Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Valuta og banker
Valutakurs THB
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
10-09-2019 16:28
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Nej det måske ikke så pæntnt... Det næste nok ikke bedre.....

Udviklingen de sidste 29 år.

Jeg var første gang i Thailand i 1990. Der fik jeg omkring 4 baht.

Så kom jeg i december 1997 - februar 1998.
Det var absolut toppen af finanskrisen i asien og fik omkring 7 i dele af tiden. Næsten halv så billig ferie som den første.

Til gengæld gav jeg også i de år omkring 7-8.000 kroner for en billet med THAI, taget lønninger dengang i betragtning, er det jo blevet meget billigere idag.

Redigeret af Lars d. 10-09-2019 16:32
Lars
milex
10-09-2019 16:55
Bruger
Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 10.03.16

Egentlig skal vi vel være glade for vi 'hænger' på EURO'en. Bare se på NOK/SEK/GBP.

Men mht. gunstig/ugunstig vekselkurs så afhænger det jo helt af hvilken vej man skal veksle.

Kan jo ikke gøre andet end bare tage det som en oplevelse.Rullerafgrin

styker
10-09-2019 21:03
Bruger
Antal indlæg: 139
Tilmeldt: 21.01.15

Var også i Thailand første gang i sommerferien i 94 og der var kursen næsten den laveste på Lars graf.
Så har oplevet både op og nedture, men udviklingen har godt nok været skidt de sidste par år.

Det kommer også til at gøre ondt på Thailand både mht svigtende turister, men især udenlandske virksomheder begynder nok at flytte produktion til andre lande.
Dette pga stigningen i kursen jo rammer hårdt når de varer de producerer i Thailand stiger så voldsomt i pris når de skal exporteres.

Hvis man skal overføre mindre beløb er Transferwise rigtig godt, overførte 1500kr den 26 august.
Der var kursen 4,574 som er lidt bedre end både danskebank og Bangkokbank.

Men den helt store besparelse ligger i gebyret som kun var 24,06kr, havde jeg overført fra Danskebank havde det kostet 50kr i DK plus 200baht i Bangkokbank=93,72kr i gebyr.
Dvs jeg har sparet ca 68kr eller ca 310 baht.

Vi kan så glæde os over vi næsten kan låne penge gratis til vores hus her i DK, regner med at konvertere til 15års 0% lån hvis kursen snart kunne bevæge sig op imod de 100.
De vilkår kan de vist kun drømme om at låne penge på i Thailand.

Og der tilbage i 94 var der ikke så meget konkurrence på flybilletter som Lars nævner.
Der kostede en billet med Thai 5000 udenfor skoleferierne og 6000 i sommerferien og knap 7 omkring jul.
Alterntivet var Aeroflot til 4000 i Sommerferien.Frown
Redigeret af styker d. 10-09-2019 21:09
Lars
18-10-2019 15:47
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Er der måske en ændring på vej i kurserne eller blot et lille hak opad for så senere at falde igen.

Har da lov at håbe for bl.a. alle dem som modtager penge fra Danmark, turister eller dem der handler med Danmark hvor priserne er sat i DKK.

Alt importeret burde jo egentlig blive billigere i Thailand, men ser ud til den margin bliver spist op et eller andet sted undervejs hehe

Lars

Vandango
22-10-2019 08:11
Bruger
Antal indlæg: 29
Tilmeldt: 11.10.18

Har lige betalt bilforsikring, selvom den var faldet i thaibaht, måtte jeg alligevel slippe 200 - 300 kr. mere på mit danske VISA kort.
Vandango
19-11-2019 05:51
Bruger
Antal indlæg: 29
Tilmeldt: 11.10.18

Sendte 95.000 kr. via Arbejdernes landsbank til Kasikornbank i torsdags, det var en almindelig overførsel.
Idag gik der 420.197 baht ind på min konto.

Det er blevet alt for dyrt at leve i Thailand.
Tager lige et år mere, så er det også slut, og tager hjem til Danmark.

Stakkels pensionister som gerne vil leve herude.Notgood

Redigeret af Vandango d. 19-11-2019 06:01
Lars
19-11-2019 16:44
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Ja det er blevet omkring 15% dyrere at bo i Thailand for dem som modtager penge fra Danmark. Specielt mærkes det hos pensionister, der kun har den offentlige før- eller folkepension. Også briterne skulle være hårdt ramte, også med de nye regler for dokumentation af indkomst.

En lille trøst, selvom skaden er sket, er at kurserne ser ud til at være stabile et stykke tid nu og kan håbe det bliver ved.

Fastboende der ikke modtager penge fra Danmark oplever ikke den store ændring - som vist nævnt før burde importerede varer så være mere end 15% billigere nu, men det er ikke sket.... Nogle tjener godt på det lige nu?
Lars
Vandango
20-11-2019 03:33
Bruger
Antal indlæg: 29
Tilmeldt: 11.10.18

Ja - nåede heldigvis at total renovere huset og købe picup truck i 2017, idag ville det være for dyrt.

Lars
20-11-2019 11:42
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Om det er for dyrt at købe bil og renovere hus nu? Det jo stadig billigere end i Danmark og lønningerne lave?
Men det er så kun blevet dyrere for dem som modtager penge fra Danmark. Alle dem som ikke gør det, men bor i Thailand mærker det ikke - undtaget folk der eksporterer.

Der er vist kun under 1.000 danske før- og folkepensionister der er bosatte i Thailand og de rammes rigtigt hårdt fordi de får mindre pension - 15% mindre udbetalt hver måned.

Så er der nogle der ikke rigtigt ved hvor de bor for at få fuld pension og så dem som er her noget af året. Begge de sidste får fuld pension fra Danmark.

Bare vent til udviklingen rigtig kommer igang i Thailand og lønningerne og alt det andet omkring løn og ferie stiger - så bliver det dyrere det hele og antal service medarbejdere rundt omkring falder.

Regeringen nævner i deres Thailand 4.0 program der udkom for et par år siden, at et af målene er at Thailand bliver højindkomst land - det kræver så nok lidt flere spidskompetancer udvikles og skolesystem og opdragelsessystem opgraderes også.
Lars
Noah
22-11-2019 11:50
Bruger
Antal indlæg: 127
Tilmeldt: 07.07.11

Hej,

Min kommentar her er måske ikke relevant i dette indlæg, men jeg vil bare lige høre jer der rejser rundt i Thailand hvad jeres holdning er, eller om i kender nogen tips og tricks.

Jeg har lige tjekket min netbank.

Jeg hævede 10 tusinde Thai Baht i en Siam Commercial Bank ATM automat.
10 tusinde Thai Baht er cirka 2250 DKK.
På min netbank er der blevet trukket 2421,57 DKK samt et gebyr på 50 DKK.
Det vil sige at Spar Nord Bank tager 50 DKK og Siam Commercial Bank tager hvad der svarer til 171 DKK i hæve gebyr. 
Hvilket vil sige at for at hæve 10 tusinde Thai Baht der har jeg smidt: 50 DKK + 171 DKK = 221 DKK.

Jeg synes godt nok at det er dyrt. 

Gå til kategori:  
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 3
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,235
· Nyeste bruger: Mogms
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder