Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - bosat eller længere ophold - Bolig og jord - køb - salg - bygge eget hus
Spørgsmål i forbindelse med køb af lejlighed
 Udskriv debat Udskriv debat
korse
06-01-2018 08:06
Bruger
Antal indlæg: 9

Jeg håber at få hjælp til nogle spørgsmål vedr køb af lejlighed.

Udbudspris......er det ligesom i DK almindeligt at forvente et vist afslag (jeg vil jo hverken være naiv eller ubehøvlet)

Er der en procent sats jeg evt kan bruge som rettesnor?
Har det en betydning at jeg handler kontant (bankoverførsel via min thai bank)

Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på ved at handle ejendom?

Venligst
Korse
Lars
08-01-2018 17:43
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7104

Uden at vide det vil jeg ikke tro at kontant betaling fra en bankkonto har den store betydning for prisen.

Er det område eller lejlighedsemne som udpræget henvender sig til udlændinge vil de stort set alle betale kontant - udfra det er meget svært at få boliglån som udlænding, med mindre ægtefællen kan få det. Betales via lån, så betales jo også indirekte kontant, da pengene overføres på samme vis blot fra finansieringsselskabet. Selvfølgelig kan ud vise på stedet at pengene er der, hvor låntagere måske skal vente på endelig godkendelse.

Prisnedsættelse. Kan altid prutte lidt om prisen, det sker der ikke noget ved. Giver det problemer at have prøvet så bliver de endelige forhandlinger måske også tunge pgra samarbejdsvanskeligheder fra starten?
Tja kan kigge efter hvor længe boligen har været til salg og om det giver basis for at den bør sættes ned. Måske er køberen sulten for at få solgt eller måske er det blot investering som ikke behøver at blive solgt nu. Sammenligne kvadratmeter pris med evt nærliggende lejligheder som er til salg - nogle steder kan det så være svært at finde noget sammenligneligt.

Her er thaierne måske anderledes end danskere, sådan generelt. Nogle lader hellere en bolig stå tom end give lidt afslag - gælder dele af lejesegmentet. Heller have en lejlighed tom i 6 måneder end gå 10 % ned i husleje. Det så med til at holde priserne nok lidt kunstigt oppe nogle steder.

Noget man skal være opmærksom på?

Nu skriver du ikke om det er helt nyt byggeri, som stadig er i salgs- eller byggefasen eller nyere færdig lejlighed eller ældre ejendom. Så her generelt.

Skaf din egen advokat som KUN varetager dine interesser. Akkurat som man vil gøre i Danmark. Her mener jeg det endnu vigtigere, da alle dokumenter, regler for ejendomshandel osv er på thai og svære at gennemskue. Så har man brug for advokat i Danmark, har man i højere grad her. At der dertil ikke findes diverse ejerskifteforsikringer og forsikringer mod diverse fejl og mangler og tilstandrapporter er en by i Rusland - så endnu bedre at have god rådgiver?

Mange vælger at købe udelukkende gennem danske Ejendomsformidlere. De er ene og alene sælgers mand og varetager de interesser - akkurat som ejendomsmægler i Danmark. Forvent ikke de fortæller hvis noget ikke er så godt. De er ofte kun mellemmænd og ikke dem som den endelige aftale skrives under med - de har oftest ikke noget ansvar senere. Kræver intet at slå sig ned som mellemmand, ejendomsformidler. Kan da nævne at jeg selv har fået flere tilbud om at blive "ejendomsmægler" i Thailand og jeg har absolut minimal viden om det thailandske boligmarked, når det kommer til love osv. Får så procenter ved evt salg til de kunder man har skaffet.

Sætte sig ind i hvordan ejerforeningen fungere. Regnskaber, bestyrelse, vedligehold. Er der flere ting i bygningen som står overfor snarlig fornyelse eller større reparationer? Som vil komme som ekstra engangsudgift til betaling udover de normale bidrag til ejerforeningen? Der så andet problem at mange ejere ikke selv bor i bygningerne og ved disse ekstraudgifter kan det være svært at inddrive betalingen og vedligehold må så udskydes. Oplevet at det endda kan være svært at få vedtaget forbedringer på generalforsamlinger, simpelthen fordi ejerne ikke møder op i stort nok til til at være beslutningsdygtige og så strander det der.

Mange ejendomme har det med ikke at få alt for megen vedligeholdelse og efter 10-15 år begynder alderstegnene at vise sig og hobe sig op nogle steder, poolen lækker, elevatorerne går ofte istykker, facaderne kræver en kærlig hånd og en gang maling osv. Så er byggeriet 15 år +, så kig ekstra efter.

Held og lykke. Det er ikke så slemt som det lyder, men tænke sig om selvom det er varmt er ikke en dårlig ting.

Lars
korse
09-01-2018 05:24
Bruger
Antal indlæg: 9

Hej Lars

Mange tak for dine overvejelser og input.

...også en tak for, at du altid stiller din viden til rådighed, når nogen spø’r

Mvh
korse
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Spørgsmål til SETV Visum til Thailand 6 27-02-2017
Turistvisum hjemmefra eller forlængelse i Thailand? (+ andre spørgsmål) Visum til Thailand 13 07-01-2017
Respekt for Thailand i forbindelse med HM Kong Bhumipols død. Kongeligt 19 20-11-2016
Udleje lejlighed under 30 dage ikke lovligt - feks airbnb Overnatning 1 12-10-2016
24 årig svensker sprunget i døden fra lejlighed i Bangkok Nyheder 1 20-12-2014
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder