Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sundhed og medicin
Brændegopler - Brandmand
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
15-12-2017 08:29
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1007

Artiklen her handler om min søns møde med en af de slemme Brandmænd - gopler der til tider findes ved Thailand. Siden her advarede, som den eneste jeg har set, sidste år mod goplerne.

I Thailand findes flere slags gopler som normalt er i havet ved Thailand. Den berygtede dræbergople er også på besøg ind i mellem, men det har den faktisk også været i Danmark
På thai kaldes brænde-gopler Mængkaphrun, eller mere korrekt skrevet แมงกะพรุน .
De er noget værre end dem i Danmark, og hvis man tale med folk ved kysten om dem, er det ikke unormalt at folk trækker op i tøjet og viser ar efter mødet med disse.

photos.app.goo.gl/RK1qY77izMN02w3z1
Sidste år advarede TV2 om den frygtede Portugisiske orlogsmand, som var registreret ved Thailand i det Indiske Ocean
http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-09-25-draeber...l-at-lukke

Denne beretning handler dog om Thailandsgolfen som ligger på den anden side af den Indokinesiske halvø - Malacca halvøen, også kendt som Kra. De eneste danske advarsler vi fandt her, var fra Thaiguide som viderebragte advarslen fra TAT

Man kan selvfølge beskytte sig, med påklædning, men så var det måske nemmere bare at hoppe i en pool.

scontent.fbkk8-1.fna.fbcdn.net/v/t34.0-0/p280x280/25437103_10213230845838161_377208140_n.png?oh=66bd18045f456fe9e67a5a79628d84d1&oe=5A38C41B

Lidt fakta om goplen
I Thailand ser du ind imellem et skilt der advarer på ”Jellyfish” Advarslerne lyder tit på at man skal passe på brandmænd ”når det regner” En advarsel der i danske ører lyder underlig, da vi er vant til at mængden af brandmænd ved stranden er afhængig af strøm, men i Thailand er de gopler vi taler om aktivt søgende, i modsætning til de danske der driver med strømmen. Goplerne jager ved mangroveskovene, men ved kraftig regn, skylles de ud i havet. Derefter søger de ind igen, og er her ind-imellem at finde ved strande der er i nærheden af flodudmundinger.

”Far, jeg svømmede ind i noget”
Min søn var så uheldig at svømme ind en i januar og på den måde fik vi desværre oplevelsen på 1.hånd. Han og vores datter var ude og bade, et sted syd for Hua Hin hvor der er en del turister. Han kom hen og sagde at han var svømmet ind i noget, og at det gjorde ondt. Det blev hurtigt meget værre. Han blev ramt på bryst og arm. Området bliver meget temperatur følsomt, og man kan nemt opleve en voldsom allergisk reaktion som hævelse i ansigt og kvalme/opkast. An på hvor hårdt personen er ramt, risikerer man at at gå i chok.

(Admin - link til billede fjernet da det ikke virker og gør læsbarheden ringere.)
Dette billede er taget et par dage efter angrebet.

Vi kontaktede det ressort der lå ved stranden hvor vi var, og de beroligede os med ”Jellyfish... No problem” Vi fik en salve a'la Tigerbalsam (universalmiddel efter Thai opfattelse), og de beroligede os med at det snart ville stoppe. Her stolede vi lidt for meget på de lokale. Hvis vi havde vist hvad vi havde med at gøre, ville vi omgående have advaret andre ved stranden, men de lokale tog det bestemt ikke tungt.

scontent.fbkk8-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/25348658_10213221789011746_8698681248161479764_n.jpg?oh=d52c53dce8865e027b1c3033507d8bcf&oe=5AC58180
Efter en uge så det sådan ud. Vores læge havde kigget på det, men han virkede ikke bekymret.

”What to do”
Hvad vi ikke vidst var, at TAT -det officielle turistbureau i Thailand, havde sendt advarsler ud om netop Brandmænd. TAT havde krævet at alle restauranter og ressorts som er liggende ud til stranden skulle/skal ligge inde med flasker med eddike. Hælder man eddike på kroppen straks efter man er blevet ramt af goplen, dræber man de tråde fra goplen, som stadig måtte være på kroppen. Ellers risikerer man at tvære de stadig aktive fangtråde fra goplen rundt på kroppen og forværre ulykken. Jeg formoder det er herfra fortællingerne om at man skal tisse på kroppen, hvis man bliver ramt af en brændegople stammer- Jeg formoder at teorien med urin på de ramte område er sand, men i Danmark forveksler man det med sårbehandling, og griner derfor af teorien. Formålet med eddike (eller i værste fald urin) er at standse ulykken. De danske gopler kan på ingen måde sammenlignes med dem jeg omtaler her, så der vil ikke være noget formål med a tisse på hinanden hvis man svømmer ind i en brandmand i Danmark.. Medmindre man hygger sig med det Rullerafgrin

Thaier bruger et naturmiddel lavet af den vilde "morning glory" man finder ved stranden, blandet med hvid whisky. Næppe den mindst smertefulde behandling, men efter sigende den mest effektive behandling.
Vi fik desværre først den mest korrekte lotion nogle timer efter, men til gengæld er det godt effektivt. Det hedder Hirudoid og virker både mod irritation, betændelse og lidt lokalbedøvende. Det er hvad apotekeren i Thailand anbefaler, vores egen læge anbefalede egentligt bare at vi skyllede det med saltvand.

Men søn har i dag nogle voldsomme ar efter oplevelsen, som billederne også viser, men jeg tvivler på at det vil afholde ham fra at bade i Thailand igen.

Flere mennesker er blevet dræbt efter mødet med goplerne i Thailand. Ifølge thailandske myndigheder har over 900 turister, både fra Thailand og fra andre lande, søgt behandling efter stik fra gopler gennem de seneste 15 år. Skaderne er sket, mens de har svømmet ved strande nær den thailandske golf og De indiske ocean. 12 af dem havde livsfarlige skader.

Jeg har ikke kunne finde nogen opgørelse over hvor mange mennesker goplerne dræber i Thailand, men jeg synes det er underligt af rejsedoktor, UM og andre websider ikke advarer om netop dette

En badegæst ved Koh Samui har mistet livet efter stik fra en gople. Det er 3. dødsfald på godt et år.
En 20-årig tysk kvinde er død, efter hun blev stukket af en giftig gople i havet ved den populære ferie-ø Koh Samui. Thies Saskia var ude og svømme en aftentur ved Lamai Beach, da hun blev stukket. Kvindens veninde blev også stukket, men overlevede.
Det er det andet dødsfald på to måneder i Thailand og det tredje på 14 måneder, skriver avisen Bangkok Post.

https://politiken.dk/rejser/art5593098/Dr%C3%A6...dsk-strand

Jeg har prøvet at søge på emnet, men har ikke fundet dansk information om gopler på hverken UM's side eller på Rejsedoktor.dk

Lad nu være med at droppe at bade her – sandsynligheden for at møde de grimme gopler er mindre end promiller. Vi har badet i Thailand i rigtigt mange år, og det er første gang vi ser en. Men det er helt sikkert at vi fremover vil medbringe en lille flaske eddike, og vi vil være skeptiske overfor at bade i havet ved et flodudløb efter en periode med regn.

Det sidste billede er som han ser ud i dag. Arret er meget hårdt og hævet, og klør stadig ind imellem.

(admin - indsat nye link til billeder som Thomas har tilsendt)

Redigeret af gall d. 20-12-2017 20:26
Thomas
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Brændt af en brandmand/brændegople Sundhed og medicin 2 29-01-2017
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder