Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - i Danmark - Visum til Danmark
Thai pige skal skilles fra sin mand - lidt hjælp ønskes
 Udskriv debat Udskriv debat
Danskendk
07-09-2017 10:36
bruger
Antal indlæg: 1

Hej alle på Thaiguide.dk
Jeg har søgt efter svar i tidligere indlæg og efter svar på nettet uden held og håber på, at der er nogen på dette forum som kan hjælpe.

Situationen er: Jeg har været sammen med en thaipige igennem flere måneder (i DK) og hun har nu besluttet, at hun vil skilles fra sin mand (engelsk - bosat i DK). Hun har 5 års opholdstilladelse (åbenbart anderledes når det er en anden EU borger), og hun har boet i DK i 1½ år (hun har ikke arbejdet). Hendes søster er dansk gift (gennem 9 år) og de bor i DK.

Jeg kan læse mig frem til, at statsamtet vil meddele Udlændingestyrelsen (US) om skilsmissen og at US derefter vil spørge hende om hun efterfølgende har særlig grund til at blive i DK. Hvis hun ikke har det, så vil de inddrage hendes opholdstilladelse og meddele dato for hvornår hun skal forlade landet.
Hun skal til Thailand om 1 måned for at besøge familien, og regner med at skulle blive der i ca. 2 måneder, men vil så gerne tilbage til DK og mig.

Spørgsmål:
Kan hun opretholde sin opholdstilladelse med særlig grund p.g.a. søsteren og mig som kæreste?
Hvor lang tid tager det for US at sende forespørgsel om hun har særlig grund?
Hvis hendes opholdstilladelse bliver inddraget, er det så et problem at opnå visum til DK - Inviteret af hendes søster eller mig?

Alle svar modtages med glæde - håber der er nogen som har været i samme situation.

vh

DanskenDK
Lars
08-09-2017 05:25
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7070

Puha, der er lidt udfordringer i det nye forhold for dig. Pøj pøj med det herfra.

Jeg har ingen erfaring med dette og ikke nogen speciel viden, så her blot mine umiddelbare input. Baseret på regler mere end følelser og reelle følelser og intentioner mellem Jer.

Starte med visum til at komme tilbage:
Der kan ligge mange andre forhold i en visumsag, fortiden, ægteskabet og fremtiden end vi lige kan se her - måske også generel praksis på området. Derfor svært for mig umiddelbart at sige hvordan det vil være ved en ny visumansøgning. Det kan vel siges at der er en begrundet mistanke om at kvinden vil forsøge at være længere i Danmark og ikke bare feriebesøg hos søster.

Skilsmissen og opholdstilladelsen:
Måske skal søges lidt efter andre lignende sager på nettet og praksis afgørelser fra Udlændingestyrelsen eller hvad det hedder dette organ som står for disse afgørelser. På aegteskabudengraenser.dk er der måske lignende sager?

Det vil nok være individuel vurdering hvis udfald jeg ikke skal gætte om.

Her er ikke svar, men måske mere de forhindringer som I står overfor som er generelle og der er forhold som vi ikke kender som manden er fra UK, er de flyttet hertil sammen eller boede manden her fast inden. Forhold i samlivet som gør at kvinden ønsker skilsmisse osv.

Kan hun klare sig selv økonomisk efter skilsmissen? (hun har ikke nogen anden forsørger, så længe I ikke er gift og bevist fast samliv)

Som udgangspunkt er reglerne lavet som de er for at undgå at nogle udlændinge gifter sig og får ophold for bevidst derefter at lade sig skille igen - udelukkende for at få opholdstilladelse.

Dette her igen lidt "kedelig", men det som skal kæmpes imod set lidt fra sagsbehandlernes side. Kan virke urimeligt, hvis man har rent mel i posen: De kan ikke umiddelbart se at Jeres forhold er fast - de kan se at - jo hun har en kæreste - men vil hun droppe ham efter skilsmissen, hvis hun får lov at beholde opholdstilladelsen? Altså om du er en mellemstation. Ved ikke hvad de vil sige hvis hun bliver skilt uden separation og dagen efter gift med dig.

At have søster i Danmark vil jeg tvivle på kunne være begrundelse nok for at være i Danmark efter den relative korte tid, 1,5 år - men ved det ikke skal jeg sige. Det kunne give rigtigt mange udenlandske kvinder der kommer og bliver gift proforma og bliver skilt hvis de har søstre. Tværtom kunne det måske ligefrem se ud til at det netop var fordi søsteren har et godt liv, at kvinden ville til Danmark og bo fast - ægtefællen kom så ind som nummer to? Det igen generelt og kender ikke de forhold kvinden og hendes mand har og har haft.

Det viser måske en masse mistillid til mennesker med de tankegange, men med alle dem som gerne vil til Danmark, så er det måske nødvendigt?

Der kigges måske også på tilknytning til arbejdsmarkedet, deltagelse i uddannelse, sprogskole, danskkundskaber, beståede danskprøver og anden tilknytning til Danmark og danskere.
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
THAI i Konkursretten for rekonstruktion - hvad med billetter og aflysninger Nyheder 32 15-06-2020
Thai til Danmark under grænselukningen Visum til Danmark 1 14-03-2020
Visum til DK - ansøgning skal udfyldes online, og betaling ligeså, fra 1. juli Visum til Danmark 18 12-11-2019
And. giftes med en thai Visum til Thailand 2 19-09-2019
Thai kæreste til danmark permanent Opholdstilladelse i Danmark 5 03-07-2019
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder