med opdatering af bankbøger er lidt pudsig. Har der været mange transaktioner siden sidste opdatering så skrives blot samlet tal for penge ind og ud i perioden ind (ihvertfald i de to banker jeg bruger). Jeg bruger nu ikke bankbogen og opdaterer den kun når den skal bruges til et eller andet i banken.
Lars
Kaiser
24-08-2017 12:00
bruger
Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 21.08.17

Hej Lars

Da jeg oprettede min konto i mahasarakrham havde jeg, et års non immagration i mit pas fra ambassaden i Hellerup.

Bankbogen fører jeg ajour når jeg tager til Thailand igen.

Var igår inden og lave et 60 dages visum, tager derud 9 november, et par dage før det udløber tager jeg på immagrations kontoret i mahasarakrham og forlænger med 30 dage.

Plejer ikke at give problemer, og dejligt ikke at skulle tage til Laos.

Hilsen
Kaiser

Lars
04-11-2017 13:58
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Her en frisk update fra Bangkok Bank.

Ikke så meget om det at åbne konto, men mere om de kort man kan få.

Der giver Bangkok Bank ikke længere VISA debet kort til kunderne (også kaldet visa electron nogle gange).

Bangkok Bank har lavet deres eget "Dankort" lignende system.

Det bygger på det kinesiske Union Pay kortsystem, kredit og debetkort, men er Bangkok Banks eget system, TPN, der anvendes i Thailand i firma dertil. Union Pay er det største i Kina og et af verdens største betalingskort.

Kortene kaldes TPN UnionPay eller TPN Rabbit.

De har UnionPay logoet istedet for VISA logoet.

Kortene bruger forøvrigt 6 cifret PIN kode.

UnionPay til hævning:

Det kan bruges til at hæne i Bangkok Banks automater og andre automater der har deres logo. Har set mange andre bankers automater også har Union Pay logoet. Det kan skyldes de mange kinesiske turister. Se billede nederst af Krungsri Bank ATM.

Betaling:
Her kan det måske drille lidt. Så vidt jeg forstår er det ikke nær så mange steder der tager Union Pay kortet endnu.

Brug i udlandet (udenfor Thailand).
Jeg har altid brugt mig VISA debet kort til at hæve kontanter med rundt i verden, også når jeg er i Danmark. Da Union Pay ikke er særligt udbredt udover nogle få lande i Asien, kan jeg forstille mig det er vanskeligt at bruge udenfor Thailand.

Note om kortene:
Nogle vil sikkert sige det ikke er korrekt. Jo nogle filialer tilbyder måske stadig nogle typer af VISA debet kortene. De ofte lidt dyrere at få og i årligt gebyr. Men der hvor jeg var påstod de de ikke havde dem. Først påstod de at regeringen havde forbudt VISA kort i Thailand. Jeg spurgte til dokumentation af dette. Så kom det frem at det var Bangkok Bank der har afskaffet det.

Netbank:
Den virker som den bedste af dem jeg har, mht layout og finde rundt. Ser måske lidt traditionel ud, men det virker. Hurtig og færre step til at finde det man leder efter synes jeg - f.eks en kontoudskrift. Jeg bruger også Kasikorn og Krungsri netbanker - de virker lidt tungere, men kan vist stort set det samme.

Syntes Thailand bevæger sig mere og mere hen og læner sig op af Kina i mange sammenhænge, samarbejde og indkøb og tager mere afstand til Vesten. Mange i bestemmende/højere stillinger og rige har også kinesiske rødder med forfædre, hvor der kom store antal kinesere til Thailand for 100 år siden. Det gælder også den tidligere regeringsfamilie Taksin og Jingluck. CP familien er også fra Kina (har bla. True, 7-11, KFC, Tesco Lotus og alle de CP madvarer der er i 7-11.). Ligeså Central familien, der bla. har Big C, Central centrene, Robinson og Illum i København.

Det samme gælder bestyrelseformanden i Bangkok Bank, hvis far startede banken og han er god for små 10 mia kroner.

Krungsri ATM:

Redigeret af Lars d. 04-11-2017 14:03
Lars
Lars
04-11-2017 15:56
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Her VISA kort og Bangkok Banks UnionPay kort fra indlægget ovenfor.

Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Tage hund med til thailand Generelt 2 25-03-2024
Problem at veksle danske kroner i Thailand Valuta og banker 36 29-12-2023
Thailand fået ny Premierminister 22. august. Løbende opdatering siden valget. Politik 12 01-09-2023
22-årig komet fra Thailand vandt guld i herresingle i badminton VM i København Nyheder 1 28-08-2023
Steder i det sydlige Thailand uden Russer Rejseplaner 4 26-07-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 3
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,234
· Nyeste bruger: TomP
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder