Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sikkerhed
Kuffertvalg til Thailand
 Udskriv debat Udskriv debat
Ibsen
25-10-2018 13:13
bruger
Antal indlæg: 3

Hejsa,

Vi skal på vores første ferie til Thailand.

Måske ser vi "spøgelser", men en indchecket kuffert med alm lynlås kan jo åbnes og lukkes igen med en kuglepen ...

Jeg tænker Thailand ... narko der proppes i kufferten hvor den er uden opsyn ... osv.

På den anden side, kan der vel ikke ske noget efter man har cheket sin kuffert ind og ellers har holdt den under opsyn før checkin ... eller?

Vi skal have købt en eller to mellemstørrelse kufferter (vi har en mellemstor størrelse med lynlås) og er lidt i tvivl om hvorvidt det skal være med lynlås. De store kufferter vi har fra noget USA rejse er med låse og ikke lynlåse.

Ved godt der er kommet kufferter med dobbelt-lynlåse der løser dette problem her, men de er meget dyrere.

Hvad tænker I, der har været i Thailand?

På forhånd tak.
A12019
25-10-2018 14:19
Bruger
Antal indlæg: 136

Jeg bekymrer mig ikke så meget og rejser udelukkende med stofkufferter som jeg aldrig låser selvom jeg vistnok har en lås til formålet. Kufferterne har i øvrigt kun 1 lynlås. Jeg bruger til gengæld en farvet rem som spændes om kufferten på midten så den er mere genkendelig på bagagebåndet.

Jeg bor herude og rejser kun til/fra nabolandene 3-4 gange om året og har ikke tænkt mig at sikre kufferterne bedre selvom jeg også har hørt nogle af skrækhistorierne. Jeg tror dog ikke at København eller Bangkok er udsat for fiflen med bagage selvom en del passagerer får viklet plastic om deres kufferter i lufthavnen her i Bangkok.
Lars
25-10-2018 16:57
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6658

Jeg bor også i Thailand, Bangkok.
Har de sidste 17 år rejst ud og ind af Thailand et utal af gange over årene. Både nabolande og med fjerne rejsemål som syd og nordamerika, mellemøsten og indenrigs.

Har almindelige gamle kufferter med lynlås og aldrig oplevet noget. Låser dem heller ikke mere.
Sidste år havde jeg lille symbolsk lås på og den var fjernet da jeg kom frem (husker ikke om det var til eller fra Thailand) - men manglede ikke noget. Dog har jeg heller ikke rigtigt noget af værdi for andre i kufferterne med mindre de er til halvbrugte tandpastatuber, slidte sokker eller en vandkoger.

Min opfattelse af det med narko i kufferter er historier fra 80-90'erne hvor det skete - eller nogle der blev stoppet sagde at det var sket sådan.

Har læst om enkelte danskere som er anholdt og sikkert nu sidder bag tremmer i Thailand for narko, men det er noget de selv har båret med sig enten på kroppen og ud gennem lufthavn eller stort parti heroin i en taske i en bus er to af dem jeg lige husker.

Ellers kan du købe de hårde plastik der har mere sikker lås, men nok ikke helt sikker alligevel hvis nogle vil noget ondt.

Pakke kufferterne ind i celofan er som skrevet også en mulighed.
I flere lande er det blevet populært at få pakket sin kuffert ind i cellofan som vist også kan fåes i Bangkok. Det bl.a. for at undgå de hurtigste tyve. I nogle lande skulle det være et problem med tyverier fra baggage skrives nogle steder, men om er det bare myter der får folk til det og historierne breder sig ved jeg ikke.
Redigeret af Lars d. 25-10-2018 16:59
Lars
birkedhoj
25-10-2018 17:47
Bruger
Antal indlæg: 57

Når jeg ser pick-up' trucks med baggage til luft havnen, tænker jeg det er risikabelt. vi har selv vores kufferter med til lufthavnen, og får dem vrappet inden check in.
Ibsen
27-10-2018 15:04
bruger
Antal indlæg: 3

birkedhoj skrev:
Når jeg ser pick-up' trucks med baggage til luft havnen, tænker jeg det er risikabelt. vi har selv vores kufferter med til lufthavnen, og får dem vrappet inden check in.

Ja, det er det jeg mener, for det er vel sådan, at skal proppes noget i kufferten sker det vel inden check in?
Lars
27-10-2018 15:49
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6658

Er der nogen der har nogen konkret viden eller dokumenterbare eksempler på at der er kommet noget (narko) i kufferter i Thailands lufthavne i nyere tid?

Jeg vil tro tyveri er mere reel risiko.

Jeg husker tilbage til min første rejse i 1990, der var rygterne at man skulle passe på og det var f.eks. på guest houses hvor nogle kunne komme noget i kufferterne, så tjekkede og genpakkede alt godt og grundigt. Boede på 100 baht guesthouse med fælles bad/toilet ved Khao San Road Bangkok dengang.

Der er brodne kar overalt og ja i lande hvor nogle har lidt at gøre godt med er der svage sjæle der kan lade sig friste.

Men jeg vil som Farang baa ikke ændre min måde at rejse på - det vil stadig være med almindelige lynlås kufferter og uden wrapping. Lynlås kuffert kan man godt sætte lås på, men det er rimeligt let at åbne en lynlås og lukke den igen selvom der er lås på.

Men lad være med at lade værdier ligge i kufferten, som måske kan ses med x-ray, som kan friste. Husker et eksempel for et par år siden hvor en thai kvinde havde meget store mængder dyre smykker i den indtjekkede baggage og det så de på x-ray og nogle lod sig friste - det var så flere årslønnninger som lå der frit foran næsen på personalet.
Lars
styker
27-10-2018 15:52
Bruger
Antal indlæg: 63

Du bekymrer dig unødigt, der er ikke nogen der kommer noget i kufferter.
Hvad skulle de få ud af det, og hvordan skulle de få fat i kufferten i DK hvis det virkelig skete.

Der er større risiko for at der bliver stjålet noget fra din kuffert i lufthavnen af dem der håndterer bagagen.
Der har været nogle eksempler på at der er blevet taget personale i at stjæle fra kufferter.
Vi har aldrig haft andet end alm kufferter med lynlås pga vægt, og har været i Thailand næsten hvert år siden 1994.
Vi har altid lås på kufferten, så formoder jeg de vælger at rode i en anden hvis der er nogen der vil stjæle noget.

Også har vi selvfølgelig ikke noget af større værdi som computer,tlf og lignende i kufferten.

Har aldrig været ude for at en kuffert har været åbnet.

Nå Lars skrev stort set det samme samtidig med migSmile
Redigeret af styker d. 27-10-2018 15:54
jesper1234
28-10-2018 10:28
Bruger
Antal indlæg: 15

Vi har valgt at købe sådan en her, uden lynlås
https://www.otto.de/p/samsonite-hartschalen-tro...=426607418
birkedhoj
04-11-2018 09:19
Bruger
Antal indlæg: 57

Lars. Nu er det nok ikke lige i nyere tid, men det var en episode for nogle år siden hvor en familie havde lånt en kuffert af noget andet familie. Den kuffert blev leveret tilbage, jeg tror det var forældre der havde lånt den ud. men dem der havde lånt kufferten fik indbrud i deres hjem kort efter hjemkomst. Måske nogle der ledte efter en kuffert. Husker ikke om der blev fundet narko i kufferten.
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Flyvetider og ruter til og fra Thailand efter Pakistan uro Fly 9 14-04-2019
Mæslinger i Thailand Sundhed og medicin 3 02-04-2019
Cannabis olie og Thailand Sundhed og medicin 1 10-12-2018
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand Nyheder 4 18-11-2018
DNA Test vedrørende barn i Thailand Generelt 2 13-11-2018
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder