Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - i Danmark - Visum til Danmark
Konsekvenser ved at undlade at registrere TM30
 Udskriv debat Udskriv debat
Ztoney
10-01-2020 17:58
bruger
Antal indlæg: 2

Jeg er her i Thailand på et METV visum (mit første visum) og har fået et stempel til et to-måneders ophold. Bor den første uge på hotel med min girlfriend. Næste uge flytter vi ind hos hende i hendes hus. Jeg ved at hun skal registrere at jeg bor hos hende til immigrationsmyndighederne med en TM30 blanket, men føler en vis uvilje hos hende om at gøre det. Jeg kommer ikke til forlænge mit ophold fra et immigrationskontor men rejser efter de to måneder 3 dage til Singapore og får derefter et stempel til yderligere to måneder her i Thailand, hvorefter jeg rejser hjem.
Hvor stor risiko er der mon for at mit uregistrerede ophold hos hende kan afsløres. Jeg kan forestille mig, at worst case scenario er at hun kan få en stor bøde, men hvad kan konsekvensen blive for mig i forhold til fremtidige ophold i Thailand?
Lars
11-01-2020 04:38
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6760

Først vil jeg sige at som danskere er meget opsatte på at udlændinge overholder reglerne for at være i Danmark, så falder det måske naturligt at man også gør det andre steder.

Det er lidt specielt at din kæreste ikke vil følge loven for det er hende der skal gøre det og bliver nogle sure, så koster det bøde. Hvad er hun bange for?

Når det er sagt, så er der loven og praksis.
Lovens tekst er fra immigrationsloven af 1979 som ikke er ændret siden. Dvs har været gældende i 40 år, men først her de senere år håndhævet.

Der er TM30 som skal laves af ejeren eller hotellet for alle udlændinge de har boende hver gang de ankommer.

TM 28 som kan laves af udlændingen og f.eks. hvis udlejer ikke har mulighed for det osv. I praksis skal den endnu ikke laves hvis der er en TM30. Ihvertfald i de fleste provinser, kan ikke udtale mig 100% om alle 76 provinser.

TM30, som det er idag, er mest noget der skal bruges ved kontakt med immigrationen, f.eks. forlængelser. Det tjekkes ikke, endnu, ved udrejse.

Man bliver ikke blacklistet og får indrejseforbud hvis man ikke har de papirer i orden.

Er man meget i Thailand kan jeg godt selv lide at have styr på tingene. Skal man have en forlængelse kan man rende ind i en kontorfunktionær der tjekker alt og måske ser ugler i mosen og så gerne vil finde en fejl og ser de noget der ikke er som det skal være, så kan det give en masse bøvl. Og give grund til at der ledes efter flere fejl der gør det hele kompliceret.

Men ikke for almindelig turist.

Så vidt man kan tro personlige udsagn fra dansker på nettet, var det ikke nødvendigt med en TM 30 for at forlænge et visumfrit 30 dages ophold med yderligere 30 dage i Bangkok for nylig.

Det var nok mere end du lige havde brug for i dit tilfælde, men skrev lidt generelt så andre måske kan bruge det også.

Men jeg medgiver at loven er noget bureaukratisk og måske ikke når formålet med at håndhæve det. Men sender signal til offentligheden om at nu er der styr på de farlige udlænndinge.

Baggrunden som jeg ser den.
I 2015 sprang nogle muslimer fra en minoritets retning med tråde til Kina og Tyrkiet en bombe i det centrale Bangkok hvor 8-10 udlændinge blev dræbt.

Kort tid efter begyndte man at indføre dette i nogle provinser. Med det formål at fange "the bad guys".

2 mænd der havde deltaget i anbringelsen af bomben blev fanget. De var kommet ind i Thailand på falske pas og gennem paskontrollen ved Cambodia ved at bruge lidt smørelse. De boede privat i det nordøstlige Bangkok. Bagmændene og andre hjælpere blev aldrig fundet.

De ville nok aldrig anmelde TM30/28 og ja de kunne vel ikke rigtigt med falske pas og falske stempler?

"The bad guys" som ikke ønsker kontakt med myndighederne, vil nok stadig undlade at give sig til kende?

For at der skal komme styr på det kræver det måske at der også er styr på hvem der kan komme ind i landet og under hvilke omstændigheder der gives adgang for folk med falske pas eller anden uorden i papirer.
Redigeret af Lars d. 11-01-2020 04:58
Lars
Ztoney
11-01-2020 06:39
bruger
Antal indlæg: 2

Mange tak for dit fyldestgørende svar Lars!
Jeg har nu fundet ud af, at grunden til at min girlfriend ikke orker at gå til immigrationen er, at hendes hus ligger på samme grund som hendes søsters hus, og det er søsteren som er registreret som beboer på grunden. Det betyder, at søsteren skal med til immigration og registrere mig.
Men husene ligger i en lille landsby uden for lov og ret så det virker rimelig risikofrit at ta' ophold der. Forøvrigt vil vi bare bo i huset i korte perioder kombineret med ophold på hoteller ved de nærliggende strande og øer.
Med venlig hilsen
Ztoney
Lars
11-01-2020 09:38
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6760

Skulle måske gøre det klart:

Dem som har udlændinge boende skal altid anmelde det indenfor 24 timer.

Bor man på hoteller, så laver de automatisk registreringen og har gjort det i mange mange år.

Bor man privat eller har lejet noget privat skal ejeren af stedet gøre det.

Så er man på ferie med hoteller skal man ikke tænke mere over dette.

Tm30 anmeldelse laves nemt online på et par minutter.
Skal dog registreres først med forskellige data.
Lars
milex
11-01-2020 12:24
Bruger
Antal indlæg: 68

Det er kun de lokale imm-kontorer der evt. checker om TM30 er registreret. Du skriver selv at du ikke har behov for at besøge imm-kontor. Så hvis det var mig ville jeg glemme alt om TM30.
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Registrere udlændinges færden via SIM kort Generelt 1 09-08-2016
Firmaer skal også registrere internet trafik - Computer Kriminalitets lov. Internet, telefoni, computere og TV 1 04-11-2008
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder