Udenrigsministeriet varsler om demonstrationer i Thailand, og advarer mod at det kan blive voldeligt.
Vore erfaringer fra tidligere års demonstrationer er at demonstranterne ikke har noget problem med udlændinge, men det er ufornuftigt at blande sig i selve demonstrationen, og jeg vil fraråde at man debatterer emnerne med lokale.
"'Demonstrationer forventes flere steder i Thailand søndag den 12. januar 2020. Hoveddemonstrationer forventes i Bangkok i parkerne Wachirabenchathat og Lumpini. Lignende demonstrationer forventes i større provinsbyer, heriblandt Phuket, Pattaya, Chang Mai, Chang Rai, Udon Thani og Nakhon Si Thammarat', lyder det"
Om dagen bringer noget "farligt" må tiden så vise. Men motionsløbet var som et motionsløb. Dog mange iført slogan trøjer.
Det er en del af mere kompliceret politisk landskab og spil så vidt jeg forstår det hele.
Det er også en ny gruppe af personer der bliver involveret i disse demonstrationer end det tidligere har været er min fornemmelse.
Lederen af "oprøret" er Thanathorn Juangroongruangkit, en yngre milliardær, og leder af et nyt parti, der blev valgt ind i parlamentet ved valget sidste år. Et valg som på mange måder var anderledes end vi kender det i Danmark og måden flertallet bliver sat på og regeringen dannet og en flydende spærregrænse er ligeledes forskellig.
Efter valget har der været sager mod partilederen og han blev suspenderet fra parlamentet sidste år. Samtidig er der nu sager om evt. opløsning af partiet. Har tidligere i historien set at oppositions partier bliver tvangsopløst.
Efter min opfattelse tiltrækker han andre vælgere, mange unge og veluddannede og studerende, end de andre traditionelt demonstrationer har gjort så en helt ny situation.
Må desværre sige at ordet ikke er helt frit her. Der må ikke kommenteres negativt om nuværende regerings handlinger osv - det er ikke lovligt og kan blive webside ejeres ansvar.
Lars