Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Visum til Thailand
regler omkring Visa
 Udskriv debat Udskriv debat
seik
09-06-2019 14:24
bruger
Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 18.04.19

hej
jeg er ny på thaiguide jeg har gået og tænkt på om jeg som førtidspensionist kunne flytte til Thailand
men så var jeg forbi websitet omkring visa

"Applicants must have a bank deposit of no less than 3 million Baht in Thailand OR a bank deposit of no less than 1.8 million Baht and an annual income of no less than 1.2 million Baht"

og som Førtidspensionist vil man få fratrukket ca 4000 dkr fra sin pension hvis man flytter bopæl og så er man under 1.2 million Baht årligt(omkring

har jeg forstået reglerne rigtigt eller hvordan skal det forståes
den thailanske regering siger at man ikke kan leve i thailand for under under 1.2 million Baht
hvorimod at man fra dansk side ikke synes det er noget problem

pfh tak
seik
Lars
09-06-2019 16:04
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Velkommen til.

Du er nok rendt ind i beskrivelsen for et af de lidt specielle visum typer, der kræver lidt økonomi, men så giver længere tids ophold. 5/10 års visum

Du skal måske se på det som kaldes pensionist visum. Som personer over 50 kan få. Officielle navn for visumet er Non-Immigrant O, Non O, med basis i pensionist/retirement.

Det kan du læse lidt om i visumsektionen her på siden:
https://www.thaiguide.dk/indend...

Først skal du have et almindelig visum og så skal det forlænges hvert år eller du skal have nyt visum igen. Det står altsammen i linket.

Der er i 2019 kommet nye regler for hvordan finanserne i fremtiden kan dokumenteres, som nævnt i linket, men ikke opdateret med de nye muligheder eller besværligheder da der i længere tid har været mange forskellige input og forskellige immigrationskontorer tilsyneladende fortolker regler lidt forskelligt.

Så her ridser jeg det op som jeg forstår det. Har nogle links, men ikke lige her.

For at forlænge hvert år kræves enten en indtægt på 65.000 baht om måneden eller 800.000 baht i thailandsk bank.

Mht bankindestående så som hovedregel skal man have mindst 800.000 baht i thailandsk bank i 2-3 måneder inden man søger forlængelse og 3 måneder efter forlængelse er fået. Derfra og til der søges næste gang skal der stå minimum 400.000 baht i hele perioden. At pengene skal stå i perioden fra forlængelse er modtaget og de næste 10 måneder er nyt.

Anden metode er indkomst som pension fra Danmark. Her siges det at Udbetaling Danmark kan lave en skrivelse om pensionen som de sender til den danske ambassade i Bangkok som så laver en skrivelse, mod betaling, som kan forevises de thailandske myndigheder.

Der har også været tale om at såfremt der kan dokumenteres en fast månedlig overførsel af minimum 65.000 baht via kontoudtog fra thailandsk bank, kan det bruges som dokumentation af finanserne.

Der er nogle overgangsordninger for indkomst dokumentation for danskere og enkelte andre nationaliteter ved første forlængelse 2019, da mange ellers ville komme i klemme mht at vise overførselsbeløb per måned.

Det er korrekt at du mister noget af førtidspensionen hvis du flytter fast til Thailand. Modtager kun grundbeløbet.

Mht hvad der kræves for at leve i Thailand tror jeg næppe Danmark har mening om det. Men de har en mening om hvor meget pension der skal udbetales. Men ikke efter hvordan visumreglerne er rundt i verden. Det beløb Thailand kræver er blot for at sikre de får tilflyttere der har lidt penge og kan klare sig selv og bidrage.

Der har så været mange forsøg på at få opbakning til forslag om at pensionister der flytter til udlandet skal have hele deres pension med uanset hvor man flytter hen. Så vidt jeg ved er ingen rigtigt kommet nogle vegne af betydning endnu. Første gang jeg så om forsøgene er mere end 10 år siden.

Det var langt, men bliver lige lidt mere.

Folkepension i Thailand

Når man går fra førtidspensionist til folkepensionist i Thailand, så falder ydelsen en del. Alle på folkepension i Thailand får kun folkepensionens grundbeløb og ikke personlige tillæg eller årlige check.

Grundbeløbet er om omkring 6-6.500 kroner minus skat. Det kan som reglerne er idag give lidt udfordringer med både visum og måske også med at klare dagligdagen afhængig af behov og udgifter.

Derudover sænkes pensionen hvis man har boet et vist antal år i udlandet inden pensionsalderen og bortfalder helt efter et vist antal år i udlandet inden pensionsalderen.
Lars
seik
09-06-2019 16:29
bruger
Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 18.04.19

ahh tak Lars
ok med en førtidspnsion fra DK kan man ikke bosætte sig i Thailand en førtidspension er for lille Sad
jeg må finde ud af at feriere 5-6 mdr om året istedet
tak for svar
seik


Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Visa udfyldt online Visum til Thailand 2 14-02-2024
Visa bekræftigelse Visum til Thailand 2 12-02-2024
NON-O (Basic) Visa Visum til Thailand 3 26-03-2023
Udlandsdanskere kan ikke søge visa i Danmark Visum til Thailand 4 19-03-2023
Visa run til Burma - næsten alle grænseovergange er lukkede for udlændinge Visum til Thailand 1 06-03-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 1
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,234
· Nyeste bruger: TomP
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder