Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Vejret
Chiang Mai verdens mest forurenede by idag
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
12-03-2019 12:03
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6658

Thailand er tæt på toppen med antal trafikdræbte per indbygger i verden. De ligger, eller gjorde ihvertfald for få år siden, i top 5 over teenagere graviditeter. Thailand er også kravlet op i rangordene mod de mere korrupte lande de seneste 4 år.

Chiang Mai kan nu bryste sig med æren at være verdens mest forurenede by idag. Bangkok kun på 8. pladsen efter Hanoi, Vietnam, nu vhor forureningen i Bangkok igen er tæt på da den toppede for 1 måned siden.

Tallene for Chiang Mai er helt oppe i det mere end røde felt. Bangkok nærmede sig de 200 i AQI index da det var højt. Idag ligger Chiang Mai på 268. Vest og nordeuropa ligger typisk under 40.

Lars
Lars
12-03-2019 12:22
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6658

Glemte at sige at Bangkok Airways har aflyst nogle afgange til Chiang Mai og Mae Hong Son idag pgra forureningen og nedsat sigtbarhed.
Lars
wizcarlo
13-03-2019 07:50
bruger
Antal indlæg: 1

Og så er der skovbrande i området, og røgen driver ind over Chiang Mai.

Men en mulig (del)-forklaring mere:

Biler skal have veje og broer og det sørger myndighederne i Thailand velvilligt for. Veje hvor de orn'ligt kan blæse afsted, for hvis de ikke kan det, gør de det alligevel og så bliver der løjer og lagkage. Så alle de større veje, bliver lavet med midterrabat, med meget få steder hvor man kan svinge og vende. Og kun meget få broer.

I Bangkok og især her i Chiang Mai bemærkede jeg noget underligt når vi havde været ude å køre. Man kører og kører. Undertiden når jeg så kommer hjem, tjekker jeg på Maps, hvad der egentligt foregik. Jeg er totalt orienteringsløs her, selvom jeg ellers har været stifinder for John Wayne i Apacheland. På Maps konstaterer jeg så efterfølgende ikke har bevæget os ret langt. Men så rang bellen: Turen starter med en lang tur til et sted hvor man kan vende. Derefter tilbage ad samme vej som vi kom fra. Derefter længe til en vendemulighed og tilbage mod det sted hvor vi først blev samlet op, for endeligt at dreje til højre ned af en sidevej til vores destination. Som i luftlinie er tæt på hvor vi startede.

Og så er det jeg funderer: Chiang Mai er plaget af luftforurening. Her er en af grundene. Al den forurenende omvejskørsel for at vende, må omfatte en betragtelig andel af udslippet. Men værre endnu: økonomien. Hvad det ikke må koste i forbrug af brændstof og biler. Det må være nok til at belægge hver af de 67,8 millioner thaiere med bladguld.
Vandango
17-03-2019 12:53
Bruger
Antal indlæg: 10

Mht. Chiang Mai - plejer det ikke at være markafbrændinger inden vækstsæssonen?
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Vi søger Dansk medarbejder - Chiang Mai Pensionist i Thailand - f.eks. visum 2 11-06-2018
Hvordan er det at flytte tilbage til verdens lykkeligste land Generelt 1 01-09-2017
Tillykke med fødselsdagen til HM Kongen, der idag fylder 65 år Kongeligt 1 28-07-2017
Større krav til at få kørekort på vej - også for dem som har idag. Motor 3 30-03-2017
7 årige Im udvist - stedfar døde - sådan går det idag Opholdstilladelse i Danmark 16 26-02-2017
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder