Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Generelt
Højere alkoholpriser sætter sindende i kog
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
03-09-2017 17:48
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7106

I måneder har der været rygter om store stigninger på alkohol og det sat sindene i kog og panikken breder sig blandt udlændinge på nettet - dette pgra. udmelding om afgiftsændringer.

Nogle ligefrem truer med at flytte til nabolande eller droppe ferierne i Thailand, hvis en øl bliver for dyr og andre mener det vil skade turismen meget hvis øl bliver dyrere.

Vil en dyrere øl (vin eller speritus) betyde at du flytter eller vil fravælge Thailand som feriemål?

Thailand ændrer afgiftssystem på flere områder i denne måned. Bl.a. sukker i drikkevarer, biler, alkohol, cigaretter og spillekort - skulle træde i kraft 16. september.

Der er meldt lidt ud omkring sukker- og bilafgifterne, men så vidt jeg har set holder myndighederne tallene tæt på kroppen med effekterne på alkoholpriserne så længe som muligt for at undgå hamstring.

Jeg har ikke læst noget om alkoholpriserne som jeg vil skrive er som det bliver, men set mange skrækscenarier. Muligvis vil øl blive relativt dyrere overfor nogle billige stærkere drikke.

Er der nogle der har lidt fakta og ikke "læst på facebook" eller "hørt i baren" stilen?

Fælles træk for biler og sukker ser ud til at være at afgifter går fra at være beregnet udfra producentens pris til at være udfra den vejledende udsalgspris.

Bilafgifter:
Biler mindre end 2.0 liter motorer. Idag 30 % af fabriksprisen til at blive 23 % af de vejledende udsalgspriser. Dvs 23 % afgift på mindre biler i forhold til 100 - 150 % i Danmark.

Sukker:
Stigenede afgift afhængig af sukkerindholdet i sukkerholdige drikkevarer som sodavand og færdige drikkeklare varer som kaffe og te. Forskellig struktur og siges at ville komme i hop hvert 2. år for at give producenterne tid til at nedbringe sukkerindholdet. Vil måske betyde 1 bahts stigning for en liter sodavand eller sådan noget i den stil.

Thailand skulle være verdens 2. største sukkereksportør, efter Brasilien.

Thailand producerer også selv langt hovedparten af de biler der sælges i landet og er vist i top 10 eller 15 af verdens største bileksportører.

Dette link fortæller lidt om sukker og bilafgifterne og andre overvejelser om afgifter - men ikke noget om alkohol!!:
ฺBangkok Post
Redigeret af Lars d. 03-09-2017 17:50
Lars
styker
03-09-2017 21:46
Bruger
Antal indlæg: 70

For mig personligt er det ligegyldigt om en øl bliver lidt dyrere, de få øl jeg drikker i Thailand får jeg nok råd til.

Men ja de burde sætte afgifterne betragteligt op når man ser hvor meget thaierne de drikker hver eneste dag.
Vi har hus i et ret stort lukket område tæt på Don muang og der sidder folk jo i grupper og drikker i stor stil hver eneste dag over det hele.
Og mit generelle indtryk med famile og venner er at man jo ikke kan mødes og hygge lidt uden der skal drikkes i rigelige mængder.

Nu har der jo været meget op at vende med trafikdrab og spirituskørsel, her sidst vi var i Thailand sad vi og snakkede ved den lokale købmand/druksted der var et par stykker der virkeligt mente det ikke var forbudt at køre spirituskørsel i Thailand.
Og de var ret forbløffede og de pænt store bøder man får for det i dk.
Den ene kørte i øvrigt også derfra i en kæmpe brandert.

Og jeg syntes de har en meget usund alkoholkultur i Thailand, så kan man få dem til at drikke mindre ved at øge afgifterne så er det en god ide.

Vi har familie i phayao og sidste år vi var deroppe til en forlovelsesfest blev der drukket hjemmebrændt i anseelige mængder, men til brylluppet i år var det gemt lidt af vejen for alm thaiwhisky istedet.

Jeg tror de er blevet bange for at blive taget efter straffen for hjemmebrænderi er blevet sat ganske meget op plus nogle bøder de kan mærke.

Mht turister forstår jeg ikke man tager til Thailand hvis man har et alkoholproblem da øl er næsten dobbelt så dyre som i dk og spiritus koster næsten det samme.
Og de turister der kun kommer til Thailand af den grund tror jeg godt de kan undvære.
tomtomDK
04-09-2017 10:49
Bruger
Antal indlæg: 38

Flytter nok ikke min ferie til et andet land, men vil da gerne have en Øl koster det samme. Men tænker også jeg får råd til de jeg skal drikke uanset hvordan. Det er ikke spiritussen der trækker i Thailand, der er så meget andet. Jeg kunne forstå at de lokale ville blive kede af det, men som Styker siger koster det jo allerede det samme som i f.eks. DK

Lars
13-09-2017 10:54
Brugers avatar

Bruger

Det er på lørdag de nye afgifter træder i kraft. Sikkert fra midnat fredag aften.

Ja det er nok thaierne der er og skal være mest bekymrede i deres dagligdag for hvad de nye afgifter betyder.

Og mange har kulturen fra for nogle årtier siden i Danmark, da det nærmest var sejt at komme på arbejde og kæmpe om hvem der var kørt hjem i den største brandert. Dengang man lige tog en håndfuld bajere efter fyraften og kørte hjem. Har hørt enkelte i Thailand sige, men kun enkelte, at det er ligemeget om de kører fulde eller ædru, med hjelm eller ej. Sker der noget ville det være sket alligevel, for det er nogle af de ting som man ikke selv er herre over og andre har bestemt.

Der skal virkelig en kulturændring til at ændre spritkørsel (narkokørsel) og forholdet til alkohol i Thailand og det tog i Danmark nogle årtier? Tror ikke det gøres med afgifter og kampagner med politiet i TV. Der er jo allerede rigtigt mange daglige indslag i TV med voldsomme direkte billeder af dødsulykker på vejene og lige meget hjælper det.

Afgifterne....

Syntes det beskrives som "omlægning" af afgiftsystemet. Men det vil også ramme luksusvarer som parfume.

Der har, i flere år vel, været snakket om at hæve momsen fra de 7 % det er, men droppet igen i år.

Kan se ud som om der mangler penge i kassen og nu momsen ikke giver dem, så får afgifterne et ordentligt hak op, men forklares mere lempeligt. Ikke umiddelbart udfra et sundhedsmæssigt syn at afgifterne for sukkerholdige drikke, cigaretter og alkohol nok stiger.

Der er brugt mange penge de senere år og ingen almindelige borgere ved måske helt hvordan husholdningsbudgettet for landet ser ud og hvor meget kassekreditten er blevet hævet?

Cigaretter siges at stige i gennemsnit 30 baht per pakke - vil være op mod 40-50 % stigning - det vil kunne mærkes. Cigaretter steg forøvrigt omkring 25 % sidste år også.

Skulle cigaretter være steget med samme takt de sidste 15 år i Danmark som i Thailand over de sidste 15 år, skal en pakke cigaretter i Danmark koste 75 kroner - inden de nye stigninger her.

Øl og spiritus ønsker ingen vist at gisne om hvad der sker. Siden det holdes så hemmeligt så vil jeg umiddelbart tænke det er fordi noget voldsomt er på vej og vil hindre hamstring.

Kravet om afgiftsændringerne kommer ikke fra Sundhedsministeriet men fra Finansministeriet.

Skal man hamstre hvis der er noget man er storforbruger af?
Redigeret af Lars d. 13-09-2017 13:11
Lars
Lars
16-09-2017 13:42
Brugers avatar

Bruger

Afgifterne er blevet offentligjort og skulle træde i kraft "øjeblikkeligt".

Afgifterne viser at de er justeret til et niveau, men ikke hvad de var. Alkohol er med en afgifts procent af prisen og dertil afgift per liter ren alkohol. Øl 430 baht/liter ren alkohol. Vin 1500 baht/liter ren alkohol. Men igen hvordan beregnedes det før?

Lokal 7-11 idag - priserne som tidligere. Her på "små" øl - 330 ml. Spurgte til cigaretter og de også de samme idag.

Nogen der har betalt mere i butikker/restauranter?

Redigeret af Lars d. 16-09-2017 13:42
Lars
Lars
16-09-2017 15:04
Brugers avatar

Bruger

Forstår jeg de thailandske nyhedsmedier korrekt er det ret beskedne stigninger der er tale om. Mange "ægte" nyhedsmedier referer fra samme pressemøde og bruger nogenlunde samme vendinger og tal:

Øl:
Dåseøl: + 0,50 baht, flaskeøl: + 2 baht

Vin - 3 forskellige medier har forskellig tolkning:
1:
Thailandsk vin falder 25 baht.
Importeret vin stiger 110 baht

2:
Importeret vin under 1.000 baht falder 25 baht
Vin over 1.000 baht stiger 110 baht

3:
Thailandsk vin under 1.000 baht falder 25 baht
Importeret vin stiger 110 baht.

Cigaretter under 60 baht: + 4-15 baht.
Cigaretter over 60 baht: + 2-14 baht.

Lokal spiritus: + 8-30 baht
Importeret alkohol: - 8-26 baht (rettet prisen falder)

Sukkerholdinge drikke:
Zero falder nogle få satang. Andre stiger op til en baht for 1,5 liter cola.

www.posttoday.com/economy/finan...
www.prachachat.net/general/news...
www.khaosod.co.th/special-stori...

Rettelse: Importeret spiritus bliver 8-26 baht billigere og ikke som først skrevet dyrere.
Redigeret af Lars d. 17-09-2017 04:28
Lars
Lars
17-09-2017 04:44
Brugers avatar

Bruger

Opgørelsen afviger meget fra hvad der tidligere har været delt rundt omkring. Men de største seriøse engelske medier, Bangkok Post og The Nation, kom senre igår med samme oversigter.

Mange af de andre delte vilde tal, som at ølpriser ville blive 2-3 gange dyrere, er nok lavet enten for bare at få delinger og besøg på sine sider med "fake news" eller også har de ikke forstået at der var eksisterende afgifter som skulle modregnes og ikke blot lægge de nye til. Mange deler så ukritisk alt på f.eks. facebook og det gør det jo ikke bedre med "fake news". "Jamen det er rigtigt - jeg har selv set på facebook....."

Regeringen forventer forøvrigt at de nye afgifter vil indbringe ekstra 12 milliarder baht om året.
Her af skulle 5 mia komme fra øl, 2,5 mia fra sukkerholdige drikkevarer, 2,1 mia fra cigaretter og 2,2 mia fra biler.
Redigeret af Lars d. 17-09-2017 04:46
Lars
Lars
21-10-2017 14:17
Brugers avatar

Bruger

Tja lid siden, men har vel egentlig aldrig fået priserne i forretningerne - tog lidt tid før de gamle lagre var solgt. Hørt historier om mange steder "på landet", hvor mama-papa shoppene lige så sit snit til at skrue priserne voldsomt i vejret fra dag 1 overfor sine lokale venner og naboer.

Her et par stykker (fra Bangkok).

Singha Beer, lille/alm., i 7-11:

Steget 8 % - 39 til 42 baht - 3 baht

(set prisen i supermarked, men husker det ikke)

Rødvin 5 liter pap:

Steget omkring 100 baht fra 870 til 970 baht - Foodland - som jeg lige husker førprisen.

Cigaretter:

SMS:

+ 18 % - 51 til 60 baht

Marlboro:

+ 21 % - 120 til 145 baht - lige under 30 kr. for en pakke intl. mærkevare cigaretter.

(Marlboro er på halvandet år steget 50 %, fra 95 - 145 baht.)

Restauranter og barer:

Har ikke nogle tal at sammenligne med. Sikkert også forskelligt fra de billige beværtninger/værtshuse i Pattaya til dyrere og mere eksklusive steder.
Redigeret af Lars d. 21-10-2017 14:25
Lars
A12019
21-10-2017 18:20
Bruger
Antal indlæg: 136

Jeg faldt lige over et gammelt photo som blev taget for nogle år siden til et buddhistisk arrangement ved Sanam Luang og som man så kan tænke lidt over ...

Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dansk iværksætter succes i Thailand solgt for 100 mio. kr. Nyheder 1 13-08-2020
Ung dansk succes-iværksætter i Thailand Generelt 1 05-06-2018
Små stenstøtter. Trecking - national parker 1 08-04-2018
Turist Visum - Krav om hotelreservation, 1 eller 2 nætter ? Visum til Thailand 32 08-12-2017
Nye mønter med HM Kong Rama X portrætter Kongeligt 1 30-10-2017
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder